در این مطلب توضیح خواهیم داد هنگام انتخاب کلمات کلیدی چه ملاحظاتی را باید مد نظر قرار دهید تا بتوانید اهداف سئوی خود را محقق کنید و در نتیجه کسب‌و‌کارآنلاین خود را رونق دهید .

انتخاب کلمات کلیدی، اساس موفقیت بهینه‌سازی سایت برای موتور‌های جستجوست. اما اگر به این فکر می‌کنید که چرا باید در مورد کلمات کلیدی به تحقیق و بررسی بپردازید، این مثال را از نظر بگذرانید:

فرض کنید یک نفر روی اینترنت به دنبال سفارش آنلاین آلوی تازه می‌گردد. چه کلماتی را جستجو می‌کند؟ کلمات مورد استفاده‌ی او می‌توانند آلو، آلو سبز، آلو قرمز، و یا حتی گوجه سبز باشند و شما باید بدانید معمول‌ترین واژه‌ای که برای پیدا کردن این محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرند کدام‌ است. در حالت ایده‌آل باید وبسایت خود را با آنچه که کاربران اینترنت در عمل به دنبال آن می‌گردند سازگار کنید.

در غیر این صورت، ممکن است ارتباط خود با بازدیدکنندگان‌تان را از دست بدهید. آنها ممکن است به دنبال چیز دیگری بگردند و شما در مورد چیز دیگری حرف بزنید.

شما برای انتخاب کلمات کلیدی طرح سئو باید سه موضوع را مد نظر قرار دهید:

۱-بسامد جستجوی کلمات

اول از همه «بسامد» یا تعداد دفعاتی است که یک کلمه جستجو می‌شود. واضح است باید از کلماتی بهره بگیرید که برای پیدا کردن محصولات یا خدمات مشابه شما از سوی کاربران بیشتر از سایر کلمات مورد استفاده واقع می‌شوند. فقط در نظر داشته باشید متمایز شدن در میان نتایج جستجو برای کلماتی که زیاد جستجو می‌شوند می‌تواند دشوار باشد.

همین امر ما را به دومین نکته رهنمون می‌سازد:

۲- رقابت برای کلمات کلیدی پرکاربرد

اگر سایتی بزرگ و باسابقه داشته باشید، شاید بتوانید برای کلمات کلیدی پرکاربردی که رقابت زیادی بر سرشان وجود دارد نیز در نتایج جستجو خودی نشان دهید در غیر این صورت به زحمت بیشتری خواهید افتاد.

اما وبسایت‌های تازه در کنار این چالش، فرصت‌های بزرگی نیز پیش روی خود دارند: اگر تازه شروع کرده‌اید، به دنبال کلمات کلیدی باشید که بر سرشان رقابت کمتری وجود دارد. تعداد کلماتی که حجم جستجویشان روی اینترنت بسیار بالاست محدود است. در مقابل، کلمات بسیاری وجود دارند که کمتر جستجو می‌شوند.

در سئو به مورد دوم اصطلاحاً (long tail) گفته می‌شود.

برای مثال اگر فرض بگیریم کلمه‌ی «توت‌فرنگی» در جستجو عبارت داغی محسوب می‌شود، عبارت «تحویل توت‌فرنگی ارگانیک در تهران» می‌تواند نمونه‌ای ازlong tail یک کلمه‌ی کلیدی پر‌کاربرد باشد که در بحث سئو نتایج آنی بهتری به شما خواهد داد.

برای کسب‌و‌کار‌های کوچک، long tail نظیر این می‌توانند در جهت بهینه‌سازی برای موتور‌ جستجو فرصت‌های بسیاری فراهم کنند. در حالت معمول، ظاهر شدن یک وبسایت در میان نتایج سرچ کلمات عام و پرکاربرد، به زمان و تمرکز قابل توجهی نیاز دارد. با این حال، وبسایت‌های کوچک‌تر می‌توانند با زحمت کمتر، برای کلمات و عبارات کلیدی long tail  نتایج خوبی کسب کنند.

۳- قرابت کلمات کلیدی

در نهایت می‌رسیم به آخرین و در عین حال مهم‌ترین ملاحظه، یعنی «قرابت». کلمات کلیدی انتخاب‌شده توسط شما باید با آنچه که ارائه می‌دهید قرابت زیادی داشته باشند. اگر کسی در جستجوی توت‌فرنگی تازه به وبسایت شما مراجعه کند اما ببیند فقط توت قرمز می‌فروشید، راهی جز ترک سریع وبسایت پیش رویش باقی نمی‌ماند.

با این تفاسیر اطمینان حاصل کنید کلمات کلیدی که انتخاب می‌کنید با نیت کسانی که به جستجو می‌پردازند همخوانی دارد. چگونه؟ یک راه آن این است که برای آگاهی از صفحاتی که در نتایج سرچ ظاهر می‌شوند و روی آنها کلیک می‌شود، از کنسول جستجوی گوگل (Google Search Console) استفاده کنید.

چند توصیه‌ی کلی در بهینه‌سازی وبسایت

در حین تمام تلاش‌هایی که در جهت بهینه‌سازی سایت خود برای موتور‌های جستجو انجام می‌دهید این قانون طلایی را از یاد نبرید: محتوای وبسایت شما باید برای بازدیدکنندگان انسانی آن خلق شوند، نه موتور‌های جستجو.

از اضافه کردن کلمات کلیدی اضافه یا شکل‌های مختلف آن به صفحات خود بپرهیزید. به این نوع تکرار بی‌مورد، اصطلاحاً Keyword Stuffing گفته می‌شود که ترجمه‌ی تحت‌اللفظی آن «جادادن کلمات کلیدی در متن» خواهد بود و با خطوط مشی موتور‌های جستجو در تناقض است.

بنابراین در انتخاب کلمات کلیدی مورد نظر خود باید این موارد را در نظر بگیرید: بسامد، رقابت و قرابت یا میزان ارتباط کلمه‌ی کلیدی با محتوای شما. توجه به این ملاحظات شما را در مسیر موفقیت طرح سئو قرار خواهند داد.

Join the Conversation

1 Comment

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *