ما امروزه زیر بمباران طیف گسترده‌ای از محصولات قرار داریم. اگر می‌خواهید اولین نامی باشید که به ذهن مشتریانتان خطور می‌کند، بازاریابی ایمیلی را امتحان کنید.

بازاریابی ایمیلی مکمل فوق‌العاده‌ای برای سایر فعالیت‌هایتان در زمینه‌ی بازاریابی دیجیتالی محسوب می‌شود. چرا؟ چون بدون هزینه‌ی هنگفت، باعث ایجاد وفاداری در میان مشتریان شده و مشارکت آنان را جلب می‌کند. در ضمن، روی موبایل نیز خوب کار می‌کند.

در این مطلب به شما نشان خواهیم داد چگونه فهرستی از مخاطبان خود ایجاد کرده و چطور بر اساس علایق و سلایق گروه‌های مختلف، با آنان صحبت کنید. سپس به این موضوع خواهیم پرداخت که بازاریابی ایمیلی چطور به شما در ایجاد رابطه با مشتریان خود کمک می‌کند.

هدفگذاری

درست مثل هر نوع بازاریابی دیگر، اولین قدم شما در ایمیل مارکتینگ نیز باید هدفگذاری باشد.

آیا می‌خواهید از بازاریابی ایمیلی برای به نمایش درآوردن محصولات و خدمات خود بهره بگیرید و بازدیدکنندگان بیشتری به وبسایت خود بکشانید؟ آیا می‌خواهید از ایمیل نتایج کسب‌و‌کاری حاصل کنید و مثلاً به توزیع کالایی بپردازید که حداقل ۱۰ درصد فروش در بر خواهد داشت؟

تشکیل دیتابیس مشتریان

هر هدفی که داشته باشید، یک نقطه‌ی خوب برای شروع این است که از کسانی که به کسب‌و‌کار شما علاقه نشان داده‌اند فهرستی تهیه کنید. اما از کجا باید آنها را پیدا کرد و آدرس ایمیلشان را گرفت؟ در قدم اول، از خودشان بپرسید.

فرض کنیم شما یک فروشگاه تامین لوازم نگهداری از حیوانات خانگی دارید. وقتی با مشتریان خود صحبت می‌کنید، به آنها بگویید اگر ایمیل خود را در اختیارتان قرار دهند تخفیف و پیشنهادات ویژه دریافت خواهند کرد. اگر وبسایت دارید نیز می‌توانید فرمی روی آن قرار دهید و بازدیدکنندگان را به عضویت در لیست ایمیل تشویق کنید.

در نظر داشته باشید که افراد باید اجازه‌ی ارسال ایمیل‌های تبلیغاتی را به شما بدهند و بسیاری از کشور‌ها برای ایمیل مارکتینگ قوانینی دارند که نیازمند رضایت مشتری خواهند بود.

به این ترتیب شروع کرده‌اید به تهیه‌ی لیستی از کسانی که می‌خواهند از سوی شما ایمیل دریافت کنند. حالا بیایید به شیوه‌هایی فکر کنیم که بازاریابی ایمیلی می‌تواند به شما در رسیدن به اهداف کسب‌و‌کاری‌تان کمک کند.

از کجا باید شروع کرد؟

شما نباید مشتریان خود را با محتوای بیش از حد در هر ایمیل، یا تعداد زیادی ایمیل پشت سر هم کلافه کنید. با یک «سلام» دوستانه و معرفی شروع کنید. سپس، شاید بد نباشد اطلاعات فروشگاه و محصولاتی که می‌فروشید را برایشان بفرستید.

در این برهه، می‌توانید با پرسیدن یکی دو سوال از آنها، بازه‌ی علایقشان را کمی باریک‌تر کنید (احتمالاً نمی‌خواهید برای دارندگان سگ، کوپن تخفیف غذای گربه بفرستید).

وقتی از مشتریان خود اطلاعاتی داشته باشید قادر خواهید بود پیشنهاد‌های ویژه‌ای به آنها بدهید یا محتوایی برایشان بفرستید که احتمال می‌رود از آن خوششان بیاید. برای مثال اگر بدانید که گروهی از این مشتریان اخیراً غذای سگ خریداری کرده‌اند، ممکن است بد نباشد سایر لوازمی که برای نگهداری از سگ‌ها دارید را نیز به آنها نمایش دهید.

اطمینان حاصل کنید اطلاعات مفید و پیشنهاد‌های مرتبطی در اختیار آنها قرار می‌دهید؛ مثلاً ترفند‌های آموزش سگ‌ها، یا بن تخفیف وسایل مربوط به آنها.

در همین حین که آگاهی و اطلاعات مشتریانتان را در مورد خودتان افزایش می‌دهید، می‌توانید از ایمیل‌های بازاریابی استفاده کنید تا شما نیز آنها را بیشتر بشناسید.

از اعضای فهرست ایمیلی خود بپرسید آیا دوست دارند در خصوص محصولات و خدمات دیگر نیز تازه‌ها را دریافت کنند یا خیر. سپس ببینید ترجیح می‌دهند به چه شکل این اطلاعات را از شما دریافت کنند.

مثلاً دوست دارند ایمیل‌های شما را هفته‌ای یک بار دریافت کنند یا ماهی یک بار؟ تمام آنچه که از دیتابیس مخاطبان ایمیلی خود فرا می‌گیرید را برای کمپین‌های ایمیلی آینده ذخیره کنید.

ارتباطی عمیق‌تر با مشتریان وفادار

کسانی که خیلی وقت است در لیست دریافت‌کنندگان ایمیل‌های شما قرار دارند چه؟ این مشتریان وفادار برای کسب‌و‌کار شما از اهمیت خاصی برخوردارند. ایده‌ی خوبی است اگر رابطه‌ای مثبت و مانا با آنها برقرار کنید. اما چطور؟

مردم وقتی شما نیاز‌هایشان را پیش‌بینی می‌کنید خوشحال می‌شوند. فرض کنیم برخی از مشتریان شما در گذشته از طریق وبسایت‌تان محصولات ضد حشرات موذی مخصوص حیوانات خانگی خریداری کرده‌اند. تابستان نیز در راه است و با آمدن هوای گرم، حشرات موذی نیز در بین حیوانات شیوع می‌یابند.

با این حساب شما ایمیلی درست می‌کنید و در آن ترفند‌هایی برای دور نگه داشتن حشرات موذی از منزل و البته حیوانات خانگی می‌آورید. حتی شاید یک تخفیف ۲۰ درصدی نیز برای برند محبوب مشتریان خود در نظر بگیرید.

یا اینکه هرازگاهی ممکن است برای آن دسته از مشتریان وفادار خود که به گربه‌ها علاقه دارند، مجموعه‌ای از خنده‌دارترین و بامزه‌ترین ویدیو‌های گربه‌ی موجود روی اینترنت را بفرستید.

اگر محتوای خود را سرگرم‌کننده و مفید نگه دارید، اعضای ثبت نامی ایمیل مارکتینگ شما از دریافت این ایمیل‌ها راضی خواهند بود. شما نیز به احتمال زیاد کماکان اولین گزینه‌ای خواهید بود که برای خرید به ذهن آنها راه می‌یابد.

در نهایت می‌توانید از ایمیل برای نظرسنجی و بازخور گرفتن از مخاطبان خود در خصوص تجربه‌ی خریدشان یا تجربه‌ی پشتیبانی استفاده کنید و سپس مستقیماً به آنها پاسخ دهید.

اگر بدانید چه اقدامات موفقی انجام داده‌اید یا چه اشتباهاتی مرتکب شده‌اید، می‌توانید واکنش مناسبی به مشکلات آنها نشان دهید و یا اینکه بابت مشتری شما بودن، خیلی ساده از آنها تشکر کنید.

جمع‌بندی

کلیات بازاریابی ایمیلی را به زبان ساده با هم مرور کردیم. بازاریابی ایمیلی راه فوق‌العاده‌ای است برای برقراری ارتباط با مشتریان بالقوه و مشتریان بالفعل.

وقتی مخاطبان مختلف خود را شناسایی کردید، می‌توانید ارتباطات خود با آنان را بر اساس علایق به‌خصوصشان بهینه‌سازی کنید. شما می‌توانید با قرار دادن محتوای سرگرم‌کننده و مفید در اختیار مخاطبان خود، در گذر زمان وفاداری آنان را جلب کنید. داشتن جامعه‌ی قدرتمندی از مخاطبان، به رشد کسب‌و‌کار شما کمک خواهد کرد.

اگر دوست دارید در خصوص بازاریابی ایمیلی بیشتر بدانید، مطالب بعدی را از دست ندهید. در آینده سرویس‌های مختلف ایمیل مارکتینگ و ویژگی‌های خاص هر کدام را بررسی خواهیم کرد و به شما نشان خواهیم داد چطور ایمیلی تنظیم کنید که مشتریانتان با آن ارتباط برقرار کنند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *