اگر از همراهان همیشگی پرشین تولز هستید، حتماً مقاله قبلی در مورد بازاریابی دهان به دهان و اهمیت آن در کسب‌وکار اینترنتی را خوانده‌اید! در این مقاله هم قصد داریم به بررسی ادامه این بحث بپردازیم تا بتوانید فروش کسب‌وکارتان را با استفاده از این روش بازاریابی بهبود ببخشید.

در بازاریابی دهان به دهان موفق شوید!

بازاریابی دهان به دهان برای هر کسب‌وکاری کم و بیش اتفاق می‌افتد اما چه‌کار کنیم که در آن موفق شویم؟ برای بازاریابی دهان به دهان موفق ۱۰ مورد وجود دارد که با انجام آن‌ها، موفقیت شما در بخش بازاریابی دهان به دهان تضمینی است:

مورد اول) شناخت کسب‌وکار اهمیت زیادی دارد!

پیش از این که کاری کنید، ابتدا باید کاملاً برند خود را بشناسید! باید بدانید که برند شما چرا ایجاد شده است، چه خدماتی ارائه می‌کند و در نهایت چه ارزش‌هایی ایجاد می‌کند. هر کسب‌وکاری محصولات یا خدماتی دارد و بیشتر درآمدش از همین راه است! شما باید بدانید که دقیقاً چه محصول یا خدماتی ارائه می‌کنید و این موارد، چه نیازی از کاربران را برطرف می‌کند؟ این موارد به شما کمک می‌کند تا بدانید محصول خود را چگونه و با توجه به چه نیازهایی تولید کنید.

Word-of-mouth marketing

مورد دوم) شناخت رقیبان اصلی و فرعی کسب‌وکار و آنالیز آن‌ها

برای شروع بازاریابی دهان به دهان ابتدا باید رقیبان خود را آنالیز کنید؛ در واقع باید بدانید که آن‌ها چه کاری انجام می‌دهند! مخاطبان شما تقریباً یکسان هستند و تفاوت مخاطبان کاملاً جزئی است؛ زیرا اگر شما یک محصول خاص را ارائه می‌کنید و مخاطب به آن نیاز دارد، مخاطب می‌تواند همان محصول را از سایت رقیب خریداری کند. بنابراین باید بدانید که رقیبان موفق شما چه خدمات و محصولاتی به کاربران ارائه می‌کنند که توانسته‌اند موفق باشند! به عبارت ساده‌تر نباید از آن‌ها عقب بیفتید و باید سعی کنید ضعف‌هایشان را بشناسید تا با بهبود آن‌ها، بتوانید نظر مخاطبان خود را جلب کنید. در این مورد، دو سوال را از خود بپرسید:

  • چگونه می‌توانید از رقیبان بهتر باشید؟
  • نقاط ضعف رقیبان چیست و چگونه می‌توان از آن‌ها به نفع خود استفاده کرد؟
  • حالا که تفاوت‌های رقیبان را شناخته‌اید، چگونه می‌توانید از آن برای بهبود کسب‌وکارتان و ایجاد ارزش استفاده کنید؟

با پاسخ به این ۳ سوال به راحتی می‌توانید از رقیبان خود سبقت بگیرید و کاربران را ترغیب به بازاریابی دهان به دهان کنید.

مورد سوم) شناسایی مخاطبان کسب‌وکار

هر کسب‌وکاری مخاطبانی دارد! مثلاً کسب‌وکاری که در زمینه فروش لباس مردانه فعالیت می‌کند، مخاطبانش مردانی هستند که نیاز به لباس دارند و می‌خواهند خرید کنند. هدف ما شناسایی سلیقه مخاطبان است! پس از شناخت مخاطب، شما می‌دانید که آن‌ها به چه چیزی علاقه دارند و چه چیزی را دوست ندارند. با استفاده از این موارد در تهیه محصول یا خدمات می‌توانید فروش خود را تا حد زیادی افزایش دهید که این کار به دلیل بهبود بازاریابی دهان به دهان خواهد بود.

مورد چهارم) دسترسی کاربران را محدود کنید!

تا کنون چندبار برایتان پیش آمده که اشتیاق زیادی برای دیدن چیزی که محدود شده است داشته باشید؟ مثلاً هنگامی که یک پیج اینستاگرام خصوصی است، چقدر برای دیدن آن اشتیاق دارید؟ این در حالی است که شاید برای دیدن یک پیج عمومی به اندازه آن اشتیاق ندارید. شما هم می‌توانید از این تکنیک استفاده کنید! به راحتی می‌توانید دسترسی کاربران را محدود کنید؛ مثلاً بخشی از سایت یا محصول را تنها برای یک دسته خاص از مشتریان در دسترس قرار دهید. همچنین اگر می‌خواهید بازاریابی دهان به دهان موفقی در شبکه‌های اجتماعی خود داشته باشید، می‌توانید صفحه خود را خصوصی کنید تا کاربران ترغیب به دنبال کردن شما شوند.

مورد پنجم) نقاط تمایز خود را نسبت به رقبا نمایش دهید!

کاربران منحصربه‌فرد بودن شما را دوست دارند! اگر شما هم دقیقاً مانند رقیبان هستید، کاربران انگیزه‌ای برای دنبال کردن شما ندارند. به عبارت ساده‌تر شما باید چیزی داشته باشید که از نظر کاربران منحصربه‌فرد به نظر برسید و شما را دنبال کنند! این نقطه تمایز همان چیزی است که کاربران را ترغیب حرف زدن در مورد شما می‌کند و این مسئله همان بازاریابی دهان به دهان است. اگر مثل بقیه باشید، اصلاً در ذهن مخاطب باقی نخواهید ماند چه برسد به آن که بخواهند در مورد مزایای محصولات یا خدمات شما صحبت کنند.

مورد ششم) مخاطبان خود را در یک صفحه اجتماعی جمع کنید!

مخاطبان هر کسب‌وکاری دوست دارند که با آن کسب‌وکار در تعامل باشند! از طرف دیگر تعامل با کاربران برای کسب‌وکارها ارزش زیادی دارد و باعث افزایش اعتماد کاربران، اعتبار کسب‌وکار و در نهایت افزایش فروش می‌شود. پیشنهاد می‌کنم ابتدا شبکه اجتماعی مناسب خود را پیدا کنید که در آن، به راحتی بتوانید با مخاطبان در ارتباط باشید. اگر کسب‌وکار شما ایرانی است، اینستاگرام بهترین گزینه است! زیرا مخاطبان هر نوع کسب‌وکاری در آن حضور دارند. همچنین اگر کسب‌وکار شما B2B است، لینکدین یک گزینه عالی برای شما خواهد بود. پس از شناسایی بهترین شبکه اجتماعی، آن را به کاربران معرفی کنید، از طریق آن مخاطبان هدفمند برای کسب‌وکار خود جذب کنید، محصولات خود را به مخاطبان معرفی کنید و در نهایت، بازاریابی دهان به دهان موفقی را تجربه کنید.

مورد هفتم) اینفلوئنسرهای حوزه فعالیت خود را بشناسید

اینفلوئنسرها تاثیر بسیار زیادی بر روی مخاطبان دارند و دلیل آن، اعتمادی است که مخاطبان به آن‌ها دارند. در بخش قبلی به بررسی این مورد پرداختیم اما در مورد مرتبط بودن حوزه کاری اینفلوئنسر با شما حرفی نزدیم! مسئله اصلی این است که باید مخاطبان اینفلوئنسر شما ارتباطی با صفحه اجتماعی شما داشته باشند؛ به عبارت دیگر، حوزه کاری شما تقریباً با آن اینفلوئنسر یکسان باشد. در این زمینه فعال باشید و اینفلوئنسرهای مرتبط با حوزه فعالیت خود را پیدا کنید! از آن مهم‌تر، با آن‌ها ارتباط بگیرید که اگر روزی از آن‌ها بخواهید برای بازاریابی دهان به دهان کسب‌وکارتان را معرفی کنند، از آن‌ها نه نشنوید! هر چقدر اینفلوئنسر شما در میان افراد محبوب‌تر باشد، تاثیر آن بیشتر است. توجه داشته باشید که اینفلوئنسر مارکتینگ هزینه‌هایی دارد و باید در انتخاب چنین افرادی تمام تلاش و دقت خود را به کار بگیرید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *