اگر از همراهان همیشگی پرشین تولز هستید، حتماً مقاله قبلی در مورد اهمیت اینفلوئنسر مارکتینگ در کسب‌وکار اینترنتی را خوانده‌اید! در این مقاله هم قصد داریم به بررسی ادامه این بحث بپردازیم تا بتوانید فروش کسب‌وکارتان را بهبود ببخشید. در نتیجه بهترین پلتفرم اینفلوئنسر مارکتینگ، اینستاگرام است. البته بین عموم کاربران فضای مجازی هم اینفلوئنسر اینستاگرام شناخته شده‌تر است. این موضوع کار شما را آسان‌تر می‌کند. امروز همه‌ی مردم، اینستاگرام و روش استفاده از آن را می‌دانند و لازم نیست وقتتان را برای معرفی‌اش تلف کنید. پس شک نکنید اینفلوئنسر مارکتینگ اینستاگرام بهترین روش در ایران است.  البته در ایران جایگزین یوتیوب یعنی آپارات هم بستر خوبی برای استفاده از اینفلوئنسرها است. پس از آپارات هم غافل نشوید. انتخاب یک اینفلوئنسر مهربان که واقعا دل‌سوز باشد و در توصیف محصول شما اغراق نکند خیلی سخت نیست. اتفاقا بیشتر اینفلوئنسرها، خوش‌برخورد و دل‌نشین هستند. چالش اصلی، پیدا کردن یک اینفلوئنسر مرتبط با کسب‌وکارتان است که قیمت مناسبی پیشنهاد کند. یکی از چالش‌های اینفلوئنسر مارکتینگ پیدا کردن مناسب‌ترین فرد برای این کار است. شما باید از بین صدها اینفلوئنسر کسی را پیدا کنید که شرایط زیر را داشته باشد: موضوع پیجش با محتوای کالا یا خدمات شما هم‌خوانی داشته باشد.  با هزینه‌ای که شما در نظر گرفته‌اید سازگار باشد. با توجه به میزان شناخته شدن برند شما انتخاب شود. اگر یک برند نوپای زیور آلات دارید، نیازی نیست همان ابتدای کار در پیج آنا شیخ لو تبلیغ کنید. اینفلوئنسرهای کم‌تر شناخته شده برای شما مناسب‌تر هستند. اینفلوئنسر واقعی باشد نه فقط پیجی با ۱۰۰ هزار فالوئر. بلکه دنبال کنندگان پیج افراد فعال و نرخ مشارکت یا engagement rate پیج مناسب باشد.آژانس‌های اینفلوئنسر مارکتینگ تمام این مراحل، از پیدا کردن اینفلوئنسرهای مناسب تا برگزاری کمپین را بر عهده می‌گیرند.

اینفلوئنسرها در ایران و جهان انواع مختلفی دارند و هر یک از آنها به روش‌های مختلفی مشهور شده‌اند. مشهور بودن در شبکه‌های اجتماعی با یک فاکتور اصلی مشخص می‌شود و آن فاکتور، تعداد دنبال‌کنندگان یک صفحه است. هرچقدر تعداد فالورهای یک اینفلوئنسر بیشتر باشد، آن فرد معروف‌تر است و البته برقراری ارتباط با آن فرد مشکل‌تر است! در این بخش قصد داریم انواع اینفلوئنسر را مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم.

شاید بتوان بزرگ‌ترین اجتماع اینفلوئنسرها را به سلبریتی‌ها نسبت داد؛ سلبریتی‌ها به افراد مشهوری گفته می‌شود که از طریق کانال‌های دیگر نظیر رسانه، سینما، موسیقی و… شهرت پیدا کرده‌اند. به عبارت دیگر به افرادی مانند بازیگران، و… سلبریتی گفته می‌شود. این افراد بیشترین تاثیر را بر روی مخاطبان خود دارند و اگر بتوانید از آنها در زمینه اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده کنید، کسب‌وکارتان مخاطبان زیادی جذب می‌کند. البته دو مشکل بسیار مهم و اساسی در این زمینه وجود دارد:

  • تبلیغات روی شبکه‌‌های اجتماعی
  •  زیاد بودن هزینه‌های اینفلوئنسر مارکتینگ باتوجه به تعداد دنبال‌کنندگان آنها؛ چنین افرادی بالای چند میلیون دنبال‌کننده دارند و تبلیغات شما به دست تعداد زیادی از آنها می‌رسد. اگرچه با این روش مخاطبان زیادی پیدا بدست می‌آورید اما هزینه تبلیغات در چنین صفحه برای برخی از کسب‌وکارها سنگین است.
  • قبول نکردن تبلیغات توسط برخی از سلبریتی‌ها؛ برخی از این اینفلوئنسرها اعتقادی به این مسائل ندارند و در صفحه آنها تبلیغاتی دیده نمی‌شود! با وجود آنکه درآمد زیادی از این کار خواهند داشت اما همواره به کاربران خود احترام بسیار زیادی می‌گذارند و هرگز محتوای تبلیغاتی در صفحه خود منتشر نمی‌کنند.

یک نکته! اگر در اینستاگرام فعال هستید، حتما تاکنون کلمه شاخ‌های مجازی به گوش‌تان خورده است! شاخ‌های مجازی به افرادی گفته می‌شود که با جنجال‌های رسانه‌ای فالورهای خود را افزایش داده‌اند و بسیاری از آنها جلوه شخصیتی درستی از دید کاربران ندارند. اگرچه دنبال‌کنندگان آنها زیاد است و اکثر آنها تبلیغات قبول می‌کنند، اما معمولا تعداد زیادی از دنبال‌کنندگان چنین افرادی غیرفعال هستند. بنابراین تبلیغ دادن به چنین صفحاتی بازده خوبی ندارد اما برخی از صفحات وجود دارند اگر با رعایت اصول اینفلوئنسر مارکتینگ تبلیغات انجام شود، بازدهی بسیار بالایی خواهید داشت. تمامی این مسائل به موضوع کسب‌وکار شما و رعایت اصول اینفلوئنسر مارکتینگ بستگی دارد و نمی‌توان میزان بازدهی را برای تمامی کسب‌وکارها پیش از انجام تبلیغات پیش‌بینی کرد.

صفحات افرادی نظیر مهناز افشار، رامبد جوان، بهنوش بختیاری، الناز شاکردوست، سحر قریشی، ترانه علی‌دوستی، بهنوش طباطبایی و محمدرضا گلزار در اینستاگرام به ترتیب بیشترین دنبال‌کنندگان را دارند و همین مسئله نشان‌دهنده این است که این صفحات بیشترین تاثیر را در اینفلوئنسر مارکتینگ دارند.

مدلینگ یکی از زمینه‌های بسیار پرطرفدار کاربران در شبکه‌های اجتماعی است و افراد زیادی در این زمینه فعالیت می‌کنند. عکاسی و پوشاک دو عامل اصلی در زمینه موفقیت چنین افرادی هستند و بهترین گزینه در زمینه تبلیغات اینفلوئنسر مارکتینگ برای عکاسان و فروشندگان پوشاک نیز، همین افراد هستند.  در واقع چنین افرادی با پوشیدن لباس‌های پرطرفدار و شیک، عکس‌های باکیفیتی از خود منتشر می‌کنند و افراد زیادی هستند که به آنها علاقه دارند. یکی از روش‌های اینفلوئنسر مارکتینگ برای فروشندگان پوشاک، هدیه دادن لباس‌های جذاب و شیک به افراد مدلینگ است و آنها نیز با انتشار یک عکس باکیفیت و جذاب در صفحه خود، صفحه شما را تگ می‌کنند؛ این فرآیند در نهایت منجر به افزایش مخاطبان شما می‌شود.

افراد ثروتمند معمولا زندگی بالاتر یا به عبارتی لاکچری‌تری نسبت به سایر افراد دارند و گاهی پست‌های آنها را در اینستاگرام مشاهده می‌کنیم. بسیاری از کاربران در اینستاگرام چنین افرادی را دنبال می‌کنند تا بتوانند با سبک زندگی افراد لاکچری آشنا شوند. دنبال کردن چنین افرادی توسط کاربران، آنها را به اینفلوئنسر تبدیل کرده است و یکی از گزینه‌های انتخابی در زمینه تبلیغات و اینفلوئنسر مارکتینگ هستند. البته این افراد ممکن است نیازی به درآمد تبلیغات نداشته باشند و تبلیغ کردن در صفحه آنها کمی مشکل است. اگر نیاز به تبلیغات در صفحات افراد ثروتمند دارید، با آنها ارتباط برقرار کنید تا شاید بتوانید تبلیغات خود را در صفحه آنها منتشر کنید. اگر قصد استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ را دارید، لازم است ابتدا با انواع اینفلوئنسر در شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام آشنا شوید و سپس بر اساس محصول، خدمات یا صفحه خود کمپین تبلیغاتی خود را راه‌اندازی کنید. اگر چه اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از روش‌های مفید و موثر برای افزایش مخاطبان و مشتریان کسب‌وکارهای مختلف است، اما باید بدانید همین اینفلوئنسر مارکتینگ اگر به درستی اجرا نشود، مشکلات زیادی برای برند شما بوجود می‌آورد. ۳ نکته بسیار مهم که باید آنها را رعایت کنید عبارتند از:

  • برای کسب‌وکارهای محلی از اینفلوئنسرهای محلی استفاده کنید؛ استفاده از اینفلوئنسرهایی که تنها تعداد زیادی دنبال‌کننده دارند و آن فرد در محل زندگی کسب‌وکارهای محلی شما زندگی نمی‌کند، نرخ تبدیل پایینی دارد. اگر قرار است برای یک فروشگاه محلی از روش اینفلوئنسر مارکتینگ برای تبلیغات استفاده کنید، باید از فرد ساکن در آن شهر یا محل که شهرت خوبی در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی و به خصوص اینستاگرام دارد، استفاده کنید؛ مثلا در اینفلوئنسر مارکتینگ برای یک فروشگاه در اصفهان، استفاده از اینفلوئنسرهای تهرانی فایده زیادی نخواهد داشت. این‌ کار دقیقاً مانند این است که بخواهید برای دیده شدن یک کمپین تبلیغاتی توسط ده هزار نفر از یک شهر خاص، تبلیغات را به ده میلیون کاربر در سراسر ایران نشان دهید! به جای این کار می‌توانید از اینفلوئنسرهای همان شهر استفاده کنید و نرخ تبدیل خود را تا حد زیادی افزایش دهید.
  • نظرات منفی اینفلوئنسر هم مانند نظرات مثبت آنها تاثیر زیادی دارد؛ هنگامی که یک اینفلوئنسر به هر دلیلی از کسب‌وکار شما بدگویی کند و نظر منفی بدهد، کاربران نسبت به کسب‌وکار شما دیدگاه منفی پیدا می‌کنند. دید منفی کاربران به معنای زیر سوال رفتن برند کسب‌وکارتان است و اگر نتوانید برای آن راه‌حلی پیدا کنید، قطعا در آینده‌ای نزدیک برایتان مشکل‌ساز می‌شود.
  • کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ را آنالیز کنید! مهم‌ترین دلیل اهمیت و محبوبیت فضای آنلاین، وجود داده‌ها هستند. در واقع این داده‌ها هستند که به اجرای کمپین‌های تبلیغاتی بعدی و تدوین استراتژی‌های صحیح کمک می‌کنند و باید بتوانید داده‌های مربوط به کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ‌ خود را تحلیل کنید. ابزارهای مختلفی در این زمینه به صورت رایگان و تجاری در اختیار شما است که ساده‌ترین آن، ابزار Instagram insights است و اطلاعات مفید و ارزشمندی در اختیار شما قرار می‌دهد.
  • چگونه تبلیغاتی متمایز و جذاب‌تر از رقبا داشته باشیم؟

با رعایت ۳ نکته بالا به راحتی می‌توانید به بهینه‌سازی کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ بپردازید و از تاثیر آن بر روی کسب‌وکار خود به خوبی بهره‌مند شوید.

افراد متخصص و کاربلد در میان کاربران از منزلت بالایی برخوردار هستند. بیشترین تاثیر این افراد بر روی مخاطبانی است که در همان زمینه فعال هستند؛ همچنین چنین افرادی بهترین زمینه اینفلوئنسر مارکتینگ برای کسب‌وکارهای فعال در آن زمینه است. یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که در ایران فعالیت زیادی دارد، حوزه استارت‌آپ‌ها است که طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است. در این میان افرادی وجود دارند که شهرت زیادی پیدا کرده‌اند و توجه کاربران زیادی را به خود جلب کرده‌اند. بسیاری از برنامه‌نویسان و صاحبان شرکت‌های آی‌تی شهرت زیادی در فضای آنلاین دارند و اگر یک استارت‌آپ یا کسب‌وکار اینترنتی دارید، این افراد بهترین گزینه برای تبلیغات و اینفلوئنسر مارکتینگ هستند. در مقاله بعدی به بررسی ادامه این موضوع می‌پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *