اگر از همراهان همیشگی پرشین تولز هستید، حتماً مقاله قبلی در مورد بازاریابی دهان به دهان و اهمیت آن در کسب‌وکار اینترنتی را خوانده‌اید! در این مقاله هم قصد داریم به بررسی ادامه این بحث بپردازیم تا بتوانید فروش کسب‌وکارتان را با استفاده از این روش بازاریابی بهبود ببخشید.

در مشتریان انگیزه ایجاد کنید!

برای دست‌یابی به بازاریابی دهان به دهان موفق، شبکه‌های اجتماعی بهترین راه‌کار هستند! اما گاهی باید برای مخاطب انگیزه ایجاد کنید تا این کار را انجام دهند. اگر یک اپلیکیشن یا بازی دارید و می‌خواهید کاربران خود را بیشتر کنید، می‌توانید به کاربران سکه یا امتیاز اضافی بدهید. برای این کار باید یک ابزار برای معرفی به سایر کاربران به ازای دریافت جایزه در اپلیکیشن خود قرار دهید! همچنین اگر شما می‌خواهید کاربران شما را در سایت یا شبکه‌های اجتماعی دنبال کنند، می‌توانید یک محصول ارزشمند، جایزه نقدی یا کد تخفیف به کاربران ارائه کنید! مثلاً به آن‌ها بگویید که در ازای منشن کردن دوستان خود در کامنت‌های یک پست خاص، در قرعه‌کشی یک محصول رایگان شرکت کنید. این مورد را همه‌ی ما در پست‌های زیادی دیده‌ایم و می‌دانیم که تاثیر بسیار زیادی دارد! مثال ساده برای این مورد، اپلیکیشن‌های تاکسی نظیر اسنپ هستند که به شما می‌گویند ما را به دوستان خود معرفی کنید تا پس از عضویت کاربر، هم شما و هم آن کاربر از اعتبار رایگان بهره‌مند شوید. اگر از این مورد استفاده کرده‌اید یا جذب آن شده‌اید، باید بدانید که کسب‌وکار شما هم این پتانسیل را دارد که به ازای اعتبار رایگان یا کد تخفیف، کاربران زیادی را به کمک بازاریابی دهان به دهان جذب کنید.

  • بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و ابزارهای ضروری آن – بخش اول
  • تشکر از مشتریان را فراموش نکنید! تمام افراد دوست دارند که دیگران از آنها قدردانی و تشکر کنند. روی فاکتورها و ایمیل‌هایی که برای مشتریان می‌فرستید، عبارت‌هایی که نشان‌دهنده‌ی سپاسگزاری شماست، بنویسید. از کارکنان بخواهید از مشتریان به خاطر خریدشان تشکر کنند. همچنین ارسال پیام کتبی تشکر به مشتریان تازه یا قدیمی، به آنها نشان می‌دهد که شما به آنها اهمیت می‌دهید.  اگر تغییری در برنامه‌ی تحویل محصول یا ارائه‌ی خدمات ایجاد شد، دلیل آن را برای مشتری توضیح دهید و بگویید چه گزینه‌هایی برای‌شان وجود دارد. حتی اگر مشتری با عصبانیت و بی‌ادبانه رفتار کند، هرگز صدایتان را بالا نبرید، هیچ‌وقت لحن تمسخرآمیز به‌کار نبرید و مشتری را تحقیر نکنید.
  • از مشتری عذرخواهی کنید، حتی اگر مقصر نیستید! مشکل را رفع کنید یا پیشنهاد بازپرداخت را به او بدهید. با برطرف‌کردن سریع مشکلات، مشتری عصبانی به طرفدار پر و پا قرص کسب‌وکارتان تبدیل می‌شود. این موارد به کاربر انگیزه می‌دهد و آن‌ها را به کاربران همیشگی شما تبدیل می‌کند. همچنین ارتباط با مشتریان بالقوه و مشتریان کنونی که پیش‌تر تمایلشان را برای دریافت ایمیل از شما اعلام کرده‌اند، کمک می‌کند که شما در ذهن آنها بمانید و با احتمال بیشتری دوباره به شما مراجعه خواهند کرد. اگر به‌طور منظم اخبار جذاب، کوپن‌های تخفیف یا موارد خوشایند دیگر را ارائه کنید، مخاطبان‌تان با کسانی که به چنین پیشنهادهایی علاقه دارند، درباره‌ی استفاده‌ای که خودشان برده‌اند با بزرگ‌نمایی و تأکید بسیار صحبت می‌کنند. ‌
  • الفبای بازاریابی ایمیلی به زبان ساده

بر روی کیفیت تمرکز کنید!

کیفیت مسئله مهمی در هر کسب‌وکاری است! فرقی هم ندارد که کسب‌وکار شما دوره‌های آموزش آنلاین ارائه می‌کند یا محصولاتی برای فروش دارد. مهم این است که محصول یا خدمات شما کیفیت خوبی داشته باشند. به عنوان مثال اگر برگزارکننده دوره‌های آنلاین آموزش گرافیک هستید، این دوره‌ها باید آن‌قدر کیفیت خوبی داشته باشند که کاربر از دیدن آن‌ها راضی باشد. حالا اگر دوستان آن کاربر در مورد یک دوره آموزش گرافیکی راهنمایی بخواهند، قطعاً شما را معرفی می‌کند.

دلیل موفقیت بسیاری از اپلیکیشن‌ها و سرویس‌دهنده‌های مختلف همین مورد است! شاید تعداد زیادی از کاربران فکر کنند که دلیل موفقیت اپلیکیشن اسنپ، اولین بودن آن است. اما دلیل اصلی آن کیفیت بالای سرویس‌دهی و هزینه‌های مناسب آن است! البته هر اپلیکیشنی مشکلات خود را دارد اما کاربران کیفیت هر اپلیکیشن را با اپلیکیشن‌های رقیبان مقایسه می‌کنند و سپس تصمیم می‌گیرند که از کدام اپلیکیشن استفاده کنند. بنابراین اگر می‌خواهید در بازاریابی دهان به دهان موفق باشید و نتایج خوبی بگیرید، فقط بر روی کیفیت تمرکز کنید تا کاربران خودشان شما را به سایر کاربران معرفی کنند. هیچ ارزشی بالاتر از این نیست که علاوه بر رفع نیاز مخاطبان، به صورت رایگان به سایر کاربران هم معرفی شوید و به همین ترتیب، کاربران و مشتریان کسب‌وکارتان را افزایش دهید.

به شبکه‌ها و گروه‌های صنعتی که مشتریان‌تان با آنها سروکار دارند بپیوندید و در رویدادهایی که آنها پای ثابتش هستند حضور داشته باشید. با مردم صحبت کنید و از موضوعات و نکاتی که برایشان مهم است و چالش‌هایشان آگاه شوید. تا جایی که ممکن است آنها را راهنمایی کنید و اطلاعاتی را که لازم دارند در اختیارشان بگذارید، حتی اگر ربطی به کسب‌وکار شما ندارد. هدف شما این است که به‌عنوان یک دوست و حلال مشکلات (و نه فقط یک فروشنده) شناخته شوید.  برای کسب‌وکارتان در فیسبوک، اینستاگرام، گوگل‌پلاس، لینکدین و سایر شبکه‌های اجتماعی، صفحه‌ای ایجاد کنید. بد نیست که پینترست و اسلاید‌شیر را هم در نظر داشته باشید. بهتر است رسانه‌ای را انتخاب کنید که محصول‌تان بیشتر در آن جست‌وجو می‌شود. مشتریان را به دنبال‌کردن، لایک‌کردن و بازنشر مطالب‌تان تشویق کنید. برای افزایش به‌اشتراک‌گذاری مطالب‌تان، مسابقه و جایزه در نظر بگیرید. اشتراک‌گذاری مطالب در فضای مجازی یعنی بازاریابی دهان به دهان! در واقع هنگامی که شما محتوای موردنظر خود را در شبکه‌های اجتماعی خود منتشر می‌کنید، به راحتی یک بازاریابی دهان به دهان موفق خواهید داشت؛ زیرا کاربران محتوای شما را برای کاربران دیگر ارسال می‌کنند و این به معنای بازاریابی دهان به دهان است.

با انجام ۳ مرحله بالا به راحتی می‌توانید بازاریابی دهان به دهان موفقی را تجربه کنید! البته این موارد نیازمند زمان است و نباید عجله کنید؛ اگر بازاریابی دهان به دهان تا کنون برای شما موفقیت‌آمیز نبوده است، اصلاً نگران نباشید. کیفیت و فعالیت هدفمند خود را افزایش دهید تا در آینده‌ای نزدیک شاهد رشد کسب‌وکارتان از طریق بازاریابی دهان به دهان باشید.

در مقاله بعدی به بررسی ادامه این بحث می‌پردازیم

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *