اگر قصد خرید یک مانیتور در بازار را داشته باشید، متوجه وجود انواع مختلفی از مانیتورها می شوید! مانیتورهایی که هر کدام ارزش، ویژگی ها و قابلیت های خاص خود را دارند و همین موضوع شما را سردرگم می کند. در واقع این سوال برای شما پیش می آید که کدام مانیتور به درد ما می خورد! حال اگر مانیتور موردنظر را به درستی انتخاب نکنید، ممکن است پاسخگوی نیاز شما نباشد و نیاز به خرید یک مانیتور دیگر داشته باشید! در این صورت نه تنها نیاز شما رفع نشده است، بلکه باید برای خرید مجدد هزینه کنید که عملاً سرمایه شما هدر می رود.

چگونه می توان یک مانیتور مناسب خریداری کرد؟

اگر قصد خرید مانیتور را داشته باشید، متوجه تنوع بسیار بالای آن ها خواهید شد! با توجه به قیمت های ارزی مانیتور، هزینه خرید مانیتور هم به شدت بالا رفته است و قطعاً کسی دوست ندارد بودجه خود را هدر بدهد. پس برای خرید یک مانیتور مناسب باید چه کاری انجام داد؟ اولین کاری که برای خرید مانیتور باید انجام دهید، این است که هدف خود را مشخص کنید. در واقع مانیتورهای مختلفی در بازار وجود دارد که هر یک از آن ها با هدف خاصی تولید شده است. تا زمانی که هدف خود را برای خرید مانیتور ندانید، نمی توانید نتیجه خوبی از آن بگیرید.

پس از آن که هدف خود را مشخص کردید، باید ببینید که یک مانیتور مناسب برای پاسخگویی به نیاز و هدف شما، باید چه ویژگی هایی داشته باشد. لیست ویژگی های مورد نیاز خود را روی یک کاغذ یا در نوت موبایل خود بنویسید. اگر نمی دانید که یک مانیتور مناسب برای کار شما چه ویژگی هایی باید داشته باشد، می توانید کمی در مورد آن تحقیق کنید.

انواع مانیتورهای موجود در بازار ایران

پیش از آن که بخواهیم به بررسی هر چیزی بپردازیم، بهتر است انواع مانیتورها با کاربری های مختلف را بررسی کنیم. در بازار ایران هم مانند بازار جهانی مانیتورها با کاربری های مختلفی وجود دارند که اول باید ببینید مانیتور مناسب کاربری شما کدام است. برای انتخاب درست، باید انواع کاربری ها را بشناسید که در این بخش از مقاله می خواهیم به بررسی مهم ترین کاربری های مانیتور بپردازیم تا ببینید که نیاز شما در کدام دسته قرار می گیرد:

  • مانیتورهای عمومی

اولین دسته از مانیتورها مصرف عمومی دارند! در واقع همه افراد می توانند از آن استفاده کنند؛ البته برای کارهای سبک و روزمره. اگر شما فردی هستید که نیاز به یک مانیتور برای انجام کارهای عمومی دارید، یک مانیتور عمومی تهیه کنید. مثلاً کارهایی نظیر امور روزمره، دفتری و کسب و کارهای خانگی می توانید از این دسته از مانیتورها استفاده کنید. این مانیتورها برای استفاده از نرم افزارهایی نظیر آفیس، مرورگر و اجرای نرم افزارهای عمومی که نیاز به محتوای گرافیکی ندارد مناسب است. البته خود کامپیوترهای مورد استفاده هم نیازی به سخت افزار قوی ندارند! قیمت این دسته از مانتیورها و کامپیوترها نسبت به انواع دیگر آن کمتر است و به راحتی می توانید آن را تهیه کنید.

  • مانیتورهای حرفه ای

یکی دیگر از انواع مانیتورهایی که در بازار وجود دارد، مانیتورهای حرفه ای هستند که معمولاً گرافیست ها، تولیدکننده های محتوای ویدیویی، معماران، طراحان و افرادی که در حوزه ویدیو و انیمیشن حرفه ای کار می کنند به آن نیاز دارند. اگر شما هم در این زمینه ها فعالیت دارید، قطعاً برایتان مهم است که جزییات بیشتری را در عکس و ویدیوهای تولید شده توسط خودتان مشاهده کنید. پس نیاز به یک نمایشگر حرفه ای دارید تا تمام جزئیات را در کمترین زمان ممکن در اختیار شما قرار دهد. دقت در نمایش رنگ ها و ارائه فضای رنگ نزدیک به جهان واقعی از مهم ترین ویژگی های مانیتورهای حرفه ای هستند.

  • مانیتورهای گیمینگ

یکی دیگر از مهم ترین و پرطرفدارترین مانیتورها، مانیتورهای گیمینگ هستند. از مهم ترین ویژگی های مانیتورهای می توان به سرعت بسیار بالای آن در نمایش محتوا اشاره کرد. همچنین نرخ تازه سازی و زمان پاسخگویی از مهم ترین مسائلی است که باید در مانیتورهای گیمینگ وجود داشته باشد. دلیل آن هم این است که گیمرها نیاز دارند تا در سریع ترین زمان ممکن تغییرات بازی را مشاهده کنند تا بتوانند بهترین عکس العمل را نشان دهند. در حال حاضر حداکثر نرخ تازه سازی مانیتورها 240 هرتز است تا بدون پرش و هاله زایی از بازی در حال اجرا بتوانید از ان استفاده کنید.

هنگام خرید مانیتور کامپیوتر به این نکات دقت کنید!

اگر قصد خرید مانیتور را داشته باشید، متوجه می شوید که پارامترها و معیارهای زیادی برای آن وجود دارد. در واقع هر مانیتور با مشخصات و پارامترهای مشخصی تولید می شود و اگر با آن ها آشنا نباشید، سردرگم می شوید. 16 پارامتر مهم در هنگام خرید مانیتور وجود دارد که بهتر است آن ها را به صورت کامل بشناسید و سپس دست به انتخاب یک مانیتور بزنید! در این بخش از مقاله می خواهیم به بررسی این موارد بپردازیم تا بتوانید بهترین انتخاب را انجام دهید:

  1. رزولوشن مانیتور

هر مانیتور برای نمایش تصاویر روی پنل LCD از میلیون ها نقطه نوری و پیکسل کوچک تشکیل می شود. در واقع تصاویری که شما می بینید، حاصل از جمع شدن میلیون ها نقطه نوری یا پیکسل هستند. پیکسل در واقع کوچک ترین عنصر قابل آدرس دهی برای نمایش در مانیتور است که بر اساس سیگنال های دریافتی از کارت گرافیک، روی مانیتور شما نمایش داده می شود. هنگامی که صحبت از رزولوشن مانیتور می شود، به این معنی است که تعداد پیکسل مجزا در عرض و تعداد پیکسل در ارتفاع را اطلاع رسانی می کند. به عنوان مثال اگر نمایشگر در بخش عرضی 1024 پیکسل و در بخش ارتفاع 768 پیکسل را نمایش دهد، گفته می شود که رزولوشن آن 1024 در 768 است.

  1. اندازه نمایشگر

یکی دیگر از پارامترهایی که هنگام خرید مانیتور اهمیت زیادی پیدا می کند، اندازه نمایشگر است. اولین چیزی که هنگام خرید مانیتور هم به یادتان می آید، ابعاد و اندازه صفحه نمایش است. هر چقدر اندازه و ابعاد آن بزرگ تر باشد، تجربه بهتری از کار با آن مانیتور خواهید داشت. البته باید دقت کنید که ابعاد مانیتور نباید خیلی بزرگ باشد! چرا که هر چقدر بزرگ تر باشد، باید از فاصله دورتری از آن استفاده کنید. مانیتورهای امروزی بین 21 تا 34 اینچ هستند که گاهی اوقات هم مانیتورهایی با کاربرد خاص تا 49 اینچ هم در بازار به چشم می خورند.

  1. نسبت تصویر

یکی دیگر از پارامترهای مهم هنگام خرید مانیتور نسبت تصویر است! نسبت تصویر در واقع نسبت عرض صفحه نمایش به ارتفاع آن است. تلویزیون های قدیمی نمایشگری مربعی شکل داشتند؛ در واقع عرض و طول آن ها تفاوت خیلی زیادی نداشت و نسبت تصویر آن ها 4:3 بود. در حالی که در حال حاضر نسبت مانیتورها خیلی فرق می کند و معمولاً با نسبت 16:9 عرضه می شوند. در یک قاب، اگر تعداد پیکسل های عرض و ارتفاع دو برابر شود، تصویر شفاف و واضح تر خواهد بود. به عنوان مثال در نسبت تصویر 16:9 مانیتورهای 4K جزئیات چهار برابر بهتر از انواع FHD آن هستند.

  1. مانیتورهای فوق عریض

یکی دیگر از پارامترهای مهم هنگام خرید مانیتور عریض بودن آن است. برخی مانیتورهای موجود در بازار عرض بسیار بزرگی دارند و در واقع خیلی بزرگ تر از نسبت 16:9 هستند. این مانیتورها فضای بیشتر در اختیار کاربران قرار خواهد داد و در واقعی مانند این است که چند مانیتور را کنار هم گذاشته باشید. کاربری های این نوع مانیتور هم خاص است! مثلاً ممکن است برای افرادی که گرافیک یا تدوین ویدیو انجام می دهند مناسب باشد. نسبت تصویر در این مانیتورها 21:9 یا حتی 32:9 است که بسیار بزرگ است. یکی از مشکلاتی که چنین مانیتورهایی دارندف این است که تطبیق ویدیو با چنین نمایشگرهایی بسیار سخت انجام می شود.

  1. تراکم پیکسلی (PPI)

یکی دیگر از مسائل مهم در خرید مانیتور، تراکم پیکسلی است. در واقع یکی از فاکتورهای مهمی که در کیفیت و شفافیت تصویر تاثیر زیادی دارد، تراکم پیکسلی است. تراکم پیکسلی به این معنی است که در هر اینچ مربع از پنل نمایشگر، چه تعداد پیکسل جا شده است. هر چقدر تعداد پیکسل ها بیشتر باشد، تصویر شفاف و واضح تری در اختیار خواهید داشت. در رزرولوشن یکسان هر چقدر اندازه پنل بزرگ تر باشد، تراکم پیکسلی کاهش پیدا می کند و کیفیت تصویر هم کاهش می یابد. هر چقدر هم اندازه پنل کوکچک تر باشد، PPI افزایش پیدا می کند و در نهایت کیفیت تصویر بهتری ارائه می شود.

  1. زمان پاسخگویی

یکی دیگر از معیارهای مهم هنگام خرید مانیتور زمان پاسخگویی آن است. سرعت پاسخگویی در واقع پارامتری است که نشان دهنده سرعت تغییر پیکسل های کریستال مایع است تا تصویر در مدت زمان مشخصی در مانیتور نمایش داده شود. هر چقدر زمان پاسخگویی بهتر باشد، تغییرات روی مانیتور هم سریع تر و بهتر است. به خصوص برای گیمرها که سرعت نمایش و زمان پاسخگویی اهمیت بسیار زیادی دارد، باید این پارامتر اهمیت داده شود. هر چقدر زمان پاسخگویی بهتر باشد، آن مانیتور برای استفاده در بخش گیمینگ بهتر است. اگر بخواهیم خیلی ساده بگوییم، هر چقدر زمان پاسخگویی کمتر باشد تغییر وضعیت پیکسل ها سریع تر است که در نهایت جایگزینی تصویر سریع تر خواهد بود.

  1. روشنایی

روشنایی یکی دیگر از مهم ترین فاکتورهای مربوط به خرید مانیتور است! روشن ترین رنگی که می توان در یک مانیتور مشاهده کرد، رنگ سفید است و باید ببینید که میزان درخشندگی این رنگ که توسط مانیتور تولید می شود چقدر است. در شرایط عادی معمولاً نمایشگرهای ال سی دی بسیار روشن تر هستند و شما می توانید میزان نور آن را تنظیم کنید. واحد روشنایی در مانیتور نیت است! شما می توانید روشنایی را در محیط های روشن بیشتر کنید تا بهتر ببینید و در محیط های کم نور کمتر کنید تا چشمان شما اذیت نشود. برخی مانیتورها حسگر دارند و بر اساس آن نورشان کم و زیاد می شود.

  1. نسبت کنتراست

نسبت کنتراست در واقع بیانگر اختلاف روشنایی میان تیره ترین بخش رنگ مشکی و روشن ترین بخش رنگ سفید است. این مسئله به پارامترهای مختلفی بر می گردد که از مهم ترین آن ها می توان به ساختار پیکسلی نمایشگرها و توانایی آن ها در عبور و انسداد نور برتابیده شده است بستگی دارد. هر چقدر کنتراست بالاتر باشد، نمایشگر مرغوب و با کیفیت تر است. عمق رنگ های سیاه و میزان روشنایی رنگ های سفید در نمایشگرهایی که کنتراست بالایی دارند، بسیار بهتر است. در پنل های TN و IPS نسبت کنتراست 1000:1 است و در پنل های VA کنتراست 3000:1 خواهد بود.

  1. عمق رنگ

عمق رنگ یکی دیگر از معیارهایی است که هنگام خرید مانیتور باید به آن دقت کنید. در واقع این معیار نشان دهنده فراوانی تعداد رنگ هایی است که پنل قادر به تولید و نمایش آن است. البته این مفهوم را نباید با مفهوم فضای رنگی اشتباه بگیرید؛ حتی اگر دو مفهوم با هم گره خورده باشند. عمق رنگ یک پنل نمایشگر با سطوح نمایش رنگ تعیین می شود. در واقع هر پیکسل قادر به نمایش رنگ های بیشتر باشد و میان رگه های مختلف رنگی روان تر باشد، عمق رنگ هم بهتر است.

  1. گاموت رنگ

یکی دیگر از معیارهایی که برای خرید مانیتور اهمیت زیادی دارد، گاموت رنگ است. گاموت در واقع عبارت است از گستره رنگ هایی که یک نمایشگر قادر به باز تولید آن است. فضاهای رنگی استانداردی وجود دارد که توانایی نمایشگر برای بازتولید رنگ ها در مقایسه با آن ها سنجیده می شود. هر نمایشگر قادر است که درصد مشخصی از فضاهای رنگی را پوشش دهد و گاموت رنگ هر نمایشگر اساساً در ارتباط با فناوری های نور پس زمینه پنل است. البته ارتباط کاملاً مستقیم با آن ندارد اما مرتبط است. بنابراین با توجه به نوع مانیتور باید به گاموت رنگ توجه زیادی داشته باشید.

  1. دقت رنگ

یکی دیگر از پارامترهای بسیار مهمی که ممکن است هنگام خرید مانیتور به گوشتان بخورد، دقت رنگ است. دقت رنگ را می توان توانایی یک نمایشگر در نمایش دقیق گام های رنگی یا رگه های خاکستری مطلوبی دانست که از کارت گرافیک به خروجی می رسد. به عنوان مثال فرض کنید یک شئ به رنگ قرمز است و در خروجی نمایشگر ظاهر می شود. اگر رنگ نمایش داده شده قرمز طبیعی به نظر برسد و شبیه به رنگ های دیگر نظیر نارنجی نباشد، دقت آن نمایشگر بسیار بالا است. در کارهای گرافیکی و ویدئویی دقت رنگ اهمیت بسیار زیادی دارد و اگر کار شما چنین چیزهایی است، باید مانیتوری خرید کنید که دقت رنگ بالایی دارد. هر چقدر دقت رنگ بالاتر باشد، رنگ نزدیک تر به واقعیت است و برای تولیدکنندگان کارهای هنری و محتوا این موضوع بسیار ارزشمند است.

  1. مانیتورهای HDR

در بازار مانیتورهای ایران برخی مانیتورها از HDR پشتیبانی می کنند و برخی دیگر پشتیبانی نمی کنند. این فناوری در تولید رنگ های سیاه عمیق تر و رنگ های سفید روشن تر کمک بسیار زیادی می کند. در واقع این قابلیت کنتراست را بهبود می بخشد و محدوده رنگی وسیع تری را شامل می شود. همین مسئله باعث می شود تا رنگ به دنیای واقعی نزدیک تر باشد و دقت کارهای انجام شده توسط شما بالاتر باشد. اگر به دنبال یک مانیتور با قابلیت HDR هستید، باید به دنبال مانیتوری باشید که شدن روشنایی بالایی دارد. شدت روشنایی باید حداقل 600 نیت باشد تا بتوانید محتوای خود را با قابلیت HDR مشاهده کنید.

  1. زاویه دید

زاویه دید در واقع همان میدان دید عمومی و افقی نمایشگر است! در واقع با این پارامتر محتوای رنگ و روشنایی تصویر دستخوش تغییرات زیادی نخواهد شد. زاویه دید اغلب با فرمت A/B بیان می شود که A نشان دهنده میدان دید افقی و B نشان دهنده میدان دید عمودی است. یک مانیتور دسکتاپ از نظر ارگونومیک درست در مقابل صورت ما قرار می گیرد و میدان دید افقی اهمیت بسیار زیادی دارد. تنها در صورتی میدان عمودی هم اهمیت زیادی پیدا می کند که بخواهید آن را روی دیوار یا پایه های مخصوصی نصب کنید. در این صورت باید به درستی نصب شود تا با حرکت به طرفین تصویر روشن یا تیره تر نشود. پنل‌های IPS بالاترین زاویه دید ممکن را داشته و پنل‌های VA و TN به‌ترتیب در جایگاه‌های بعدی قرار خنواهند گرفت.

  1. نرخ تازه سازی

یکی دیگر از پارامترهای مهم در خرید مانیتور نرخ تازه سازی است! در مانیتورهای قدیمی کل تصویر در هر ثانیه تنها چندبار با تابش مکرر اشعه کاتدی تجدید می شد. اما در حال حاضر، مانیتورهای جدید نرخ تازه سازی بسیار بالایی دارد. نرخ تازه سازی به کارت گرافیک و فرکانس سرعت تابش اشعه بستگی دارد که هر چقدر بهتر باشد، قطعاً نرخ تازه سازی هم بالاتر است. در مانیتورها هر پیکسل به صورت مجزا و با ریتم خاصی تازه سازی می شود اما میانگین همه آن ها همان نرخ تازه سازی مانیتور را تشکیل می دهد. سازندگان مانیتور خودشان نرخ تازه سازی 60 هرتز را پیشنهاد می کنند. هر چقدر نرخ تازه سازی بیشتر باشد، مانیتور قادر به نمایش فریم های تصویر بیشتری در هر ثانیه است.

  1. قابلیت نصب روی پایه یا دیوار

یکی دیگر از نکاتی که هنگام خرید مانیتور باید در نظر داشته باشید، این است که مانیتور امکان نصب بر روی پایه یا دیوار را دارد؟ مانیتورها معمولاً به همراه پایه یا استند ارائه می شوند اما اگر ارگونومیک خاصی را در نظر داشته باشید، ممکن است بخواهید آن را روی دیوار نصب کنید. بنابراین استند باید به نحوی باشد که امکان حرکت به همه سمت (بالا، پایین، جلو، عقب و حتی زاویه های مختلف) را داشته باشد تا بهترین زاویه را انتخاب کنید. قابلیت استند معمولاً به قابلیت نصب روی دیوار بهتر است، چرا که می توان در محیط های کاری در وضعیت بهتری قرار بگیرد و از آسیب به بدن و چشم ها جلوگیری کند.

  1. رابط اتصال مانیتور

آخرین پارامتر مربوط به خرید مانیتور، رابط اتصال مانیتور است. رابط های مختلفی برای خروجی گرفتن از کامپیوتر بر روی مانیتور وجود دارد و باید ببینید که کدام یک مناسب تر است. امروز رابط های مختلفی وجود دارد که از بهترین آن ها می توان به رابط های 4K با نرخ تازه سازی 120 هرتز اشاره کرد! نام این رابط DisplayPort 1.4 است. همچنین رابط DisplayPort 1.2 هم وجود دارد که از نمایشگر 4K با نرخ تازه سازی 60 هرتز پشتیبانی می کند. استانداردهای مختلفی برای رابط اتصال مانیتور وجود دارد و باید ببینید که کدام یک از آن ها برای کار و البته نوع مانیتور شما مناسب تر هستند.

انواع نمایشگرها کدام هستند؟

مانیتورها انواع مختلفی دارند که هر یک از آن ها فناوری ساخت و در نهایت کیفیت خاص خود را دارند. در حال حاضر 4 نوع مانیتور تولید می شود و می توانید از آن ها استفاده کنید. تکنولوژی برخی از آن ها قدیمی تر و تکنولوژی برخی از آن ها جدیدتر هستند و قطعاً بودجه شما در خرید آن تاثیر زیادی دارد. اگر بودجه زیادی دارید می توانید بهترین نوع آن را انتخاب کنید اما اگر بودجه شما محدودتر است، باید متناسب با بودجه خود دست به خرید مانیتور بزنید. در این بخش از مقاله قصد داریم به بررسی انواع نمایشگرها بپردازیم که عبارتند از:

  • مانیتورهای LCD

یکی از قدیمی ترین تکنولوژی هایی که در مانیتورهای موجود در بازار وجود دارد، ال سی دی است. این نوع مانیتور بعد از تلویزیون در اواسط دهه 90 میلادی معرفی شدند و توانست خیلی زود جایگاه ویژه ای پیدا کنند. این نوع مانیتورها از دو پنل شیشه ای تشکیل شده اند که میان آن را کریستال مایع پر کرده است. در این نوع مانیتور، صفحه نمایش به هزاران سطر و ستون تقسیم بندی می شود که حاصل آن، ایجاد پیکسل های مانیتور است. تابش نور از لامپ های فلورسنت باعث تولید رنگ در پیکسل ها می شود که در نهایت تصویر موردنظر را به شما نمایش می دهد.

  • مانیتورهای LED

نوع دیگری از مانیتورهایی که می توانید آن ها را خریداری کنید، مانیتورهای ال ای دی هستند. این نوع مانیتورها ساختاری مشابه ال سی دی دارند، با این تفاوت که به جای لامپ های فلورسنت کاتدی، از دیودهای ساطع کننده نور یا LED استفاده می شود. در واقع ال ای دی ها هستند که نور پس زمینه را تولید می کنند! این نوع مانیتور روشن تر از ال سی دی است و توان مصرفی کمتری دارند. طول عمر مفید ال ای دی ها بالغ بر 50 هزار ساعت است. یکی از مهم ترین دلایلی که باعث می شود تا LED ها نسبت LCD قیمت بیشتری داشته باشد، کنتراست رنگ بالاتر و در نهایت کیفیت تصاویر خروجی بهتر است.

  • مانیتورهای OLED

یکی دیگر از انواع مانیتورها که نسبت به سایر آن ها جدیدتر است، OLED است. این نوع مانیتور از فناوری دیود ساطع کننده نور ارگانیک استفاده می کند که در نهایت کیفیت تصویر بهتری خواهد داشت. این فناوری در تلویزیون های جدید هم دیده می شود و راه خود را به دنیای مانیتورها هم باز کرده است. مواردی که برای ساخت این مانیتورها استفاده می شود، کربن است که با اتصال جریان برق نور را از خود ساطع می کند. این نوع نمایشگر نیاز به منبع نور پس زمینه یا فیلتر جداگانه نخواهند داشت و به همین دلیل است که یک فناوری بسیار محبوب و جذاب به حساب می آید.

  • مانیتورهای QLED

آخرین نوع مانیتورهایی که در بازار وجود دارد، نوع QLED است. این نوع مانیتورها از جدیدترین فناوری راه یافته به دنیای مانیتورها استفاده می کنند. در واقع این مانیتورها دارای نمایشگرهای نقاط کوانتومی هستند که به صورت مختصر به QLED معروف است. این مانیتورها ساختاری مشابه با LED ها دارند که از نانو کریستال هایی به رنگ های آبی، سبز و قرمز موتوکروماتیک خالص در آن استفاده می شود. همچنین یک لایه کوانتومی به آن اضافه شده است که تبدیل نور پس زمینه به رنگ های خالص برای نمایش در مانیتور تفاوت و تلفات خیلی کمی خواهد داشت.

انواع پنل های نمایشگر کدام هستند؟

یکی دیگر از مسائلی که برای خرید مانیتور باید بدانید، شناخت انواع پنل های نمایشگر است! در حال حاضر 3 نوع پنل نمایشگر در مانیتورها مورد استفاده قرار می گیرد که قطعاً هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارند. اما برای آن که بدانید هر مانیتور از کدام پنل تشکیل شده است و هر پنل چه ویژگی هایی دارد، لازم است تا محتوای این بخش از مقاله را بخوانید. در واقع در این بخش از مقاله در مورد انواع پنل های نمایشگر به صورت مختصر صحبت می کنیم تا ببینید که برای کار شما کدام پنل مناسب تر است. انواع پنل های نمایشگر در مانیتورهای بازار ایران عبارتند از:

  • پنل TN

اولین پنل های نمایشگری که قصد معرفی آن را داریم، از نوع TN است. اگر گیمر باشید، اولین انتخاب ممکن برای شما این نوع پنل است. این نوع پنل بالاترین نرخ تازه سازی و پاسخگویی را در میان تمام مانیتورهای ال سی دی و ال ای دی را دارد. البته با وجود آن که نرخ تازه سازی آن بالا است، اما دقت رنگ بالایی ندارد و گستره رنگی بسیار محدودی را ارائه می کند. با این وجود، با توجه به این که هزینه چنین مانیتورهایی کم است، گیمرهای ایرانی ترجیح می دهند که از آن ها استفاده کنند. زیرا مهم ترین مسئله برای گیمرها بالاترین نرخ تازه سازی و پاسخگویی مانیتور است.

  • پنل IPS

این نوع پنل بالاترین زوایای دید و دقیق ترین رنگ ها را در اختیار افراد قرار می دهد. در واقع این نوع پنل نمایشگر با این هدف طراحی شده است که بتواند محدودیت های پنل TN در بخش دقت رنگ را جبران کند. بنابراین گرافیست ها و افرادی که در حوزه طراحی گرافیک و ویدئو فعالیت می کنند و دقت رنگ بالا اهمیت زیادی دارد، پنل IPS گزینه بسیار مناسبی است. بسیاری از پنل های IPS نرخ تازه سازی 60 هرتز دارند و کنتراست آن ها به 1000:1 محدود شده است. اگر گیمر حرفه ای هستید و علاوه بر نرخ تازه سازی بالا دقت رنگ برای شما مهم است، بهتر است از این نوع نمایشگر استفاده کنید.

  • پنل VA

یکی دیگر از پنل های نمایشگر که جایگاهی میان پنل های TN و IPS دارند، پنل های VA هستند. این پنل ها نرخ تازه سازی خوبی دارند و عمق رنگ ها آن ها در سطح عالی است. بنابراین برای گیمرها گزینه مناسبی نیستند و دلیل آن هم نرخ پاسخگویی پایین تر نسبت به TN است. اما برای افرادی که عمق رنگ برای آن ها اهمیت زیادی دارد و می خواهند که گستره بزرگ تری از رنگ ها را ببینند، گزینه بسیار عالی و مناسبی است. کنتراست این نمایشگرها 3000:1 است که گاهی به 5000:1 هم می رسد. این نوع نمایشگرها به درد افرادی که به دنبال کارهایی نظیر مشاهده محتوای چند رسانه ای و نرم افزار هایی مانند آفیس هستند، مناسب است.

نکات مهم هنگام خرید انواع مانیتور

تا اینجای مقاله اطلاعات بسیار خوبی در مورد خرید مانیتور کسب کردید و حداقل می دانید که کدام مانیتور مناسب شما است! اما در میان دسته های مختلف مانیتور، ممکن است صدها مانیتور برای خرید در اختیار شما قرار داشته باشد. کدام یک از آن ها برای شما مناسب است؟ در این بخش از مقاله می خواهیم به بررسی نکاتی بپردازیم که برای خرید مانیتورهای مختلف به آن نیاز خواهید داشت:

  • نکات مهم برای خرید مانیتورهای مصرف عمومی

یکی از نکاتی که هنگام خرید مانیتور عمومی باید به آن دقت کنید، این است که مانیتورهای معمولی کیفیت تصویر معمولی تری نسبت به فناوری های بالاتر دارند. یکی از معیارهایی که می تواند روی کیفیت تصویر تاثیر زیادی داشته باشد، نسبت کنتراست تصویر است. همچنین دقت رنگ ها و رزولوشن هم اهمیت بسیار زیادی دارند. برای خرید مانیتور بهتر است بدانید که پنل های VA نسبت کنتراست بین 3 تا 5 برابر بیشتر نسبت به دو پنل دیگر دارند. در واقع اگر سطح روشنایی و استانداردهای کالیبر بودن آن ها یکسان باشد، نمایشگر VA کیفیت بالاتری دارد.

اگر از افرادی هستید که بخش مهمی از کارهای خود را پشت کامپیوتر انجام می دهید و حداقل 8 ساعت از روز را پشت سیستم هستید، بهتر است از مانیتورهای بدون لرزش استفاده کنید! این ویژگی با نام Flicker-Free شناخته می شود و باعث می شود تا سیستم عصبی چشم شما به دلیل لرزش های متعدد اذیت نشود. یکی دیگر از نکاتی که هنگام خرید مانیتور عمومی باید رعایت کنید، این است که مانیتوری با قابلیت فیلتر نور آبی خریداری کنید. این فیلتر باعث می شود تا جلوی مضراتی که نور آبی یا ماوراء بنفش برای سلامتی شما و بینایی تان دارد، گرفته شود.

  • نکات مهم برای خرید مانیتورهای حرفه ای

یکی دیگر از مانیتورهایی که برای خرید وجود دارد، مانیتورهای حرفه ای هستند. این دسته از مانیتورها برای افرادی مناسبند که کیفیت برای آن ها اهمیت زیادی دارد. در واقع ممکن است سرعت خیلی اهمیت بالایی نداشته باشد اما کیفیت بسیار ضروری است. مثلاً اگر شما گرافیست حرفه ای، تدوین گر ویدیو، طراحی سه بعدی و صنعتی هستید و نیاز به یک مانیتور دارید که دقت رنگ بالا داشته باشد، یک مانیتور حرفه ای برای شما مناسب است. همچنین گستره رنگی وسیع تر باعث می شود تا رنگ ها به واقعیت نزدیک باشند که بهتر است از مانیتورهای IPS استفاده کنید.

در بازار ایران و جهان مانیتورهایی وجود دارند که تاییدیه دقت رنگ دریافت کرده اند و اگر دقت رنگ برای شما اهمیت زیادی دارد، بهتر است از چنین مانیتورهایی استفاده کنید. البته این مانیتور نسبت به انواع دیگر آن گران تر است اما با توجه به این که خروجی کار شما خیلی بهتر می شود، انتخاب بسیار مناسبی است. یکی از مهم ترین ویژگی هایی که یک مانیتور حرفه ای باید داشته باشد، این است که نیاز به کالیبراسیون ندارد و پس از نصب، کاملاً قابل استفاده است. دلیل چنین قابلیتی هم این است که کالیبراسیون آزمون و خطا است و ممکن است خطای زیادی داشته باشد که در نهایت کیفیت کار را کاهش دهد.

همچنین یکی از معیارهایی که در برای انتخاب مانیتورهای حرفه ای نیاز دارید، این است که قابلیت گرفتن لرزش را داشته باشد. دلیل آن هم این است که افرادی که به مانیتورهای حرفه ای نیاز دارند، معمولاً چندین ساعت از روز را پشت سیستم هستند. اگر مانیتور لرزش داشته باشد، کاربر را خسته می کند و در دراز مدت به بینایی او آسیب می زند. اگر گرافیست حرفه ای باشید ممکن است پنل های 8 بیتی نتواند نیاز شما را به خوبی برطرف کند! در این صورت باید به سراغ پنل های 12 بیتی بروید که البته از نظر هزینه، به بودجه بیشتری نیاز خواهید داشت.

  • نکات مهم برای خرید مانیتورهای گیمینگ

یکی دیگر از بهترین و پر طرفدارترین مانیتورهایی که در دنیای مانیتور وجود دارد، مانیتورهای گیمینگ هستند. در بازار مانیتورهای گیمینگ اگر جستجو کنید، می بینید که اطلاعات و اصطلاحات بسیار زیادی در دسترس است و ممکن است سردرگم شوید. در دنیای گیمینگ سرعت حرف اول را می زند و مانیتور باید بتواند در کمترین زمان ممکن پاسخ کاربر را بدهد. در واقع نرخ تازه سازی باید حداقل 144 هرتز بوده و کمترین میزان لگ را داشته باشد. همچنین پارامتر حداقل زمان پاسخگویی باید بتواند نیاز کاربر را رفع کند؛ معمولاً باید کمتر از 5 میلی ثانیه باشد.

از مهم ترین ویژگی هایی که یک مانیتور گیمینگ باید داشته باشد می توان به سرعت نمایشگر، کاهش چگالی پیکسلی و محدود شدن گستره رنگ و دقت نمایشگر اشاره کرد. چرا که در مانیتورهای گیمینگ جزئیات و دقت رنگ خیلی اهمیت بالایی ندارد و مهم تر از هر چیزی نرخ تازه سازی و زمان پاسخگویی است. بهترین اندازه برای خرید مانیتور گیمینگ 25 تا 27 اینچ است تا بتواند تمام معیارها و پارامترهای موردنظر شما را داشته باشد که البته می توانید با توجه به سلیقه و بودجه خود سایز بزرگ تری را انتخاب کنید.

اگر بودجه شما محدود است و نمی توانید مانیتوری با نرخ تازه سازی بالای 144 هرتز خریداری کنید، بهتر است مانیتور موردنظر شما حداقل نرخ را داشته باشد. حداقل نرخ تازه سازی برای مانیتورهای گیمینگ 75 هرتز است که همراه با کمترین زمان پاسخگویی عرضه می شود. البته کارت گرافیک شما هم تاثیر بسیار زیادی روی مانیتور گیمینگ دارد! اگر یک کارت گرافیک رده بالا داشته باشید، رزولوشن بازی ها بهبود پیدا می کند و می توانید فریم های بیشتری را در یک لحظه دریافت کنید. بنابراین هنگام جمع کردن یک سیستم گیمینگ مانیتور بخش مهمی است اما کارت گرافیک هم تاثیر بسیار زیادی روی نمایش و همچنین اجرای بازی ها دارد.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *