اگر محتوای صفحه شما مناسب باشد، بسیاری از کاربران هستند که حاضر به تبلیغ پست شما در استوری و حتی پست‌های خود هستند! در سال های اخیر یکی از مهم ترین موضوعات مورد بحث در سئو وب سایت ارتباط ارتقا رتبه سایت در گوگل با فعالیت در شبکه های اجتماعی بوده است . برخی معتقدند تعداد اشتراک گذاری محتوا ملاکی برای گوگل به شمار نمی رود و بعضی از کارشناسان هم تاثیر شبکه های اجتماعی در سئو را بالا می دانند. اما معمولا مشاهده می شود پست هایی که در شبکه های اجتماعی زیاد به اشتراک گذاشته می شوند رتبه بهتری در نتایج گوگل دارند .  از سال ۲۰۱۰ ارتباط هایی بین تعداد اشتراک گذاری مطالب در شبکه‌های اجتماعی و نتایج گوگل مشاهده شد و برخی متخصصان سئو معتقد هستند که گوگل برای تعیین جایگاه سایت مانند لینک ها به تعداد اشتراک گذاری مطالب (با تاثیری کم تر) نیز توجه می کند . همچنین در لیستی که وب سایت MOZ منتشر کرده است تعداد به اشتراک گذاری مطالب به عنوان عاملی کم تاثیر به حساب آورده شده است.  علاوه بر این گوگل نیز استفاده از تعداد اشتراک گذاری مطالب در الگوریتم خود را منکر شده است.

در واقع می توان از مجموع موارد گفته شده این نتیجه را گرفت که گوگل به تعداد اشتراک گذاری مطالب وب سایت در شبکه های اجتماعی نظیر فیسبوک و توییتر یا سایر شبکه های اجتماعی در رتبه بندی سایت اهمیت زیادی نمی دهد و تاثیر شبکه های اجتماعی در سئو سایت کم است.  شاید ما به معیار های اشتباهی توجه کرده ایم و تعامل با کاربران شبکه های اجتماعی چیزی است که باید به آن توجه بیشتری داشته باشیم . شاید دلیل اینکه تعداد اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی باعث می شود تا رتبه سایت در نتایج گوگل نیز بهتر شود این باشد که افراد بیشتری با موضوع درگیر شده اند اما چگونه می توانیم این مسئله را مورد سنجش قرار دهیم . در سنجشی که میان بیش از ۱۰۰۰ صفحه انجام گرفت مشخص گردید که میان نرخ تعامل در فیسبوک و نرخ کلیک (CTR) پست ها ارتباط بسیار قوی ای در نتایج ارگانیک گوگل وجود دارد . در این ازمایش که با استفاده از آمارهای فیسبوک و کنسول جست و جوی گوگل انجام گرفت مشخص شد که مطالبی که نرخ تعاملی بین ۶ تا ۱۳ درصد دارند رتبه آن ها نسبت به سایر پست ها بهتر خواهد بود و نرخ کلیک بهتری نیز به دست می آورند.

به عنوان مثال سه مطلبی که جایگاه مناسبی در نتایج گوگل دارند را بررسی کردیم و نتیجه حاصل این بود که پستی که ۵۰۰ هزار بازدید از نتایج گوگل به دست آورده است نرخ تعاملی ۷٫۴ در فیسبوک داشته است و پستی که ۲۵۰ هزار بازدید در گوگل داشته است نرخ تعامل آن ۸٫۵ درصد بوده است در حالی که مطلبی با ۱۰۰ هزار بازدید از گوگل دارای نرخ تعاملی ۷٫۱ درصد بوده است . حال سوالی که پیش می آید این است که آیا این قضیه یک رابطه همبستگی می باشد یا علیت ؟اگر در توییتر فعالیت می‌کنید، این مسئله بیشتر دیده می‌شود که کاربران دیگر را کوت (Quote) می‌کنند. سعی کنید یک لینک را در میان پست‌های خود قرار دهید و از کاربران بخواهید آن محتوا را به اشتراک بگذارند! همان‌طور که گفتیم موتورهای جستجو نظیر گوگل اهمیت زیادی برای لینک‌های شبکه‌های اجتماعی قائل است و این اهمیت روز به روز در حال بیشتر شدن است. هر چقدر سیگنال‌های دریافتی گوگل از لینک‌های شما بیشتر باشد، قطعاً رتبه سایت شما هم بهبود بیشتری پیدا می‌کند.

بهترین راه‌کار برای این که کاربران محتوای شما را بازنشر دهند، ایجاد تعامل عالی در صفحه خود است؛ یعنی اگر شما سعی کنید کاربران را به چالش بکشید، اعتماد آن‌ها را هم جلب می‌کنید و در نهایت می‌توانید از آن‌ها بخواهید محتوای شما را در صفحه خود به همراه لینک درج‌شده منتشر کنند.

نرخ کلیک کاربران در شبکه‌های اجتماعی چه تاثیری روی رتبه گوگل دارد؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید با الگوریتم‌های یادگیری ماشین یا Machine Learning گوگل آشنا شویم . در این الگوریتم نرخ تعامل بیشتر با دیده شدن بیشتر پاسخ داده می شود و دیده شده بیشتر هم به معنای رتبه بهتر در گوگل خواهد بود .در واقع این الگوریتم برای رسیدن به بهترین نتیجه به این توجه می کند که آیا محتوای تولید شده مردم را درگیر خود کرده است یا خیر و گوگل نیز از مدل های یادگیری ماشین در الگوریتم رتبه بندی رنک برین خود استفاده زیادی کرده است . به عنوان مثال زمانی که کاربری مطلبی را در گوگل جست و جو می کند گوگل به دنبال بهترین نتیجه برای کاربر می گردد تا کیفیت نتایج را افزایش دهد . یکی از مواردی که گوگل برای رسیدن به این هدف به آن توجه می کند نرخ کلیک یا CTR است . در واقع این موضوع که چه تعداد از کاربران بر روی نتیجه اول ، دوم یا سوم کلیک می کنند نرخ کلیک را تعیین می کند . چنین چیزی نیز تقریبا در فیس بوک نیز وجود دارد و در آن فیسبوک پست هایی که به آن توجه بیشتری شده است و لایک و کامنت بیشتری گرفته است را بیشتر در معرض دید قرار  می دهد.

بعضی از کارشناسان در رابطه با تاثیر شبکه های اجتماعی در سئو معتقدند که برخی از شبکه ها تاثیر کم و برخی تاثیر بیشتری در رتبه بندی وب سایت ها دارند. با اینکه گوگل در این رابطه حرفی نزده است و مدرکی از این جهت برای اثبات این فرضیه وجود ندارد ، اما تجربه نشان داده است که در اکثر مواقع شبکه های اجتماعی تاثیر گذار هستند و عموما شبکه های اجتماعی که اجازه اشتراک گذاری لینک را به کاربر می دهند تاثیر بیشتری دارند.  در این میان می توان به فیس بوک، لینکدین و توئیتر به عنوان تاثیر گذار ترین شبکه های اجتماعی اشاره کرد.  یکی از مزایای اشتراک گذاری و فعالیت در شبکه های اجتماعی افزایش سرعت ایندکس مطالب سایت در گوگل است . تجربه کارشناسان سئو در این رابطه نشان می دهد که سایت هایی که اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی را به طور منظم و دائم انجام می‌دهند ، مطالبشان به سرعت در گوگل ایندکس می شود. در مقاله بعدی به بررسی این بحث می‌پردازیم!

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *