سئو و بهینه‌سازی پس از طراحی سایت مهم‌ترین مسئله در موفقیت یک کسب‌وکار به شمار می‌رود! به طوری‌ که اگر روی سئوی سایت خود کار نکنید، در آینده نه چندان دور از میدان رقابت خارج می‌شوید. در این مسیر اشتباهاتی وجود دارد که توسط سئوکاران و وبمستران انجام می‌شود؛ در مجموعه مقالات اشتباهات رایج سئو قصد داریم به بررسی این اشتباهات بپردازیم! همراه ما باشید.

محتوای خیلی بلند یا خیلی کوتاه باعث بروز مشکلاتی در سئو می‌شود!

در بسیاری از وب‌سایت‌ها صفحاتی وجود دارد که محتوای کمی دارند و اطلاعات کمی را به خواننده منتقل می‌کنند. موتورهای جستجو امروز بسیار باهوش‌تر از گذشته‌اند و به‌راحتی صفحاتی با محتوای کم و عکس‌های بد را تشخیص می‌دهند و طبیعی است که این صفحات در رتبه‌بندی موفق نخواهند بود. مهم نیست که در صفحه شما چند بک لینک وجود داشته باشد، محتوا، محتوای درستی نیست و عکس‌ها هم با دقت انتخاب‌نشده‌اند.

به طور کلی به محتواهایی با بیش از ۱۰۰۰ کلمه محتواهای طولانی و به کمتر از ۱۰۰۰ که معمولا بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ کلمه می باشند محتواهای کوتاه گفته می شود. از آنجایی که محتواهای بلند دارای چندین و چند پاراگراف جداگانه می باشد و هر پاراگراف می تواند بحث ویژه‌ای را بیان نماید و مورد حمایت قشر خاصی از مخاطبان باشد پس مخاطبان بیشتری می تواند جلب نماید از طرفی ایجاد چنین مقالاتی بسیار دشوارتر می باشد و می بایست در جمله بندی و چیدمان بیشتر دقت کرد تا کاربر از خواندن مقاله طولانی خسته نشود.

با این حال، قبل از اینکه ما به جلو حرکت کنیم، مهم است که نگاه سریعی به آن داشته باشیم به تحلیل هزاران مقاله دیگر در مورد طول محتوای که بیان شده است. یک مطالعه توسط SerpIQ نشان می دهد که موتورهای جستجو ترجیح می دهند محتوای طولانی باشند. بنابراین اگر هدف اصلی شما این است که در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERPs) بالاتر رتبه بندی کنید، احتمالا برای پست های طولانی تر وبلاگ، یعنی ۲۰۰۰ کلمه یا بیشتر، باید هدف گزاری نمایید. حال این پرسش به وجود می آید که اگر محتوای طولانی در جستجوهای گوگل نتایج بیشتری را دریافت می نمایند چرا بازاریابان محتوا، وبلاگ نویسان و بازرگانان آنلاین بیشتر این نوع محتوا را ایجاد نمی نمایند؟

بر اساس گزارش‌های بدست آمده میانگین محتوای ۱۰ نتایج برتر، ۲۰۰۰ کلمه است. این مطالعه بیش از ۲۰،۰۰۰ کلمات کلیدی و صفحات وب را که برای آن کلمات کلیدی در صفحه اول موتور جستجو رتبه بندی شده است، تحلیل کرده است محتوای طولانی مدت این توانایی را دارا می باشد که تعداد بیشتری از پیوندهای داخلی را ایجاد کند که در نهایت در رتبه بندی موتورهای جستجو رتبه بالاتری دریافت می نماید.

محتوای طولانی یا کوتاه،مسئله این است؟

همیشه کیفیت نسبت تعداد کلمات یک محتوا اهمیت بیشتری دارد! محتوای طولانی به میزان قابل توجهی بیشتر از محتوای کوتاه نیاز به منابع، زمان و تلاش برای ایجاد می‌طلبد. همچنین اعتقاد بر این است که محتویات طولانی تعامل کمتری با کاربران دارند  در بسیاری از موارد نویسندگان محتواهای طولانی به جای ارتقاع و افزایش محتوای مطلب به اضافه کردن کلمات و جملات به صورت هرز روی می آورند آنها با این کار محتوا و اطلاعات را افزایش نمی دهند و تنها تعداد کلمات را افزایش می دهند نیاز به گفتن نمی باشد که چنین محتواهایی به دلیل عدم وجود کیفیت مناسب منجر به ضعف محتوا و ضعف در تعامل می گردد.محتوای کوتاهتر، بدون شک، آسانتر و سریعتر برای خواندن است. گاهی اوقات خوانندگان از پست های کوتاه تر سود بیشتری می برند فقط به این دلیل که خواندن آنها آسان تر است. این یک مزیت است که محتوای طولانی ندارد. با توجه به بررسی کاربران آنلاین سایت ها می توان به این نتیجه رسید که کاربران از پست های کوتاه استقبال بیشتری می نمایند و ترجه آنها بر این است که یک مطلب با ۸۰۰ کلمه را بخوانند تا با ۶ هزار کلمه از آنجایی که هر کسب و کار / وبلاگ متفاوت است و گروه گروه مخاطبان متفاوتی داراست شما کسی هستید که در نهایت باید تصمیم‌ای در مورد طول ایده آل محتوا بگیرد. به طور کلی نمی توان یک نسخه را برای همه تجویز کرد و هر کس باید با توجه به مخاطبان خود تعداد کلمات مطالب خود را انتخاب نماید.

چند نکته مهم در بازاریابی محتوا برای بهینه‌سازی سئو سایت

  • مخاطبان خود را بشناسید! به عنوان مثال، اگر شما متخصصان را هدف قرار می دهید، ممکن است بخواهند یک پست وبلاگ ۸۰۰۰ کلمه را بخوانند.
  • پیچیدگی موضوع انتخابی چقدر است؟ موضوعات پیچیده می بایست به طور کامل توضیح داده شوند و بنابراین به طور طبیعی نیاز به پستهای طولانیتر وبلاگ دارند. اگر یک موضوع نیاز به یک محتوای طولانی دارد، از آن خجالت نهراسید.
  • استفاده از کلمات کلیدی چندگانه! آیا مخاطبان شما این را ترجیح می دهند؟ یا آنها پست های وبلاگ کوتاه تر را در تمام جنبه های مختلف این موضوع ترجیح می دهند؟
  • نرخ مشارکت محتوای خود را بسنجید! استراتژی محتوا فعلی شما (شکل طولانی یا کوتاه) چگونه است و با توجه به Google Analytics میزان مشارکت در چه سطحی می باشد.
  • بیشترین تعامل و نرخ تبدیل مربوط به کدام پست‌ها است؟ شناسایی دلایل اینکه چرا فکر میکنید این مورد است. هنگامی که یک الگو را شناسایی می کنید، آن استراتژی را تکثیر کنید و نتایج را پیگیری کنید.
  • آشنایی با اجزای اولیه گوگل آنالیتیکس

پایین بودن سرعت بارگذاری سایت، یکی از مهم‌ترین اشتباهات سئو!

موتورهای جستجو در رابطه با سرعت وب‌سایت‌ها بسیار حساس‌اند. اگر در رابطه با سرعت وب‌سایت و یا فشرده‌سازی تصاویر فکری نکرده‌اید نباید انتظار رتبه خوب در موتورهای جستجو را هم داشته باشید. وب‌سایت‌هایی با سرعت بارگذاری بالا معمولاً رتبه اول موتورهای جستجو را در اختیاردارند. سرعت سایت اشاره به میزان زمانی دارد که یک صفحه برای اینکه به صورت کامل بارگذاری شود نیاز دارد. سرعت سایت به عوامل زیادی، از هاست گرفته تا طراحی، بستگی داشته و قابلیت بهینه سازی هم دارد. در واقع زمان بار گذاری هم برای کاربر مهم است هم برای موتور جستجو. کاربر ها تمایل ندارند در صفحاتی بمانند که سالها زمان می برد تا بارگذاری شوند، و گوگل هم وب سایت شما را به خاطر کند بودن جریمه می کند. در سال ۲۰۱۰ بود که گوگل اعلام کرد سرعت سایت از این پس به عنوان یکی از عوامل رتبه بندی محسوب می شود. گوگل چندین سال است که بر روی این موضوع متمرکز است تا کاربر بهترین تجربه ممکن از سایت را داشته باشد.  دلیل اهمیت سرعت صفحه هم همین است. در واقع اگر یک سایت سریع بارگذاری شود، شانس اینکه کاربرها زمان بیشتری را در وب سایت شما صرف کنند خیلی بیشتر می شود چون تجربه مثبتی از سایت خواهند داشت (البته برای ارائه بهترین تجربه ممکن موارد دیگری را هم باید در نظر گرفت). گرچه گوگل به وب سایت هایی که سرعت بالایی دارند پاداش می دهد، با این حال ضربه شدیدی به رتبه بندی شما وارد نمی کند، مگر اینکه وب سایتتان خیلی کند باشد. گوگل در سال ۲۰۱۰ اعلام کرد که تنها ۱%  از نتایج موتور جستجو به خاطر فاکتور سرعت جریمه شدند.

اهمیت سرعت سایت برای کاربران

سرعت سایت اشاره به میزان زمانی دارد که یک صفحه برای اینکه به صورت کامل بار گذاری شود نیاز دارد. سرعت سایت به عوامل زیادی، از هاست گرفته تا طراحی، بستگی داشته و قابلیت بهینه سازی هم دارد. در واقع زمان بار گذاری هم برای کاربر مهم است هم برای موتور جستجو. کاربر ها تمایل ندارند در صفحاتی بمانند که سالها زمان می برد تا بار گزاری شوند، و گوگل هم وب سایت شما را به خاطر کند بودن جریمه می کند.

گرچه سرعت سایت برای گوگل و رتبه بندی شما اهمیت دارد، بر روی تجربه کاربر از وب سایت هم تاثیر می گذارد. و بر کسی پوشیده نیست که اگر کاربر از وب سایت تجربه مثبتی داشته باشد، میزان بازدید (conversions) هم بیشتر می شود.

یک وب سایت سریع از راه های مختلفی می تواند تجربه خوبی برای کاربر فراهم کند:

  • اگر محصولی می فروشید، داشتن صفحه پر سرعت به بازدید کننده کمک می کند که خیلی سریع بفهمد چه چیزی ارائه می کنید و فرم سفارش را پر کند.
  • اگر از طریق تبلیغات بر روی محتوایتان درآمد کسب می کنید، وب سایت پر سرعت به بازدید کننده کمک می کند که خیلی راحت از یک صفحه به صفحه دیگر برود، و بازدید کلی از صفحات شما را نیز افزایش می دهد.
  • عناصری که در سایت باعث آزار کاربران می‌شود را بشناسید!

در واقع سرعت سایت به عوامل مختلفی بستگی دارد. ولی برای بیشتر انواع وب سایت ها، مثل وب سایت های تجارت الکترونیک، سرعت باید اولین اولویت شما باشد چون اگر بالا نباشد، هزینه ها بالا خواهد رفت. مثلا ” Walmart”، در مقایسه با ” Amazon” یا ” eBay” سریع ترین وب سایت محسوب می شود. آنها تصمیم گرفتند که سرعتش عملکردشان را حتی بالاتر از این هم  ببرند و نتیجه این شد: به ازاء هر یک ثانیه افزایش سرعت، میزان بازدید (conversions 2%) افزایش یافت. همچنین به ازاء هر ۱۰۰ ms افزایش سرعت، درآمد رو به رشد تدریجی تا ۱% افزایش پیدا کرد. در نتیجه، حتی میزان خیلی کمی کاهش در سرعت، زیان قابل توجهی را به دنبال خواهد داشت، چون احتمال اینکه مردم بخواهند سفارش خود را لغو کنند یا از وب سایت خارج شوند خیلی زیاد می شود.

اشتباهات رایج سئو مهم‌ترین قسمت سئو و بهینه‌سازی سایت است! برخی از اشتباهات باعث کاهش رتبه بسیار زیاد و جریمه شدن از سمت گوگل می‌شوند. در این مقاله به بررسی از این اشتباهات پرداختیم و درمقاله‌های بعدی به ادامه این لیست خواهیم پرداخت.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *