محتوای آنلاین می تواند شکل‌های مختلف و متعددی به خود بگیرد: از بررسی‌های موردی و کتاب‌های الکترونیکی گرفته تا اینفوگرافیک، تصویر و کلیپ‌های ویدیویی. هدف از محتوای مورد نظر هرچه که باشد، از الهام بخشیدن به مخاطب گرفته تا آموزش یا سرگرمی، هر یک از فرمت‌های یاد شده مزایای خاص خود را خواهند داشت.

در این مطلب به بررسی فرمت‌های محبوب محتوایی می‌پردازیم و توضیح می‌دهیم چگونه می‌توان بر اساس نیاز‌های به‌خصوص مخاطب، فرمت‌های مناسب را انتخاب کرد.

رسالت محتوای شما ثابت است

هر فرمتی که برای محتوای خود انتخاب می‌کنید، تغییری در رسالت محتوای شما ایجاد نمی‌شود. هدف از تولید محتوا، ارتباط گرفتن با مخاطب است. این مخاطب نیز در عوض با محتوای شما درگیر می‌شود، آن را به اشتراک می‌گذارد، از آن یاد می‌گیرد و شاید حتی به مشتری شما بدل شود.

اجازه دهید نگاهی بیاندازیم به برخی فرمت‌ها و اشکال رایج محتوایی:

بلاگ معمولاً به عنوان بخش زیرمجموعه‌ی یک وبسایت فعال منتشر می‌شود و می‌تواند محتوای اصیل و یا محتوای نویسنده‌های میهمان را در خود جای دهد. نوشتن پست‌های وبلاگی منحصر‌به‌فرد و با کیفیت می‌تواند به افزایش آگاهی عموم نسبت به شما کمک کند و محتوای جذابی در اختیار شما قرار دهد که می‌توانید آن را روی کانال‌های دیگر خود نظیر شبکه‌های اجتماعی‌تان نیز منتشر کنید.

اینفوگرافیک نیز آگاهی‌بخش است و برای ارائه‌ی بصری دانش، راه فوق‌العاده‌ای به شمار می‌رود. اینفوگرافیک‌ها به لطف جذابیت بصری خود در فضای آنلاین اثربخشی بالایی دارند و می‌توانند محتوای پیچیده یا غیر معمول را به شیوه‌ای خلاقانه به مخاطب ارائه دهند.

کتاب‌های الکترونیکی در واقع راهنما‌هایی آموزشی و با کاربری آسان هستند که روی موضوع مشخصی تمرکز دارند. این فرمت، محتوایی کاربردی در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد و به شما کمک می‌کند به عنوان متخصص حوزه‌ی فعالیت خود از دیگران متمایز شوید.

ویدیو می‌تواند هر چیزی را شامل شود؛ از نمایش و بررسی محصول گرفته تا آموزش و نظرات مشتریان. ویدیو به برند‌ها اجازه می‌دهد محتوای جذاب، سرگرم‌کننده و مفیدی تولید کنند که می‌توان در هر حالتی آن را تماشا کرد.

قالب‌های محتوایی متعدد دیگری نیز وجود دارند که می‌توان آنها را مد نظر قرار داد، از جمله: بیانیه‌های مطبوعاتی (Press Release)، وبینار، نقد و بررسی و بررسی‌های موردی. برای بررسی عمیق‌تر این موضوع می‌توانید عبارت «فرمت‌های رایج تولید محتوا» را روی اینترنت جستجو کنید.

در نظر داشته باشید که لازم نیست محتوای شما اصطلاحاً وایرال (Viral) شود یا میلیون‌ها نفر آن را ببینند تا بتوان آن را محتوای موفقی دانست. کافی است روی تولید محتوایی تمرکز کنید که با نیاز‌های مخاطبتان بیشترین همخوانی را داشته باشد. آن را به گونه‌ای طراحی کنید که مشتریان را به سمت هدف یا اقدام خاصی سوق دهد.

اهداف اصلی بازاریابی محتوایی

اکنون که تا حدی با فرمت‌های مختلف آشنا شدید، قدم بعدی تعیین هدف اصلی شما از تولید محتواست. در بازاریابی محتوایی، معمولاً چهار هدف اصلی برای محتوا در نظر گرفته می‌شود. این چهار هدف عبارت‌اند از:

  • سرگرم کردن مخاطب
  • الهام بخشیدن به مخاطب
  • آموزش مخاطب
  • متقاعد کردن مخاطب

حال بهتر است ببینیم چطور می‌توانید فرمت‌های مختلف محتوا را به اهداف محتوایی‌تان گره بزنید.

یک کسب‌و‌کار مرتبط با نگهداری حیوانات خانگی را در نظر بگیرید. صاحب این کسب‌و‌کار قصد دارد برای بهبود حضور خود در فضای مجازی، یک استراتژی محتوایی تنظیم کند.

او برای سرگرم کردن مخاطب خود تصمیم می‌گیرد روی شبکه‌های اجتماعی‌اش ویدیوکلیپ‌های بامزه و خنده‌دار از حیوانات منتشر کند. برای الهام بخشیدن به مخاطب نیز تصمیم می‌گیرد روی وبسایت خود تالار گفتگو یا فرومی درست کند تا مردم بتوانند روی آن سوالات خود را مطرح کرده و هم از سوی خود او و هم از سوی کاربران دیگر، به پاسخ‌های مناسب دست پیدا کنند.

او برای بالا بردن دانش مخاطبان خود نیز پست‌های وبلاگی شامل ترفند‌های نگهداری از حیوانات و تغذیه‌ی آنها منتشر خواهد کرد. و در نهایت، برای متقاعد کردن مخاطبان خود به استفاده از خدماتی که ارائه می‌دهد، در کنار انتشار کتاب‌های الکترونیکی با هدف به رخ کشیدن تخصصش در این زمینه، نظرات مشتریان رضایتمند خود را به اشتراک خواهد گذاشت.

شما نیز با در نظر گرفتن سناریوی کسب‌و‌کار خود، باید به این فکر کنید که چطور می‌توانید فرمت‌های محتوایی به‌خصوص را با اهداف مشخصی که برای تولید محتوا در نظر دارید هماهنگ کنید. برای مثال، اگر هدف شما آموزش و بالا بردن دانش مخاطب است، راهنما، کتاب الکترونیکی و اینفوگرافیک فرمت‌های مناسبی خواهند بود. اما اگر هدف سرگرمی است، کوئیز‌های ساده و مسابقات سرگرم‌کننده، انتخاب‌های بهتری خواهند بود.

جمع‌بندی

برای انتخاب فرمت‌های محتوایی مناسب جهت رسیدن به اهداف خود، به فرمت‌هایی فکر کنید که خودتان می‌توانید به راحتی آنها را تولید کنید. برای آن دسته از فرمت‌ها که خودتان از پسشان بر نمی‌آیید نیز باید به فکر جذب نیروی کمکی باشید.

اول از همه رسالت محتوای خود را مشخص، و سپس فرمت‌هایی که همخوانی بیشتری با آن اهداف دارند را انتخاب کنید. در نهایت وقتی مشغول طراحی محتوای خود هستید، مخاطب و نیازهایش را در ذهن داشته باشید. تلاش شما باید پاسخگویی به نیاز‌های به‌خصوص این گروه در قالبی جذاب باشد، آن هم به گونه‌ای که توجهشان را جلب کند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *