محتوای هر کسب‌وکاری مهم‌ترین دارایی آن برای جذب مشتریان و جلب اعتماد کاربران است. محتوا تنها چیزی نیست که در سایت وجود دارد، بلکه محتوای مربوط به بخش ایمیل مارکتینگ یا شبکه‌های اجتماعی شما هم محتوا محسوب می‌شود. بنابراین هر کسب‌وکاری به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با محتوا در ارتباط است و نمی‌توان اهمیت آن را انکار کرد. یکی از مفاهیمی که در سال‌های اخیر خیلی اهمیت پیدا کرده است، شخصی‌سازی محتوا است! شاید ساده‌ترین مثالی که می‌توان برای درک شخصی‌سازی محتوا زد، ایمیل‌های دریافتی از کسب‌وکارهای مختلف است که در ابتدای آن نام شما ذکر شده است. یا مثلاً هنگامی که محصولی را خریداری می‌کنید و اطلاعات آن محصول به همراه فاکتور برای شما ارسال می‌شود، نوعی شخصی‌سازی محتوا صورت گرفته است. در این مقاله قصد داریم به بررسی شخصی‌سازی محتوا و اهمیت آن برای کسب‌وکارهای اینترنتی بپردازیم تا استفاده از آن را در استراتژی کسب‌وکارتان قرار دهید.

شخصی‌سازی محتوا چیست و چرا اهمیت دارد؟

دستیابی به مصرف کنندگان امروزی سخت تر و سخت تر می شود. تقریبا هر بازاریاب همه روزه در حال ایجاد و به اشتراک گذاشتن محتوای جدید درباره نام تجاری خود است. یک استراتژی محتوایی خوب با یک طرح توزیع موثر، دیگر تضمین نمیکند که محتوای شما توسط مخاطبان مورد نظر شما دیده شود. پس چگونه مطمئن شوید محتوائی که تولید می کنید در رقابت برای جلب توجه مشتری موفق خواهد بود؟ جواب بسیار ساده است؛ با شخصی سازی محتوا!

حتماً برای شما هم پیش آمده است که وارد یک فروشگاه شوید و پیشنهادی ردنشدنی از طرف کارمندان یا مدیر آن دریافت کنید! به عنوان مثال به شما بگوید که به جای انتخاب یک محصول، دو محصول را انتخاب کنید تا محصول سومی را هم به عنوان هدیه به شما بدهیم! پاسخ شما چه بوده است؟ گاهی اوقات چنین پیشنهاداتی آن‌قدر وسوسه‌کننده هستند که تحت هیچ شرایطی نمی‌توان آن را رد کرد. در سال‌های اخیر چنین مسئله‌ای در فروشگاه‌های آنلاین هم دیده شده است! یعنی فروشگاه‌های پیشنهاداتی به کاربران می‌دهند که کاربر نسبت به خرید محصول ترغیب می‌شود. اما چگونه می‌توان پیشنهادی وسوسه‌انگیز به کاربر داد که نتوانند آن را رد کنند؟ شخصی‌سازی محتوا دقیقاً همان چیزی است که به شما کمک می‌کند تا پیشنهادات عالی به کاربران بدهید و فروش کسب‌وکار خود را افزایش دهید. حتماً شما هم تخفیف‌های مختلفی را می‌بینید که فروشگاه‌های آنلاین بر روی محصولات خود قرار می‌دهند اما جالب است بدانید نرخ فروش چنین تخفیف‌هایی نسبت به محتوای شخصی‌سازی‌شده بسیار پایین است

به عبارت ساده‌تر، در سال‌های اخیر ارائه تخفیف‌های همگانی کاربران را ترغیب به خرید محصولات نمی‌کند و باید به دنبال چاره دیگری باشید! شخصی‌سازی محتوا یکی از مهم‌ترین و بهترین راه‌کارها برای افزایش فروش است که در این مقاله قصد بررسی کامل آن را داریم. با در اختیار داشتن محتوای مناسب در مقابل افرادی که در زمان مناسب از کانال های مناسب استفاده می کنند، می توانید مخاطبین مورد نظر خود را به مشتریان خود تبدیل کنید. شخصی سازی در واقع هدف قرار دادن محتوایی است که برای افراد بر اساس نیازها و منافع آنها طراحی شده است. به عبارت ساده تر شخصی سازی یعنی ارسال محتوا طبق سلیقه ی مخاطب!. چرا این مهم است؟ با وجود سیل محتوا، افراد فقط چیزی را می خوانند که مربوط به آنها بوده و برای آنها ارزشمند است. و متأسفانه بقیه مطالب نادیده گرفته خواهند شد و هرگز خوانده نخواهند شد.  شخصی سازی در هنگام بازاریابی محتوا بسیار دشوار است. بازاریابی محتوا به نوعی طولانی تر از دیگر فعالیت های بازاریابی شخصی سازی شده مانند تبلیغات بنری یا ایمیلی و در مقایسه با آنها کمتر خودکار است.  بنابراین این سوال پیش می آید که اگر فردی با بودجه و منابع بسیار کمی کار می کند، آیا شخصی سازی بازاریابی محتوا برایش امکان پذیر است؟ قطعاً بله!

content concept

شخصی‌سازی محتوا برای کارهایی که به صورت مستقیم با مشتری (B2C) در ارتباط هستند!

فرض کنید وارد یک بوتیک لباس‌فروشی می‌شود و صاحب آن، در زمینه انتخاب لباس به شما کمک می‌کند. او متناسب با سلیقه و نوع نیاز شما لباس‌هایی را به شما پیشنهاد می‌کند تا از میان آن‌ها یکی را انتخاب کنید! شاید بنظر برسد که او در انتخاب لباس برای شما فوضولی می‌کند اما اگر لباس‌هایی که به شما نشان می‌دهد، متناسب با همان چیزی باشد که از او خواسته‌اید، می‌تواند نظر شما را جلب کند. همین پیشنهاداتی که صاحب بوتیک به شما می‌دهد، نوعی محتوا محسوب می‌شوند که می‌توانید در کسب‌وکار آنلاین خود هم از آن استفاده کنید.

هنگام مراجعه حضوری به یک فروشگاه نظیر بوتیک لباس، داده‌ها همان چیزی هستند که به مشتریان ارائه می‌کنید اما در کسب‌وکارهای آنلاین چطور؟ هنگامی که کاربران در سایت شما عضو می‌شوند، می‌توانید داده‌های اولیه را از آن‌ها دریافت کنید. همچنین به راحتی می‌توانید متوجه شوید که کاربران کدام دسته از محصولات شما را بازدید کرده است و تا حدودی سلیقه و علایق آن‌ها را بدانید. با دانستن این اطلاعات می‌توانید به راحتی پیشنهادات خاص و شخصی‌سازی شده به آن‌ها ارائه کنید که به این مفهوم، شخصی‌سازی محتوا در کسب‌وکارهای آنلاین گفته می‌شود. به آمار زیر توجه کنید:

  • ۷۵ درصد از مشتریان کسب‌وکارها، دریافت محتوا و پیشنهادات شخصی‌سازی شده را دوست دارند.
  • ۷۴ درصد کاربران، دریافت محتوا و پیشنهاداتی که هیچ ارتباطی با علایق آن‌ها ندارد را دوست ندارند.
  • ۶۱ درصد از کاربران دریافت پیشنهادات شخصی‌سازی‌شده را دوست دارند، حتی اگر حریم خصوصی آن‌ها تا حدی رعایت نشود!
  • تولید محتوا برای مخاطب آنلاین چه فرقی با مخاطب آفلاین دارد؟

با وجود این گزارش، بسیاری از کسب‌وکارهای آنلاین مسئله شخصی‌سازی محتوا را جدی نمی‌گیرند. بسیاری از متخصصان حوزه کسب‌وکار آنلاین، شخصی‌سازی محتوا را امری ضروری در بهینه‌سازی فروشگاه آنلاین می‌دانند اما درصد بسیار زیادی از کسب‌وکارها از آن غافل هستند. در حال حاضر محتوای اکثر کسب‌وکارها برای تمام مخاطبانشان یکسان است؛ این یعنی که کسب‌وکارها به سلیقه، علایق و گاهی نیاز مشتریان احترام نمی‌گذارند! اگر شما می‌خواهید جزء کسب‌وکارهای آنلاین موفق باشید، در مقاله بعدی همراه ما باشید تا به بررسی راه‌های شخصی‌سازی محتوا بپردازیم.

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

7 Comments

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *