در مقاله قبلی به بررسی تجربه کاربری و اهمیت آن پرداختیم. در این مقاله به بررسی ادامه ویژگی های یک تجربه کاربری عالی می پردازیم:

پنج) قابل اعتماد باشد.

محصولی که طراحی می کنید باید کاملاً قابل اعتماد باشد. اگر محصول شما لوازم آرایشی است، کاربران باید از ضرر نداشتن آن برای پوست مطمئن شوند؛ در غیر این صورت نمی توانند به شما اعتماد کنند و محصول را خریداری کنند. جلب اعتماد کاربران نکته بسیار مهمی است که تاثیر زیادی هم در فروش شما دارد.

اگر نتوانید اعتماد کاربران را به خوبی جلب کنید، احتمالاً نمی توانید فروش خوبی هم داشته باشید. پس اعتماد کاربران را در اولویت قرار دهید و سعی کنید با ارائه آموزش های کاربردی نظر و اعتماد آن ها را جلب کنید.

شش) مشکلی برای کاربران به وجود نیاورد.

استفاده از محصول شما نباید به کاربران آسیبی وارد کند. اگر محصول شما به خوبی طراحی نشده باشد و تجربه کاربری خوبی را برای کاربران به ارمغان نیاورد، ممکن است برای کاربران مشکلی به وجود بیاورد. به عنوان مثال لوازم آرایشی هایی که از مواد با کیفیت تهیه نشده باشند، در طولانی مدت می توانند آسیب های جبران نا پذیری به کاربران وارد کنند. پس هنگامی طراحی محصول سعی کنید محصول خود را به نحوی طراحی کنید که مشکلی برای کاربران به وجود نیاورد.

هفت) حریم خصوصی کاربران را رعایت کند.

این مورد بیشتر برای محصولات دیجیتال اهمیت دارد! حریم خصوصی کاربران شامل اطلاعات و رفتارهای آن ها در سایت می شود که اگر نتوانید از آن ها محافظت کنید، مشکلات حقوقی برای شما به وجود می آید. حتی اگر این مشکل پیش نیاید، اعتماد کاربران را از دست خواهید داد و اعتماد سازی مجدد بسیار مشکل خواهد بود.

بنابراین اگر یک محصول دیجیتال نظیر اپلیکیشن یا سایت دارید، نگه داری و حفظ اطلاعات کاربران اهمیت بسیار زیادی دارد و باید حریم خصوصی را برای آن ها رعایت کنید. از دست رفتن اطلاعات سایت نه تنها برای کسب و کار شما بد است، بلکه ممکن است برای کاربران هم مشکلات زیادی ایجاد کند! پس به این موضوع هنگام طراحی تجربه کاربری خود اهمیت بدهید.

هشت) تایپوگرافی مناسب برای استفاده راحت کاربران

یکی از اهداف مهم تجربه کاربری راحتی کاربران است. کاربران باید بتوانند به راحتی از محصول شما استفاده کنند. یکی از مواردی که موجب راحتی کاربران می شود، تایپوگرافی یا همان نوشته های محصول شما است. اگر مدیریت یک سایت اینترنتی را بر عهده دارید، کاربران باید بتوانند به راحتی محتوای سایت شما را بخوانند. ساده ترین موردی که در تایپوگرافی تاثیر زیادی دارد، فونت و سایز نوشته است. اگر فونت خوانا به همراه سایز مناسب استفاده کنید، کاربران خیلی راحت می توانند نوشته های سایت شما را بخوانند و همین مسئله موجب بهبود تجربه کاربری سایت می شود. حال فرض کنید نوشته های سایت شما با فونت نامناسبی نمایش داده شوند؛ در این صورت محتوای سایت شما به راحتی خوانده نمی شود و اگر کاربر احساسی ناراحتی کند، سایت را ترک می کند.

در محصولات فیزیکی خود هم باید دقت کنید که محتوای روی محصول یا دفترچه راهنما را با فونت مناسبی بنویسید! اگر فونت دفترچه راهنمای محصول شما مناسب نباشد یا با سایز ریز نوشته شده باشد، کاربر هنگام خواندن آن اذیت می شود و نسبت به محصول شما احساس نارضایتی می کند.

4 مرحله اساسی برای طراحی تجربه کاربری

اگر محصول یا سایتی دارید که می خواهید تجربه کاربری خود را طراحی کنید، باید با مراحل آن آشنا شوید. مراحلی که در این قسمت از مقاله بررسی می کنیم، برای طراحی تجربه کاربری کافی نیست اما ضروری است. 4 مرحله طراحی تجربه کاربری عبارتند از:

مرحله اول) تحقیق راجع به مخاطبان محصول خود

اولین قدم برای طراحی تجربه کاربری تحقیق و پژوهش است! شما باید بدانید که کدام دسته از کاربران از محصول شما استفاده می کنند و مخاطب محصول شما چه کسانی هستند. پس از آن که این موضوع را متوجه شدید، زمان آن رسیده که متوجه شوید این دسته از کاربران چه ویژگی ها، علایق، نیازها و چالش هایی دارند. به عنوان مثال اگر قرار است یک سایت برای ثبت نام دانشجویان یک دانشگاه طراحی کنید، مخاطبان شما با دنیای وب تا حدودی آشنا هستند و می توانید کمی از سادگی محصول خود کم کنید. این در حالی است که اگر مخاطبان سایت شما افراد مسن هستند، باید سایت تا جای ممکن ساده طراحی شود.

اگر محصول شما رقیبان زیادی دارد، می توانید محصول آن ها را بررسی کنید و متوجه شوید که ویژگی ها و نیاز های مخاطب شما چه کسی است! اما اگر سایت شما رقیبان زیادی ندارد، می توانید با ارائه نظر سنجی در مورد ویژگی ها، علایق و نیاز های مشتریان محصول خود را طراحی کنید.

مرحله دوم) تحلیل اطلاعات حاصل از مرحله قبل و رفتار کاربران

پس از انجام تحقیق و پرس و جو از کاربران، اطلاعات زیادی به دست آورده اید و زمان آن رسیده که این اطلاعات را تحلیل کنید. مثلاً در مورد نیازهای کاربران به آن محصول، قطعاً اطلاعات زیادی در دست دارید که با کمی بررسی به راحتی می توانید نیاز واقعی کاربران و انتظارشان از آن محصول را متوجه شوید. همچنین اگر در مورد رقیبان خود تحقیق کرده باشید، می توانید نقاط ضعف و قوت محصول خود را تحلیل کنید که در این صورت به راحتی می توانید یک محصول مناسب با در نظر گرفتن نقاط قوت محصول رقیب و همچنین رفع نقاط ضعف آن بپردازید.

در این مرحله چالش های بسیار زیادی وجود دارد که ممکن است زمان زیادی از شما بگیرد! با این حال سعی کنید خیلی جزئی آن را بررسی کنید و سریع از آن عبور نکنید. هر چقدر جزئی تر این مرحله را بررسی کنید، محصول نهایی شما بهتر می شود و می توانید مشتریان بیشتری داشته باشید.

مرحله سوم) ارائه طرح اولیه محصول

پس از تحلیل اطلاعات زمان آن می رسد که یک طرح اولیه یا کانسپت از محصول خود ارائه کنید. توجه داشته باشید که طرح اولیه حتماً نباید یک محصول فیزیکی یا پیاده سازی سایت باشد! این محصول می تواند بر روی کاغذ یا با استفاده از نرم افزارهای شبیه سازی باشد. مثلاً اگر در حال طراحی بسته بندی یک محصول هستید، می توانید طرح ظاهری آن را در نرم افزار های گرافیکی طراحی کنید و با استفاده از یک شبیه ساز سه بعدی، آن را در فضای سه بعدی به نمایش در آورید. با این کار علاوه بر این که در هزینه های شما صرفه جویی می شود، زمان زیادی را هم صرفه جویی می کنید.

به عنوان مثال هنگام طراحی یک سایت شما باید ابتدا رابط کاربری و تجربه کاربری را با استفاده از نرم افزارهای گرافیکی و انیمیشن طراحی کنید. فرض کنید از همان ابتدا بخواهید دست به کد شوید و طرح نهایی نظر کارفرما را جلب نکند! در این صورت نه تنها هزینه زیادی هدر رفته است، بلکه زمان زیادی را صرف کد نویسی کرده اید. به جای این کار، می توانید رابط کاربری را در نرم افزار های مربوطه طراحی کنید و در صورت تایید کارفرما، آن را کدنویسی کنید. در این روش که کاملاً اصولی است، در زمان و هزینه های شما صرفه جویی می شود.

مرحله چهارم) ارائه طرح نهایی محصول

اگر طرح اولیه توانست نظر کارفرما را جلب کند، به راحتی می توانید به سراغ طرح نهایی محصول بروید. در این مرحله باید 3 مرحله قبلی را به صورت کامل آنالیز کرده باشید؛ زیرا معمولاً این مرحله هزینه زیادی دارد و در صورت بروز اشتباه می تواند ضرر زیادی به شما وارد کند. بنابراین پیشنهاد می کنم اگر به این مرحله رسیدید، یک بار دیگر مراحل قبلی را به دقت چک کنید تا با مشکل مواجه نشوید. اگر طرح اولیه توانسته است نیازهای شما را رفع کند و مشکلی ندارد، می توانید به خیالی آسوده روی طرح نهایی سرمایه گذاری کنید و آن را به تولید برسانید.

یک مثال کاربردی از تجربه کاربری در موبایل های اپل

یکی از کارهایی که شرکت اپل برای کاربران خود انجام داده و رضایت 100 درصدی کاربران را هم جلب کرده، استفاده از یک تجربه کاربری عالی در دستیار اپل یا همان Siri است. اگر شما برای فردا با استفاده از این دستیار برنامه ریزی کنید، از شما می پرسد که آیا برای فردا (زمان بیدار شدن) برنامه ریزی کرده اید یا روز بعد از آن!

این موقعی اتفاق می افتد که شما ساعت 12 بامداد به بعد این کار را انجام دهید. سپس دو تاریخ به شما نمایش می دهد که می توانید یکی از آن ها که منظور شما بوده است را انتخاب کنید. با همین کار به ظاهر کوچک، جلوی رخ دادن اشتباه در برنامه ریزی کاربران گرفته می شود و به این صورت، دستیار صوتی اپل توانسته یکی از بهترین تجربه های کاربری را داشته باشد.

نتیجه گیری

داشتن تجربه کاربری مناسب به معنی راحتی استفاده راحت کاربران از محصول فیزیکی یا دیجیتال شما است. اگر بتوانید یک تجربه کاربری عالی برای کاربران ایجاد کنید، نه تنها خودشان از محصول شما راضی می شوند، بلکه شما را به دوستان خود هم معرفی می کنند. در این صورت مشتریان و در نهایت درآمد شما تا حد زیادی افزایش پیدا می کند. البته بر عکس این ماجرا هم منجر به کاهش مشتریان و درآمد شما می شود که برای هیچ کسب و کاری پسندیده نیست! پس اگر محصولی دارید، باید تجربه کاربری بسیار خوبی داشته باشید تا بتوانید مشتریان خود را افزایش دهید. در این مقاله به بررسی تجربه کاربری، ویژگی های یک تجربه کاربری خوب و مراحل آن پرداختیم. اگر سوالی دارید، می توانید از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا پاسخ سوال شما را به صورت کامل و شفاف بدهیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *