کسب‌وکار آنلاین یکی از مهم‌ترین بخش‌های کسب‌وکار به حساب می‌آید و محبوبیت زیادی در میان کاربران پیدا کرده است؛ مهم‌ترین دلیل ایجاد کسب‌وکارهای آنلاین، قابلیت استفاده از جامعه بسیار بالای کاربران و مشتریان است. در واقع در کسب‌وکارهای سنتی شما تنها به تعداد محدودی از افراد دسترسی دارید و این افراد تنها به بخشی از یک منطقه و ناحیه جغرافیایی محدود هستند! به طور مثال اگر کسب‌وکار شما یا همان مغازه سنتی شما در شهری مانند تهران و در یک منطقه مشخص باشد، مشتریان شما تنها افرادی هستند که از آن محل عبور می‌کنند. کسب‌وکارهای آنلاین به شما کمک می‌کنند تا بتوانید خدمات و محصولات خود را میلیون‌ها کاربر در هر ساعتی از شبانه‌روز نمایش دهید و در ساعت غیرکاری نیز بتوانید درآمد قابل توجهی داشته باشید. یکی از راه‌های کسب‌ درآمد آنلاین، ایجاد سایت محتوایی و کسب‌ درآمد از بازدید و ترافیک سایت است. در این مقاله قصد داریم به بررسی روش‌های کسب‌ درآمد از سایت‌های محتوایی بپردازیم تا بتوانید با دید بازتری اقدام به ایجاد یک سایت آنلاین کنید.

سایت محتوایی (محتوا محور) چیست؟

سایت‌های محتوایی یا محتوا محور سایت‌هایی هستند که روزانه در آن چندین مطلب قرار می‌گیرد و کاربران به صورت مستقیم یا با استفاده از موتورهای جستجو می‌توانند محتوای سایت شما را بخوانند! در سایت‌ها دو مورد وجود دارد که برای کسب درآمد از طریق سایت اهمیت دارد:

  • بازاریابی محتوایی برای کسب‌و‌کار‌های کوچک به زبان ساده
  • تعداد بازدیدکننده (IP) سایت: تعداد بازدیدکننده سایت همان تعداد افرادی است که وارد سایت شما می‌شوند! به طور مثال اگر سایت شما در روز ۲ هزار بازدیدکننده دارد، هر چقدر کاربران در سایت شما بمانند و از صفحات مختلفی بازدید کنند سایت شما همان ۲,۰۰۰ بازدیدکننده را خواهد داشت. مهم‌ترین عامل کسب درآمد از روش‌های مانند دریافت تبلیغات یا فروش خدمات همین موضوع است.

  • تعداد بازدید یا ترافیک سایت: تعداد بازدید یا ترافیک سایت کمی با تعداد بازدیدکننده متفاوت است! ترافیک سایت شامل تعداد بازدیدهایی است که توسط تمامی کاربران در سایت صورت می‌گیرد؛ به طور مثال اگر یک کاربر در سایت از ۵ صفحه مختلف بازدید کند یا حتی یک صفحه را ۵ بار بازدید کند، از طرف آن کاربر ۵ بازدید دریافت خواهید کرد! حال اگر سایت شما ۲,۰۰۰ بازدیدکننده در سایت داشته باشد و هر کاربر در سایت از ۵ صفحه بازدید کند سایت شما در روز ۱۰,۰۰۰ بازدید دارد و این موضوع بر روی رتبه سایت تاثیر زیادی دارد! البته مدت زمان ماندگاری کاربر در سایت نیز اهمیت زیادی دارد و برای سئو بسیار مهم است که در این مقالات فاکتورها و قوانین سئو به بررسی این موضوع پرداخته‌ایم.

روش‌های کسب‌ درآمد از سایت‌های محتوایی

یکی از پردرآمدترین موضوعات در میان سایت‌ها با موضوعات مختلف، سایت‌های محتوایی هستند که در آن نویسندگان سایت محتوای ارزشمند در اختیار کاربران قرار می‌دهند! به طور مثال سایت‌هایی نظیر زومیت و بیتوته از مهم‌ترین و پرترافیک‌ترین سایت‌های محتوایی به شمار می‌آیند. در گذشته تنها راه کسب‌ درآمد از سایت‌های محتوا محور گرفتن تبلیغات و نمایش آن در سایت بود اما امروزه با پیشرفت حوزه وب، بستر و روش‌های بسیار متنوع و مناسبی برای کسب‌ درآمد بالا بوجود آنده است. در این بخش قصد داریم به بررسی روش‌های کسب‌ درآمد از سایت‌های محتوا محتور بپردازیم تا بتوانید مسیر خود را انتخاب کنید:

  • گرفتن تبلیغات به صورت مستقیم: اولین و قدیمی‌ترین راه کسب درآمد از سایت‌های محتوایی گرفتن تبلیغات به صورت مستقیم است! در این روش کاربران و فعالان حوزه وب با بررسی رتبه و ترافیک سایت، هزینه بخش تبلیغاتی موردنظر برای مدت مشخص را پرداخت می‌کنند و مدیر سایت پس از دریافت وجه بنر تبلیغاتی را به همراه ارجاع لینک به کاربر قرار می‌دهد. در این روش چون تمامی موارد توسط فرد تبلیغ‌دهنده و مدیر سایت انجام می‌دهد، تمامی هماهنگی‌های تبلیغات توسط مدیر سایت انجام می‌شود که زمان زیادی را از کاربر می‌گیرد.
  • روش‌های ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی متناسب با کسب‌وکار آنلاین – بخش اول

مسئله دیگر این است که تمامی مسئولیت‌های تبلیغاتی که در یک سایت منتشر می‌شود، برعهده مدیر سایت است اما هنگامی که کاربر وارد سایت تبلیغ‌دهنده می‌شود دیگر مسئولیتی با مدیر سایت نمایش‌دهنده آگهی نخواهد بود! بنابراین بحث حقوقی و مسئولیت مدیر سایت نیز کمی سنگین‌تر می‌شود و ممکن است در گاهی مواقع دردسرساز شود.

  • کسب درآمد نمایش تبلیغات برای سیستم‌های تبلیغاتی: چند سالی است که سیستم‌های تبلیغاتی زیادی نظیر گوگل ادوردز بوجود آمده‌اند که سبب می‌شود تا بتوانید تبلیغات هدفمندی را انجام دهید! البته سیستم تبلیغات گوگل ادوردز تنها به سایت‌های آگهی‌دهنده کمک می‌کند تا بتوانند با کلمه کلیدی دلخواه در میان نتایج جستجو به کاربران نمایش داده شوند! سیستم‌های تبلیغات بنر نیز وجود دارند که با استفاده از آن می‌توانید تبلیغات نمایش‌دهندگان مختلف را در سایت نمایش دهید و بر اساس هر کلیک درآمد قابل توجهی کسب کنید؛ در واقع در این روش بر اساس موضوع و ترافیک سایت تعداد کلیک‌ها در هر سایت متفاوت است که منجر به کسب درآمدهای متفاوت برای سایت‌های مختلف می‌شود. برای نمایش چنین تبلیغاتی در سایت خود کافی است در یکی از سایت‌های تبلیغاتی ثبت‌نام کرده و سپس سایت خود را ثبت کنید. در مرحله بعدی می‌توانید نوع تبلیغات دلخواه خود را جهت نمایش در سایت انتخاب کنید و کد آن را در بخش دلخواه سایت قرار دهید. از این پس کافی است در بازه‌های زمانی مختلف تبلیغات را آنالیز کنید و از کسب درآمد خود لذت ببرید.
  • چگونه تبلیغاتی متمایز و جذاب‌تر از رقبا داشته باشیم؟

ایجاد بخش عضویت ویژه برای کاربران

در تمامی سایت‌ها معمولا مقالات رایگانی وجود دارد که تمامی کاربران می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.  کاربران برای مشاهده این مقالات هزینه‌ای پرداخت نخواهند کرد و تنها با چند کلیک ساده می‌توانند مقاله شما را مطالعه کنند! شاید این سوال که چرا مدیران سایت‌ها باید مقالات رایگان منتشر کنند در حالی که برای آنها سودی نخواهد داشت؟

مسئله این است که این کار یکی از پرسودترین موارد است شاید در ظاهر برای مدیران سایت‌ها سودی نداشته باشد! مهم‌ترین مسئله افزایش ترافیک سایت است که از طریق آن به درآمدهای خوبی دست پیدا می‌کنند اما گاهی مسائلی نظیر برندینگ، معرفی محصولات و خدمات، افزایش محبوبیت در میان رقبا و… نیز وجود دارند که تمامی این‌ها دلیل خوبی برای انتشار مقالات به صورت رایگان در سایت است.

برخی از سایت‌ها در کنار بخش مقالات رایگان اقدام به ایجاد بخش عضویت ویژه در سایت خود می‌کنند که چنین سایت‌هایی علاوه بر روش‌های دیگر کسب درآمد می‌توانند از طریق جذب کاربران در بخش عضویت ویژه نیز درآمد خوبی داشته باشند. در این روش مدیران سایت به ازای عضویت ویژه از هر کاربر مبلغ مشخصی را دریافت می‌کنند و در ازای آن خدمات یا مطالب ارزشمندی را ارائه می‌کنند که کاربران عادی یا مهمان سایت نمی‌توانند به آنها دسترسی داشته باشند.

حال اگر سایت موردنظر بتواند اطلاعات خوبی را در بخش عضویت ویژه به کاربران خود ارائه کند، به راحتی می‌تواند مخاطبان جدید دیگر را نیز جذب کند و مخاطبان قدیمی نیز همواره به تمدید حساب ویژه خود اقدام می‌کنند! فرض کنید در سایت خود بابت هر ماه عضویت ویژه مبلغ ۲۵,۰۰۰ هزار تومان از کاربران دریافت کنید و در ماه ۱,۰۰۰ کاربر اقدام به صورت ویژه در سایت عضو شوند؛ با این‌کار در هر ماه مبلغی حدود ۲۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان را از کاربران دریافت می‌کنید که در میان کسب‌وکارهای آنلاین ارزش بالایی دارد. البته جذب ۱,۰۰۰ کاربر کار راحتی نیست اما اگر با داشتن برنامه و استراتژی و همچنین تخصیص بودجه بتوانید به این تعداد دست پیدا کنید قطعا درآمد لذت‌بخشی خواهد بود. مدت زمان محدود عضویت ویژه به این معنی است که کاربر تنها در همان مدت مشخص می‌تواند به محتوای این بخش دسترسی داشته باشد و در صورت پایان زمان است باید حساب کاربری خود را مجددا به حساب کاربری ویژه ارتقا دهد؛ به طور مثال اگر کاربر شما حساب ۱ ماهه تهیه کرده باشد، تنها به مدت ۳۰ روز به محتوای آن بخش دسترسی دارد.

درآمد به ازای هربار نمایش محتوای ویدیویی

این روش کسب درآمد به دو بخش مجزا تقسیم می‌شود که اولین آن راه‌اندازی بستری برای دریافت هزینه به ازای تعداد نمایش یک محتوا به کاربران است! دومین روش آن استفاده از روش‌های نمایش تبلیغات به کاربران است که این مورد نیز محبوبیت بسیار بالایی در میان کاربران دارد. در ادامه به بررسی جامع این دو مورد می‌پردازیم تا بتوانید در سایت خود یکی از این دو مورد یا هر دوی آن‌ها را استفاده کنید:

  • الف) کسب درآمد به ازای تعداد نمایش محتوا به کاربران: این روش شباهت بسیاری به مورد قبلی (ایجاد بخش عضویت ویژه در سایت) دارد! در این روش شما می‌توانید به ازای نمایش تعداد مشخصی نمایش محتوا به کاربران هزینه دریافت کنید؛ به طور مثال در سایت‌های فیلم گاهی شما به ازای مشاهده یا دانلود ۱۰ فیلم هزینه پرداخت می‌کنید و به نوعی هزینه ۱۰ بار دانلود یا مشاهده فیلم را می‌دهد! در واقع پس از دیدن ۱۰ فیلم شما دیگر قادر به مشاهده یا دانلود ویدیوی دیگر نخواهید بود و مشابه این موضوع را می‌توان در سایت‌های مختلفی نظیر فیلیمو مشاهده کرد. البته سایت فیلیمو به شما اکانت ویژه ارائه می‌کند و شما تنها محدودیت زمانی خواهید داشت! در واقع شما اگر یک اکانت یک ماهه از سایت فیلیمو تهیه کنید، در مدت یک ماه به میزان دلخواه می‌توانید فیلم ببینید یا آن‌ها را دانلود کنید.
  • ب) کسب درآمد از تعداد نمایش تبلیغات ویدئویی در سایت‌ها: تبلیغات ویدیو یکی از محبوب‌ترین و تاثیرگذارترین روش‌های تبلیغاتی است که در سایت‌های مختلف آن را مشاهده می‌کنیم. در واقع محتوای ویدیوی به دلیل اینکه کاربران می‌توانند به صورت کاملا بصری و ویدیویی محتوای مفیدی را دریافت کنند، تاثیر بسیار زیادی دارد و بازاریابان و فعالان حوزه تبلیغات آنلاین این موضوع را به خوبی درک کرده‌اند! چند سالی است که سیستم‌های تبلیغاتی مختلفی در ایران اقدام به ارائه سرویس تبلیغات ویدیویی می‌کنند و البته به دلیل تاثیرگذاری بسیار بالای این روش تبلیغاتی محبوبیت بسیار زیادی در میان تبلیغ‌دهندگان دارد.
  • تبلیغات گوگل یا Google Adwords و بررسی جوانب مختلف استفاده از آن

اگر به سایتی نظیر یوتیوب یا آپارات سر بزنید حتما متوجه این موضوع می‌شوید که در ابتدای هر ویدیو در حد چند ثانیه مجبور به مشاهده تبلیغات هستید و پس از آن می‌توانید تبلیغات را مشاهده کنید یا آن را رد کنید. اگر مدیریت یک سایت محتوایی را بر عهده دارید، می‌توانید با همکاری آژانس‌های تبلیغاتی، تبلیغات ویدیویی را در سایت خود نمایش دهید و به ازای هر بازدید یا نمایش از آن درآمد خوبی داشته باشید. اگر به آژانس‌های تبلیغاتی نیز سر بزنید، حتما متوجه می‌شوید که هزینه تبلیغات ویدیویی برای تبلیغ‌دهندگان بالاتر از روش‌های دیگر است که در نتیجه درآمد شما نیز به عنوان یک نمایش‌دهنده تبلیغات ویدیویی بیشتر از روش‌های دیگر است! البته تبلیغات ویدیویی گاهی تاثیر منفی بر روی سرعت سایت شما خواهند داشت اما اگر با یک سامانه تبلیغاتی که کد تبلیغاتی بهینه در اختیار شما قرار می‌دهد همکاری کنید، این مشکلات برای سایت شما بوجود نخواهند آمد.

کسب درآمد از طریق سایت‌های محتوایی یکی از روش‌های مرسوم است که از زمان ظهور اینترنت وجود داشته‌اند! روش‌های کسب‌ درآمد از چنین سایت‌هایی متفاوت هستند که در این مقاله به بررسی برخی از آنها پرداختیم و در مقاله بعدی نیز به تکمیل روش‌های کسب درآمد از سایت‌های محتوایی خواهیم پرداخت.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

1 Comment

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *