اگر به دنبال ابزاری هستید که ترافیک بیشتری به وبسایت شما بیاورد، خواندن این مطلب را از دست ندهید. قصد داریم شما را با یک سرویس رایگان گوگل به نام کنسول جستجو یا Search Console، مزایای آن و نحوه‌ی استفاده از آن آشنا کنیم.

اما کنسول جستجوی گوگل دقیقاً چیست؟ سرچ کنسول گوگل ابزاری است که در مورد اوضاع وبسایت‌تان در نتایج خالص جستجو‌های گوگل به شما بازخور می‌دهد. این سرویس دو وظیفه‌ی مهم دارد:

  • یک اینکه عملکرد شما در نتایج جستجوی گوگل را رصد می‌کند
  • دو اینکه به شما می‌گوید وبسایت شما «از دید گوگل» چگونه به نظر می‌رسد

فرض کنیم شما یک کافی‌شاپ دارید و وبسایت‌تان به مقداری به‌روزرسانی نیاز دارد. با این فرض، نگاهی نزدیک خواهیم داشت به چند حوزه‌ای که کنسول جستجوی گوگل ممکن است بتواند در آنها به شما کمک کند.

یکی از این حوزه‌ها به گزارش‌های تجزیه و تحلیل جستجو در گوگل آنالتکیس بازمی‌گردد. این گزارش‌ها می‌توانند به برخی سوالات مهم شما پاسخ دهند؛ از جمله اینکه کدام جستجو‌ها کاربران اینترنت را به وبسایت شما می‌آورند یا اینکه جستجوگران کِی روی لینک‌های شما کلیک می‌کنند. این گزارش‌ها حتی می‌توانند به شما بگویند کدام سایت‌ها در حال لینک دادن به شما هستند.الفبای موتورهای جستجو برای کسب و کارهای آنلاین را برسی کردیم و با عملکرد موتورهای جستجو آشنا شدیم.

گزارش آنالتیکس جستجو

گزارش آنالتیکس جستجو یا Search Analytics خیلی چیز‌ها را روشن می‌کند؛ از جمله پربسامد‌ترین جستجوهایی که کاربران اینترنت را روی وبسایت شما می‌آورند. گزارش یاد شده در حالت ایده‌آل، کلمات و عبارت‌هایی که با کسب‌و‌کار شما ارتباط دارند را نیز به شما نشان خواهد داد؛ مثلاً:

کافی‌شاپ سعادت‌آباد، کافی‌شاپ‌های نزدیک من، کافی‌شاپ‌های نزدیک سعادت‌آباد، و غیره.

اگر گزارش مذکور را بررسی کردید و متوجه کلمات و عبارات غیر مرتبط و بی‌ربط شدید، ممکن است علت آن این باشد که محتوای متنی وبسایت شما نیازمند توجه بیشتری است.

چیز دیگری که باید حواستان به آن باشد تعداد کلیک‌هاست. باید حواستان به تعداد دفعاتی که سایت‌تان در میان نتایج دیده شده اما کلیک نخورده باشد. این موضوع نشان می‌دهد محتوای شما با آنچه مردم به دنبالش هستند همخوانی ندارد و وبسایت شما میعاد گاه کسب وکارشما است و نیاز مشتری در آن به خوبی شناسایی شود.

گزارش لینک به وبسایت

گزارش «لینک به وبسایت» نیز وبسایت‌هایی را نشان می‌دهد که به سایت شما لینک می‌دهند. می‌توانید به این وبسایت‌ها به چشم «معرف» نگاه کنید. این فهرست در حالت ایده‌آل باید شامل وبسایت‌هایی باشد که با قهوه ارتباطی دارند.

گزارش کاربردپذیری موبایل

روز به روز بر تعداد کسانی که برای دسترسی به اینترنت از دستگاه‌های موبایل استفاده می‌کنند افزوده می‌شود. به همین دلیل است که وقتی در کنسول جستجوی گوگل هستید باید «گزارش کاربردپذیری موبایل» آن را نیز چک کنید.

این گزارش صفحاتی از وبسایت شما که روی تلفن‌های همراه به درستی کار نمی‌کنند را به شما نشان می‌دهد. با اطلاع از این موضوع می‌توانید مشکلات این صفحات را برطرف کنید تا وقتی کاربر روی موبایل به جستجو می‌پردازد عملکرد وبسایت‌تان افزایش یابد.

گزارش‌های Crawl و Index

کنسول جستجوی گوگل دو ویژگی بسیار کاربردی دیگر نیز دارد که باید با آنها آشنا شوید: گزارش‌های Crawl و Index.

گزارش‌های خزش (Crawl) اینترنت به شما اجازه می‌دهند بفهمید آیا گوگل می‌تواند از صفحات اینترنتی شما بازدید کند یا خیر. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که اگر گوگل نتواند به صفحات شما دسترسی پیدا کند، محتوایتان در نتایج جستجوی گوگل نیز به نمایش درنخواهند آمد.

گزارش‌های ایندکس گوگل نیز به شما نشان می‌دهند گوگل در مورد سایت شما چه اطلاعاتی جمع‌آوری و ثبت کرده است و اینکه آیا صفحات شما در دسترس هستند یا خیر.

کار با کنسول سرچ گوگل را از کجا باید شروع کرد؟

شروع کردن کار با کنسول جستجوی گوگل کار سختی نیست. کافی است به آدرس www.google.com/webmasters بروید. پس از ثبت نام، وبسایت خود را وارد کنید و فرایند تایید را نهایی کنید تا نشان دهید مالکیت وبسایت مذکور با شماست.

از این به بعد سرچ کنسول گوگل می‌تواند برای سایت شما نیز گزارش تهیه کند؛ آن هم رایگان. ممکن است چند روز طول بکشد تا اطلاعات مفیدی به دست شما برساند چرا که ابتدا باید داده‌های آن را جمع‌آوری و پردازش کند. بنابراین اگر با پیام «No data yet» (هنوز داده‌ای برای وبسایت شما وجود ندارد) مواجه شدید چند روز بعد دوباره آن را چک کنید.

حالا که سایت‌تان در کنسول جستجوی گوگل ثبت شده، می‌توانید از گزارش‌های آن بفهمید چگونه می‌توانید حضور خود در گوگل را بهبود ببخشید. با استفاده از این گزارش‌ها، می‌توانید با ایجاد تغییراتی، در درک بهتر صفحات اینترنتی خود به گوگل کمک کنید تا وبسایت‌تان عملکرد بهتری داشته باشد.

 

 

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *