یکی از مهم‌ترین الگوریتم‌هایی که گوگل به آن اهمیت زیادی می‌دهد و دلیل آن نیز مفید بودن محتوای سایت‌ها برای کاربران است، الگوریتم مرغ مگس‌خوار است که در رتبه‌بندی سایت‌ها تاثیر بسیار زیادی دارد. در ادامه به بررسی کامل الگوریتم مرغ مگس‌خوار یا Hummingbird خواهیم پرداخت تا بتوانید با آشنایی کامل با آن، سایت خود را به صدر نتایج جستجو گوگل منتقل کنید.

تاثیر رفتار کاربران بر روی رتبه سایت بر اساس الگوریتم مرغ مگس‌خوار

اولین و مهم‌ترین چیزی که برای گوگل اهمیت دارد کاربران هستند ، در واقع گوگل هر آنچه را که در الگوریتم‌های خود بروزرسانی می‌کند برای کاربران است و می‌خواهد کاربران به راحتی به هدف خود برسند. یکی از مهم‌ترین معیارهای گوگل برای رتبه‌بندی سایت‌های مختلف استفاده از رفتار کاربران است! بر اساس الگوریتم مرغ مگس‌خوار هنگامی که گوگل به بررسی رفتار کاربران می‌پردازد، ممکن است رتبه سایت‌ها دچار تغییراتی شوند و برخی از آنها صعود و برخی نزول پیدا کنند. در برخی از موارد کاربران به لینک‌های دوم و سوم اهمیت بیشتری می‌دهند و بیشتر بر روی آن کلیک می‌کنند که همین دلیل سبب می‌شود تا گوگل لینکی که دارای رتبه اول است را به رتبه‌های پایین‌تر منتقل کند و لینک‌های پایین‌تر صعود پیدا کنند. این مورد دقیقا همان چیزی است که می‌گوییم گوگل به رفتار کاربران اهمیت می‌دهد و رتبه‌ سایت‌ها می‌تواند بر اساس رفتار کاربران تغییر پیدا کند.

البته این تغییرات نیز بر اساس الگوریتم مرغ مگس‌خوار یا Hummingbird صورت می‌گیرد و باعث می‌شود تا مدیران سایت‌ها به کاربران خود نیز توجه ویژه‌ای کنند! برخی از وبمستران تنها به دنبال کسب رتبه اول گوگل بر اساس رعایت موارد سئوی خارجی نظیر لینک‌سازی هستند اما به رفتار کاربران خود توجهی ندارند! هنگامی که کاربران متوجه شوند محتوایی از سایت شما کیفیت خوبی ندارد، در جستجوهای بعدی حتی اگر شما رتبه اول نتایج جستجو را نیز کسب کرده باشید آنها هیچ‌گاه حاضر نخواهند بود به سایت شما مراجعه کنند! در اینصورت باید به لینک‌های دوم و سوم سر بزنند که به مرور زمان سبب کاهش رتبه سایت شما می‌شود. بنابراین الگوریتم مرغ مگس‌خوار به شما کمک می‌کند تا بتوانید محتوای باکیفیت‌تر برای کاربران تولید کنید و به خواسته‌ها و توجهات آنها اهمیت بیشتری بدهید.

در کنار تعداد کلیک‌ها موارد زیاد دیگری نیز دخیل هستند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به نرخ پرش، نرخ تعامل، میزان ماندگاری کاربران در سایت و… اشاره کرد که در کنار آنها شبکه‌های اجتماعی نیز اهمیت زیادی دارند. بنابراین اگر می‌خواهید به دام جریمه‌شدن از طرف گوگل و الگوریتم Hummingbird نیافتید، محتوای با کیفیت تولید کنید و توجه کاربران را به محتوای باکیفیت خود جلب کنید. در ادامه به بررسی مختصر برخی از موارد مهم که در زمینه الگوریتم مرغ مگس‌خوار گوگل به شما کمک می‌کند، خواهیم پرداخت.

  • کلمات کلیدی و بهینه‌سازی آن: هر محتوایی که در سایت تولید می‌کنید، بر اساس یک یا چند کلمه کلیدی تولید می‌شود! در واقع ممکن است هر محتوای شما دارای یک کلمه کلیدی اصلی و چند کلمه کلیدی فرعی و وابسته باشد که تمامی آنها اهمیت خاص خود را دارند.
  • کلمات کلیدی طرح سئوی خود را چگونه شناسایی کنیم؟
  • لینک‌های ارجاعی از یک کلمه کلیدی: لینک‌های سایت یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی هستند که گوگل و سایر موتورهای جستجو برای رتبه‌بندی سایت‌های مختلف به آن اهمیت زیادی می‌دهند! لینک‌های خروجی و ورودی هر سایت به صورت کاملا مستقیم بر روی سئوی سایت تاثیر دارند و هر چقدر لینک‌ها بهینه‌تر و منطقی‌تر باشند، رتبه سایت شما در موتور جستجو بهبود پیدا می‌کند. لینک‌های خروجی از کلمات داخل محتوای سایت شما نیز اهمیت بسیار زیادی دارند و اگر بخواهید این لینک‌ها را به صورت منطقی‌ انجام دهید، باید بگوییم راه درست را انجام داده‌اید! زیرا لینک‌های خروجی و صفحاتی که به آن لینک داده‌اید، به بهبود وضعیت سئوی سایت شما کمک زیادی می‌کنند و می‌توانید با رعایت آنها نتایج اول گوگل را بدست آورید.
  • تولید مقالات کوتاه در کنار مقالات بلند: اگر شما نیز اهل مطالعه باشید، می‌دانید که مقالات بلند معمولا اطلاعات جامع و مفیدی در اختیار کاربران قرار می‌دهند! برخی از بازدیدکنندگان سایت شما ممکن است کم‌حوصله باشند و مقالات کوتاه‌تر بیشتر به درد آنها می‌خورد؛ در کنار مقالات مفید خود گاهی اوقات مقالات کوتاه ایجاد کنید و آن را در یک دسته خاص قرار دهید.
  • برخی استانداردهای طراحی وب از دیدگاه کاربران – بخش اول

در مقاله بعدی به بررسی کامل و مفصل هر یک از این موضوعات خواهیم پرداخت و برخی دیگر از فاکتورهای مهم را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *