باید با این مسئله را قبول کنیم که تولید محتوای با کیفیت زمان‌بر است. بنابراین باید اطمینان حاصل کرد هر تعداد که امکان دارد این محتوا را می‌بینند و از آن لذت می‌برند.

در این مطلب به شیوه‌های متفاوتی نگاه خواهیم کرد که می‌توانید برای دیده شدن محتوای خود به کار بگیرید. سپس به این موضوع می‌پردازیم که چگونه می‌توان تقویم بازاریابی محتوایی درست کرد. و در نهایت، راه‌هایی را به شما نشان خواهیم داد که می‌توانید با استفاده از آنها دیده شدن محتوایتان در کانال‌های انتشار خودتان و کانال‌های تبلیغاتی را بالا ببرید.

تولید محتوا یک چیز است، دیده شدن آن چیز دیگر

برخی بلاگ نویس‌ها اعتقاد دارند همانقدر که وقت صرف «تولید» محتوا می‌شود، برای انتشار و دیده شدن آن نیز باید وقت صرف شود. با وجود این همه کاربر آنلاین، حصول اطمینان از دیده شدن محتوا برای کمک به قرار گرفتن آن در برابر طیف گسترده‌تری از مخاطبان، اهمیتی حیاتی دارد.

تصور کنید صاحب یک فروشگاه لوازم نگهداری از حیوانات خانگی، وقت و زحمت زیادی صرف تولید یک محتوای سرگرم‌کننده در خصوص نحوه‌ی آموزش به سگ‌ها کرده است. بعد از تمام این زحمات، او می‌خواهد مطمئن شود محتوایش در برابر تعداد بیشتری از مخاطبان هدفش قرار بگیرد. این همان‌جایی است که تبلیغات اثر خودش را خواهد گذاشت.

عادات مصرف مخاطب

بخش کلیدی استراتژی ارتقای محتوا این است که بفهمد مخاطب هدفش، بیشتر وقت آنلاین خود را کجا می‌گذراند. روی پینترست؟ یا اینستاگرام ؟ آیا مشتریانش روی یوتیوب ویدیو تماشا می‌کنند یا ترجیح می‌دهند وقت خود را به وبلاگ‌خوانی بگذرانند؟ درک نحوه‌ی مصرف محتوا توسط مخاطب هدف، به او کمک می‌کند استراتژی درستی بچیند.

شناسایی و دسته‌بندی کانال‌های انتشار

پیش از آنکه به تدوین برنامه‌ای برای ارتقای محتوای خود دست بزنید، لازم است به کانال‌های انتشاری که در دسترس هستند فکر کنید. شناسایی و دسته‌بندی این کانال‌ها تحت عناوین «کانال‌های خود»، «کانال‌های به دست آمده» و «کانال‌های پولی» می‌تواند شروع بسیار خوبی باشد.

برای صاحب این فروشگاه «کانال‌های خود» یعنی کانال‌های بازاریابی که تحت مدیریت خود او هستند؛ مثل وبسایت، بلاگ، و پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعی. توزیع محتوا روی کانال‌های خودی نقطه‌ی شروع خوبی است چرا که معمولاً گزینه‌ی انعطاف‌پذیر و کم‌هزینه‌ای محسوب می‌شود.

«کانال‌های به دست آمده» به هر کانالی گفته می‌شود که توسط یک نفر دیگر انتخاب شده؛ مثل یک علاقمند به حقوق حیوانات که محتوای صاحب فروشگاه یاد شده را به اشتراک می‌گذارد. کانال‌های به دست آمده می‌توانند بُرد محتوا را گسترش داده و بر اعتبار آن بیافزایند.

در نهایت نوبت می‌رسد به «کانال‌های پولی». کانال‌های پولی به تبلیغاتی گفته می‌شود که در ازای آن پول پرداخت می‌کنید. این نوع تبلیغات می‌تواند به شما اجازه دهد کمپین‌های خود را بر اساس اهداف و بودجه‌تان به سمت مخاطبی مشخص و گلچین‌شده هدف بگیرید.

صاحب فروشگاه مذکور می‌تواند روی تبلیغ پست وبلاگش در شبکه‌های اجتماعی سرمایه‌گذاری کند و از این طریق به خوانندگان بالقوه‌ی بیشتری دسترسی یابد که مرتب به آن کانال‌ها سر می‌زنند.

تقویم محتوایی

وقتی بدانید محتوای خود را روی چه کانال‌هایی توزیع و تبلیغ کنید، وقت تنظیم تقویم محتوایی آن فرا می‌رسد. تقویم محتوایی در واقع تایم‌لاینی مفصل است که به فعالیت‌های بازاریابی محتوایی شما نظم می‌دهد.

مشخص کردن اینکه چه زمانی قرار است چه محتوایی منتشر کنید، می‌تواند به انسجام و کارایی فرایند‌های محتوایی‌تان کمک و همه‌ی نیرو‌های لازم را به پیروی از یک برنامه‌ی عملیاتی مشخص وادار کند.

برای آنکه بتوانید کار روی تقویم محتوایی خود را شروع کنید این توصیه‌ها را در ذهن داشته باشید:

تقویم محتوایی خود را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که قابل تحقق باشد. تقویم محتوایی شما باید بازه‌های زمانی واقع‌گرایانه داشته باشد. اگر اینطور نباشد، از برنامه‌ی خود عقب می‌افتید و محتوای شما نیز قادر نخواهد بود پتانسیل خود را به طور کامل بالفعل کند.

تاریخ‌های مهم را مشخص کنید. مواردی مثل تعطیلات رسمی یا رویداد‌های مرتبط، فرصت‌های مناسبی برای انتشار محتوای فصلی به شمار می‌روند.

چند کانال انتشار در نظر بگیرید. به این فکر کنید که برای ارتقا و انتشار کمپین بازاریابی محتوایی خود چگونه می‌توانید از چند کانال بازاریابی مثل بلاگ و شبکه‌های اجتماعی در کنار هم بهره بگیرید.

مخاطب خود را در ذهن داشته باشید. در هر مرحله از تقویم محتوایی، مخاطب خود را کاملاً شفاف تعریف کنید. اگر آنها را بخش‌بندی کرده‌اید، ویژگی‌های هر گروهی که هدف قرار می‌دهید را کاملاً تعریف کنید.

ابزار‌های آنلاین را بررسی کنید. طیف گسترده‌ای از ابزار‌های رایگان و غیر رایگان روی اینترنت وجود دارد که می‌توانند در تدوین تقویم محتوایی، انتشار محتوا روی شبکه‌های اجتماعی یا کار تیمی تولید محتوا به شما کمک کنند. این ابزار‌ها با اتوماسیون برخی از مراحل فرایند تولید و انتشار محتوا، می‌توانند باعث صرفه‌جویی در زمان شما شوند.

جمع‌بندی

حالا که نحوه‌ی ارتقا و انتشار محتوای آنلاین را با هم مرور کرده‌ایم، به این فکر کنید که چه کانال‌های انتشاری برای کسب‌و‌کار آنلاین و برند شما بهتر است. به این موضوع بیاندیشید که تقویم محتوایی شما چطور می‌تواند اثربخشی کمپین بازاریابی محتوایی‌تان را به حداکثر برساند.

Join the Conversation

4 Comments

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *