اگر مدیریت کسب‌وکاری را برعهده دارید، حتماً می‌دانید که یکی از اهداف مهم در کسب‌وکار افزایش فروش و درآمد است. جالب است بدانید کپشن‌های نوشته شده در شبکه‌های اجتماعی تاثیر مستقیم و البته زیادی بر روی فروش شما دارند. در مجموعه مقالات نحوه نوشتن کپشن برای افزایش درآمد به بررسی آن پرداختیم. پس اگر مقالات قبلی را نخوانده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا آن‌ها را بخوانید و سپس به سراغ این مقاله بیایید.

کپشن‌های خوب اینستاگرام

با توجه به این مطلب، چه ویژگی‌هایی یک کپشن اینستاگرامی را از سایرین متمایز می‌کند؟

  • شروع با عبارات و نکات قابل توجه
  • فراخوان عمل (CTA)
  • استفاده از تعداد مناسب هشتگ‌ها
  • لحن نشاط‌آور
  • شکلک‌های کارتنی (ایموجی)
  • تبلیغ حساب‌های کاربری برند در سایر شبکه‌های اجتماعی
  • مختصر نویسی

همه شرکت‌هایی که این مراحل را رعایت می‌کنند، روش خاص خودشان را برای همراه کردن دنبال‌کنندگان‌شان در اینستاگرام دارند. اما شما چطور می‌توانید روش آنها را برای نوشتن کپشن خودتان به‌کار بگیرید؟ مثال‌ها و پیشنهادات دیگری را در زیر ارائه می‌کنیم تا شاید ایده‌هایی در ذهن شما ایجاد کند.

ترفندهای مهم برای نوشتن یک کپشن عالی در اینستاگرام

  • مخاطبان‌تان را شناسایی کنید

از بین این همه کاربر اینستاگرامی، قطعا افراد با یک سری ویژگی خاص، مخاطب پست‌های شما هستند. در واقع پرسونای مخاطب‌تان را بنویسید. جنسیت، سن، شغل، محل زندگی و علاقه‌مندی‌های آن‌ها را کشف کنید و متناسب با مخاطب‌تان شروع به نوشتن کنید.

  • پیام خودتان را شناسایی کنید

پیج شما هویت شما است. دوست دارید مردم شما را با چه خدمات و ویژگی به یاد بیاورند. لحن کپشن‌هایتان را خودمانی بنویسید. کاربری که پست‌های اینستاگرام را پشت سرهم و بدون وقفه یکی یکی رد می‌کند، حوصله خواندن نقد و بررسی‌های فلسفی ندارد مگر اینکه موضوع یا لحن شما به گونه‌ای باشد که منجر به توقف چند ثانیه‌ای او روی کپشن شما شود. لحن موثر و جذاب مخاطب را به دنبال خود می‌کشاند. بسته به زمینه‌ای که در آن فعالیت دارید، لحن و صدایتان را بشناسید و بعد همه چیز را برای شناخت برند خودتان بچینید. آیا تاکنون فکر کرده‌اید که لطیفه‌ای را تعریف کنید، اما کمی برای گفتنش دیر شده باشد؟ برای همه ما اتفاق افتاده که پس از انتشار یک عکس در اینستاگرام تازه یک کپشن عالی به ذهن‌مان رسیده است. درسی که از این موضوع می‌گیریم این است که هرگز در انجام این فرایند عجله نکنیم. پس اول چند کپشن مختلف بنویسید و درباره‌شان فکر کنید. وقت کافی بگذارید و نظر همکاران را درباره هرکدام بپرسید.

هر شبکه اجتماعی لحن مخصوص خودش را دارد که بهترین نتیجه را همراه می‌آورد. با ‌این‌که تبلیغ‌های جدی، تخصصی و سنگین نتیجه خوبی در Linkedin دارد، همان تبلیغ در اینستاگرام بی‌نتیجه است. بهترین پست‌‌های اینستاگرام لحنی مفرح و بامزه‌ دارند و جنبه واقعی‌تر، انسانی‌تر و شخصی‌تر برند را نشان می‌دهند.

به همین دلیل باید صدای برندتان را با لحن مفرح‌ اینستاگرام ترکیب کنید. این کار برای برندهایی که صدای برندشان از اول مفرح و بامزه بوده راحت‌تر است. آن‌هایی که لحن برندشان جدی است، باید توازنی بین صمیمیت و جدیت برقرار کنند. اگر لحن‌تان در اینستاگرام ثبات داشته باشد، می‌توانید برند خوبی در این کانال بسازید؛ مثلا طول معمول برای کپشن‌های‌تان را انتخاب کنید. آیا می‌خواهید داستان‌تان را در یک پاراگراف بنویسید یا فضای بیشتری نیاز دارید؟ مثلا فضای بیشتری برای نوشتن دستورالعمل یا طرز تهیه غذا نیاز دارید؟ یا رویکردی مینیمالیستی دارید و فقط چند کلمه می‌نویسید؟ وقتی شک دارید، از لطیفه و ایهام استفاده کنید. شادی و سرزندگی نتیجه خوبی در رسانه‌های اجتماعی مخصوصا اینستاگرام دارد. مردم عاشق برندهایی هستند که لطیفه‌ای می‌نویسند یا با لغات بازی می‌کنند. مثلا، صفحه اینستاگرام شرکت جت بلو همیشه مرجع خوبی از لطیفه‌‌ها و ایهام‌ها است.

شاید در این مرحله از خود بپرسید آیا اشتراک به‌موقع یک عکس یا رعایت کردن ترتیب زمانی در اینستاگرام مهم است؟ این دو مورد به موضوع پست بستگی دارد. مثلا، بعضی‌ها صفحه اینستاگرام خود را مسیری از کارها و سبک زندگی‌شان با ترتیب زمانی می‌دانند و دوست دارند هرکاری که انجام می‌دهند را همان لحظه به‌ اشتراک بگذارند و مستندسازی کنند، اما با تغییر اخیر الگوریتم نمایش پست‌ها در اینستاگرام، تعداد مشارکت افراد زیر پست شما از ترتیب زمانی پست‌ها مهم‌تر شده است. به‌زودی، پست‌های ما در اینستاگرام به ترتیب اهمیتی که برای ما دارند، نمایش داده می‌شوند. نمایش پست‌های شما برای فالوئرهای‌تان به تعداد لایک‌ها و کامنت‌های پست‌تان، رابطه شما با آن کاربر و سایر عوامل بستگی دارد. به همین دلیل باید برای نوشتن یک کپشن عالی وقت بگذارید تا توجه فالوئرها را جلب کند، آن‌ها را آنقدر ذوق‌زده کند که آن پست را با دوستان‌شان به اشتراک بگذارند و با محتوای پست شما ارتباط برقرار کنند.

در دو خط اول، مهم‌ترین و موثرترین حرف‌تان را بزنید

نکات کلیدی یا مهم‌ترین بخش کپشن‌تان که می‌خواهید از آن طریق دعوت به اقدام کاربر کنید، در همان چند خط ابتدایی کپشن بگنجانید. این چند خط اول باید به گونه‌ای نوشته شود که مخاطب برای خواندن ادامه کپشن که در قسمت “more”  قرار گرفته است، ترغیب شود. نهایت تعداد حروف مجاز در یک کپشن اینستاگرام 2200 حرف است، اما یادتان باشد که فقط سه یا چهار خط اول کپشن برای فالوئر قابل دیدن است و برای خواندن ادامه مطلب باید روی گزینه «more» یا بیشتر کلیک کند. منظورمان این نیست که همیشه باید کپشن‌های خیلی کوتاه بنویسید تا نیازی به کلیک روی گزینه «بیشتر» نباشد، بلکه منظور این است که مطالب خیلی مهم و دعوت به اقدام را در همان سه چهار خط اول بیاورید و در ادامه هشتگ‌ها، مِنشِن‌ها یا اطلاعات دیگر را اضافه کنید. در مقاله بعدی به بررسی ادامه این موضوع می‌پردازیم.

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *