همه افرادی که با کسب‌وکارهای آنلاین سر و کار دارند، حتماً تاکنون دورکاری را تجربه کرده اند. به خصوص افرادی که فریلنسر هستند، معمولاً به صورت دورکاری در حال فعالیت هستند. در دوران کرونا افراد دیگری هم به صورت دورکار مشغول به کار شده اند! در این مقاله می خواهیم به بررسی دورکاری در دوران کرونا و مواردی که باعث می‌شود تا بازدهی بهتری داشته باشیم، پرداختیم.

دورکاری چیست و چرا اهمیت زیادی دارد؟

دورکاری تجربه متفاوتی است. وقتی به‌طور ریموت و خارج از دفتر کاری، کارها را پیش می‌برید با چالش‌های متفاوتی از آن‌چه در محیط کار با آن روبه‌رو بودید، مواجه می‌شوید و همواره در حال تلاش برای افزایش بازدهی در دورکاری هستید. علاوه بر این ممکن است زمانی که تنها هستید و دیده نمی‌شوید نگرانی‌هایی در شما ایجاد شود. مثلا ممکن است از خود بپرسید: آیا کار مهمی را فراموش کردم؟ آیا دیگران می‌دانند که مشغول کار هستم؟ آیا در دورکاری پیشرفت ممکن است؟ اگر نگران دیده شدن هستید، بدانید که تنها نیستید. این موضوع برای کسانی که دورکاری در دوران کرونا را تجربه می‌کنند یک مانع مهم است. یک بررسی در سال ۲۰۱۸ نشان داد که ۳۷٪ از کارمندان شرکت‌هایی که دورکاری می‌کنند معتقدند این سبک کار مانع دیده شدن است. صرف‌نظر از این‌که شرکتی سیاست کار از راه دور را اجرا می‌کرده یا خیر، دیده شدن همواره موضوع مهمی در زمینه موفقیت کارکنان محسوب می‌شده است. در زمان دورکاری نیز برخی شرکت‌ها جلسات منظمی برگزار می‌کنند تا خیال کارکنان از این نظر آسوده باشد.

درحالی که مدام پشت سیستم کامپیوتر خود هستید و از دور کار می‌کنید، دیدگاه کارفرما را درباره خود چطور می‌دانید؟ برای کمک به شما برای بیشتر دیده شدن در دورکاری دوران کرونا، تجربه ارزشمند برخی اشخاص که به‌صورت دورکاری با شرکت یا سازمان خود همکاری می‌کنند را مطرح می‌کنیم. سپس آماری جهانی از وضعیت افرادی که تجربه دورکاری داشته‌اند را طبق گزارش‌هایی که مبنی بر این تجربهبوده است، ارائه می‌دهیم. با توجه به شیوع گسترده کرونا و دورکاری بسیاری از شرکت‌ها در سرتاسر جهان، مطالعه این پست می‌تواند به افزایش بازدهی در دورکاری در دوران کرونا کمک بسیاری کند.

چگونه در زمان دورکاری بازدهی بهتری داشته باشید؟

یک) در گروه‌های مورد علاقه و پروژه‌های خارج از کار روزانه شرکت کنید.

پیوستن به یک پروژه گروهی که به‌طور مستقیم بر کار شما اثرگذار نیست، ممکن است استرس‌زا باشد اما از طرفی سرگرم‌کننده نیز هست و به شما کمک می‌کند با همکارانی که احتمالا نمی‌شناسید هم ارتباط برقرار کنید.

تجربه شخص اول: «تلاش برای شناختن افراد، پیدا کردن فرصت‌هایی برای مشارکت در کارها و در دسترس بودن به دیده شدن من کمک کرد. من برای ویراستاری بلاگ شرکت داوطلب شدم. تولید محتوای داخلی برای شرکت و کار با نویسنده‌های حرفه‌ای باعث بهبود و ارتقای سطح دانشم در این زمینه شد. همچنین باعث ایجاد ارتباط با دیگر بخش‌های سازمان و ارتباط تک به تک با افراد دیگر در نقش‌های مختلف شد.»

دو) برای جلسات ویدئویی تک به تک با همکاران برنامه‌ریزی کنید.

وقتی از راه دور کار می‌کنید طبیعتا مثل زمانی که با همکاران خود در دفتر کار می‌نشستید امکان آشنایی و ارتباط با آن‌ها را نخواهید داشت. به همین دلیل برقراری تماس ویدئویی یا دورهمی مجازی می‌تواند روش مثبتی در برقراری ارتباط باشد.

دورکاری

تجربه شخص دوم: «در هفته‌های ابتدایی دورکاری، همکاران را به ناهار مجازی دعوت کردم. با برقراری ارتباط تک به تک با همکاران و صحبت با آن‌ها درباره هرچیزی به‌جز کار، ارتباطاتم را گسترش دادم. با برخی از افراد بسیار راحت بودم و چت‌های منظم با آن‌ها تداوم یافت.»

حتی به عنوان یک کارمند مستقر نیز برنامه‌ریزی برای چنین جلساتی باعث ایجاد رابطه کاری قوی‌تری با همکارانتان خواهد شد.

تجربه شخص سوم: «هر هفته دست‌کم ۳ تماس ویدئویی با هم‌تیمی‌های مختلف برقرار کردم تا روابط خوبی ایجاد شود. این کار باعث آشنایی بیشتر با آن‌ها شد و این ارتباط قوی‌تر به پیش‌برد سریع‌تر کارها کمک کرد.»

تجربه شخص چهارم: «من درونگرا هستم و تجربه‌های مبتنی بر گفتگو برایم آسان به‌دست نمی‌آیند اما سعی می‌کنم با شرکت در برنامه‌های گروهی و پروژه‌های متفرقه بیشتر دیده شوم و مفیدتر باشم.»

سه) نکات مربوط به نقش خود در کار را به بحث و اشتراک بگذارید.

اگر شرکتتان بلاگ یا صفحه ویکی (wiki) دارد که نوشتن در آن مخصوص کارکنان است، از آن برای نوشتن درباره پروژه‌هایی که درحال انجام آن هستید و موفقیت‌هایی که به‌دست آورده‌اید استفاده کنید. متناوب با این کار، می‌توانید در بلاگ خودتان پستی بنویسید و آن را با همکارانتان به اشتراک بگذارید.

نوشتن درباره کارهایی که در نقش خود یاد گرفته‌اید به همکارانتان امکان آشنایی با شما، نقش شما در شغلتان و کارهایی که به انجام رسانده‌اید را می‌دهد. در این صورت ممکن است همکاران دیگر نیز علاقه‌مند شوند که نزدتان بیایند و درباره بینش شما سوالاتی بپرسند و یا در پروژه‌ای با شما همکاری کنند.

تجربه شخص پنجم: «به محض جاافتادن در شغل به عنوان یک دورکار، نشان دادن خود در شرکت را در اولویت قرار دادم. به عنوان یک نویسنده، با نوشتن پست‌های بلاگ و ویکی (wiki) شرکت و همکاری در بخش بازاریابی در بلاگ توانستم بیشتر به هدفم نزدیک شوم. اولین باری که به شرکت رفتم همکارانم از دیدنم ابراز خوشحالی کردند و گفتند علاقه داشتند از نزدیک ببینند کسی که بلاگ و ویکی شرکت را می‌نویسد، کیست.»

چهار) با استفاده از اپلیکیشن پیام‌رسان شرکت با همکاران ارتباط برقرار کنید.

گذشته از آن که افکار و دستاوردهای خود را در بلاگ می‌نویسید، پیشنهاد می‌شود که در سیستم پیام‌رسانی مستقیم شرکت فعالیت و مشارکت کنید. کانال‌های رسمی و غیررسمی ارتباطی می‌توانند موجب دیده شدن شما شوند.

تجربه شخص ششم: «من در کانال‌های ارتباطی تیم خود مشارکت می‌کنم. به حل مشکل افراد کمک می‌کنم. با این روش به هم‌تیمی‌هایم اطمینان می‌دهم که حضور دارم و از آن‌ها حمایت می‌کنم، حتی با آن‌که در دفتر حضور فیزیکی ندارم.»

تجربه شخص هفتم: «نقش پیام‌رسان‌های داخلی شرکت در طول دورکاری در دوران کرونا بسیار برجسته است. ما جلسات روزانه خود را با این روش برگزار می‌کنیم و گزارش‌های کاری و اولویت‌ها را با یکدیگر مطرح می‌نماییم. این جلسات آنلاین کمک می‌کند در جریان کارهای تیمی و برنامه‌های آینده قرار بگیریم.»

پنج) موفقیت‌ها و شکست‌ها را با تیم خود به اشتراک بگذارید.

گذشته از به اشتراک گذاشتن تجربیات خود در نقشی که آن را اجرا می‌کنید، حتما می‌خواهید که مدیر و همکاران خود را نسبت به کارهایی که انجام می‌دهید آگاه کنید. وقتی در شرکت نیستید، ممکن است دستاوردهای بزرگ و کوچک شما به چشم نیاید و یا مدیرتان متوجه نشود که چقدر از شکست‌هایتان درس گرفته‌اید. برای آن‌که مطمئن شوید تیم و مدیرتان در جریان کار شما هستند باید مرتباً آن‌ها را در جریان پیشرفت‌های کاری خود قرار دهید. وقتی از پیروزی‌های خود در کار به مدیر خود اطلاع می‌دهید، او را خوشحال می‌کنید و وقتی شکست‌ها را مطرح می‌کنید، او را در جریان نقاطی که در آن نیاز به رشد دارید می‌گذارید. این مورد یکی از چیزهایی است که از طریق آن می‌توانید بازدهی در دورکاری خود را افزایش دهید.

شش) در صورت امکان به دفتر کارتان سر بزنید.

اگر فرصتی دارید که می‌توانید به محل کار مراجعه کنید، از آن فرصت استفاده نمایید. این بازدید فرصت ارتباط نزدیک با همکاران را برای شما فراهم می‌کند.

تجربه شخص هشتم: «مدیرم به من این امکان را داد تا مدتی در شرکت کار کنم و از نزدیک با تیم‌های بازاریابی، وبلاگ‌نویسی و پشتیبانی همکاری کنم. من از این موقعیت برای معرفی خودم به تیم‌هایی که با آن‌ها همکاری مستقیم نداشتم، استفاده کردم و با کارهایی که انجام می‌دهند بیشتر آشنا شدم.»

هفت) در خلال تماس‌های ویدئویی تیم، در بحث‌ها شرکت کنید.

علاوه بر تلاش‌هایتان برای شرکت در برنامه‌های گروهی و جلسات تک به تک و نوشتن بلاگ، فراموش نکنید که از جلسات تیمی که از پیش برنامه‌ریزی شده به عنوان راهی برای نشان دادن خود استفاده کنید.

تجربه شخص نهم: «در طول هر جلسه‌ای که آنلاین برگزار می‌شد، سعی می‌کردم دست‌کم با یک پرسش با افراد ارتباط برقرار کنم. یا اگر تمامی افراد حاضر در جلسه خود را معرفی نکردند از آن‌ها بخواهم که خود را معرفی کنند یا دوربین را طوری تنظیم نمایند که بتوانم همه را ببینم و ارتباط برقرار کنم.»

تجربه شخص دهم: «من در جلسات هفتگی با پیش کشیدن یک مبحث یا ارائه دیدگاه خود درباره بحث خود را از منطقه امن خارج کرده و در جمع شرکت می‌کنم.»

تجربه شخص یازدهم: «من سعی می‌کنم در جلسات با شروع اظهار نظر درباره موضوعی سرگرم‌کننده خارج از موضوع کاری ارتباط خوبی با افراد برقرار کنم.»

  • افزایش بازدهی در دورکاری: فرض معمول این است که بازدهی در دورکاری در دوران کرونا نسبت به بازدهی کارمندان مستقر در دفتر کاری کمتر است اما این فرضیه در موارد بسیاری نقض شده است. برای این منظور می‌توانید نکاتی را رعایت کنید. رعایت نکات زیر، بازدهی در دورکاری را به صورت چشمگیری افزایش می‌دهد:
  • مکان راحتی برای کار ایجاد کنید: اگر ساعت‌های متمادی بر روی یک صندلی ناراحت بنشینید و کار کنید، به‌زودی دچار دردهای جسمانی و خستگی مفرط خواهید شد. سعی کنید میز و صندلی راحتی برای کار فراهم کنید و در میان روز حرکات کششی انجام دهید.
  • برای کار مرز و محدوده ایجاد کنید: مطالعات نشان می‌دهند که کار کردن از خانه به برنامه‌ریزی نیاز دارد. هر کسی به تمدید نیرو و انرژی نیاز دارد. گاهی باید از محیط کار دور شوید، قدم بزنید یا تفریح کنید. ایجاد مرز بین محیط کاری و غیر کاری و زمان‌بندی درست و در نظر گرفتن زمانی برای استراحت و دوری از کار، میزان بازدهی شما را در ساعاتی که برای کار مشخص کردید بالا می‌برد.
  • ارتباطات خود را حفظ کنید: برای مرتبط ماندن با محل کار باید تعامل ایجاد شود. بهتر است مدیرها این روابط را تسهیل و تنظیم کنند. مثلا می‌توان به‌وسیله پیام‌های متنی و یا تصویری و ابزاری نظیر آن‌ها این کار را انجام داد. اهمیت ابزار را نحوه استفاده از آن‌ها تعیین می‌کند. اطمینان حاصل کنید که از تکنولوژی به منظور تداوم ارتباطات استفاده می‌کنید. کار کردن به صورت تنها و از راه دور به این معنا نیست که نمی‌توان ارتباطات را حفظ کرد.
هشت) نظم داشته باشید!

معمولا، داشتن یک روال کاری ثابت، محدودیتی است که قاتل خلاقیت نیز محسوب می‌شود. هرچند برای نیروهای دورکار، داشتن یک روال کاری ثابت معمولا یک نقطه قوت بسیار مهم به شمار می‌آید. برای نیروهای دورکار، فقدان روال کاری ثابت، حفظ کارایی و انگیزه کاری امری دشوار است. داشتن این ذهنیت که «من چون دورکار هستم می‌توانم همه روز را پیژامه پوش در خانه بگذرانم و کسی نمی‌تواند مانع من شود»، بیشتر به زمان استراحت فرد اشاره دارد، نه زمان کار و فعالیت او. البته مشکل در پوشیدن پیژامه نیست، شما می‌توانید با خیال راحت لباس مور علاقه‌تان را بپوشید و دورکاری کنید، ولی باید یک برنامه منظم کاری داشته باشید و زمان استراحت و کار خود را از یکدیگر تفکیک کنید. نباید فراموش کرد که دورکاری به معنای بی‌نظم کار کردن نیست، بلکه به معنای انعطاف‌پذیری در محل کار و برخی از دیگر موارد است.

آنچه بیان شد ممکن است کمی سنتی و قدیمی به نظر برسد، اما ایجاد یک روال منظم کار کردن، به فرد کمک می‌کند تا یک روز مفید داشته باشد که در آن، زندگی کاری و شخصی خود را از هم تفکیک کرده است. توصیه می‌شود که حتی اگر فاصله میز کار تا تخت خوابتان چند قدم است، باز هم پیش از شروع کار، دوش بگیرید، لباس روزانه (و نه لباس خواب) بپوشید، و حتی ادکلن مورد علاقه خود را بزنید و مشغول به کار شوید. این کارهای به نظر ساده به فرد کمک می‌کنند تا برای ساختن یک روز کاری آماده شود و البته سطح هوشیاری او نیز افزایش پیدا کند و از حالت خواب‌آلودگی خارج شود. اگر بتوانید میان زندگی شخصی و کاری خود نظمی ایجاد کنید، علاوه بر این که از کار کردن خود لذت می‌برید، می‌توانید راندمان کاری خود را افزایش دهید.

اجتناب از عادت‌های بد در دورکاری در دوران کرونا

احساسات، داده‌هایی هستند که وقتی سخت کار می‌کنید و دیگر بازدهی خوبی ندارید به شما هشدار می‌دهند و از همین رو باید به آن‌ها توجه کنید. بنابراین اگر احساس خستگی، استرس، شرم و غم، ترس یا ناامنی می‌کنید، باید به آن‌ها اهمیت دهید. البته ایراد کار از خانه می‌تواند این باشد که این محرک‌ها پنهان بمانند و یا «عادی» تلقی شوند.

به عنوان مثال چند مشکل کار از خانه که ممکن است علاوه بر تاثیر روی بازدهی در دورکاری در دوران کرونا، بر سلامت روان شما تاثیر بگذارند عبارتند از:

  • در دسترس بودن ۲۴ ساعته در کل طول هفته
  • استراحت نکردن
  • ترس از دیدگاه‌هایی نسبت به تنبل بودن آن‌ها
  • کم‌خوابی
  • چک کردن کارها با موبایل؛ پیش از خواب
  • غذا خوردن کنار کامپیوترتان
  • عدم دیدار با دوستان یا خانواده
  • فرستادن «فقط یک ایمیل دیگر» درست پیش از اتمام کار روزانه
  • موافقت با برقراری تماس کاری در زمان‌های نامناسب برای این کار، با هدف راضی نگه داشتن افراد از خود
  • و کارهایی دیگری که انجام می‌دهیم زیرا فکر می‌کنیم که «باید» انجام دهیم.

میزان نیروی کار از راه دور

  • تقریبا ۶۲٪ از کارکنان ۲۲ تا ۶۵ ساله می‌گویند که دست‌کم گاهی اوقات دورکاری می‌کنند.
  • ۴۴٪ از کارمندان می‌گویند بخشی از تیم آن‌ها به‌طور تمام‌وقت دورکار هستند.
  • درحالی‌که ۳۰٪ از افراد گزارش داده‌اند که به‌طور تمام‌وقت دورکاری می‌کنند

نوع مشاغل کارکنان دورکار

  • نوع کار ۳۵٪ از کسانی که دورکاری می‌کنند، فردی است.
  • ۳۰٪ از افراد گزارش می‌دهند که برای شرکتی کار می‌کنند که تمامی کارکنانش دورکار هستند.
  • کارمندان تازه‌وارد به یک شرکت ممکن است کمتر دورکاری کنند. حدود ۷۵٪ از کارکنانی که در محل کار هستند، کمتر از یک سال در سمت خود مشغول بوده‌اند.

رشد دورکاری

  • از سال ۲۰۱۰ به بعد تعداد افرادی که دست‌کم یک بار در هفته دورکاری می‌کنند ۴۰۰٪ افزایش یافت.
  • ۴۲٪ از کارمندانی که امکان دورکاری دارند، برای ۵ سال آینده برنامه‌ریزی کرده‌اند که بیشتر از راه دور کار کنند.
  • ارتباط کاری از راه دور، بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ تا ۲۲٪ افزایش یافت.
  • اگر امکانش فراهم بود، ۹۹٪ از افراد دست‌کم به‌طور پاره‌وقت برای باقی‌مانده دوران کاری خود، دورکاری را انتخاب می‌کردند.
  • بیش از نصف کارمندانی که به‌طور تمام‌وقت در محل کار حضور دارند، دوست دارند دورکاری کنند.

استخدام و ماندگاری در شغل

  • ۷۲٪ از افراد حرفه‌ای و بااستعداد موافقند که انعطاف‌پذیری در کار (که دورکاری شامل آن می‌شود) برای آینده استخدام‌ها و منابع انسانی شرکت‌ها و سازمان‌ها عامل بسیار مهمی خواهد بود.
  • ۸۳٪ از کارمندان، چه دورکار و چه در محل، می‌گویند که فرصت‌های دورکاری در دوران کرونا باعث می‌شود آن‌ها در کار خود احساس شادی بیشتری داشته باشند.
  • ۴۰٪ از افراد می‌گویند که امکان داشتن انعطاف در برنامه شغلی، بهترین گزینه موجود در دورکاری در دوران کرونا است.
  • ۸۱٪ از کارکنان می‌گویند اگر محل کارشان امکان دورکاری داشته باشد بیشتر تمایل دارند که آنجا را به متقاضیان شغلی معرفی کنند.
  • ۷۴٪ از کارمندان می‌گویند اگر امکان دورکاری داشته باشند کمتر احتمال دارد که شغل خود را ترک کنند.
  • بازدهی و رفتارهای کارکنان دورکار
  • ۲۳٪ از کارمندان دورکار می‌گویند در زمان دورکاری نسبت به زمانی که در محل کار هستند، ساعات بیشتری کار می‌کنند.
  • ۵۳٪ از کارمندان دورکار می‌گویند در دورکاری نسبت به زمانی که در محل کار حضور می‌یابند، کمتر احتمال دارد که مرخصی بگیرند.
  • کسانی که شغل‌های بسیار پیچیده‌ای دارند و کمتر نیاز دارند با سرمایه‌گذاران و مدیران در ارتباط باشند، وقتی دورکارند بازدهی بیشتری دارند.
  • ایمیل، پیام‌رسان‌های آنلاین و ویدئوچت ابزار و روش‌های عمده ارتباطات در زمان دورکاری هستند.
  • اگرچه دورکاری به افراد اجازه می‌دهد از هرجایی کار کنند اما ۸۴٪‌ از دورکارها ترجیح می‌دهند از خانه کارشان را انجام دهند.
  • استارت‌آپ و الفبای ورود به این حوزه از تکنولوژی

درآمد و مزایا در دورکاری

  • ۷۵٪ از افراد می‌گویند اگر دورکاری را انتخاب کنند، شرکت‌های آن‌ها هزینه‌ای برای اینترنت تقبل نمی‌کند.
  • ۷۱٪ از شرکت‌ها برای کسانی که دورکارند هزینه عدم حضور فیزیکی در محل کار را جبران نمی‌کنند.
  • ارتباطات از راه دور در کار نیمه‌وقت، به‌طور میانگین سالانه ۱۱ هزار دلار برای کسب‌وکارها صرفه‌جویی در پی دارد.

چالش‌های دورکاری

  • بیش از نیمی از دورکارها می‌گویند نسبت به کارکنانی که در محل کار حضور دارند احساس دوری و قطع ارتباط می‌کنند.
  • ۲۲٪‌ از دورکارها می‌گویند تمام کردن کار، بزرگترین چالش آن‌هاست.
  • ۱۹٪ از دورکارها بزرگترین چالش خود را تنهایی می‌دانند.
  • علی‌رغم دریافت اطلاعات محرمانه تجاری در حین دورکاری، کمتر از نیمی از دورکارها آموزش‌های امنیتی مناسبی در رابطه با اینترنت کسب می‌کنند.

پیش‌برد کارها از راه دور ممکن است!

وقتی از دور برای شرکت یا سازمانی کار می‌کنید، دیده شدن ممکن است چالش برانگیز باشد اما اگر خوب از عهده این کار بربیایید، می‌توانید موفقیت فوق‌العاده‌ای در کار خود به‌دست آورید. احتمالا یکی از بزرگترین ترس‌های افرادی که دورکاری می‌کنند، دیده نشدن و در نتیجه از دست دادن فرصت‌های شغلی است. با این‌حال، با کمی برنامه‌ریزی و تلاش آگاهانه و البته پیدا کردن شرکتی که فرهنگ درست دورکاری در آن رواج دارد، می‌توانید دیده شوید و موفقیت کسب کنید. اگر کارمند دورکار هستید، با استفاده از نکات گفته شده در این مطلب و برقراری ارتباط درست با همکاران خود در هر زمان ممکن، خود را به هدفتان نزدیک‌تر کنید.

هنگامی که فضای راحت و روال خاصی برای کار کردن ایجاد کردید و نسبت به حفظ ارتباط با دیگر کارکنان مطمئن شدید، تمام فرصت‌های موفقیت را برای خود فراهم کرده‌اید. بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا دیگر قدرت کار از خانه را کشف کرده‌اند؛ شما هم می‌توانید. وقتی راه‌های هوشمندانه و موثری برای دورکاری پیدا می‌کنید، دیگر بازدهی شغلی شما متاثر از نکات منفی انزوا نخواهد شد.

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی آمار و ارقام دور کاری در دوران فعلی و نحوه افزایش عملکرد آن پرداختیم. به خصوص در دوران کرونا بسیاری از افراد به صورت دور کاری و محدود کار می کنند، استفاده از این روش ها می‌تواند کمک زیادی به شما کند تا علاوه بر بازدهی مناسب برای شرکتی که در آن کار می‌کنید، بتوانید بیشتر از زندگی خود لذت ببرید. اگر شما هم تجربه این کار را دارید و روشی برای افزایش بازدهی استفاده می‌کنید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *