در مدیریت یک صفحه اینستاگرامی موارد زیادی وجود دارند که حائز اهمیت هستند. کاربران و دنبال‌کنندگان صفحه اینستاگرامی شما اهمیت زیادی دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید تعداد لایک‌ها و کامنت‌های خود را افزایش دهید. تعداد لایک و کامنت هر چقدر بیشتر باشد به معنای زیاد بودن مشارکت کاربران با شما است و اگر بتوانید این تعداد را افزایش دهید، یک صفحه موفق خواهید داشت. از مهم‌ترین مواردی که افزایش مشارکت کاربران به شما کمک می‌کند، این است که در بخش اکسپلور اینستاگرام برای کاربران زیادی نمایش داده می‌شود و به راحتی می‌توانید تعامل کاربران را افزایش دهید. تعامل کاربران در واقع همان مشارکت کاربران در بخش کامنت‌ها، لایک‌ها، ذخیره پست‌ها و… است که هرچقدر این موارد بیشتر باشند، تعامل صفحه شما بیشتر است و هر چقدر تعامل صفحه شما بیشتر باشد، صفحه شما پتانسیل بیشتری برای افزایش مشتری در کسب‌وکارهای اینترنتی را دارد. از طرف دیگر هر چقدر تعداد لایک‌های یک صفحه بیشتر باشد، انگیزه مدیران صفحات اینستاگرامی برای مدیریت و بروزرسانی آن بیشتر است. روش‌های مختلفی برای افزایش تعامل کاربران وجود دارد که در این بخش قصد داریم به بررسی برخی از مهم‌ترین روش‌های افزایش تعامل صفحه بپردازیم.

چرا باید از اینستاگرام استفاده کنیم؟

اینستاگرام مهم‌ترین کانال بازاریابی اینترنتی برای مدیران کسب‌وکارها به شمار می‌رود و هر چقدر پرسونای مشتری یک کسب‌وکار در اینستاگرام بیشتر باشد، فروش آن کسب‌وکار بیشتر می‌شود! به عبارت ساده‌تر هر چقدر فالوورهای واقعی یک کسب‌وکار در اینستاگرام بیشتر باشد، آن کسب‌وکار شانس بیشتری برای افزایش فروش و مخاطبان دارد. مهم‌ترین مسئله برای کسب‌وکارها در اینستاگرام، میزان تعامل کاربران است! هرچقدر تعامل کاربران بیشتری باشد، شانس شما نیز برای افزایش مشتریان بیشتر است. شما هم به عنوان مدیر یک کسب‌وکار اینترنتی به دنبال افزایش تعامل کاربران در اینستاگرام هستید؟ در این مقاله می‌خواهیم به بررسی ۷ روش موثر در افزایش تعامل کاربران در اینستاگرام بپردازیم.

رفتار فالوورهایتان چگونه است؟ دنبال کردن فالوورهای خود با دنبال کردن رفتار آن‌ها کاملاً متفاوت است! دنبال کردن فالوورها به معنای فالو کردن آن‌ها‌ اما دنبال کردن رفتار فالوورها به معنای پاسخ‌گویی به نیازهای آن‌ها است. اگر مخاطبان شما در زیر پست‌هایتان از شما سوال می‌پرسند، حتماً برای پاسخ‌گویی به سوالات آن‌ها زمان کافی بگذارید و تمام سوالات را پاسخ دهید. اگر برای مشاوره به دایرکت شما مراجعه می‌کنند، آن‌ها را راهنمایی کنید و سپس محصولات یا خدمات خود را به آن‌ها پیشنهاد دهید. همچنین اگر زمان بیشتری دارید، به صفحه آن‌ها مراجعه کنید، یک یا دو پست از پست‌هایشان را لایک کنید و در نهایت یک کامنت مرتبط در زیر یکی از پست‌های آن‌ها درج کنید. تمامی این موارد با استفاده از ربات اینستاگرام امکان‌پذیر است اما اگر به صورت دستی این کار را انجام دهید، تعامل کاربران بیشتر افزایش پیدا می‌کند! مثلاً ربات اینستاگرام تنها قادر به درج یک کامنت مشخص (معمولاً کامنت‌های تبلیغاتی) در زیر پست‌ها است اما اگر به صورت دستی کامنت بگذارید، به راحتی می‌توانید کامنت مرتبط با آن پست درج کنید. حتی اگر از کاربری دعوت به دنبال‌ کردن صفحه اینستاگرام خود نکنید، در صورت مرتبط بودن کامنت شما با پست آن کاربر به صفحه شما مراجعه کرده و شما را دنبال می‌کند.

تعامل بیشتر نیازمند به چالش کشیدن کاربران است! در واقع تنها با دعوت از کاربران برای دنبال کردن صفحه شما نمی‌توانید تعامل خوبی بدست بیاورید؛ باید بتوانید در تمامی پست‌های خود کاربران را به چالش بکشید. مثلاً با درج یک نظرسنجی از فکر و خلاقیت کاربران خود استفاده کنید و نظر آن‌ها را بدانید. شاید لازم نباشد از نظر آن‌ها برای مدیریت کسب‌وکار خود استفاده کنید اما می‌توانید کسب‌وکار خود را با توجه به نظر کاربران مدیریت کنید! درک این موضوع کمی برایتان پیچیده شد؟ بگذارید کمی ساده‌تر بیان کنیم! منظور ما از این جمله این است که شما باید فعالیت‌ها، سرویس‌ها و خدمات خود را با توجه به علاقه کاربران انجام دهید؛ مثلاً اگر قصد تولید محتوا برای اینستاگرام دارید و می‌خواهید به سوالات کاربران در قالب ویدیو پاسخ بدهید، باید سوالاتی که بیشتر از شما پرسیده شده است را پاسخ بدهید! اگر به دنبال پاسخ‌گویی به سوالاتی که کاربران کمتر پرسیده‌اند باشید، قطعاً تعامل خوبی بدست نخواهید آورد. با استفاده از ابزارهای مختلف اینستاگرام به راحتی می‌توانید فعالیت‌های خود را آسان‌تر کنید؛ مثلاً با استفاده از ابزار Question در استوری می‌توانید از نظر کاربران خود بهره‌مند شوید. جالب است بدانید در استوری تعامل کاربران بسیار بیشتر از پست‌ها است! مثلاً تعداد کامنت‌های کاربران در زیر پست‌ها بسیار کمتر از پاسخ کاربران در ابزار Question است و این دلیل مهمی برای استفاده از استیکرهای استوری در اینستاگرام است.

بسیاری از کاربران از طریق دایرکت با شما ارتباط برقرار می‌کنند که اگر حجم پیام‌های آن‌ها زیاد باشد، شاید نتوانید به همۀ آن‌ها پاسخ بدهید یا پاسخ‌گویی زمان زیادی از شما بگیرد! استفاده از پاسخ سریع اینستاگرام (Quick Replies) به شما کمک می‌کند تا بتوانید پاسخ‌هایی را آماده کنید و در هنگام گفتگو با کاربران از طریق دایرکت، از پاسخ‌های سریع استفاده کنید. بسیاری از کاربران سوالات مشترکی از شما می‌پرسند یا تنها قصد تشکر دارند؛ کافی است یک پیام آماده برای پاسخ به آن‌ها تهیه کنید و برای کاربرانی که قصد تشکر از شما دارند، پیام مربوط به آن را ارسال کنید. با این کار تعامل کاربران افزایش پیدا می‌کند؛ البته توجه داشته باشید که پاسخ‌ شما مصنوعی نباشد تا کاربران حس رضایت کامل نسبت به پاسخ‌گویی شما پیدا کنند. هدف ما از پاسخ‌های آماده، برقراری ارتباط با کاربران در کمترین زمان ممکن است؛ اگر بخواهید تنها انجام وظیفه کنید و یک پاسخ غیرصمیمی و نامرتبط به کاربر ارسال کنید، ممکن است تعامل کاربران نه تنها افزایش پیدا نکند، بلکه کمتر شود

هر کسب‌وکاری به دنبال معرفی برند خود به کاربران است! اگر مدیریت یک صفحه اینستاگرامی را برعده دارید که می‌خواهید برندسازی کنید، از سبک و استایل اختصاصی خود استفاده کنید. مثلاً هر فرد چهره، صدا، پوشش و… خاص خود را دارد که شما افراد مختلف را با مشخصات همان فرد می‌شناسید! حال اگر کسب‌وکارها را به افراد مختلف تشبیه کنیم، هر کسب‌وکار باید استایل خاص خود را داشته باشد؛ مثلاً کارمندان یک شرکت باید لباس فرم خاص خود را داشته باشند؛ البته منظور ما از لباس فرم صرفا کت‌وشلوار نیست! لباس فرم شما می‌تواند یک تیشرت با لوگوی کسب‌وکار شما باشد. هنگامی که کاربران با برند یک کسب‌وکار آشنا شده باشند، به راحتی می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند و این مسئله به افزایش تعامل کاربران در اینستاگرام خود کمک زیادی می‌کند.

از طرف دیگر بروز بودن عملکرد صفحه شما برای کاربران مهم است! اگر در یک زمینه خاص فعالیت می‌کنید، باید ترندهای جدید را در اختیار کاربران قرار دهید؛ مثلاً انتشار عکس‌های مد سال ۲۰۱۷ در سال ۲۰۱۹ کار چندان جالبی نیست و تعامل کاربران کاهش پیدا می‌کند. سعی کنید تصاویر مد و لباس همان سال و ماه را در همان زمان منتشر کنید تا کاربران تعامل بیشتری با شما داشته باشند. افزایش تعامل به معنای افزایش مشتری و افزایش مشتری به معنای افزایش فروش و درآمد کسب‌وکار اینترنتی شما است.

اگرچه اینستاگرام یک پلترم تصویری و ویدیویی است، اما نحوۀ نگارش متن نیز اهمیت زیادی دارد! کاربران پس از دیدن تصاویر یا ویدیو، کدام بخش از پست را مشاهده می‌کنند؟ اگر تصاویر و ویدیو نظر کاربران را جلب کند، به سراغ کپشن آن می‌روند! حال اگر کپشن شما بتواند نظر آن‌ها را جلب کند، کاربران برای شما کامنت می‌گذارند و این مسئله به افزایش تعامل کاربران در اینستاگرام کمک می‌کند، اما اگر کپشن شما جذاب نباشد کاربران پست شما را لایک نمی‌کننند، برای شما کامنت نمی‌گذارند و اگر در درازمدت کپشن‌های شما نتواند نظر آن‌ها را جلب کند ممکن است شما را آنفالو کنند.

کیفیت عکس ها و ویدیو ها می‌تواند معنی گوناگونی داشته باشد، از عکس های حرفه ای و یا عکس های گرفته شده توسط دوربین گوشی تلفن همراه گرفته تا موضوع انتخابی و نماهای جذاب ، تمام این موارد باید به دقت و درست انتخاب شوند تا شما بتوانید توسط اینستاگرام برندسازی کنید.

اگر مدیریت یک صفحه را برعهده دارید، شاید به دنبال روش‌هایی برای افزایش تعامل کاربران بوده‌اید و حتی برخی از راه‌ها را هم امتحان کرده‌اید! در این مقاله و مقالات بعدی به بررسی روش‌های افزایش تعامل کاربران در اینستاگرام خواهیم پرداخت.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *