سئو و بهینه‌سازی پس از طراحی سایت مهم‌ترین مسئله در موفقیت یک کسب‌وکار به شمار می‌رود! به طوری‌ که اگر روی سئوی سایت خود کار نکنید، در آینده نه چندان دور از میدان رقابت خارج می‌شوید. در این مسیر اشتباهاتی وجود دارد که توسط سئوکاران و وبمستران انجام می‌شود؛ در مجموعه مقالات اشتباهات رایج سئو قصد داریم به بررسی این اشتباهات بپردازیم! همراه ما باشید.

اگر وردپرسی هستید، به نسخه PHP7 مهاجرت کنید!

اکثر سایت ها امروزه از وردپرس استفاده می کنند و وردپرس بر روی ورژن ۷ PHP بسیار بهینه تر و سریع تر کار می کند. در اسرع وقت وردپرس خود را به آخرین ورژن آپدیت کنید و نسخه php سرور سایت خود را به PHP 7 ارتقاء دهید. از سوم دسامبر ۲۰۱۵ آخرین ورژن PHP با شماره PHP7 منتشر شد. توسعه دهنده ها نتیجه گرفتند برای آن که بعد از بروزرسانی، باقی مانده های ورژن قبل را پاک کنند، نمی‌توانند بخشی از سازگاری های قبلی رو با کدهای قدیمی با هم داشته باشند و استفاده کنند! که این کار باعث شد ۲ سوال برای کاربرهای وردپرس مطرح شود:

  • با وجود ناسازگاری‌ها، باز هم PHP7 قابل استفاده است؟
  • چرا باید از ورژن ۷ استفاده کنید؟

اولین پلتفرمی که تست را روی آن انجام می دهیم WordPress است چرا که بسیاری از توسعه دهندگان وب از آن استفاده می کنند. در واقع بیشتر از ۳۲% از کل وب سایت های دنیا روی WordPress سوار هستند. این عدد یعنی از هر ۴ وب سایتی که بازدید می کنید احتمالا یکی از آن ها از وردپرس استفاده می کند. همانطور که می دانید یکی از زبان های پر کاربرد در وب PHP می باشد که برای اولین بار در سال ۱۹۹۵ معرفی شد و به سرعت به زبانی پرکاربرد تبدیل شد. وردپرس و بسیاری دیگر از سیستم های مدیریت محتوا با استفاده از زبان PHP ساخته شده اند. در دسامبر ۲۰۱۵ بود که PHP7 به طور رسمی عرضه شد،‌ در نسخه ۷ بسیاری امکانات جدید افزوده شده است و صد البته اجرای دستورات با سرعت بیشتری صورت می گیرد. با ارایه نسخه ۴.۴ وردپرس اعلام کرد که سیستم خود را با نسخه جدید PHP مطابقت داده و کاربرانی که تمایل دارند می توانند با نسخه جدید PHP سیستم وردپرس را اجرا کنند و از سرعت بالاتر اجرایی برخوردار شوند البته این موضوع به این بستگی دارد که سرور شما PHP7 را پوشش دهد.

از بهینه سازی های عمومی غافل نشوید!

احتمالا شما قبلا با این موارد آشنا شده اید. لطفا از CDN استفاده کنید تا مطمئن شوید محتوای شما از نزدیک ترین مسیر به دست بازدیدکنندگان سایتتان برسد. از پلاگین های کش سایت و سرور مانند wp rocket برای حفظ قسمت های ثابت سایتتان در کش مرورگر استفاده کنید. و در آخر عکس ها و تصاویر استفاده شده در سایتتان را بهینه و کم حجم کنید. بهینه سازی وردپرس یکی از مهمترین مسائل برای سایت های وردپرسی می باشد. امروزه با توجه به تعداد زیاد قالب ها و افزونه هایی که برای وردپرس وجود دارند قطعا مشکلاتی مانند کندی سرعت و لود ، برای وب سایت شما ایجاد خواهند کرد ، هرچه تعداد نصب این پلاگین ها افزایش پیدا کند مشکلاتی برای ما به همراه خواهند داشت که نیازمند یکسری تنظیمات می باشد ، برای رفع این مشکلات و بهینه سازی وردپرس تان راهکارهایی پیشنهاد می شود.

وردپرس یکی از بهترین و پرکاربردترین نرم افزارهای مدیریت محتوا در اینترنت می باشد این نرم افزار تحت وب امکانات بسیار زیادی را دراختیار کاربران قرار می دهد یکی از مواردی که حتما می بایست در مورد آن رعایت شود بهینه بودن آن وهمچنین آماده بودن برای استفاده در فضای هاست‌های اشتراکی می باشد زیرا میزان منابع هر سایت در هاست های اشتراکی محدود می باشد و درصورتیکه از منابع مناسب استفاده نشود موجب مشکلاتی در لود سایت در این نوع از هاست می گردد. راه‌حل‌های افزایش سرعت وردپرس:

  • سئو و بهینه‌سازی وردپرس با افزونه All in One SEO Pack
  • از تم هایی که با Ajax طراحی شده اند و از این تکنولوژی زیاد استفاده می کنید ، استفاده کمتری بفرمایید ، این نوع تم ها مصرف بسیار بالای منابع سیستم و هاست را دارند .
  • از پلاگین‌های کش کننده محتوای سایت استفاده کنید .
  • از پلاگین های امارگیری استفاده نکنید statspress, Google Analytics by WordPres این پلاگین ها خود باعث مصرف بالای سرویس شما خواهد شد از گوگل آنالیتیکس استفاده کنید .
  • دیتابیس خود را توسط پلاگین Optimize DB بهینه سازی کنید از لینک زیر انرا دانلود نمایید
  • پلاگین Lazy Load Plugin باعث کمک بشما در مصرف منابع سیستم و CPU خواهد شد .
  • ۶-از افزونه WP super cache برای کاهش مصرف منابع و کش کردن داده ها در وردپرس استفاده کنید .
  • میزان مصرف رم هر یک از سرویس ها را می توانید از پلاگین Memory Viewer مشاهده نمایید از لینک زیر قابل دانلود می باشد .
  • یکی از پلاگین های بسیار پر استفاده پلاگین P3 Profiler plugin می باشد که با نصب ان می توانید میزان مصرف منابع هریک از پلاگین های نصب شده بروی هاست را مشاهده نمایید پلاگین ها در وردپرس بیشترین میزان مصرف هاست رادارند .
  • برای هرچه سریعتر لود شدن سایت و کاهش سرعت لود صفحات نیز می توانید gzip را بروی هاست فعال نمایید.
  • آدرس‌های دارای مشکل سایت خود را مشخص کنید! از ابزار developer tools مرورگر خود برای بررسی سرعت بارگزاری آیتم هایی که خارج از سایت شماست استفاده کنید تا مطمئن شوید هیچ موردی جلوی لود سریع سایت و محتوای شما را نمی گیرد. به عنوان مثال استفاده از کدهای جاوا اسکریپت با سورس خارج از سایت مانند برخی سیستم های چت آنلاین و سایر ابزارهایی که دسترسی به آنها از ایران محدود شده باعث می شود تا سرعت بارگذاری محتوای سایت بشدت پایین بیاید. مثلاً جاوا اسکریپت‌های بهینه‌نشده جز این دسته از آدرس‌ها هستند.
  • چگونه زمان Downtime سایت خود را کاهش دهیم؟

لینک‌سازی بی‌کیفیت می‌تواند تاثیر منفی روی سئوی سایت شما داشته باشد!

لینک بیلدینگ اصولی در بهینه سازی وب سایت باید شما را از گمراهی دور نماید و علاوه بر این که بهترین محصولات را به شما نشان میدهد بتواند با قدرت مقاله خود محصول هدف را به شما نمایش دهد تا شما آن را با توضیحات قبلی تهیه نمایید. لینک سازی غیر اصولی با الگوریتم های موجود می‌تواند سایت شما را از دید موتورهای جست و جوگر و از دید مشتریان شما جریمه نماید. جریمه از دید مشتریان شما فرار از سایت میباشد Bounce Rate و جریمه شدن از دید موتورهای جست و جو گر Penalty میباشد که جریمه شدن و دیگر الگوریتم ها را درمقاله الگوریتم های گوگل می‌توانید مشاهده نمایید. میزان مرتبط بودن در یک مقاله میتواند شما را در ارتباط بیشتر بین مقالات کمک نماید و در صورتی که موتورهای جست و جوگر بتوانند بهترین های وب سایت شما را ببینند و آنها را دسته بندی نمایند مقالات شما و همچنین سایت شما در لینک بیلدینگ موفق بوده است. هدف از لینک بیلدینگ فقط موتورها نیستند پس ما باید بتوانیم چه از طریق جذب مخاطب مقاله‌ای چه در بیرون از وب سایت با لینک بیلدینگ خارجی و استفاده از شبکه‌های اجتماعی مرتبط با بیزینس ما مشتریان بیشتری را جذب نماییم و رضایت آنها را درارائه خدمات و معرفی بهترین محصول به آنها نشان دهیم.

یکی از عوامل ضروری برای لینک‌سازی نوشتن یک محتوای باکیفیت و قرار دادن آن در اولویت است. این‌که متن شما کوتاه باشد یا بلند اصلاً مهم نیست، باید توجه داشت که کیفیت مقاله از اولویت بیشتری به نسبت کمیت آن برخوردار است؛ بنابراین متن شما باید معتبر و کاربردی باشد. پس اضافه کردن اطلاعات فقط برای طولانی‌تر شدن متن نیست. اگر شما می خواهید که افراد قانع شوند که باید به شما لینک بدهند، شما باید بتوانید مطالب جامع، غنی، جذاب و منحصر به فردی بنویسید به گونه ای که افراد نتوانند محتوای مشابه آن را در جای دیگری بیابند در این صورت شما یک گام به دریافت لینک از جانب وب سایت های دیگر نزدیک خواهید شد. به عبارت ساده تر اگر شما می خواهید لینک های زیادی را به یک صفحه از وب سایت خود جذب نمایید باید محتوایی در آن صفحه ایجاد کنید که ارزش لینک دادن داشته باشد. اگر محتوای صفحات شما جذاب، غنی و منحصر به فرد نباشد احتمال آنکه شما بتوانید لینک های زیادی را به آنها جذب نمایید تقریبا صفر است و حتی اگر بر فرض محال بتوانید چنین کاری بکنید ممکن است لینک های دریافتی شما از جانب گوگل غیر طبیعی و دستکاری شده در نظر گرفته شوند. مثلا گوگل هیچ گاه باور نخواهد کرد که یک پست ۵۰۰ کلمه ای بتواند به طور طبیعی و بدون تقلب ۱۰۰ لینک دریافت نماید. اما احتمال دریافت ۱۰۰ لینک توسط یک مقاله آموزشی که بیش از ۵۰۰۰ کلمه داشته باشد چندان هم بعید نیست، پس شما باید سعی کنید چنین مقالاتی در وب سایت خود ایجاد کنید که اگر به هر طریقی توانستید افرادی را مجاب کنید که به شما لینک بدهند، گوگل طبیعی بودن لینک های شما را بپذیرد. دریافت لینک های بسیار زیاد به home page وب سایت کار معقولی می باشد زیرا اغلب صاحبان وب سایت ها می خواهند که بیشتر توان سئوی وب سایت خود را بر روی home page وب سایت خود متمرکز نمایند تا اغلب افراد از صفحه home page آنها شروع به جستجو در وب سایت آنها نمایند. اما این کار کاری اشتباه است و در واقع یکی از بزرگترین اشتباهات سئو است. شما نباید در Home Page وب سایت خود کلیدواژه ها و عبارات کلیدی اصلی وب سایت خود را بگنجانید. شما باید کلیدواژه هایی را که می خواهید برای آنها رتبه بندی شوید در صفحات مجزای وب سایت خود جای دهید. شما باید زیر صفحه های دارای مطالب غنی ایجاد کنید که کلیدواژه های اصلی شما را پوشش دهند و سپس لینک هایی متناسب با موضوع این صفحات، برای این صفحات جذب نمایید.

لینک سازی برای سئو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و می تواند سرنوشت سئوی یک وب سایت را تعیین نماید. اگر شما بتوانید در زمینه لینک بیلدینگ عملکرد موفقی داشته باشید خواهید توانست یک گام بلند به سوی بهبود رتبه بندی وب سایت خود بردارید. البته لینک بیلدینگ یکی از چالش برانگیزترین نکات سئو است زیرا اگر به درستی انجام نشود نه تنها نمی تواند موجب موفقیت یک وب سایت گردد بلکه موجبات عدم موفقیت و شکست وب سایت را نیز فراهم می آورد.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *