اگر از همراهان همیشگی پرشین تولز هستید، حتماً مقاله قبلی در مورد رفع خطاهای سایت به کمک GTmetrix را خوانده‌اید! در این مقاله هم قصد داریم به بررسی ادامه این بحث بپردازیم تا بتوانید با افزایش سرعت سایت، وضعیت سئوی سایت خود را بهبود ببخشید و رضایت کاربران را هم جلب کنید.

کمی اطلاعات بیشتر در مورد کوکی‌ها بدانید!

روز به روز به تعداد وب سایت‌هایی که به محض ورود به آن‌ها، از کاربر درخواست صدور مجوز استفاده از کوکی ها را می‌کنند، افزوده می‌شود. این وب سایت‌ها در واقع از کاربران می‌خواهند اجازه ردیابی رفتارها، علاقه‌، ارجحیت‌ها و حالت روحی‌ خود را صادر کنند! کوکی ها در ذات غیر ایمن بوده و یکی از راهکارهای ردیابی کاربران برای استفاده از یک سری اطلاعات درباره آن‌ها بر بستر اینترنت علیه خودشان است! اگر آن‌ها به درستی مورد استفاده قرار بگیرند، هیچ مشکلی به وجود نخواهند آورد، اما پیاده‌سازی ناصحیح کوکی ها، امنیت و حریم خصوصی را در معرض ریسک قرار می‌دهد. منظور از استفاده از آن‌ها علیه خود کاربران، خروار کردن کوله‌باری از تبلیغات بر سرشان مبتنی بر اطلاعات دریافت شده با استفاده از Cookieها است. این اتفاق دقیقا مخالف تجربه کاربری مورد انتظار است. روزگاری پنجره‌های پاپ آپ، یک سری تبلیغات غیر منتظره درباره محصولات و سرویس‌های اغلب غیر جذاب برای ما نشان می‌دادند. امروز با استفاده از کوکی‌ها، این تبلیغات سر و سامان پیدا کرده و منطبق با علاقه منحصربه‌فرد هر کاربر نمایش داده می‌شوند.  از نظر بیشتر کاربران، نمایش کوله‌باری از تبلیغات، مرتبط یا نامرتبط با علاقه شخصی، تجربه خوبی نیست و میزان کارایی یک وب سایت را کاهش می‌دهد.

از کوکی‌ها تا جای ممکن استفاده نکنید!

با استفاده از آن‌ها، وب سایت‌ها به صورت قانونی رد کاربران خود را گرفته و اطلاعات مفیدی درباره آن‌ها به دست می‌آورند. در ادامه این اطلاعات می‌توانند توسط همان وب سایت مورد استفاده قرار گرفته یا به شرکت‌های تبلیغ‌کننده فروخته شوند!  تصور کنید در پی خرید یک بخاری برقی به صورت اینترنتی هستید. بعد از جستجو در وب، در نهایت محصولی را خریداری می‌کنید. حال تا مد‌ت‌ها، تبلیغات بخاری برقی در سرتاسر وب شما را رها نمی‌کنند که به آن تبلیغات با هدف‌گیری مجدد، گویا تصمیم دارید کلکسیونی از این محصول در خانه خود ایجاد کنید! نکته مهم اینجا است که میلیون‌ها وب سایتی که از کاربران درخواست استفاده از کوکی ها را می‌کنند، حقیقتا به آن‌ها نیاز ندارند، مگر این که کاربر بخواهد درونشان یک حساب کاربری ایجاد کند. وقتی به صفحه اول یک وب سایت وارد می‌شوید، هدفتان از ورود به آن مشخص نیست. شاید تنها تصمیم دارید از یک سری مطالب این وب سایت استفاده کرده و سپس خارج شوید.

در چنین شرایطی، نیاز به استفاده از کوکی‌ها چیست؟ وقتی کاربر به هر دلیلی نیازمند ایجاد حساب کاربری در وب سایت شد، باید یک سری تنظیمات مربوط به اکانت خود را در آن پیکربندی کند. ولی دیگر یک رهگذر نبوده و کاربر وب سایت محسوب می‌شود، به همین دلیل باید یک سری اطلاعات درباره او کسب شود. البته، استفاده یا عدم استفاده صحیح از این اطلاعات تضمین شده نیست و شرکت همچنان می‌تواند از آن‌ها علیه کاربر استفاده کرده یا این اطلاعات را به شرکت‌های تبلیغاتی به فروش برساند. تصور کنید یک کاربر، به محض ورود به یک وب سایت، حالت تیره (Dark Mode) رابط کاربری آن را فعال‌سازی می‌کند. وقتی اجازه استفاده از Cookie از قبل توسط وی صادر شده است، همراه با ورودش به وب سایت، یک سری اطلاعات ذخیره شده از قبل را نیز به سرور ارسال می‌کند. طبق این اطلاعات، حالت تیره به صورت خودکار فعال شده و دیگر تنظیمات بر اساس علاقه وی پیکربندی می‌شوند.

رفع خطای Make favicon small and cacheable در GTmetrix

یکی از خطاهایی که کمتر ممکن است در هنگام تست سرعت سایت توسط GTmetrix با آن مواجه شوید، خطای Make favicon small and cacheable است که نمایش داده می‌شود و مربوط به فاوآیکون یا نمادک سایت است که در پنجره مرورگر به صورت یک تصویر نمایش داده می‌شود. با استفاده از فایوآیکون شما می‌توانید یک تصویر با فرمت png، jpg یا در حالت بهترش ico رو در اندازه‌های ۱۶*۱۶ یا ۳۲*۳۲ پیکسل به عنوان نماد سایت انتخاب کنید و در تب مرورگر نمایش دهید. از آن جایی که فاو آیکون به صورت ثابت است و ممکن است تا سال‌ها تغییری در آن ایجاد نکنید، بهتر است کاری کنید که اولاً با هر بازدید از صفحه، درخواست HTTP برای بارگذاری فاوآیکون ارسال نشود و دوم هم این که با کش کردن فاوآیکون کاری کنید که مدت زمان بیشتری در حافظه کش مرورگر بازدیدکننده‌ها باقی بماند. قبل از اینکه به نحوه برطرف کردن خطا بپردازم لازمه تا ببینیم اصلا فاوآیکون چیست و چرا اهمیت دارد؟

فعالیت در زمینه کسب‌وکار اینترنتی، میدان رقابتی بزرگ است که شرکت‌ها با رعایت نکات ساده‌ای می‌توانند برنده بازی این میدان رقابت شوند. میزان تجربه شما در این زمینه اهمیت ندارد، نکات و عناصری وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید در فضای وب به‌خوبی بدرخشید.

فعالیت در زمینه کسب‌وکار اینترنتی، میدان رقابتی بزرگ است که شرکت‌ها با رعایت نکات ساده‌ای می‌توانند برنده بازی این میدان رقابت شوند. میزان تجربه شما در این زمینه اهمیت ندارد، نکات و عناصری وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید در فضای وب به‌خوبی بدرخشید. کلمه Favicon ، مخفف عبارت Favorits icon است، فاوآیکون، آیکونی است بسیار کوچک که هنگام پیدا شدن آدرس اینترنتی موردنظر، در ابتدای آدرس دامنه در باکس آدرس بار مرورگرهای اینترنتی ظاهر می‌شود. این اشکال معمولاً یک لوگو وب‌سایت است که توسط برنامه‌های تولید فاوآیکون تولیدشده‌اند. فاو آیکن (favicon) همان طوری که از نامش مشخص است، یک آیکون کوچک از لوگوی سایت شما را می‌تواند تشکیل دهد که در کنار عنوان تمامی صفحات وردپرس نمایش داده شده و کاربران آن را مشاهده کنند. در حال حاضر بیشتر افرادی که با اینترنت کار می‌کنند، هرروز بارها فاوآیکون ها را می‌بینند. بسیاری از ما با فاوآیکون ها برخورد داریم ولی هیچ اطلاعات دقیقی در رابطه با آن نداریم. کاربران هرروز با فاوآیکون ها سروکله می‌زنند ولی متوجه حضور آن در فضای وب نمی‌شوند.  مغر ما تصویر را زودتر از متون تجزیه‌وتحلیل می‌کند. زمانی که شما وب‌سایتی را جستجو می‌کنید، با دیدن فاوآیکون ها بسیار راحت‌تر و سریع‌تر سایت موردنظر خود را پیدا می‌کنید. زمانی که تب‌های زیادی را بازکرده‌اید، چگونه سایت موردنظر خود را پیدا می‌کنید؟ در این موقعیت هم فاوآیکون ها به کمک شما می‌آیند و شما با دیدن آیکون وب‌سایت خود، به‌سرعت و به‌راحتی سایت موردنظرتان را پیدا می‌کنید.  اگر وب‌سایتی Favicon نداشته باشد، تصویر سفیدرنگی در کنار نام وب‌سایت دیده می‌شود.  تصور کنید نیاز دارید که تعدادی صفحه وب‌سایت در محیط اینترنت را نشانه‌گذاری کنید، اگر وب‌سایت‌هایی که به آن‌ها نیاز دارید و نشانه‌گذاری کرده‌اید، فاوآیکون نداشته باشد، با سختی می‌توانید وب‌سایت موردنظرتان را پیدا کنید.

اضافه کردن تصویر فاو ایکن نمونه

همونطور که در می دانید، در کنار عنوان هر تب آیکون‌هایی قرار دارد که هنگام مراجعه به سایت مورد نظر به ما نمایش داده می‌شوند و هر زمان که صفحه‌ای را بوکمارک کنیم و یا بین انبوهی از تب‌های باز شده در مرورگر قرار بگیریم با استفاده از فاوآیکون به راحتی قادر خواهیم بود تا صفحه مورد نظر را باز کرده و مشاهده کنیم. همان طور که در خطا Make favicon small and cacheable هم می‌بینید گفته شده که آیکون سایت را کاری کنید که هم کوچک باشد و هم این که قابلیت کش را براش فعال کنید. پس برای این که بتوانیم بهینه‌سازی روی آیکون سایت داشته باشیم، باید این دو هدف رو دنبال کنیم.

چگونه یک فاوآیکن معتبر داشته باشیم؟

طراحی مسئله بسیار مهم است، هم می‌تواند قاتل وب‌سایت شما باشد و هم می‌تواند نظر بازدیدکنندگان را به وب‌سایت شما جلب کند. شما باید بازدیدکننده را متقاعد کنید که بیشتر در وب‌سایت شما بماند. زمانی که استفاده از مرورگرها باب شد، وب‌سایت‌هایی با عنوان وب‌سایت‌های sticky محبوب شد که کاربر را بیشتر در وب‌سایت نگه می‌داشت. فاوآیکون ها به وب‌سایت شما اعتبار می‌دهد با پرداختن به فاوآیکون ها می‌توانید اعتبار بیشتری در چشم مخاطب ایجاد کنید.  استفاده از یک فاوآیکون سفارشی و خاص، به اعتبار وب‌سایتتان را تائید می‌کند. انتخاب Favicon مناسب، حرکتی است کوچک ولی به جایگاه کاربر شما اعتبار می‌دهد. بسیاری از وب‌سایت‌ها از فاوآیکون پیش‌فرض ورد پرس برای سایت خود استفاده می‌کنند، اگرچه این فاوآیکون بارها دیده‌شده است، ولی این فاوآیکون تکراری بهتر از هیچ‌چیز است. یک فاوآیکون سفارشی به بازدیدکننده شما می‌گوید که طراح وب‌سایت برای طراحی وب‌سایت وقت گذاشته است و نظر شمارا بیشتر جلب می‌کند. همه ما از میزان اهمیت لوگوها آگاه هستیم. لوگو شما ارتباط بصری مخاطب با شرکت شمارا برقرار می‌کند. تصور کنید که مک‌دونالد بدون M بزرگش دیگر مک‌دونالد خواهد بود؟ و یا توییتر بدون پرنده آبی‌اش، توییتر بود؟ لوگو وب‌سایت‌ها و کسب‌وکارهای بزرگ، نشانه‌ای برای شناخت آن‌ها است، Favicon هم تأثیری شبیه به لوگو دارد و در ابعاد کوچک بر ذهن مخاطب تأثیر می‌گذارد.

در مقاله بعدی به بررسی ادامه این بحث می‌پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *