الگوریتم اینستاگرام، مجموعه دستورالعمل‌هایی است که با جهت دادن رفتار کاربران در این شبکه اجتماعی به هدف مشخصی دست می‌یابد. اینستاگرام کار خود را از سال ۲۰۱۰ آغاز کرد و تا ۶ سال بعد از آن پست‌ها در فید کاربران بر اساس ترتیب زمانی معکوس نمایش داده می‌شد. در این حالت اینستاگرام با ورود کاربر به اپلیکیشن، آخرین پست‌های آپلود شده را به او نشان می‌داد. تفاوتی نداشت محتوا مربوط به چه کسی است پست‌های اخیر در صدر فید قرار می‌گرفتند. مارچ ۲۰۱۶ اینستاگرام اعلام کرد قصد دارد تغییراتی در نحوه‌ی نمایش پست‌ها ایجاد کند که مبتنی بر طراحی الگوریتم است. سرانجام در ژوئن ۲۰۱۸ اطلاعات مربوط به الگوریتم اینستاگرام منتشر شد. این تغییر واکنش‌های زیادی از مردم را برانگیخت که خواهان بازگشت به حالت قبلی اینستاگرام بودند.  در حال حاضر فقط فعالیت منظم و مداوم در اینستاگرام کافی نیست بلکه کیفیت محتوا و میزان تعامل با مخاطب تاثیر قابل توجه‌ای بر دیده شدن محتوا دارد. خلق ارزش و خلاقیت بنیان محتوای موثر است، محتوایی تولید کنید که کیفیت مطلوبی دارد و نیاز فالوئرهای شما را پاسخ می‌دهد. همچنین پس از تولید محتوای ارزشمند، مخاطب را نباید رها کرد بلکه باید ارتباط با او را بعد از انتشار محتوا حفظ نمود، پاسخگویی در کامنت و دایرکت بخشی از تعامل موثر در اینستاگرام است. در آینده نکات بیشتری درباره راه‌های بهبود کیفیت محتوا و تعامل با مخاطب خواهیم گفت.

ارتباط با مخاطبان و فالوورهای اینستاگرام را فراموش نکنید!

هدف اینستاگرام سرگرم کردن مخاطب است. اگر محتوای جالب و جذابی در اپلیکیشن انتظارتان را نکشد به سرعت از آن خارج خواهید شد. اینستاگرام می‌خواهد کاربر تا حد ممکن آنلاین بماند. طبق الگوریتم جدید، فقط ۱۰ درصد فالوئرهای شما پستی را که منتشر کردید، در صفحه‌ی فید خود می‌بینند. اگر منطق اینستاگرام را متوجه شوید می‌توانید این درصد را افزایش ‌دهید. عوامل موثر بر ساز و کار اینستاگرام که موجب سازگاری با الگوریتم آن می‌شود از قرار زیر است:  یکی از اولویت‌های اینستاگرام برای نمایش محتوا میزان تعامل کاربر با آن است. صفحاتی که افراد بیشتر با آن ارتباط برقرار می‌کنند احتمال قوی‌تری دارد که پست‌های‌شان برای دیده شدن به او در اولویت قرار بگیرد. بنابراین از نکات بسیار مهم در این بخش اینگیجمنت است، با افزایش اینگیجمنت شانس دیده شدن بالا می‌رود. لایک، کامنت، دایرکت، تگ کردن از مواردی است که نشان‌گر نزدیکی دو اکانت به یکدیگر است. طبق گفته اینستاگرام ۹۰% محتواهای دیده شده، متعلق به دوستان و خویشاوندان کاربران است زیرا افراد با آشنایان خود بیشتر از غریبه‌ها ارتباط برقرار می‌کنند. تداوم در ارتباط با مخاطب رمز پیروزی بر این عامل است.

بر اساس سابقه‌ی رفتار کاربران، الگوریتم می‌تواند پیش‌بینی کند چه پست‌هایی مورد توجه و علاقه آنان خواهد بود. این موضوع مشابه با الگوریتم فیسبوک و یوتیوب است. کاربری که در گذشته پست‌هایی با محتوای غذا را لایک کرده احتمال بیشتری دارد در صفحه فید خود عکس غذا ببیند. در نتیجه سعی کنید محتوایی را در اختیار فالوئرهای خود قرار دهید که مطابق سلیقه و خوشایند آنان است. تصاویری گیرا و جالب استفاده کنید و کپشن‌هایی بنویسید که باعث ترغیب مخاطب به خواندن شود. به آمار صفحه دقت کنید. بر اساس پستی که لایک و کامنت بیشتری دریافت کرده می‌توانید مخاطب صفحه خود را بشناسید. ویدیو پست کنید، مدت زمان هر ویدیو حداکثر ۶۰ ثانیه است که باعث می‌شود مدت زمان طولانی‌تری کاربر بر روی پست شما تامل کند.  ترتیب زمانی معکوس برای نمایش پست در اینستاگرام دیگر اعمال نخواهد شد اما الگوریتم همچنان برای زمان انتشار اهمیت قائل است.  این نکته از این جهت حائز اهمیت است که برندها باید به زمان حضور فالوئرهایشان دقت کنند. زمان آنلاین بودن آنان نکته برجسته‌ای است.

زیرا همزمانی انتشار محتوا با حضور مخاطب موجب می‌شود به عنوان پست جدید در ابتدای فید آن‌ها قرار گیرید.  اگر کاربری تعداد زیادی اکانت را دنبال کند رقابت سخت‌تری برای دیده شدن در پیش دارید، حتی اگر تعداد پست‌های آپلود شده شما زیاد باشد، بالا بودن تعداد اکانت‌های دنبال شده احتمال گم شدن در میان انبوهی از محتواهای موجود در صفحه فید را بالا می‌برد. بهتر است از فالوورهای خود بخواهید پست نوتیفیکیشن صفحه‌تان را روشن کنند.  تناوب استفاده به میزان دفعاتی که کاربر وارد اپلیکیشن می‌شود مرتبط است. هدف الگوریتم این است که بهترین و محبوب‌ترین پست‌ها از آخرین باری که کاربر آنلاین بوده را به او نشان دهد. اگر در طول روز بارها اینستاگرام خود را باز کند هیچ پستی را از دست نخواهد داد اما در صورتی که تنها یک بار در روز وارد اپلیکیشن شود محبوب‌ترین پست‌هایی که اخیرا آپلود شده را می‌بیند. علاوه بر تناوب استفاده مدت زمان حضور نیز بر روی الگوریتم موثر خواهد بود. کاربری که مدت زمان ۴۵ دقیقه را در اپلیکیشن سپری می‌کند میزان بیشتری از پست‌ها را خواهد دید تا فردی که به صورت گذرا تنها ۵ دقیقه در اینستاگرام حضور دارد.

بر اساس Insight در زمان حضور بیشترین فالوئرهای خود پست آپلود کنید.  ویرایش کپشن یا لوکیشن باعث کاهش reach می‌شود. بهتر است قبل از انتشار پست همه چیز را چک کنید تا از اشتباه نداشتن محتوای خود مطمئن گردید. اگر به ناچار باید ایجاد تغییری ایجاد کنید تا ۵ دقیقه بعد از انتشار پست این کار را انجام دهید.  هر امکان جدیدی که به اینستاگرام اضافه می‌شود را استفاده کنید. از آی‌جی‌تی‌وی، استوری، لایو، گزینه‌های مختلف استوری مانند نظرسنجی، گیف، هشتگ و … غافل نشوید، از هر قابلیت برای تولید محتوای خلاقانه و مورد پسند فالوئرها استفاده نمایید. ۳۰ تا ۶۰ دقیقه پس از منتشر کردن پست زمان مهمی برای اینستاگرام است. هرچه میزان اینگیجمنت در این بازه زمانی بیشتر باشد اینستاگرام به بیشتر دیده شدن شما کمک می‌کند. بعد از گذاشتن پست حتما در یک استوری توجه فالوئرهای خود را نسبت به آن جلب کنید و شانس دیده شدن را بالا ببرید.  اگر از ربات استفاده کنید سهمیه ۱۰ درصدی نمایش پست به فالوئرهای فیک می‌رسد و عملا سودی برای شما ندارد.  فقط فالوئرهای واقعی باعث اشتراک گذاشتن، کامنت‌های با کیفیت و در نتیجه افزایش reach می‌شوند. همینطور ترغیب فالوئرها به گذاشتن ایموجی برای بالا بردن اینگیجمنت، باعث اسپم شدن خواهد شد. پس بکوشید تعامل خود را به صورت واقعی با مخاطبین بیشتر کنید. در مقاله بعدی به بررسی ادامه این موضوع می‌پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *