مانیتورهای مخصوص بازی ویژگی‌هایی دارند که در بازی‌ها به شما برتری می دهد و همچنین از نظر بصری نیز تصویری بهتر را برایتان به نمایش خواهند گذاشت. گزینه‌های متعددی از ارزان تا خیلی گران در این بازار وجود دارد که هر کدام با اعداد و ارقامی که ارائه می‌کنند، سعی در جذب مشتری دارند.‌


اما نکاتی هست که حتما قبل از خرید چنین مانیتورهایی باید در نظر بگیرید، نکاتی که مهم‌ترین‌شان را در ادامه برایتان ذکر می‌کنیم.

سرعت پاسخ دهی

این پارامتر بیان کننده مدت زمانی است که طول می‌کشد تا یک پیکسل تمام رنگ­های طیف رنگی را (به طور معمول 16.7 میلیون رنگ) به نمایش در آورد. به عنوان نقطه شروع تست معمولا از رنگ خاکستری استفاده می شود؛ به همین جهت است که گاهی در این پارامتر از واژه GTG استفاده می شود که مخفف شده Gray to Gray است. مدت زمان پاسخ دهی اغلب وابسته به پنل و تکنولوژی ساخت است.

هر چه میزان این پارامتر بیشتر باشد باعث خواهد شد تا در تصاویری که سرعت بالایی دارند یک کشیدگی که حالت تاری دارد ایجاد شود. بنابراین میزان این پارامتر با توجه به هدف کاری افراد مهم است. گیمرها نیاز به زمان پاسخ دهی پایینی دارند به خصوص در ژانرهای اکشن و مسابقه ای که حرکت دوربین فوق العاده سریع است. به طور معمول مدت زمان پاسخ دهی 1 تا حداکثر 5 میلی ثانیه برای این دسته از کاربران کافی است.

نرخ به روزرسانی تصویر

این پارامتر بیانگر حداکثر تعداد تصاویری است که یک مانیتور در مدت زمان 1 ثانیه امکان نمایش آن را دارد و با یکای هرتز بیان می شود. این پارامتر برای گیمرهایی که امکان تهیه سخت افزار بالا دارند بسیار مهم است و دلیل آن هم به تعداد فریم­هایی که پردازنده گرافیکی آن‌ها توان پردازش آن را دارد باز می‌گردد.

مانیتورها به طور معمول دارای نرخ به روز رسانی 60 هرتز هستند به همین دلیل اگر پردازنده گرافیکی شما توان پردازش بیش از 60 فریم بر ثانیه را داشته باشد عملاً این اختلاف بدون استفاده خواهد شد زیرا مانیتور شما امکان نمایش آن را نخواهد داشت. هر چند همین نرخ به روز رسانی 60 هرتزی نیز برای اجرای بازی‌های مدرن امروزی که نیاز به پردازش سنگینی دارند کافی هست اما اگر امکان هزینه بیشتر دارید بهتر است که یک مانیتور حرفه ای گیمینگ که دارای نرخ به روز رسانی بیشتر از 60 هرتز است را تهیه نمایید.

زاویه دید

این پارامتر بیان کننده این است که مانیتور تا چه زاویه دیدی امکان ارائه رنگ های واقعی را دارد؛ به عبارت دیگر اگر ما فراتر از این زاویه به صفحه نمایش نگاه کنیم رنگ ها و کیفیت تصویر دچار نقص خواهد شد. این پارامتر به طور مستقیم وابسته به تکنولوژی به کار رفته در پنل است که در بخش پنل به زاویه دید هر یک می‌پردازیم.

پنل

مهم ترین بخش تشکیل دهنده یک مانیتور که به نوعی سایر پارامترها نیز به آن وابسته است، پنل خواهد بود. در ساخت مانیتورها به طور معمول سه نوع پنل به کار گرفته می شود. این پنل ها عبارت اند از TN، IPS و VA؛ هر یک از این پنل‌ها دارای ویژگی‌های منحصر به فرد خود است:

پنل TN: این پنل‌ها که از قدیمی ترین پنل‌های مورد استفاده در ساخت مانیتورها هستند دارای زمان پاسخ دهی بسیار پایینی می‌باشند(اغلب 1 میلی‌ثانیه) اما در مقابل زاویه دید محدودی را ارائه می­کنند و همچنین رنگ­ها نیز تا حدودی غیر واقعی و عمیق هستند.

پنل IPS: این پنل‌ها در نقطه مقابل پنل‌های TN هستند. رنگ‌های به نمایش درآمده توسط مانیتورهایی که از این پنل­ها استفاده می‌کنند به واقعیت نزدیک هستند و همچنین زاویه دید آن‌ها نیز بسیار گسترده‌تر است (اغلب 178 درجه در حالت افقی و 178 درجه در حالت عمودی)؛ اما مشکل اصلی آن­ها زمان پاسخ دهی آن‌هاست که معمولا 5 میلی‌ثانیه و بیشتر هستند.

پنل VA: این پنل‌ها را می‌توان بین دو پنل IPS و TN قرار داد؛ البته در ابتدا این پنل‌ها چندان موفق نبودند اما در حال حاضر اغلب مشکلات آن رفع شده و یکی از پنل‌های پر استفاده در صنعت ساخت مانیتور به خصوص مانیتورهای منحنی محسوب می‌شود. زمان پاسخ دهی این پنل‌ها متغیر است و از 1 میلی‌ثانیه شروع شده و تا 6 یا 7 میلی‌ثانیه ادامه دارد. زاویه دید در آن‌ها مانند پنل‌های IPS گسترده است و رنگ‌های نمایش داده شده نیز بین دو پنل دیگر قرار می‌گیرد (نه به طبیعی بودن IPS و نه به غلظت TN).

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *