به عنوان یک کاربر اینترنت چقدر از کارهای خود را به صورت اینترنتی انجام می دهید؟ قطعاً زیاد! کاربران دیگر هم مانند شما هستند و بسیاری از کارهای خود را به صورت اینترنتی انجام می دهند. یکی از مهم ترین دلایل زیاد شدن سایت ها و کسب و کارهای اینترنتی همین مسئله است. از طرف دیگر، زیاد شدن آن ها باعث شده تا رقابت برای رسیدن به صفحه اول گوگل بسیار زیاد و در برخی کلمات کلیدی رسیدن به صفحه یک بسیار سخت باشد. در گذشته هر کسب و کاری بدون رقیب بود یا حداقل تعداد کمی رقیب داشت اما در حال حاضر اکثر کسب و کارها رقیبان زیادی دارند و رسیدن به رتبه های اول گوگل بسیار مشکل است! دلیل آن هم این است که رتبه اول گوگل 37 درصد کلیک های کاربران را شامل می شود و این مسئله باعث شده تا هر کسب و کاری به دنبال رسیدن به لینک اول گوگل باشد. در مورد گوگل آنالیتیکس چیزی شنیده اید؟ یکی از ابزارهای گوگل برای تحلیل سایت ها است. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی گوگل ابزار گوگل آنالیتیکس و تاثیر آن در سئو بپردازیم.

گوگل آنالیتیکس چیست؟

در کسب و کارهای آنلاین اطلاع از میزان ترافیک سایت ارزش بسیار زیادی دارد و میزان ترافیک، اطلاعات بسیار ارزشمند به شما ارائه می کند. مثلاً شما می تواند ببینید که چند کاربر در روز از سایت بازدید می کنند یا اطلاعات دیگری نظیر نرخ تبدیل، منبع ورود کاربران، رفتار کاربران در سایت و… داشته باشید. از مهم ترین ابزارهایی که در این زمینه به شما کمک می کند، گوگل آنالیتیکس است تا به کمک آن اطلاعات دقیق و کاملی از کاربران سایت در اختیار داشته باشند. این ابزار به صورت کاملاً رایگان ارائه شده است، در حالی که اطلاعات بسیار ارزشمند و خوبی در اختیار شما قرار می‌دهد! در حال حاضر این ابزار رقیب جدی ندارد و افرادی که سایت دارند، ترجیح می‌دهند از گوگل آنالیتیکس استفاده کنند. مهم ترین دلیلی که باعث شده تا این ابزار ارزشمند باشد، این است که اطلاعات دقیق و کامل در اختیار کسب و کارهای اینترنتی قرار می دهد. شاید این سوال برای شما هم پیش بیاید که چه افرادی نیاز به یادگیری گوگل آنالیتیکس دارند؟ تقریباً هر کسی که با کسب‌وکار آنلاین سر و کار دارد، باید استفاده از این ابزار را یاد داشته باشد. افرادی که جزء موارد زیر هستند، به گوگل آنالیتیکس نیاز خواهند داشت:

  • مدیران سایت
  • وبمسترها
  • دیجیتال مارکترها
  • متخصصان محتوا
  • متخصصان تجربه کاربری
  • مخصصان سئو
  • مدیران بخش تبلیغات آنلاین

حال اگر شما یکی از این موارد باشید، قطعاً به گوگل آنالیتیکس و همچنین بخش های مهم آن که در این مقاله بررسی می کنیم، نیاز خواهید داشت.

کاربردهای مختلف گوگل آنالتیکس کدام هستند؟

اگر بخواهیم گوگل آنالیتیکس را توصیف کنیم، شاید بتوان گفت که بهترین ابزار تحلیل ترافیک سایت است و رقیب خوبی ندارد!. در این بخش می‌خواهیم به بررسی 6 مورد از مهم‌ترین کاربردهای گوگل آنالیتیکس بپردازیم تا به سادگی بتوانید از آن استفاده کنید:

  1. بررسی کامل ترافیک سایت

اطلاع پیدا کردن از ترافیک سایت مهم ترین چیزی است که به آن نیاز خواهید داشت! با ورود به ابزار گوگل آنالیتیکس می‌توانید اطلاعات کامل و مفیدی از گوگل آنالیتیکس پیدا کنید و ببینید که چه تعداد کاربر از سایت شما بازدید می‌کنند. از طرف دیگر می توانید ببینید که کاربران در سایت شما چگونه رفتار می کنند. یکی دیگر از مواردی که می‌توانید با استفاده از گوگل آنالیتیکس متوجه شوید، این است که در چه زمانی کمترین و در چه زمانی بیشترین ترافیک را دارید! این مسئله برای زمانی که بخواهید به دلایل مختلف نظیر تغییر سرور، آپدیت سایت، تغییر قالب و… سایت را غیرفعال کنید، بسیار کاربردی خواهد بود.

  1. کمک به بهبود رتبه سئو

شاید برایتان کمی عجیب باشد اما گوگل آنالیتیکس روی سئو سایت تاثیر دارد! البته به صورت مستقیم روی سئو سایت تاثیر ندارد اما با توجه به اطلاعات بسیار خوبی که به شما ارائه می‌کند، به شما کمک می کند تا استراتژی اشتباه خود را به یک استراتژی دقیق و صحیح سئو تبدیل کنید و در نهایت رتبه های اول گوگل را فتح کنید. همچنین نباید فراموش کنید که با استفاده از این ابزار می‌توانید کلمات کلیدی مهمی را که باعث جذب کاربر شده‌اند پیدا کنید و بیشتر روی آن‌ها تمرکز کنید. اگر بیشتر این ابزار را یاد بگیرید، می‌توانید کلمات کلیدی که باعث فروش می‌شوند را هم پیدا کنید و و این مسئله بسیاری از کاربران شما را به مشتریان محصول یا خدمات کسب و کارتان تبدیل می کند.

  1. تعیین هدف با کمک گوگل آنالیتیکس

هر کسب و کاری هدف خاص خود را دارد و گوگل آنالیتیکس به شما در زمینه بررسی میزان نزدیک شدن به هدف کمک می کند! این بخش در گوگل آنالیتیکس با نام Goals شناخته می شود و کاربرد بسیار زیادی دارد. هر کسب‌وکار برای آن که ببیند به اهداف خود رسیده یا نه، باید از ابزاری استفاده کند. گوگل آنالیتیکس به شما کمک می‌کند تا در کنار آنالیز ترافیک سایت، اهداف خود را هم مشخص کنید و به راحتی بتوانید میزان نزدیک شدن به آن اهداف را اندازه‌گیری کنید. اگر هدف شما از کاربران این است که فرمی پر کنند یا خریدی انجام دهند، می توانید در بخش هدف تعیین کنید و میزان نزدیک شدن به هدف خود را هم اندازه گیری کنید. البته این هدف باید قابل اندازه گیری باشد تا گوگل آنالیتیکس اطلاعات دقیق در اختیار شما قرار دهد!

  1. تحلیل کمپین‌های اجرا شده

تحلیل و آنالیز کمپین های تبلیغات بسیار مهم است و اگر انجام نشود، مانند این است که تبلیغاتی هم صورت نگرفته است! با کمک تحلیل کمپین‌های مختلف می‌توانید میزان موفقیت آن را با توجه به بودجه‌ای که صرف کرده‌‌اید، اندازه بگیرید. با استفاده از گوگل آنالیتیکس شما می‌توانید میزان ورودی کاربران از طریق منابع مختلف را اندازه‌گیری کنید و با کمک آن استراتژی مناسبی برای کمپین تبلیغاتی بعدی طراحی کنید.

  1. بهبود استراتژی کسب‌وکار

استراتژی کسب و کار چیزی است که همیشه باید بروزرسانی شود و بهبود پیدا کند که البته انجام چنین کاری اصلاً ساده نیست. گوگل آنالیتیکس به چنین کسب‌وکارهایی کمک می‌کند تا به راحتی بتوانند اطلاعات بسیار خوبی در دست داشته باشند و در نهایت، استراتژی کسب‌وکار خود را بهبود ببخشند. به عنوان مثال ممکن است نحوه بازاریابی خود را تغییر دهند و راه کار دیگری برای جذب مشتری استفاده کنند.

این 5 مورد، از مهم‌ترین کاربردهای استفاده از گوگل آنالیتیکس است که می‌تواند به رشد کسب‌وکار شما کمک کند. البته دقت کنید که این موارد تنها مهم ترین کاربردهای گوگل آنالیتیکس است اما شما برای انجام کارهای دیگری هم می توانید از آن استفاده کنید.

گوگل آنالیتیکس چه کمکی به سئو می‌کند؟

اولین سوالی که هر کاربر می پرسد این است که آیا گوگل آنالیتیکس روی سئو سایت هم تاثیر دارد؟ گوگل آنالیتیکس و استفاده از آن به صورت مستقیم به سئو سایت شما کمک نمی کند اما با توجه به اطلاعاتی که به شما می‌دهد، باید برای بهینه‌سازی استراتژی سئو از آن استفاده کنید. در واقع سئو کردن سایت بدون داشتن اطلاعات گوگل آنالیتیکس و تحلیل دائمی آن امکان‌پذیر نیست و نمی‌توانید به رتبه‌های مناسب دست پیدا کنید. می توان گفت گوگل آنالیتیکس گزارش های بسیار مفیدی به شکاربران ارائه می کند که 8 مورد از مهم ترین آن ها عبارتند از:

گزارش اول) جستجو طبیعی کاربران

گزارش مهمی که در ابتدا راه از گوگل آنالیتیکس بدست می آید، گزارش های مربوط به جستجوی طبیعی و ارگانیک مخاطبان است! در واقع شما می‌توانید ببینید که کاربران از طریق کدام کلمات کلیدی وارد سایت شما شده‌اند و در واقع کدام کلمات کلیدی بیشترین ترافیک را برای سایت شما ایجاد کند. لازم است بدانید که سایت شما با برخی کلمات کلیدی در رتبه‌های بالاتر و در برخی کلمات کلیدی در رتبه‌های پایین‌تر است! اگر ندانید که کدام کلمات کلیدی توانسته بیشترین جذب ترافیک را داشته باشد، نمی توانید روی آن تمرکز کنید و کاربران خود را افزایش دهید.

گزارش دوم) بررسی صفحات لندینگ و عنوان آن‌ها

از مهم ترین گزارش هایی که گوگل آنالیتیکس به شما می دهد، گزارش های مربوط به لندینگ پیج و عنوان آن ها است! در واقع شما باید ببینید که کاربران بیشتر در کدام صفحات سایت حضور دارند و این صفحات با چه عنوانی در گوگل بالا هستند! همچنین در این بخش می‌توانید ببینید که منبع ورود کاربران به این کجا بوده است و اگر کاربران از طریق گوگل وارد سایت شده‌اند، همچنین با کدام کلمات کلیدی در رتبه بهتری قرار دارید. البته گوگل آنالیتیکس رتبه دقیق شما در هر کلمه کلیدی را هم می دهد!

گزارش سوم) نرخ تبدیل

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که سایت ترافیک بالا اما فروش بسیار کمی دارد! با مفهوم نرخ تبدیل آشنا هستید؟ در واقع نرخ تبدیل مفهومی است که نشان می‌دهد چند درصد از بازدیدکنندگان سایت به مشتری تبدیل شده‌اند. البته نرخ تبدیل در بخش‌های مختلفی اهمیت پیدا می‌کند و تنها مربوط به فروش محصولات یا خدمات نیست. به عنوان مثال اگر شما از کاربران خواسته باشید که فرمی را پر کنند، تعداد کاربرانی که آن فرم را پر می‌کنند نسبت به کاربرانی که آن فرم را دیده‌اند همان نرخ تبدیل را تشکیل می‌دهند. کسب‌وکارها باید در کنار افزایش ترافیک، باید به بهینه سازی نرخ تبدیل فکر کنند تا بتوانند محصولات و خدمات بیشتری بفروشند و در نهایت، درآمد خود را افزایش دهند.

گزاش چهارم) نرخ تبدیل کمکی

گاهی اوقات کسب‌وکارها در کنار نرخ تبدیل اصلی، از نرخ تبدیل کمکی هم استفاده می‌کنند! در این روش ممکن است نرخ تبدیل پایین‌تر باشد اما در گزارش‌گیری کسب‌وکارها اهمیت زیادی دارد. به عنوان مثال یکی از مواردی در بخش نرخ تبدیل کمکی استفاده می‌شود، این است که کاربران در مراجعه بعدی به سایت مستقیم آدرس سایت را تایپ می‌کنند یا شما را از طریق موتورهای جستجو پیدا می‌کنند. شما هم می‌توانید از نرخ تبدیل کمکی برای گزارش‌گیری کسب‌وکار خود استفاده کنید و با کمک آن، سئوی سایت خود را بهبود ببخشید.

گزارش پنجم) سرعت سایت

یکی دیگر از مسائلی که روی رتبه سایت تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت، سرعت سایت شما است. ابزارهای زیادی برای بررسی سرعت سایت وجود دارد اما جالب است بدانید که گوگل آنالیتیکس سرعت تمام صفحات سایت شما را آنالیز می‌کند و اگر صفحه‌ای مشکلی داشته باشد، خطای مربوط به آن را به شما نمایش می‌دهد. در واقع با استفاده از این ابزار می‌توانید خطای صفحات سایت خود را رفع کنید و باعث رشد سایت شما می شود.

گزاش ششم) موتور جستجوی داخلی سایت

در سایت خود از موتور جستجوی داخلی استفاده می کنید؟ اگر سایت شما حجم زیادی از محتوا یا محصول دارد، چنین کاری بسیار مفید است اما چگونه آن را آنالیز کنیم؟ یکی از اطلاعات بسیار خوبی که می‌توانید به دست بیاورید، این است که کاربران در موتور جستجوی داخلی سایت چه چیزی را جستجو می‌کنند که در سایت ندارید! این مورد را قطعاً کاربران در گوگل هم جستجو می‌کنند اما با توجه به این که صفحه‌ای با آن عبارت کلیدی ندارید، نمی‌توانید در نتایج جستجو ظاهر شوید. با کمک گوگل آنالیتیکس می‌توانید این موضوع را متوجه شوید و صفحات جدیدی برای کلمات کلیدی جستجو شده توسط کاربران ایجاد کنید.

گزارش هفتم) بررسی ترافیک دریافتی توسط موبایل

بسیاری از کاربران اینترنت با استفاده از موبایل از سایت ها بازدید می کنند اما چگونه آمار ترافیک دریافتی توسط موبایل را آنالیز کنیم؟ گوگل آنالیتیکس در این مورد هم به شما کمک می کند. در واقع شما به راحتی می‌توانید ببینید که چه تعداد از کاربران از طریق موبایل وارد سایت شما می‌شوند تا اگر درصد آن‌ها بالا است، سایت خود را برای موبایل هم بهینه‌سازی کنید. البته لازم به ذکر است که در حال حاضر بیش از 50 درصد بازدید هر سایتی از طریق موبایل انجام می‌شود و بهینه‌ بودن سایت برای موبایل ضروری است و انجام این کار بسیار مهم است.

گزارش هشتم) سفارشی‌سازی داشبورد گوگل آنالیتیکس برای ارائه گزارش لحظه‌ای به مشتریان

همه کاربران در حال سئوی سایت خود نیستند و ممکن است سایت مشتریان را سئو کنند! یکی از قابلیت‌هایی که گوگل آنالیتیکس در اختیار شما قرار می‌دهد، امکان سفارشی‌سازی داشبورد آن است تا اگر قصد ارائه گزارش‌های مهمی را به مشتری داشتید، از آن استفاده کنید. در واقع شما می‌توانید بر اساس نیاز مشتری و اهداف خود داشبورد گوگل آنالیتیکس را بهینه‌سازی کنید و نمودارهایی که مشتریان به آن اهمیت زیادی می‌دهند را در اختیارشان قرار دهید. همچنین شما می‌توانید گزارش نهایی را خودتان بر اساس نمودارهایی که در اختیار شما قرار می‌گیرد، طراحی کنید و آن را به کاربر ارائه کنید.

این 8 گزارش، از مهم‌ترین گزارش‌هایی هستند که با کمک ابزار گوگل آنالیتیکس در اختیار شما قرار می‌گیرد و می‌توانید در بهینه‌سازی استراتژی سئو کسب‌وکار اینترنتی شما تاثیر زیادی داشته باشد.

آیا یک متخصص سئو باید گوگل آنالیتیکس را بررسی کند؟

اگر در حوزه سئو فعالیت دارید، می دانید که دسترسی به اطلاعات مربوط به ترافیک سایت بسیار ارزشمند و مهم است! در واقع بدون دسترسی به اطلاعات و آمار سایت هرگز نمی‌توانید استراتژی خوبی برای سئو طراحی کنید. همچنین اگر خودتان سئوکار نباشید و بخواهید سایت خود را در اختیار متخصص سئو قرار دهید، شاید این سوال برای شما پیش بیاید که آیا متخصص سئو نیاز به دسترسی گوگل آنالیتیکس دارد یا خیر! پاسخ مثبت است. سئوکار برای آن که بتواند استراتژی دسترسی طراحی کند، یکی از مواردی که نیاز دارد اطلاعات مربوط به ترافیک و ورودی‌های سایت است. متخصصان سئو در مرحله اول تنها با دو ابزار مهم نیاز دارند که عبارتند از:

  • ابزار گوگل سرچ کنسول

اولین ابزاری که سئوکار به آن نیاز دارد، گوگل سرچ کنسول است! گوگل سرچ کنسول ابزاری برای سئو است که با استفاده از آن می‌توانید دسترسی‌های لازم گوگل به سایت را بدهید و بتوانید اطلاعات مربوط به موتورهای جستجو که در مورد سایت شما است را ببینید. در این ابزار شما می‌توانید میزان ورودی کلی کاربران از طریق موتورهای جستجو و میزان رشد در بازه‌های زمانی مختلف را ببینید. در واقع گوگل سرچ کنسول ابزاری است که صرفاً مربوط به موتورهای جستجو و ورودی شما از گوگل می‌شود و نمی‌تواند آمار مربوط به منابع ورودی دیگر را بدهد.

  • ابزار گوگل آنالیتیکس

ابزار دیگری که هر سئوکاری به آن نیاز دارد، گوگل آنالیتیکس است! در واقع گوگل آنالیتیکس ابزاری است که تنها مربوط به گوگل نمی‌شود و ورودی کاربران از منابع دیگر را هم مورد بررسی قرار می‌دهد. با استفاده از گوگل آنالیتیکس سئوکار می‌تواند منابع مختلف ورود کاربران را بررسی کند و اگر بودجه مناسبی را برای اختصاص دادن به سئو در نظر بگیرد. معمولاً سئوکاران افراد فعال در زمینه بازاریابی دیجیتال هستند و ممکن است بخشی از بودجه را به روش‌های دیگر بازاریابی اختصاص دهند. در واقع اگر ببینند که روش‌های دیگر بازاریابی می‌تواند بهتر نتیجه بدهد، روی آن تمرکز می‌کنند اما معمولاً سئو نسبت به سایر روش‌ها در اولویت قرار دارد.

بنابراین سئوکاران برای آن که بتوانند بهترین استراتژی سئو را ارائه کنند، نیاز به اطلاعات سایت و ترافیک ورودی دارند! با استفاده از این اطلاعات می‌توانند کارهایی که باید انجام شود را مشخص کنند؛ این کارها با توجه به نقاط ضعف و قوت سایت انجام می‌شود و نباید فراموش کنید که پیدا کردن نقاط ضعف و قوت سایت بدون دسترسی به اطلاعات و ترافیک سایت امکان‌پذیر نیست. بنابراین استفاده از دو ابزار گوگل آنالیتیکس و گوگل سرچ کنسول اهمیت زیادی دارد و هیچ سئوکاری نمی‌تواند بدون استفاده از این دو ابزار، به بهبود رتبه سایت کمک کند.

پارامترهای مختلف اندازه‌گیری در گوگل آنالیتیکس

با ورود به بخش های مختلف گوگل آنالیتیکس پارامترهای مختلفی را می بینید که برای استفاده از گوگل آنالیتیکس باید به آن ها آشنا باشید! بنابراین ابتدا بهتر است این پارامترها را یاد بگیرید تا به راحتی بتوانید اطلاعات مهم این ابزار را درک کنید. این پارامترها عبارتند از:

  • ابعاد (Dimensions): بعد یکی از خصوصیات بارز وب سایت یا برنامه گوشی کاربران را نمایش می‌دهد! به عنوان مثال اطلاعاتی نظیر نوع مرورگر، صفحه خروج کاربر، مدت زمان حضور در صفحه و… همگی با استفاده از این پارامتر اندازه‌گیری می‌شوند.
  • متریک‌ها (Metrics): متریک‌ها خصوصیات درونی برای نرخ اندازه‌گیری هستند! مثلاً تعداد بازدید از یک صفحه خاص یا میانگین زمان حضور کاربران با کمک این پارامتر اندازه‌گیری می‌شود.
  • دوره‌ها (Sessions): دوره مدت زمانی است که کاربران در سایت شما حضور دارد و در حال تعامل است! هر دوره پس از 30 دقیقه عدم فعالیت کاربران بسته می‌شود و با بازگشت مجدد کاربر، یک دوره جدید آغاز می‌شود.
  • کاربران (Users): به افرادی که حداقل یک دوره در سایت حضور دارند، کاربر گفته می‌شود.
  • بازدیدکنندگان (Visitors): بازدیدکننده به معنای افرادی است که وارد سایت می‌شوند و هر چند صفحه که بازدید کنند، یک کاربر حساب می‌شود.
  • بازدید صفحات (Pageviews): بازدید صفحات به معنای تعداد دفعاتی است که از یک صفحه سایت بازدید شده است؛ بازدید‌های تکراری کاربران هم یک بازدید محسوب می‌شود.
  • صفحات/دوره‌ها (Pages/Sessions): صفحات یا دوره‌ها، میانگین تعداد صفحات در یک دوره است که بازدیدهای تکراری را هم شامل می‌شود.
  • میانگین زمانِ دوره ( Session Duration): میانگین زمان دوره استفاده کاربران به صورت کلی است.
  • نرخ پرش (Bounce Rate): نرخ پرش سایت به درصد افرادی گفت می‌شود که از یک صفحه بازدید کرده و بدون آن که تعاملی داشته باشد صفحه را بسته باشند.
  • دوره‌های جدید (New Sessions): دوره جدید، تخفیفی از تعداد بازدیدهای صورت گرفته توسط کاربران جدید است. دلیل تخمینی بودن آن، احتمال استفاده کاربر از یک آی‌پی جدید (مثلاً استفاده از فیلترشکن) است.
  • اهداف (Goals): اهداف در گوگل آنالیتیکس قابل تعیین هستند و هر چقدر به آن نزدیک‌تر شوید، میزان موفقیت شما بیشتر است! البته اهداف گوگل آنالیتیکس باید قابل اندازه‌گیری باشند تا میزان موفقیت شما قابل اندازه‌گیری باشد.
  • تبدیل‌ها (Conversions): تبدیل زمانی اتفاق می‌افتد که کاربر، کار مورد انتظار شما را انجام دهد! مثلاً ثبت‌نام در سایت یا خرید از سایت مهم‌ترین تبدیل‌هایی هستند که توسط کاربران انجام می‌شوند.
  • کمپین‌ها (Campaigns): کمپین به شما اجازه اضافه کردن پارامترهای شخصی را می‌دهد تا اطلاعات بیشتری در مورد کاربران خود کسب کنید.
  • جذب (Acquisition): جذب به روشی گفته می‌شود که از طریق آن کاربر جذب می‌کنید! به عنوان مثال جذب کاربر از گوگل یکی از آن‌ها محسوب می‌شود.
  • رفتار (Behavior): این پارامتر نشان‌دهنده اطلاعات رفتار کاربران به شما است که می‌توانید آن را متناسب با سلیقه خود تغییر دهید یا بهینه‌سازی کنید.
  • آموزش سرچ کنسول گوگل – بخش اول

یادگیری این پارامترها به شما کمک می کند تا تحلیل دقیق تری روی گوگل آنالیتیکس انجام دهید و به راحتی بتوانید ببینید که سایت شما در چه وضعیتی است! از طرفی، قرار است این پارامترها را در بخش‌های مختلف گوگل آنالیتیکس مشاهده کنید و بر اساس آن، استراتژی سئو خود را تنظیم کنید.

چطور از گوگل آنالیتیکس استفاده کنیم؟

اگر مقاله را تا اینجا به خوبی مطالعه کرده باشید، علاوه بر مفهوم گوگل آنالیتیکس با پارامترهای مهم آن هم آشنا هستید. اکنون زمان این مسئله رسیده که با بخش‌های مختلف گوگل آنالیتیکس برای استفاده درست از آن آشنا شوید. گوگل آنالیتیکس از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که هر یک از آن‌ها، کاربرد خاص خود را دارد. در این بخش به بررسی تمام بخش‌های اصلی گوگل آنالیتیکس و کاربرد هر یک از آن‌ها می‌پردازیم تا به راحتی بتوانید از این ابزار استفاده کنید. بخش‌های مهم و کاربردی گوگل آنالیتیکس عبارتند از:

تاثیر محتوا در سئو

  • بخش مخاطبان (Audience)

بخش مخاطبان در گوگل آنالیتیکس یکی از بخش‌های مهم و کاربردی است که در مورد کاربان اطلاعات خوبی به شما ارائه می‌کند! در این بخش شما می‌توانید در مورد کاربران و ویژگی‌های آن‌ها اطلاعات بسیار خوبی کسب کنید.

  • بخش اطلاعات کلی (Overview)

این قسمت از گوگل آنالیتیکس که زیر مجوعه بخش مخاطبان است، اطلاعات کلی خوبی در اختیارتان قرار می‌دهد! به عنوان مثال در این قسمت می‌توانید تعداد کاربران، تعداد بازدید، تعداد کاربران جدید، تعداد بازدید از صفحات مختلف و… را مشاهده کنید. همچنین در این قسمت نمودارهای مختلفی در اختیار شما قرار می‌گیرد که با استفاده از آن می‌توانید بر اساس ویژگی‌های موردنظر نظیر روز، هفته، ماه و… اطلاعات بسیار خوبی کسب کنید.

  • بخش اطلاعات جمعیت‌شناختی (Demographics)

در این بخش از گوگل آنالیتیکس، اطلاعات بسیار خوبی در رابطه با ویژگی‌های کاربران در اختیار شما قرار می‌گیرد! به عنوان مثال می‌توانید سن و جنسیت کاربران را ببینید و استراتژی کسب‌وکارتان را متناسب با آن بهینه‌سازی کنید. البته لازم به ذکر است که این اطلاعات از دقت بسیار بالایی برخوردار هستند؛ در واقع این اطلاعات از طریق حساب کاربری آن‌ها در گوگل و همچنین کوکی مرورگر کاربران به دست می‌آید که در نهایت به شما اطلاعات خوبی نظیر سن، جنسیت و اطلاعات مهمی دیگر ارائه می‌کند.

  • بخش زمینه‌های مورد علاقه (Interests)

یکی دیگر از بخش‌های مهم و کاربردی گوگل آنالیتیکس که ارزش بسیار زیادی دارد، بخش علاقه کاربران است! در واقع به کمک این بخش شما می‌توانید ببینید که کاربران به چه چیزهایی علاقه دارند و متناسب با آن، تغییراتی را در سایت ایجاد کنید. این اطلاعات هم مانند بخش قبلی، از طریق حساب کاربران در گوگل و همچنین کوکی مرورگر آن‌ها به دست می‌آید و فرصت بسیار خوبی برای شما است تا بتوانید سایت خود را متناسب با علایق آن‌ها بهینه‌سازی کنید و تغییرات جزئی ایجاد کنید.

  • بخش اطلاعات جغرافیایی (Geo)

با استفاده از این بخش شما به راحتی می‌توانید اطلاعات بسیار مفیدی در مورد مکان و زبان کاربران کسب کنید! البته این بخش بیشتر برای سایت‌های چند زبانه و بین‌المللی مناسب است؛ زیرا سایت‌های ایرانی و فارسی زبان، مخاطبان ایرانی دارند و زبان آن‌ها فارسی است و این بخش نمی‌تواند اطلاعاتی که به درد شما بخورد در اختیارتان قرار دهد. البته در مورد موقعیت جغرافیایی و شهر کاربران، اطلاعات ارزشمندی در اختیار شما خواهد بود و به راحتی می‌توانید از آن استفاده کنید.

  • بخش رفتار (Behavior)

در بخش رفتار شما می‌توانید رفتار کاربران در سایت را بررسی کنید! این بخش از چهار قسمت تشکیل شده است! در بخش New vs Returning می‌توانید رفتار کاربران جدید با کاربران قدیمی از نظر تعداد بازدید، نرخ پرش، مدت زمان ماندن در سایت و نرخ تبدیل را مقایسه کنید. در بخش Frequency & Recency می‌توانید احتمال بازدید مجدد کاربران قدیمی از سایت را ببینید. در بخش Engagement می‌توانید میزان تعامل کاربران با سایت و مدت زمان وقت گذراندن در آن را ببینید. در نهایت، در قسمت Session Quality هم می‌توانید تمام کانال‌های ورودی از نظر تعداد کاربر، نرخ پرش و دوره‌ها را با هم مقایسه کنید.

  • بخش فناوری (Technology)

در این بخش از گوگل آنالیتیکس می‌توانید اطلاعات خوبی راجع به فناوری و سیستم کاربران مشاهده کنید! مثلاً می‌توانید ببینید که کاربران از چه مرورگری استفاده می‌کنند، سیستم عامل آن‌ها چیست و در نهایت، سرویس خدمات دهنده اینترنت آن‌ها چیست! این اطلاعات برای برخی کسب‌وکارها مفید است و شما می‌توانید سایت خود را بر اساس سیستم عامل و مرورگر کاربران بهینه‌سازی کنید.

  • بخش موبایل (Mobile)

در بخش موبایل شما می‌توانید تعداد کاربرانی که با استفاده از موبایل از سایت شما بازدید کرده‌اند را با کاربران تبلت و کامپیوتر مقایسه کنید! این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا ببینید کاربران ترجیح می‌‌دهند با چه سیستمی از سایت شما بازدید کنند و سایت خود را برای آن سیستم بهینه‌سازی کنید.

  • بخش معیار (Benchmarking)

در این بخش می‌توانید میزان رشد در دستگاه‌ها و کانال‌های مختلف را بینید.

  • بخش جریان کاربران (User Flow)

در این بخش می‌توانید مسیرهایی که کاربران در سایت طی می‌کنند را ببینید! مثلاً می‌توانید ببینید که کاربران پس از یک صفحه مشخص، وارد چه صفحه‌ای شده‌اند و کدام صفحه توانسته برای شما فروش ایجاد کند.

  • بخش نحوۀ جذب (Acquisition)

در این بخش می‌توانید اطلاعات بسیار خوبی در مورد نحوه جذب کاربران به دست بیاورید! در واقع می‌توانید ببینید که کاربران از طریق کدام کانال وارد سایت شما شده‌اند تا بیشتر روی آن تمرکز کنید.

این موارد مهم‌ترین بخش‌هایی بودند که هنگام استفاده از ابزار گوگل آنالیتیکس به آن نیاز دارید! در بخش بعدی به بررسی بخش‌های مهمی که متخصص سئو باید از آن استفاده کند، می‌پردازیم.

متخصص سئو باید بیشتر حواسش به کدام بخش گوگل آنالیتیکس باشد؟

تفاوتی ندارد که شما یک سئو کار باشید یا یک مدیر دیجیتال مارکتینگ! در هر حال شما هدفتان رشد سایت است و در حال حاضر روی سایت خود یا شرکت کار می کنید. بنابراین بخش های قبلی ک بررسی کردیم، بخش هایی هستند که هر فردی که روی سایت کار می کند باید یاد بگیرد! البته نیازی به تسلط کامل نیست اما اطلاعات آن به درد تمام کسانی که به نوعی روی کسب‌وکار اینترنتی کار می‌کنند، مفید است. یکی از سوالاتی که برای کاربران پیش می‌آید، این است که متخصص سئو به کدام بخش‌ها نیاز بیشتری دارد و برای تدوین استراتژی باید حواسش به کدام موارد باشد؟ در این بخش بررسی بخش‌های مهمی که متخصصان سئو به آن نیاز دارند، می‌پردازیم:

  • بخش اطلاعات کلی (Overview)

اولین بخشی که متخصص سئو به آن نیاز دارد، بخش اطلاعات کلی است! پیش از آن که متخصص سئو بخواهد کاری کند یا استراتژی سئو خود را تعیین کند، باید این بخش را به صورت کامل مورد بررسی قرار دهد. در این بخش می‌تواند آمار بازدید روز یا هفته فعلی را ببیند و آن را با هفته گذشته مقایسه کند تا میزان رشد کوتاه مدت را ببیند! اگر کاهش زیادی داشته باشد، قطعاً مشکلی وجود دارد که باید به دنبال آن بگردد.

  • بخش منبع و نحوۀ جذب (Acquisition)

بخش دیگری که یک متخصص سئو باید مسلط باشد، بخش منبع و نحوه جذب کاربران است! در واقع سئوکار باید بداند که کدام منبع بیشترین ترافیک ورودی را جذب کرده است و کدام کانال‌ها با توجه به بودجه صرف شده نرخ تبدیل بیشتری داشته‌اند! سپس روی آن کانال کار کند و سئو را هم در کنار آن ادامه دهد.

  • بخش رفتار کاربران (Behavior)

یک متخصص سئو باید همیشه حواسش به رفتار کاربران باشد! زیرا ممکن است ایرادی در سایت وجود داشته باشد و کاربران سریعاً سایت را ترک کنند. اگر متخصص سئو حواسش به مسئله نباشد، ممکن است کاربران زیادی را از دست بدهد و این مسئله در دراز مدت مشکلاتی را برای آن سایت ایجاد می‌کند. از طریق بخش Behavior به راحتی می‌توانید رفتار کاربران را ببینید و استراتژی سئو را متناسب با آن تدوین کنید.

  • بخش تبدیل‌ها (Conversions)

در بخش تبدیل‌ها می‌توانید ببینید که کاربران چقدر به کاری که انتظار انجام آن را داشته‌اید یا از آن‌ها خواسته‌اید که انجام دهند، انجام داده‌اند. در واقع این بخش به شماکمک می‌کند تا با اعمال تغییرات بتوانید نرخ تبدیل کسب‌وکارتان را تا حد زیادی افزایش دهید.

چطور سایتمان را به گوگل آنالیتیکس وصل کنیم؟

برای اتصال گوگل آنالیتیکس به سایت خود، ابتدا باید از طریق سایت گوگل آنالیتیکس سایت خود را ثبت کنید. برای این کار وارد سایت گوگل آنالیتیکس شوید و با کلیک بر روی Sign Up سایت خود را ثبت و اطلاعات آن را وارد کنید. پس از ثبت سایت و درج اطلاعات لازم، زمان آن می‌رسد که در گوگل تگ منیجر هم ثبت نام نام کنید و اطلاعات خود را وارد کنید. سپس با وارد کردن نام سایت و قبول کردن قوانین گوگل تگ منیجر، به راحتی می‌‌توانید اطلاعات سایت خود را در گوگل تگ منیجر هم داشته باشید.

در نهایت، کافی است کدهای بخش Container را در کدهای هدر سایت خود قرار دهید؛ برای این کار کافی است کد را پس از تگ <header> یا <head> قرار دهید تا آنالیز سایت شما توسط گوگل آنالیتیکس شروع شود.

اگر سایت شما وردپرسی است، افزونه‌های مختلفی وجود دارند که با استفاده از آن می‌توانید سایت خود را به گوگل آنالیتیکس متصل کنید. به عنوان مثال ابزار MonsterInsights یک ابزار عالی است که می‌توانید گوگل آنالیتیکس را به آن متصل کنید.

آیا گوگل آنالیتیکس جایگزینی دارد؟

در حال حاضر هر کسب‌وکار اینترنتی را که مشاهده کنید، از گوگل آنالیتیکس استفاده می‌کند؛ دلیل آن هم این است که گوگل آنالیتیکس ابزاری بسیار کامل و کاربردی است که نیاز هر سایتی را برطرف می‌کند. با این حال، ابزارهای جایگزین هم برای گوگل آنالیتیکس وجود دارند که ما در این قسمت لیست چند مورد از آن‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

ابزارهای مناسب برای آنالیز سایت:

  • Adobe Analytics
  • Mixpanel
  • Matomo
  • StatCounter
  • Yandex Metrica
  • Amplitude
  • Baidu Analytics
  • HubSpot

ابزارهای مناسب برای آنالیز رفتار کاربران:

  • Hotjar
  • CrazyEgg
  • VWO
  • FullStory
  • LuckyOrange
  • Smartlook
  • Clicktale
  • Mouseflow

شاید استفاده از این ابزارها بتواند اطلاعات خوبی به شما بدهد اما گوگل آنالیتیکس امتحان خود را پس داده است! ابزاری که به صورت رایگان در اختیار شما قرار گرفته است و می توانید بدون هزینه هر اطلاعاتی را که راجع به ترافیک سایت خود نیاز دارید، بدست آورید.

در کسب و کار اینترنتی کاربران به دنبال راهی هستند که با هزینه کم بتوانند ترافیک خوبی جذب کنند! سئو یکی از این راه ها است که نسبت به سایر روش های جذب ترافیک هم پایدارتر است. با کمک سئو می‌توانید صفحات سایت خود را در صدر نتایج جستجوی گوگل قرار دهید تا کاربران وارد سایت شما شوند و با بازاریابی درست بتوانید محصولات و خدمات خود را به کاربران بفروشید. تحلیل ترافیک و رفتار کاربران از مهم ترین مواردی است که هر متخصص سئو باید به آن دسترسی داشته باشد! بنابراین اگر قصد سئوی سایت خود را دارید، باید از ابزارهای تحلیل ترافیک و رفتار کاربران استفاده کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را از آن بگیرید. گوگل آنالیتیکس یکی از ابزارهای بسیار کاربردی و حرفه‌ای است که می‌توانید در زمینه تحلیل سایت و ترافیک سایت خود از آن بهره مند شوید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

1 Comment

  1. سلام
    ممنون بابت مقاله مفید و به درد بخور
    استفاده از سرویس های گوگل برای یک سئو کار اهمیت خیلی زیادی داره، یک تیم سئو یا یک فریلنسر سئو باید بتونه با این ابزارهای ارتباط برقرار کنه و بهترین استفاده رو ازشون داشته باشه
    با تشکر

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *