در سال‌های اخیر اینفلئونسرهای زیادی را دیده‌اید که در شبکه‌های اجتماعی مختلف به فعالیت می‌پردازند و بعضا با دنبال کننده‌های میلیونی، درآمد بالایی نیز برای خود دست و پا کرده‌اند. با این که در ایران، اغلب این اینفلئونسرها در اینستاگرام حضور دارند اما در کشورهای دیگر، آن‌ها را روی یوتیوب، تیک تاک یا دیگر شبکه‌های اجتماعی نیز مشاهده می‌کنید.

نکته مهم این است که خیلی اوقات، کاربران اینفلئونسرها را با تولید کنندگان محتوا اشتباه می‌گیرند در صورتی که این دو دسته را نباید یکی کرد. اما چه تفاوتی بین آن‌ها وجود دارد؟ این سوالی است که در این نوشته به جواب آن می‌پردازیم.

تولید کنندگان محتوای دیجیتال چه کسانی هستند؟

همان طور که از اسم این دسته از کاربران مشخص است، آن‌ها به تولید محتوا بر روی شبکه‌های اجتماعی می‌پردازند. این محتوا می‌تواند در قالب ویدیو، عکس، طرح‌های گرافیکی، موشن گرافیک، چارت‌های مختلف و حتی پست‌های وبلاگ باشد و این محتوا در نهایت روی شبکه‌های اجتماعی مثل یوتیوب، تیک تاک و … به نمایش در می‌آید.

تولیدکنندگان محتوا بیشتر زمان خود را صرف تولید کارهایی می‌کنند که در نهایت برای کاربران مفید بوده و از این طریق به درآمد می‌پردازند. این محتوا می‌تواند، آموزش انجام کاری باشد یا ویدیویی طنز یا حتی آثار هنری که به صورت عکس یا طرح گرافیکی درست می‌شوند.

اینفلئونسرها چه کسانی هستند؟

این دسته از کاربران شخصیت‌هایی هستند که سعی بر تاثیر گذاری بر روی کاربران با توجه به اطلاعاتی که دارند، خواهند داشت. برای مثال فیتنس کاران به کاربران خود برای داشتن بدنی آماده کمک می‌کنند یا برخی دیگر به کارهای روزمره خود پرداخته و با توجه به بازه‌ی گسترده کاربرانشان، ویدیوهایی از زندگی روزانه خود منتشر می‌کنند.

اینفلئونسرها در واقع محتوای خاصی تولید نکرده و تنها زندگی شخصی و بعضا کاری خود را روی شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند.

اینفلئونسرها و تولید کنندگان محتوا

اگر چه که خیلی‌ها این دو دسته را در کنار یکدیگر قرار می‌دهند ما همان طور که دیدیم، اینفلئونسرها و تولید کنندگان محتوای دیجیتال، کاملا با هم متفاوت هستند. اینفلئونسرها اغلب از طریق ترغیب کاربران به خرید محصول یا خدمات درآمد زایی می‌کنند و این برندهای مختلف هستند که با دادن تبلیغات به آن‌ها، درآمد این کاربران را تامین می‌کنند. اما تولید کنندگان محتوا با ساخت پست‌های مفید، می‌توانند بسته به شبکه اجتماعی که در آن کار می‌کنند، درآمدهای متفاوتی داشته باشند. بگذارید با یک مثال این موضوع را بیشتر توضیح دهیم. برای نمونه شما می‌توانید به پست‌های tezza.barton در اینستاگرام نگاهی بندازید. این کاربر در تمامی پست‌های خود، عکس‌هایی از زندگی روزمره خود را به نمایش گذاشه و بعضا پرتره‌های هنری که عکاسان حرفه‌ای از او ثبت می‌کنند را به اشتراک می‌گذارد. او در حال حاضر 1.2 میلیون کاربر دارد.

از طرف دیگر اگر Yoga with Adriene را در یوتیوب دنبال کنید، می‌بینید که این کاربر به صورت مستمر، آموزش‌های ویدیویی در رابطه با یوگا منتشر می‌کند و از این طریق بیش از 10 میلیون کاربر دارد. در واقع این تفاوت اینفلئونسرها و تولید کنندگان محتوا است و به همین دلیل، استراتژی مارکتینگ این دو دسته نیز کاملا متفاوت است.

برای مثال اینفلئونسرها عموما به صورت مستقیم به نمایش محصولات و خدماتی که تبلیغشان می‌کنند، پرداخته و در نهایت برای آن درآمد خواهند داشت در صورتی که تولید کنندگان محتوا می‌توانند بخشی از ویدیو یا محتوای تولید شده را به اسپانسر خود اختصاص دهند، محتوای آموزشی تولید کرده و از آن طریق درآمد زایی کنند .

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *