گوگل یکی از بزرگترین‌ شرکت‌های فعال در زمینه فناوری اطلاعات است. بخش جستجوی گوگل که موتور جستجوی شماره یک دنیا است، به کاربران زیادی کمک کرده است تا بتوانند در کمترین زمان ممکن به آنچه که نیاز دارند، دست پیدا کنند. همچنین گوگل با ارائه سرویس‌های مختلف خود کمک زیادی به وبمستران و برنامه‌نویسان کرده است و یکی از سرویس‌های پرطرفدار گوگل ابزار Google Webmaster Tools است که امروزه نام آن به Search Console تغییر کرده است. عملکرد این ابزار اینگونه است که هر آنچه را که خزنده‌های گوگل بدست می‌آورند را نمایش می‌دهد پس می‌توانید اطلاعات کاملی از سایت خود داشته باشید. یکی از بخش‌های بسیار مهم و کاربردی این ابزار، بخش خطاها یا همان Crawl Errors است که به شما کمک می‌کند تا بتوانید خطاها و ارورهای موجود در سایت خود را بررسی کنید و در صورت نیاز بتوانید آن را رفع کنید.

رفع خطاهای ابزار گوگل وبمستر تولز (Crawl Errors)

خطاهای درج شده در بخش مواردی هستند که خزنده‌های گوگل هنگام بازدید و بررسی سایت شما با آن مواجه شده‌اند و آنها را برای شما لیست کرده‌اند تا بتوانید با رفع آنها، به افزایش سرعت ایندکس و رتبه سایت خود کمک کنید. برای مشاهده این خطاها کافی است به مسیر Crawl > Crawl Errors بروید و خطاها را مشاهده کنید. با ورود به این بخش خواهید دید که خطاهای سایت به دو دسته کلی خطاهای کلی سایت (Site Errors) و خطاهای آدرس‌ها (URL Errors) تقسیم‌بندی می‌شوند که البته هردوی آنها حائز اهمیت زیادی هستند.

بررسی خطاهای کلی سایت (Site Errors)

اولین بخشی که قصد بررسی آن را داریم، بخش خطاهای کلی سایت یا Site Errors است. این بخش خطاهای مربوط به ۳ماه اخیر (دوره ۹۰روزه) را به شما نمایش می‌دهد و اگر چند ماهی است که سایت خود را راه‌اندازی کرده‌اید، لازم است تا خطاهای موجود در این بخش را به دقت بررسی کنید؛ اما اگر از آن دسته از کاربرانی هستید که سایت خود را کمتر از یک ماه است که راه‌اندازی کرده‌اید و خطاهایی را مشاهده می‌کنید، نیازی به بررسی آن نخواهید داشت. سعی کنید هر روز یا در صورت کمبود وقت، هر چند روز به این بخش سر بزنید! زیرا گوگل کوچک‌ترین خطاها را نیز برای شما ارسال می‌کند و این مورد از اهمیت بسیار بالا خطاها برای گوگل خبر می‌دهد. در بخش Crawl Errors شما سه بخش را مشاهده می‌کنید که در صورت عدم وجود خطا این سه بخش با تیک سبز رنگ نمایش داده می‌شوند؛ همچنین اگر خطایی وجود داشته باشد می‌توانید تعداد آن را در زیر همین بخش مشاهده کنید.

  • پرشین تولز ارائه دهنده میزبانی وب بر روی سرورهای قدرتمند لینوکس و ویندوز ، در ایران و خارج از ایران به همراه کنترل پنل های قدرتمند plesk و cPanel  که امکانات فراوانی برای مدیریت فایلها و دیتابیس فراهم می کنند.

DNS: این بخش مربوط به DNS دامین و سرور شما می‌شود که در صورت وجود مشکل تیک سبز رنگ را مشاهده نخواهید کرد؛ گاهی خطاهای این بخش بدلیل تغییر سرور و میزبانی وب است که امری طبیعی است اما اگر سرور خود را تغییر نداده‌اید و خطاهایی را در این بخش مشاهده می‌کنید، لازم است تا خطای آن را بررسی کنید. چنین خطاهایی ممکن است بدلیل بهم ریختن تنظیمات سرور رخ داده باشد اما اگر به تازگی سرور خود را تغییر داده‌اید، پیش از ایجاد هرگونه تغییر چند روزی صبر کنید. اگر مشکل شما پس از چند روز رفع نشد، به دنبال مشکل باشید تا آن را رفع کنید. البته لازم به ذکر است خطاهای این بخش مشکلی برای ایندکس شما بوجود نمی‌آورد! زیرا خزنده‌های گوگل به سایت شما دسترسی داشته‌اند که خطای آن را نمایش داده‌اند؛ اما وجود چنین خطایی حاکی از عدم دسترسی برخی از کاربران به سایت بوده که لازم است هرچه سریع‌تر آن را برطرف کنید.

چه زمانی خطاهای DNS رخ می‌دهد؟

خطای DNS به دو علت عمده رخ می‌دهد:

  • DNS Timeout: عدم دسترسی گوگل به سایت شما بدلیل عدم پاسخگویی دی‌ان‌اس سرور شما
  • DNS Lookup: عدم دسترسی گوگل به سایت شما بدلیل عدم ارتباط دامین با دی‌ان‌اس سرور شما

اولین راهکار ارائه شده توسط گوگل برای این مشکل، استفاده از ابزار Fetch as Google برای بررسی دسترسی خزنده‌های گوگل به سایت شما است.

 رفع خطای DNS به چه صورت است؟

برای رفع خطای DNS ابتدا از دسترسی به سایت خود و عدم وجود خطاهای ۴۰۴ و ۵۰۰ در سایت خود اطمینان حاصل کنید؛ در صورت عدم وجود مشکل از طریق ابزار Fetch as Google اقدام به جستجوی دسترسی در سایت خود کنید. در صورتی که فرآیند به صورت Compelete نمایش داده شد، می‌توانید از صحیح بودن سایت خود اطمینان داشته باشید و خطای این بخش را نادیده بگیرید. اما در صورتی که ایندکس با مشکل مواجه شد، DNS ست شده بر روی دامین خود را بررسی کنید و در صورت وجود مشکل با شرکت میزبان خود تماس بگیرید و مشکل را مطرح کنید.

خطاهای سرور (Server Errors)

اینگونه خطاها مربوط به عدم دسترسی خزنده‌ها و عنکبوت‌های گوگل به سرور شما است! اگر خزنده‌های گوگل نتوانند به سایت شما دسترسی پیدا کنند، ایندکس مطالب نیز صورت نخواهد گرفت و اگر سریعا اقدام به رفع این مشکل نکنید، سایت شما دچار مشکلات و خسارات جبران‌ناپذیری خواهد شد. دلیل اصلی این خطا را می‌توانید استفاده از سرور ضعیف و عدم پاسخگویی سرور به ترافیک سایت شما دانست! بنابراین باید در هنگام تهیه سرور به میزان ترافیک و حجم فشاری که سرور باید متحمل شود را درنظر بگیرید.

  • پرشین تولز خدمات متنوعی در زمینه سرور اختصاصی و سرور مجازی با سخت افزاز های گوناگون ارائه می کند.تیم فنی پرشین تولز آماده ارایه خدمات پشتیبانی نرم افزاری و نگهداری سرور به صورت شبانه روزی است.

در این مقاله بررسی تعدادی از مشکلاتی موجود در ابزار گوگل وب‌مستر تولز پرداختیم که در مقالات بعدی به بررسی سایر مشکلات و روش‌های رفع آنها خواهیم پرداخت.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

1 Comment

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *