اگر از کاربران بخش وبلاگ پرشین‌تولز هستید و مقالات ما را دنبال می‌کنید، حتماً بخش قبلی مقاله انواع مشتری در کسب‌وکار را خوانده‌اید. در این مقاله قصد داریم به بررسی ادامه این بحث بپردازیم تا بتوانید مشتریان کسب‌وکارتان را افزایش دهید!

نوع ششم) مشتریان وفادار کسب‌وکارتان را می‌شناسید؟

در میان انواع مشتریان در بازاریابی این دسته از افراد همواره برای رفع نیاز خود به شما مراجعه کرده و به نوعی سفیر کسب‌و‌کار شما به شمار می‌روند. مشتریان وفادار به صورت اختیاری مزایای محصولات شما را تبلیغ کرده و افراد جدیدی را به سمت‌تان هدایت می‌کنند. با کشف علت‌های اصلی این حجم از رضایت می‌توانید مشتریان دیگر خود را نیز وارد این دسته کنید. بر اساس بررسی‌های انجام شده، جذب مشتری‌های جدید ۵ تا ۲۵ برابر از حفظ مشتری‌های فعلی گران‌‌تر است. همچنین جالب است بدانید ۲% تعامل بیشتر با مشتری فعلی، با کاهش ۱۰ درصدی هزینه‌ها برابری می کند. داشتن مشتری‌های وفادار به برند در مقایسه با روش‌های دیگر بازاریابی می‌تواند با سرعت و کیفیت بیشتری به افزایش آگاهی از برند و رشد و گسترش کسب و کار کمک کند. با توجه به اهمیت حفظ مشتری، ایجاد وفاداری و حس اعتماد، ارائه خدمات مناسب و کالا با کیفیت و متمایز از وظایف اصلی برندهاست. اگر مشتری احساس کند که بخشی از کسب و کار شماست و تمام تلاش‌تان برای جلب رضایت اوست، در نهایت با وفاداری خود، تمایز برند شما را نسبت به رقبا اثبات خواهد کرد. برای ایجاد این فضا می‌توان از راه‌کارهایی که در ادامه ارائه می‌شوند، استفاده کرد.

به سادگی دیدار با یک فرد جدید و به حافظه سپردن اسم و کلیاتی از این دیدار در مواجهه بعدی، می‌توان مشتری را درگیر کرد. یکی از راه‌های ساده برای درگیر کردن مشتری و جلب اعتماد او، فرستادن یک تبریک ساده تولد یا ایمیل‌هایی است که با اسم مشتری شروع می‌شود. برای این کار می‌توان از رسانه‌های دیجیتال کمک گرفت. برای مثال می‌توان از ایمیل برای ارسال کدهای تخفیف و از پیامک برای دعوت به عضویت آنها در کلوب مشتریان و اعلام موجودی محصولات جدید استفاده کرد. شبکه‌های اجتماعی ابزارهای مناسبی برای برقراری ارتباط بیش‌تر با مشتری هستند. به دلیل رقابت زیاد برای ما و تنوع بیش از حد برای مشتری، تنها راه باقی مانده “بهترین بودن” است. بهترین مطلق در عمل امکان پذیر نیست اما برای مشتری تماشای تلاش شما برای بهبود مستمر، دلپذیر است. همچنین مشتریان برای انتخاب محصول یا خدمات، از نظر دیگران برای تصمیم‌گیری تاثیر می‌پذیرند. اگر مشتری از کیفیت خدمات ما رضایت داشته باشد، احتمال این که این رضایت را به اطرافیان خود انتقال دهد، زیاد است.

این حالت همان تبلیغات دهان به دهان است. نوعی از بازاریابی رایگان و البته موثر.  ثبت اطلاعات مربوط به مشتری و هم‌چنین ثبت روند خرید او، به شما برای ارائه بهتر خدمات و به او برای راحت‌تر خرید کردن کمک می‌کند. برای مثال با ارائه کارت مخصوص به هر مشتری می‌توان او را از شر پرداخت با کارت‌های بانکی و وارد کردن عدد و رقم خلاص کرد. همچنین استفاده از کارت عضویت در باشگاه مشتریان یا پرداخت به وسیله اپلیکیشن‌ها تنها با یک کد کاربری و مواردی از این دست می‌تواند با ایجاد حس خاص بودن در مشتری، در نهایت منجر به وفاداری شود.

اظهار نظر و بازخورد مشتری‌ها دست به دست می‌چرخد و به گوش افراد زیادی می‌رسد. ارائه صحیح خدمات، بازخوردهای مثبت را به مشتری بدل می‌کند و مشتری راضی با خود بازخورد مثبت می‌آورد. اولین حلقه این چرخه ارائه خدمات خوب از طرف ماست. بعد از ارائه کالا و خدمات می‌توانیم از مشتری بخواهیم نظر و میزان رضایتش را با ما در میان بگذارد. نمونه ی خوب این مورد، برند کیت اسپید، فعال در زمینه مد و فشن است که بعد از مبلغ مشخصی خرید، در ازای گرفتن بازخورد از مشتری، ۲۵% تخفیف می‌دهد.  یکی از راه‌های پاسخ به اعتماد مشتری، ایجاد اعتبار برای خرید‌های بعدی است. برای مثال می‌توانیم بعد از هر خرید ۱ میلیون تومانی، ۵۰ هزار تومان اعتبار هدیه بدهیم یا بعد از هر ۱۰ بار خرید ۱ هدیه در نظر بگیریم.

تولید محتوا ارزشمند برای تبدیل مشتریان به مشتری وفادار

شخصی‌سازی محتوا، یکی از راه‌های برقراری ارتباط با مشتری‌ای است که نسبت به گذشته کم‌تر پا به فروشگاه می‌گذارد. این موضوع به دلیل قطع رابطه ما با مشتری، حائز اهمیت است. ارائه محتوا با توجه به ترجیحات، علاقه و پرسونای مخاطب، راه موثری است که نشان دهید او را می‌شناسید و برایتان ارزشمند است. همچنین حس تعلق در مشتری او را نسبت به برند شما وفادارتر می‌سازد. برای مثال بعضی از وب‌سایت های خرید آنلاین هستند که با توجه به سن، جنسیت و حتی خریدهای قبلی به مشتری پیشنهادهایی نزدیک به سلیقه او می‌دهند. این روند احساس صمیمیت بیشتری را به مشتری ما القا می‌کند. همچنین با بهنیه سازی موتورهای جستجو، می‌توانیم با ساده‌ترین جستجوی مشتری، همیشه و بیشتر از دیگر رقبا در دسترس او باشیم. نباید از اهمیت بهینه‌‌سازی موتورهای جستجو (SEO) و بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) غافل بود.

ساده‌ترین راه ساختن مشتری وفادار، جلب اعتماد آن‌ها است و راه‌کار جلب اعتماد این است که بر سر وعده‌های خود بایستید و مسائل را پیچیده نکنید تا برای مشتری قابل ‌درک باشد. در ارتباطاتتان صادقانه عمل کنید و مختصر سخن‌گویی کنید. این به شما کمک خواهد کرد که انتظارات مشتریانتان را مدیریت کنید. خلاصه‌ای از جزئیات ارتباط تمام مشتری‌هایتان را نزد خود نگه‌دارید تا بتوانید هنگام مکالمه با آن‌ها تا آنجا که مقدور است شخصی و مطابق نیازشان صحبت کنید. شنیدن و درک باز‌خورد مشتریان بسیار حیاتی است. توجه به نیازهای مشتری و برآورده کردن آن‌ها منتج به تنظیم دقیق استراتژی‌های آینده و ایجاد پیشنهاد‌های نو در جهت خدمت‌رسانی به مشتریان و درنهایت باعث پیشرفت کسب‌و‌کار شما می‌شود. در واکنش به بازخورد مشتریان اقدام معنی‌داری نشان دهید، این رفتار به مشتریان شما ثابت می‌شود که حرفشان شنیده و نیازشان درک شده است.گیمیفیکیشن می‌تواند گزینه خوبی برای استفاده از تکنیک‌های بازی و درگیر کردن مشتری باشد. طراحی بازی با مراحل مختلف و کسب پاداش او را ترغیب می‌کند تا به مرحله بعد برسد و دوستانش را هم به بازی دعوت کند.  مدیریت تجربه مشتری یا CEM فرایندی است که از آن برای نظارت روی تجربه مشتری، استفاده می‌کنیم. CEM به ما کمک می‌کند که از تجربه و نظر واقعی مشتری باخبر باشیم و برای بهبود رضایت او تلاش کنیم. در نهایت حفظ مشتری برای رشد هر کسب و کاری اهمیت دارد.

در چند مقاله به بررسی انواع مشتری وفادار پرداختیم که امیدواریم بتوانید بیشترین بهره را از آن‌ در مدیریت کسب‌وکار خود ببرید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *