یکی مهمترین منابعی که می تواند برای شما فروش بسیار خوبی ایجاد کنید، ایمیل مارکتینگ است. با استفاده از ایمیل مارکتینگ می توانید محصولات و خدمات جدید خود را به کاربران معرفی کنید و با آن تعامل بسیار خوبی داشته باشید. یکی از دغدغه های مهم کسب و کارها، این است که چگونه می توانیم ایمیل کاربران را جمع آوری کنیم؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی تکنیک‌هایی بپردازیم که با استفاده از آن می توانید ایمیل کاربران را جمع آوری کنید. پس اگر از ایمیل مارکتینگ استفاده می کنید و می خواهید ایمیل های لیست ایمیل مارکتینگ خود را افزایش دهید، در این مقاله همراه ما باشید.

چرا ایمیل مارکتینگ برای کسب و کار ها اهمیت زیادی دارد؟

ایمیل مارکتینگ شکلی از بازاریابی مستقیم یا direct marketing است و ابزاری ضروری برای بازاریابی در کسب و کار به شمار می  رود. به زبان ساده ایمیل مارکتینگ ارسال ایمیل به گروهی از افراد برای معرفی یا ترویج خدمت یا محصول است. اما تعریف بهتر برای ایمیل مارکتینگ را می توان ایجاد ارتباط بیشتر و عمیق تر با مشتریان و لیدها با ارسال ایمیل دانست. ارسال ایمیل معمولاً با اهداف زیر انجام می شود:

  • ارتباط بیشتر با مشتریان قبلی برای افزایش وفاداری آن ها به برند و ترغیب آن ها به خرید مجدد
  • ارسال ایمیل معرفی محصول و کسب و کار برای یافتن مشتریان جدید
  • در ایمیل مارکتینگ می توان در داخل ایمیل، تبلیغاتی از کسب و کارهای دیگر نیز قرار داد. اضافه کردن تبلیغات توسط شما نیز در ایمیل ارسالی کسب و کاری دیگر به مشتریانش می تواند تأثیر بسزایی در آگاهی از برند و معرفی محصول شما داشته باشد.
  • آموزش ارسال ایمیل پس از ثبت‌نام کاربر در وردپرس – بخش اول

دقیقا مثل همه  فعالیت های دیگر بازاریابی، گام اول در تعیین استراتژی استفاده از ایمیل مارکتینگ هم، تعیین اهداف است. درست است که بستر ایمیل به یک کسب وکار فرصت های بی  نظیری مثل درگیر کردن مخاطب با برند، ایجاد وفا داری در او و پر رنگ بودن در ذهن مخاطب را می  دهد اما مهم است که بدانید این بستر برای کسب وکار شما چه فرصتی مهیا می کند؟ آیا قرار است از طریق کمپین های ایمیلی ترافیک وب  سایت خود را افزایش یا رونمایی از محصولات جدید را به مخاطبان معمولی خود اطلاع دهید؟ و یا می خواهید از ایمیل برای افزایش ۱۰ درصدی فروش از طریق ارسال تخفیف به مشتریان وفادار استفاده کنید؟ برای پاسخ به این سوال اساسی، بهتر است نگاهی به سیر تبدیل یک مخاطب به مشتری داشته باشید و با توجه به ابزار های مختلف و کانال هایی که برای دیجیتال مارکتینگ دارید، تصمیم بگیرید که ایمیل برای کدام مرحله موثرتر است.

از خبرنامه ایمیلی برای چه منظوری استفاده می شود؟

از ایمیل مارکتینگ به منظورهای زیادی استفاده می شود که برخی از مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • خوش  آمد گویی به کاربران: بعد از عضویت کاربر در خبرنامه، یک ایمیل به او بزنید تا هم از انجام شدن روند عضویت مطمئن شود و هم ورود او به کسب  و کار تان را تبریک بگویید. معرفی برخی لینک های مفید برای شروع استفاده از وب  سایت و یا معرفی یک فرد از سازمانتان که برای ارتباط های بعدی با او در ارتباط باشد می تواند این ایمیل را ارزشمند تر کند.
  • خبرنامه ایمیلی: ارسال ایمیل براساس زمان بندی معین که آخرین پست های بلاگ، جدیدترین محصولات و اخبار مدت اخیر کسب و کار شما را در اختیار کاربران قرار بدهد می تواند ارتباط ذهن کاربر با برند شما را تبدیل به یک رابطه دائمی کند. سعی کنید در خبرنامه از انواع مختلف امکانات مثل متن، عکس، ویدیو، اسکرین شات، گیف و … استفاده کنید و حتما کاربر را برای مطالعه بیشتر به وب سایت، بلاگ یا لندینگ  پیج ارجاع دهید.
  • اعلام رونمایی از محصول جدید: کاربران قبلی شما محتمل ترین مشتریان محصولات / خدمات جدید شما خواهند بود. بعد از رو نمایی از هر محصول جدید یک ایمیل به مشتریان قبلی خود بزنید و آن ها را از ویژگی های هیجان انگیز محصولات جدید خود مطلع کنید.
  • اتوماتیک‌سازی ایمیل مارکتینگ در کسب‌وکار و مزایای آن
  • داستان موفقیت کسب و کارتان: تجربه های موفق مشتریان قبلی خود را در قالب جملاتی که از زبان خود آن ها گفته شود جمع آوری کنید و بهترین ها را برای مخاطبان خود بفرستید. سعی کنید در هر تجربه، مخاطب با بخشی از کسب و کار شما بیشتر آشنا شود و جملات محدود به تعریف و تمجید از کسب  و کار نشوند.
  • فرم آنلاین نظرسنجی: بعد از یک دوره استفاده از محصولات/خدمات از خریداران خود بخواهید نظرات خود را در قالب یک فرم آنلاین به اطلاع شما برسانند. با این کار هم ارزش نظرات آن ها را به ایشان گوشزد خواهید کرد و هم می توانید بهترین راه بهبود محصولات خود را پیدا کنید. فرم ها را کوتاه و خلاصه طراحی کنید و مطمئن شوید دسترسی به آن ها از طریق لینکی که در ایمیل قرار داده  اید به سادگی امکان پذیر است.
  • قدردانی از مشتریان: از قدرت تشکر برای خلق یک خاطره‌ی خوب در ذهن مخاطب استفاده کنید، بعد از یک خرید، شرکت در نظرسنجی همگانی کسب و کارتان و یا برای چندمین سالِ وفاداری.
  • یاد آوری آخرین فرصت به مشتریان: ایمیل هایی که آخرین فرصت برای استفاده از یک کد تخفیف، حراج، شرکت در یک رویداد و … را به مخاطبان یاد آوری می کنند در دنیای شلوغ امروز که خیلی از فرصت ها به دست فراموشی سپرده می شوند برای بسیاری از کاربران ارزشمند به حساب می آیند. اگر ددلاین ها تمدید شده اند هم ایمیل راه خوبی برای اطلاع  رسانی در این مورد است، البته سعی کنید تمدید ددلاین های کسب وکار شما تبدیل به یک اتفاق عادی نشود.
  • دعوت مشتریان برای رویداد ها: دعوت مشتریان برای رویدادی که توسط سازمان شما برگزار می شود و یا حامی آن هستید، می تواند برای مخاطبانی که مایل به ملاقات حضوری با تیم شما هستند جالب باشد.
  • بازاریابی ایمیلی و گزینه‌های پیش روی کسب‌و‌کار‌ها
  • دلتنگ شما هستیم: ترغیب یک مشتری قدیمی به استفاده مجدد از یک برند کم هزینه تر از یافتن یک مشتری جدید است. بنابراین با ایجاد انگیزه ای مثل تخفیف، بهانه‌ای برای بازگشت مشتریان قدیمی به آن ها بدهید.
  • معرفی به دیگران: کسانی که مشتریان وفادار یک کسب وکار هستند از اینکه استفاده از یک محصول/خدمت باکیفیت را به خانواده و دوستان خود توصیه کنند خوشحال خواهند شد. می توانید با ارسال یک ایمیل این کار را برای آن ها آسان کنید.
  • تبریک ها و مناسبت ها: در مناسبت های ملی، اتفاقات بزرگ اجتماعی، روزهای جهانی مربوط به کسب وکارتان و یا رویدادهایی مربوط به برندتان مثل تولد Xسالگی آن یا سالگرد پیوستن کاربر به کسب وکار شما، کسب یک موفقیت جدید برای کسب وکارتان که به مشتریان مربوط است، و یا حتی در تولد مشتری، از ایمیل های تبریک برای تحکیم ارتباط با مخاطب استفاده کنید.

در مقاله بعدی به بررسی ادامه این بحث می پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *