شاید برای شما هم پیش آمده باشد که از یک فروشگاه اینترنتی خرید کنید و پس از آن، در مورد میزان رضایت شما از خرید خود نظرسنجی کرده باشند! بسیاری از فروشگاه های اینترنتی پس از آن که محصول به دست شما می رسد، در مورد فرآیند خرید محصول نظرسنجی می کنند تا ببینند رضایت مشتریان آن ها چقدر است. این مسئله نه تنها باعث بهبود کیفیت خدمات آن ها می شود، بلکه باعث می شود تا میزان اعتماد شما نسبت به آن فروشگاه هم بیشتر شود. اگر یک کسب و کار آنلاین دارید، شما هم باید نظرسنجی از مشتریان را انجام دهید! در این مقاله می خواهیم به بررسی کامل نظرسنجی از مشتریان بپردازیم و ببینیم که چگونه می توان در 4 مرحله نظرسنجی ایجاد کرد.

نظرسنجی از مشتریان چیست؟

پیش از آن که بخواهیم به بررسی مراحل ایجاد نظرسنجی مشتریان بپردازیم، ابتدا بهتر است با مفهوم آن آشنا شوید. نظرسنجی مشتریان یکی از مهم ترین مسائلی است که در کسب و کارهای آنلاین وجود دارد! هدف کسب و کارهای آنلاین این است که کیفیت خدمات خود را بهبود ببخشند و چه چیزی بهتر از نظر مشتریانی که از آن ها خرید کرده اند می تواند روی بهبود کیفیت تاثیرگذار باشد؟ قطعاً هیچ چیز!

نظرسنجی از مشتریان با روش های مختلفی انجام می شود که یکی از مهم ترین آن ها، نظرسنجی در سایت پس از خرید است. در واقع کسب و کارها فرم نظرسنجی را در پنل هر کاربر قرار می دهند تا پس از خرید نظر خود را ثبت کنند. اگر شما هم یک کسب و کار آنلاین دارید، حتماً از فرم نظرسنجی استفاده کنید تا ببینید که مشتریان شما چقدر از شما رضایت دارند. همچنین یک فرم پیشنهادات قرار دهید تا پیشنهاد خود را به صورت کامل برای شما مطرح کنند.

چرا نظرسنجی از مشتریان اهمیت دارد؟

یکی از سوالاتی که پیش می آید، این است که با وجود آن که مشکلات هر کسب و کاری مشخص است اما چرا باید نظرسنجی کرد؟ گاهی اوقات مشکلاتی در فرآیند خرید وجود دارد که خود آن کسب و کار مطلع نیست اما این مسئله روی خرید مشتریان تاثیر منفی دارد. بنابراین اگر شما یک کسب و کار آنلاین دارید، حتماً باید از میزان رضایت کاربران از فرآیند خرید اطلاع داشته باشید. از طرف دیگر، نظرسنجی می تواند به بهبود فرآیند خرید و افزایش فروش کمک کند. هر چقدر تجربه کاربر از خرید بهتر باشد احتمال آن که مجدداً خرید انجام دهد بیشتر است.

یکی دیگر از مواردی که باعث می شود تا نظرسنجی از مشتریان اهمیت زیادی داشته باشد، این است که با نظرسنجی می توانید اعتماد کاربران را جلب کنید! دلیل آن هم این است که هنگامی که شما نظر کاربران مختلف را می خواهید، به صورت ناخودآگاه این موضوع را در ذهن کاربر روشن می کند که نظر آن ها مهم است. همچنین گاهی اوقات نظرات واقعاً ارزشمند هستند که می توانید برای تشویق چنین مشتریانی، یک کد تخفیف به آن ها ارائه کنید.

مراحل برگزاری نظرسنجی از مشتریان

تا اینجای مقاله سعی کردیم به بررسی کامل اهمیت برگزاری نظرسنجی از مشتریان بپردازیم اما چگونه می توانیم برای کسب و کار خود از مشتریان نظرسنجی کنیم؟ در این بخش از مقاله می خواهیم به شما آموزش دهیم که چگونه می توان در 4 مرحله از مشتریان نظرسنجی کرد:

مرحله اول) بررسی مخاطبان هدف نظرسنجی

اولین قدم برای ایجاد نظرسنجی در کسب و کار، این است که ببینید مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند! به عبارت ساده تر، باید ببینید که چه کسانی قرار است در آن نظرسنجی شرکت کنند. مثلاً ممکن است شما بخواهید از افرادی که از کسب و کارتان خرید کرده اند نظرسنجی کنید یا ممکن است بخواهید از افرادی که مدت زیادی است که خرید نکرده اند نظرسنجی کنید تا ببینید دلیل آن چیست! بنابراین پیش از هر کاری باید ببینید که مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند؛ اگر این مرحله را به خوبی انجام دهید، مراحل بعدی هم به راحتی و بر اساس آن انجام می شود.

مرحله دوم) طرح کردن پرسش های کاربردی

اکنون که می دانید قرار است از چه کسانی نظرسنجی صورت بگیرد، زمان آن رسیده که پرسش های کاربری طرح کنید! پرسش ها گاهی اوقات جذاب هستند اما نمی توانند روی بهینه سازی خرید مشتریان تاثیر زیادی داشته باشند. در حالی که گاهی اوقات سوالات ساده می تواند روی فرآیند خرید تاثیرگذار باشد. سعی کنید سوالات پیچیده و فنی نباشند تا همه از پس پاسخ دادن به آن بر بیایند! سوالات ساده ای که بتواند به پیشرفت کسب و کارتان کمک کند، سوالات ایده آلی هستند و مشتریان هم معمولاً به چنین سوالاتی پاسخ می دهند.

مرحله سوم) ایجاد فرم نظرسنجی مشتریان

اکنون که سوالات شما مشخص شده است، زمان آن می رسد که فرم نظرسنجی را ایجاد کنید! در بسیاری از سیستم های مدیریت محتوا، پلاگین های مختلفی برای ایجاد فرم نظرسنجی در پنل کاربری مشتریان وجود دارد. شما می توانید سوالات خود را در آن قرار دهید تا مشتریان هنگام ورود به پنل کاربری به آن پاسخ دهند. سعی کنید فرم نظرسنجی کاملاً سازگار با موبایل باشد تا اگر کاربران با موبایل هم وارد سایت شدند، به راحتی بتوانند فرم نظرسنجی را پر کنند. محل قرار دادن فرم نظرسنجی هم کاملاً بستگی به هدف و مخاطبان هدف شما دارد و روی درصد پاسخگویی کاربران تاثیرگذار است. نکته دیگری که وجود دارد، این است که سعی کنید کمتر از سوالاتی که کاربر باید تایپ کند، استفاده کنید! بلکه استفاده از سوالاتی که گزینه دارند، برای کاربر راحت تر است و می توانید درصد پاسخگویی را افزایش دهید.

مرحله چهارم) ارسال لینک نظرسنجی از طریق ایمیل و پیامک

در این مرحله شما فرم نظرسنجی را آماده کرده اید و اکنون زمان آن می رسد که لینک نظرسنجی را برای کاربران مختلف ارسال کنید! بهترین راه برای این کار استفاده از ایمیل و پیامک است تا بتوانید به دست همه کاربران بفرستید. اگر از طریق پیامک لینک می فرستید، از ابزارهای کوتاه کننده لینک استفاده کنید تا هنگام ارسال لینک با مشکل مواجه نشوید. همچنین در ایمیل هم می توانید این کار را انجام دهید اما فرقی هم ندارد که شما لینک مستقیم فرم نظرسنجی را قرار دهید یا لینک کوتاه! مسئله ای که اهمیت دارد این است که میزان کلیک های انجام شده روی آن لینک قابل اندازه گیری و تحلیل باشد.

نظرسنجی پیامکی؛ نظرسنجی از مشتریان به صورت مستقیم

در پنل های پیامکی شما امکان نظرسنجی به صورت مستقیم را هم دارید! در واقع شما می توانید در پنل پیامک از سیستم نظرسنجی استفاده کنید و سوالات خود را به ترتیب بپرسید. کاربران با توجه به این که در کمتر از چند ثانیه می توانند پاسخگو باشند، به سوالات شما پاسخ می دهند:

پیشنهاد می کنیم از یک شرکت معتبر برای خرید پنل اس ام اس استفاده کنید تا به صورت مستقیم به ماژول نظرسنجی دسترسی داشته باشید! سپس نظرسنجی خود را برای کاربران بفرستید تا پاسخ آن ها بر روی نمودار و به صورت تفکیک شده به شما نمایش داده شود. جالب است بدانید با ماژول پیامک می توانید فرم نمودار نظرسنجی را در سایت یا بلاگ خود نمایش دهید که گاهی اوقات بسیار کاربردی است. بنابراین برگزاری نظرسنجی آنلاین با استفاده از روش های مختلفی انجام می شود که پیشنهاد می کنیم بهترین روش آن را برای کسب و کار خود پیدا کنید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *