یکی از مهم‌ترین مسائلی که در هر کسب‌وکار آنلاینی اهمیت دارد، تحلیل و آنالیز سایت است. ابزار سرچ کنسول یکی از مهم‌ترین مواردی است که هر سایتی برای مدیریت بهتر به آن نیاز دارد. ابزار سرچ کنسول گوگل به شما کمک می‌کند تا بتوانید ورودی‌های گوگل و صفحاتی که کاربران بیشتری از آن بازدید می‌کنند، آنالیز کنید. همچنین می‌توانید صفحات جدید سایت خود را در کمترین زمان ممکن در گوگل ثبت کنید و سپس به کمک راهنمایی‌های این ابزار، به رشد آن صفحه کمک کنید. در مجموعه‌ مقالات گوگل سرچ کنسول قصد داریم به آموزش استفاده از این ابزار بپردازیم تا با استفاده از آن، بتوانید سایت خود را توسعه دهید و آنالیز کنید. اگر موافق هستید، در این مقاله همراه ما باشید.

گوگل سرچ کنسول (google search console) چیست؟

کسب موفقیت در گوگل و رسیدن به یکی از نتایج ابتدایی آن نیازمند شناخت درست معیارهای تعریف شده توسط این موتور جستجو ارزشمند است. ثبت سایت در کنسول گوگل یکی از مهم ترین کارهایی است که صاحبان وب سایت ها باید به منظور بهبود کار خود انجام دهند. سایت گوگل سرچ کنسول با ارائه ابزارهای کارآمد و آمارهایی دقیق بهترین گزینه برای تحلیل سایت و رفع مشکلات احتمالی است. با یادگیری صحیح آموزش کار با این ابزار ارزشمند می توانید به صورت مداوم سایت خود را به شکلی دقیق بررسی کرده و و ضمن بررسی نکات مهم در سئو سایت ، آن را بهبود ببخشید. اگر به دنبال شناخت بهتر این سایت و تبدیل شدن به یک وبمستر با گوگل سرچ کنسول هستید، ما را همراهی کنید.

آموزش کامل گوگل سرچ کنسول

شاید برای شما جالب باشد بدانید که روزانه بیش از ۵ میلیارد سرچ در بستر موتور جستجوی گوگل صورت می‌گیرد. به همین دلیل نشان داده شدن سایت در نتایج جستجو امری بسایر ضروری است. اگر سایت شما در نتایج اول گوگل به نمایش گذاشته نشود، امکان دیده شدن آن کم بوده و شما در رقابت با کسب و کارهای مشابه خود عقب می مانید. به همین دلیل نیز بررسی وضعیت سایت در نتایج جستجو گوگل و عملکرد آن امری ضروری است. با ثبت سایت در کنسول گوگل (google search console) شما به بهترین ابزارها و آمارهای ممکن دسترسی پیدا می کنید. در نتیجه می توانید با توجه به آنها در راستای بهبود عملکرد سایت خود تلاش کنید. اما اکنون وقت آن رسیده که به سراغ موضوع اصلی برویم و بررسی کنیم که گوگل سرچ کنسول چیست. ما را همراهی کنید! گوگل سرچ کنسول یک سرویس آنلاین رایگان است که توسط گوگل فراهم شده است. این سرویس در ابتدا با نام گوگل وبمستر تولز معرفی شد. اما در ۲۰ ماه می ۲۰۱۵ نام آن به google search console تغییر کرد. از سرچ کنسول گوگل می توان به منظور کنترل، حفظ و حل مشکلات احتمالی وب سایت خود در هنگام حضور در نتایج جستجو گوگل استفاده کرد. در واقع می توان با اطمینان گفت که هر وبمستر نیاز به ثبت سایت خود در وبمستر تولز دارد.

پاسخ به برخی سوالات در مورد گوگل سرچ کنسول

  1. چه زمانی برای استفاده از وبمستر تولز و مشاهده اطلاعات آن در خصوص سایت مناسب است؟

به محض معرفی سایت خود در کنسول گوگل، این سایت اقدام به جمع‌آوری داده های مربوط به سایت شما می کند. اطلاعات جمع آوری شده می تواند درباره بحث ایندکس شدن سایت، ترافیک سایت، تعداد کلیک هایی که از طریق سرچ گوگل به دست می‌آید و خیلی موارد دیگر باشد. البته در نظر داشته باشید که تا زمانی که مالکیت سایت خود را تایید نکنید، نمی توانید از این اطلاعات استفاده کنید.

  1. آمار و اطلاعات google search console هر چند وقت یکبار باید مورد بررسی قرار بگیرند؟

به نقش شما در سایت و نیازتان به تحلیل های قرار گرفته در آن بستگی دارد. گوگل توصیه می کند که حداقل هر ماه به سرچ کنسول خود سر بزنید و داده های آن را بررسی نمایید. اما گاهی شما نیاز دارید که این کار را به صورت هفتگی یا حتی روزانه انجام دهید.

  1. تفاوت گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس چیست؟

هر دوی آنها اطلاعاتی ارزشمند درباره سایت شما در اختیارتان قرار می دهند. شما این امکان را خواهید داشت که از طریق گوگل آنالیتیکس نیز به اطلاعات مشابه گوگل وبمستر خود دسترسی پیدا کنید. اما تفاوتی که میان این دو وجود دارد، نوع نگاه آنها به این داده ها می باشد. در google search console شما می توانید ببینید قبل از اینکه یک کاربر وارد سایت شما شده، چه فرآیندی اتفاق افتاده است. اما در google analytics به بررسی اتفاقاتی که بعد از ورود یک کاربر به سایت افتاده است، پرداخته می شود. تفاوت دیگر میان آنها این است که در سرچ کنسول گوگل می توانید بررسی کنید که موتورهای جستجو چگونه روی سایت شما تاثیر می گذارند. اما گوگل آنالیتیکس روی چگونگی تعامل کاربران با سایت شما متمرکز می شود.

  1. چقدر زمان می برد تا از طریق کنسول گوگل یک سایت ایندکس شود؟

معمولا بعد از ثبت درخواست برای بررسی و ایندکس کردن سایت در وبمستر تولز، بین چند روز تا چند هفته زمان می برد تا سایت مورد نظر ایندکس شود.

  1. آیا استفاده از google search console می تواند روی سرعت crawl شدن سایت تاثیر بگذارد؟

اگر سایت نوپا است، استفاده از این پلتفرم می تواند به دیده شدن سریع تر سایت توسط گوگل کمک کند. البته شاید سرعت دیده شدن سایت در مقایسه با سایت های پربازدید کمتر باشد، اما در صورتی که سایت خود را به search console معرفی نکنید، این زمان طولانی تر خواهد بود.

  1. داشتن چه رتبه ای در گوگل سرچ کنسول مناسب است؟

در حال حاضر بیش از ۶۰۰ میلیون وب سایت فعال در جهان وجود دارد. به همین دلیل پاسخ دادن به این سوال می تواند کمی دشوار باشد. رتبه مناسب به موضوعات بسیاری مثل حوزه فعالیت، تعداد رقیبان و موارد این چنینی وابسته است.

در مقاله بعدی به آموزش ادامه این بحث می‌پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

1 Comment

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *