با توجه به مانیتورهای با کیفیتی که این روزها در بازار وجود دارند و البته به لطف دستگاه‌هایی همچون لپ‌تاپ‌های سورفیس با قلم‌های بسیار حساسشان، که قلم‌موهای بسیار نازک را نیز می‌توانند شبیه‌سازی کنند، نقاشی کردن در فضای دیجیتال به یک رکن اساسی برای هنرمندان بدل شده است. اما اگر تازه می‌خواهید به جمع این دسته طراحان بپیوندید و نمی‌خواهید برای این کار هزینه‌ کنید، ۵ برنامه‌ی کاربردی و رایگان پیش رو، بهترین انتخاب شما برای ورود به عرصه نقاشی دیجیتال است.

۱- Autodesk Sketchbook

Autodesk Sketchbook

اول اینکه این برنامه کاملا رایگان نیست، اما بخش رایگان آن برای بسیاری کاربرها کافی خواهد بود. برای کسانی که قصد نقاشی در فضای دیجیتال را دارند، Autodesk Sketchbook امکانات ویژه و کاملی ارائه می‌کند. برای مثال شما می‌توانید از مجموعه‌ای بسیار متنوع از قلم‌ها یکی را انتخاب کنید، فضای ساده‌ای تنها برای نفاشی داشته باشید، لایه‌های طراحی‌ شده را شبیه سازی کنید و بسیاری امکانات دیگر که برای یک نقاش کاملا ایده‌آل خواهد بود.

۲- Paint.net

Paint.net

این ابزار نقاشی ابزاری بود که کار خود را با شباهت به برنامه‌ی نقاشی مایکروسافت آغاز کرد اما رفته رفته پیشرفت‌های بسیاری داشت تا حالا آن را می‌توان نسخه‌ی ساده‌تر و رایگان فتوشاپ دانست که هم کار با آن برای تازه‌کارها آسان‌تر است و هم امکانات بسیار خوبی در خود دارد. به واسطه‌ی کار با لایه‌ها و ابزارهای متنوعی که در Paint.net وجود دارد، می‌توان در این برنامه عکس‌های مختلف را ویرایش کرد، اما نقاشی کردن با آن یکی از مهم‌ترین دلایل ساختش است، جایی که ابزارها و امکانات بسیار خوبی در اختیار شما قرار می‌گیرد.

۳- Microsoft Paint 3D

Microsoft Paint 3D

قرار بود که برنامه‌ی نقاشی مایکروسافت از زمان ورود ویندوز ۱۰ دیگر جایی در این سیستم عامل نداشته باشد ولی همچنان از طریق فروشگاه مایکروسافت قابل دانلود است و این برنامه نیز جایگزین آن در حالت پیش‌فرض ویندوز شده. این برنامه به هیچ وجه قابل مقایسه با برنامه‌ی نقاشی قبلی ویندوز نیست و شما به راحتی می‌توانید در نرم‌افزاری رایگان و از پیش نصب شده، با ابزارهای متنوعی که هم امکان نقاشی دو بعدی هم کار بر روی طرح‌های سه بعدی را به شما می‌‌دهد، کار کنید. در این برنامه امکان استفاده از ابزارهای نورپردازی، تعریف مواد مختلف برای سطوح و مجموعه‌ای از ابزارهای ساده و پیچیده را دارید که عموما در برنامه‌های گران‌قیمت یافت می‌شوند.

۴- Krita

Krita

برای نقاش‌های حرفه‌ای که قصد انجام کارهای مهم دارند، Krita می‌تواند بهترین گزینه باشد. با این حال اصل کاری که این برنامه برایش ساخته شده، کار بر روی کمیک‌بوک‌ها و مانگا است. جدا از مجموعه ابزارهای بسیار متنوع و کاملی که در Krita وجود دارد، شما می‌توانید هر کدام از آن‌ها را شخصی‌سازه کرده و در نهایت برای استفاده‌ی دوباره ذخیره کنید. استفاده از فیلترها، تمپلیت‌های مختلف برای بازطراحی پنل کاربری، کار با لایه‌ها، ابزارهای خاص رنگ‌آمیزی و خیلی امکانات دیگر در Krita وجود دارد که باعث می‌شود بعد از شنیدن کاملا رایگان بودن این برنامه، خیلی تعجب کنید!

۵- Artweaver Free

Artweaver

Artweaver می‌تواند هم توسط افراد حرفه‌ای و هم افراد مبتدی مورد استفاده قرار گیرد. در این برنامه شما امکان انتخاب از میان مجموعه‌ای بزرگ از قلم‌موها، ایربراش‌ها و یا حتی قلم‌های مخصوص خطاطی انگلیسی دارید و طراح‌های مختلفی نیز وجود دارد که می‌توانید از میان‌ آن‌ها بر روی کار خود استفاده کنید. امکانات بسیار عالی برای انتخاب رنگ از عکس‌ها در میان کار، امکان حذف هر بخش از کار بدون صدمه به کلیت اثر و مجموعه‌ای از ابزارها برای طراحی‌های پیچیده در سبک‌های مختلف از دیگر خوبی‌های Artweaver می‌باشد. متاسفانه در نسخه رایگان یک واترمارک کوچک بر روی کار شما باقی می‌ماند که با خرید نسخه پولی می‌توانید آن را حذف کنید.

Join the Conversation

7 Comments

  1. Photomind رایگان و خیلی خوب
    تو این گزینه ها فک کنم نبود
    ولی من خودم گشتم اینو پیدا کردم
    و خوب بود

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *