پیش از آنکه بخواهیم به سراغ مسائل اتوماسیون ایمیل مارکتینگ و مزایای آن برویم، بهتر است اول به بررسی ایمیل مارکتینگ و مزایای استفاده از آن بپردازیم. در ایمیل مارکتینگ اصطلاحاتی وجود دارد که آشنایی با آنها به استفاده از سرویس در کسب‌وکارتان کمک می‌کند. پیش از آنکه بخواهیم درباره ایمیل مارکتینگ صحبت کنیم، باید بدانید ایمیل یکی از قدیمی‌ترین ابزارهای آنلاین است؛ در سال ۱۹۷۱ توسط اولین ایمیل توسط Ray Tomlinson ارسال شد و البته باتوجه به شرایط آن زمان با ایمیل‌های ارسالی امروزه متفاوت بود. پس از آن ایمیل در بین کاربران رواج پیدا کرد و با گذر زمان تغییراتی در آن مشاهده شد که در حال حاضر چند سیستم ایمیل نظیر Gmail، Yahoo و… وجود دارند. با گسترش ابزارهای زیادی در زمینه دیجیتال مارکتینگ هنوز هم ایمیل مارکتینگ جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد و در بسیاری از کسب‌وکارها از ایمیل مارکتینگ به عنوان ابزار اصلی برای اطلاع‌رسانی به کاربران استفاده می‌شود. حال که با این موارد آشنا شدید، لازم است تا با مفهوم ایمیل مارکتینگ نیز به صورت کامل آشنا شویم و مزایای آن را مورد بررسی قرار دهیم.

ایمیل مارکتینگ چیست؟

ایمیل مارکتینگ شکلی از بازاریابی مستقیم (direct marketing) است و در بسیاری از کسب‌وکارها به عنوان ابزاری ضروری برای بازاریابی محصولات و خدمات به شمار می‌آید. به زبان ساده ایمیل مارکتینگ ارسال ایمیل به گروهی از افراد برای معرفی یا ترویج خدمت یا محصول است و این کاربران، همان کاربرانی از کسب‌وکارها هستند که ایمیل خود را در اختیارتان قرار داده‌اند! اگر بخواهیم به دنبال تعریف جامع‌تر و بهتر از ایمیل مارکتینگ باشیم، باید بگوییم ایمیل مارکتینگ به معنای ارتباط بیشتر و عمیق‌تر با کاربران و مشتریان از طریق ایمیل و ارسال ایمیل است.

آشنایی با اهداف و مزایای ایمیل مارکتینگ

استفاده از هر ابزاری برای کسب‌وکار اهداف و مزایایی به دنبال دارد؛ در واقع هر یک از ابزارها نیازمند زمان و هزینه است که این دو مورد برای کسب‌وکارها اهمیت زیادی دارند و نمی‌توان وقت و هزینه را بیهوده خرج کرد. در مرحله اول به بررسی اهداف کسب‌وکارها در استفاده از ابزار ایمیل مارکتینگ می‌پردازیم تا بتوانید چنین اهدافی را با اهداف کلی کسب‌وکار خود تطبیق دهید:

اهداف استفاده از ایمیل مارکتینگ در کسب‌وکارها:

  • ارتباط بیشتر با مشتریان قبلی و افزایش وفاداری آنها به برند کسب‌وکارتان

اولین و مهم‌ترین مسئله ارتباط بیشتر با مشتریان و افزایش وفاداری است! در بخش قبلی مطرح کردیم که استفاده از ایمیل مارکتینگ برای مشتریان فعلی و قبلی کسب‌وکارتان است و این ابزار برای مشتریانی که هنوز اطلاعاتی نظیر ایمیل در اختیار شما قرار نداده‌اند، مناسب نیست. با استفاده از ایمیل مارکتینگ می‌توانید برای کاربران سایت و مشتریان قبلی ایمیل ارسال کنید! باتوجه به اینکه مشتریان شما قبلا از شما خرید داشته‌اند، احتمال خرید آنها بسیار زیاد است و به خرید محصولات یا خدمات کسب‌وکارتان ترغیب خواهند شد.

  • معرفی محصولات یا خدمات کسب‌وکار برای تبدیل کاربر به مشتری

برخی از کاربران وجود دارند که در سایت شما عضو شده‌اند اما تاکنون خدمات یا محصولات شما را تهیه نکرده‌اند! باتوجه به اینکه چنین کاربرانی اطلاعات خود را در اختیار شما قرار داده‌اند، پتانسیل تبدیل شدن به مشتری را دارند و می‌توانید برای آنها ایمیل‌هایی ارسال کنید. با استفاده از لیست ایمیل کاربران خود می‌توانید برای کاربران ایمیل‌هایی با عنوان معرفی محصول یا خدمات کسب‌وکارتان ارسال کنید و مزایای استفاده از آنها را لیست کنید. اگر می‌توانید یک ویدیو تهیه کنید و در آن ویدیو محصولات خود را معرفی کنید؛ همین مسائل سبب افزایش روش کسب‌وکار و تبدیل کاربران سایت به مشتری می‌شود.

برخی از سایت‌ها محصول یا خدماتی برای ارائه به کاربران ندارند و بیشتر جنبه محتوا محور دارند. چنین سایت‌هایی نیز به دنبال کسب‌ درآمد هستند و یکی از بهترین راه‌ها، ارسال ایمیل با محتوای تبلیغاتی به کاربران است و به ازای درج تبلیغات در محتوای ایمیل می‌توانند از تبلیغ‌دهنده هزینه دریافت کنند. البته این موضوع بر روی برندسازی همان کسب‌وکار نیز تاثیر به سزایی دارد و سبب اعتماد کاربران به این برند خواهد شد؛ فرض کنید محتوای تبلیغاتی یکی از برندهای شناخته شده را در ایمیلی که از یک کسب‌وکار تازه‌کار برای شما ارسال شده‌ است، مشاهده کنید! در اینصورت قطعا به آن کسب‌وکار نیز دید بهتری پیدا می‌کنید و اعتماد بیشتری خواهید داشت.

آمار استفاده از ایمیل توسط کاربران در سراسر دنیا

شاید از نظر بسیاری از کاربران در سال‌های اخیر باتوجه به رشد اپلیکیشن‌های ارتباطی مختلف و استفاده از آنها، ایمیل نقش بسیار کم‌رنگی دارد اما آمار و ارقام استفاده کاربران از ایمیل‌ها دیدگاه متفاوتی را ارائه می‌کند. طبق گزارش‌های معتبر جهانی سایت gmail که یک سرویس‌دهنده ایمیل و زیرنظر شرکت گوگل است، در سال ۲۰۱۶ این سیستم بیش از ۱ میلیارد کاربران در سراسر دنیا داشته است و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند این سرویس‌دهنده تعداد در سال ۲۰۲۰ بیش از ۳ میلیارد کاربر خواهد داشت!

این در حالی است که چندین سرویس ایمیل وجود دارند و تمامی آنها کاربران زیادی دارند و این نشان‌دهنده آن است که با رشد شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی مختلف هنوز هم تعداد زیادی از کاربران از ایمیل استفاده می‌کنند. جالب است بدانید از میان این تعداد کاربر حدود ۸۶ درصد آنها تمایل دارند به صورت ماهانه از کسب‌وکارهای مورد علاقه خود ایمیل دریافت کنند و مهم‌تر از آن،  حدود ۱۵ درصد از ۸۶ درصد علاقه دارند به صورت روزانه از کسب‌وکار مورد علاقه خود ایمیل دریافت کنند. اگر با وجود این آمار هنوز هم به اهمیت ایمیل مارکتینگ پی نبرده‌اید، به آمار دیگری توجه کنید!

کاربران از گوشی‌های هوشمند به دلایل مختلفی نظیر عکاسی، تماس و…  استفاده می‌کنند اما چک کردن ایمیل توسط کاربران رتبه اول را دارد! در واقع ممکن است کاربران تا چند روز از یک شبکه اجتماعی استفاده نکنند اما غالباً به صورت روزانه ایمیل خود را چک می‌کنند. در ایمیل کاربران ممکن است مستندات تجاری، قرارهای روزانه، رویداد‌های مورد علاقه و… وجود داشته باشد که به همین دلیل کاربران ایمیل خود را به صورت روزانه چک می‌کنند! شما به عنوان یک کاربر هر چند وقت به ایمیل خود سر می‌زنید؟ جواب اکثر شما بر اساس آمار جهانی است و تقریبا به صورت روزانه ایمیل خود را چک می‌کنید.

یکی دیگر از مهم‌ترین دلایلی که سبب شده تا ایمیل مارکتینگ برای کسب‌وکارهای مختلف برجسته‌تر باشد، مسئله نرخ کلیک است! بسیاری از کسب‌‍وکارها حضوری فعال در شبکه‌های اجتماعی دارند که با میزان موفقیت آنها بستگی به استراتژی آنها دارد. با این حال در شرایط یکسان نرخ کلیک ایمیل حدود ۶ برابر بیشتر از نرخ کلیک شبکه‌های اجتماعی نظیر توییتر است؛ یعنی اگر شما یک توییت در توییتر ایجاد کنید و لینک خود را در آن درج کنید و از طرفی یک ایمیل برای کاربران خود به همراه لینک همان صفحه‌ای که در توییتر درج کرده‌اید ارسال کنید، اگر تعداد بازدید این دو مورد یکسان باشد تعداد کلیک بر روی لینک موجود در ایمیل ۶ برابر تعداد کلیک بر روی لینک موجود در آن توییت است. نرخ کلیک همانند نرخ تبدیل برای کسب‌وکارها اهمیت دادرد و نرخ تبدیل وابسته به نرخ کلیک کاربران است.

از مسائل دیگر نرخ تبدیل کانال‌های مختلفی است که بازدیدکنندگان شما را به وبسایت منتقل می‌کند؛ نتایج نشان می‌دهد ۴٫۲۴% از کسانی که از طریق ایمیل ‌مارکتینگ وارد صفحه یک محصول یا خدمات شده‌اند، اقدام به خرید آن محصول یا خدمات کرده‌اند. همچنین در کانال‌های دیگر، ۲٫۴۹% که از طریق موتورهای جست‌وجو و ۰٫۵۹% که از طریق شبکه‌های اجتماعی وارد صفحه آن محصول یا خدمات شده‌اند اقدام به خرید آن محصول کرده‌اند که نرخ تبدیل بسیار بالاتری نسبت به روش‌های دیگر داشته است. البته دلیل این امر را می‌توان این دانست که کاربرانی که از طریق موتورهای جستجو و شبکه‌های اجتماعی وارد سایت می‌شوند، اکثرا کاربران جدید هستند اما کاربران ایمیل مارکتینگ مشتریان فعلی شما هستند. مسئله اعتماد به کسب‌وکار تاثیر مستقیم در خرید کاربران دارد و کاربران قدیمی و مشتریان فعلی اگر از خرید قبلی خود راضی باشند آن محصول را در صورت نیاز داشتن تهیه می‌کنند.

اگر مدیریت یک کسب‌وکار آنلاین را بر عهده دارید، سعی کنید لیست ایمیل مارکتینگ خود را افزایش دهید؛ افزایش لیست ایمیل مارکتینگ با تولید محتوای ارزشمند امکان‌پذیر است که این محتوا از کانال‌های مختلفی می‌تواند به دست کاربر برسد. یکی از موثرترین کارها این است که یک صفحه برای ارائه یک محصول نظیر کتاب الکترونیک ایجاد کنید و درباره محصول خود اطلاعاتی به صورت رایگان ارائه دهید؛ در نهایت از کاربر بخواهید برای مطالعه کامل این کتاب ایمیل خود را وارد کند تا سرویس ایمیل مارکتینگ شما به صورت رایگان لینک آن کتاب را برای کاربر ارسال کند.

استفاده از ایمیل مارکتینگ به عنوان یکی از برترین ابزار دیجیتال مارکتینگ نقش موثری در افزایش مخاطبان و فروش کسب‌وکارهای اینترنتی دارد که البته زمان زیادی را از کسب‌وکارها می‌گیرد. با اتوماتیک‌سازی ایمیل مارکتینگ که در سیستم‌های ایمیل مارکتینگ وجود دارد، می‌توانید مخاطبان و فروش خود را بدون از دست دادن زمان و هزینه متخصص ایمیل مارکتینگ، تا حد زیادی افزایش دهید؛ در مقاله بعدی به ادامه این موضوع خواهیم پرداخت.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *