اکثر ما به این باور رسیده‌ایم که کوکی‌ها بد هستند و بهتر است برای امنیت خود، آن‌ها را غیرفعال کنیم.اما بد نیست بدانیم کوکی‌ها علی‌رغم مغایرت با امنیت شخصی، از جهاتی نیز به درد می‌خورند. از همین رو در این مطلب به معرفی و تصحیح ۶ باور شایع ولی غلط در این باره می‌پردازیم.

کوکی چیست؟

پیش از رفتن سر اصل مطلب، بد نیست نگاهی اجمالی به کوکی‌ها بیندازیم. کوکی یک فایل نوشتاری کوچک است که در کامپیوتر شما ذخیره شده و معمولا حاوی نام، مقدار و مشخصات است و فعالیت‎های شما در مرورگر اینترنت را به این شکل در خود نگه می‎دارد. تقریبا همه‌ی مرورگرها قابلیت نشان دادن و پاک کردن کوکی‌ها را دارند که البته همانطور که گفتیم، برخی کوکی‌ها می‌توانند تجربه‌ی شما در اینترنت را بهبود نیز ببخشند.

۱.خرید آنلاین

در ابتدا هدف اصلی از ایجاد کوکی‌ها، معرفی ابزار مورد نیاز کاربر به او توسط شرکت‌های متفاوت بود. شرکت Netscape اولین شرکتی بود که به این کار پرداخت و به جای ذخیره‌ی اطلاعات بر روی سرور خود، به مطالعه‌ی اطلاعات قابل ذخیره بر روی سیستم کاربرد پرداخت.

بنابراین،ایجاد تجربه‌ای بهتر در خرید آنلاین از اصلی‌ترین اهداف ساخت کوکی بود و امروزه نیز این مورد همچنان پابرجا است. برای مثال احتمالا دیده‌اید که تقریبا همه‌ی سایت‌ها حتی پس از بستن صفحه و مرورگر، موارد لیست خرید شما را به یاد می‌سپارند. بدیهی است که با پاک یا غیرفعال کردن کوکی‌ها این اطلاعات نیز از دست می‌روند.

۲.پر کردن فرم‌ها

کوکی‌ها وظیفه‌ی حفظ کردن عبارات وارد شده در فرم‌های گوناگون را نیز دارند و از این روش، سرعت این کار را افزایش می‌دهند. البته این حفظ کردن برای همه‌چیز نیست و مواردی نظیر اطلاعات کارت بانکی شما بر خلاف نام و ایمیل ذخیره نمی‌شوند.

۳.تنظیمات شخصی

به یاد سپردن تنظیمات مدنظر شما نیز از وظایف کوکی‌ها است و سایت‌ها مواردی مثل زبان، واحد پول یا پوسته‌ی مورد نظر شما را از طریق کوکی ذخیره می‌کنند تا نیازی به تنظیم هرباره‌ی آن‌ها نباشد.

۴.محتوای شخصی

وبسایت‌ها با استفاده از کوکی اطلاعات مورد علاقه‌ی شما را ردیابی می‌کنند تا مطالب را طبق سلیقه‌تان نمایش دهند. برای مثال سایت مشهور آمازون از طریق کوکی اشیای مورد علاقه شما را پیدا کرده و در معرض نمایش می‌گذارد. این کار آمازون از طریق جمع‌آوری اطلاعات و تطابق آن با کاربران با علایق مشترک صورت می‌گیرد.

گوگل، فیسبوک، اسپاتیفای، نتفلیکس و بسیاری از سایت‌های مشهور دیگر نیز به همین طریق عمل می‌کنند که علاوه بر سودرسانی به آن‌ها، برای کاربران نیز مفید است چرا که در وقت آن‌ها صرفه‌جویی شده و یافتن مطالب مورد نظر آسان می‌شود.

۵.تایید ورود

این مورد را می‌توان اصلی‌ترین کاربرد کوکی دانست. سایت‌ها از طریق کوکی پلتفرم مورد استفاده‌ی شما را تشخیص داده و شما را به خاطر می‌سپارند تا نیازی نباشد هر بار جهت ورود به وب‌سایت، اطلاعات خود را وارد کنید.

۶.تبلیغات هدف‌مند

امروزه بسیاری از افراد از افزونه‌هایی جهت حذف تبلیغات استفاده می‌کنند که البته این کار اصلا توصیه نمی‌شود.

اگر قرار است تبلیغات را ببینید، بهتر نیست که حداقل آن‌ها موارد جالب توجه‌تری باشند؟ آیا کسی که به رودخانه دسترسی ندارد نیازی به دیدن تبلیغ چوب ماهیگیری دارد؟!

البته بسیاری از افراد نگران ذخیره شدن اطلاعاتی نظیر موقعیت مکانی، علایق و جستجوها هستند؛ اگر شما نیز از به اشتراک گذاشتن این موارد خوشتان نمی‌آید، پیشنهاد ما غیرفعال کردن کوکی‌های ثالث بر روی مرورگرتان است.

بدی کوکی‌ها

حال بد نیست به نکات منفی کوکی‌ها نیز بپردازیم. پیش‌تر مسئله‌ی حریم خصوصی اینترنتی را مطرح کردیم و بنابراین اکنون وقت بررسی امنیت است. یکی از مشکلات همیشگی، مشترک بودن کوکی‌ها میان سایت‌ها بوده‌است که می‌تواند بدون اطلاع کاربر مشکلات زیادی نظیر گول زدن مرورگر و بازدید از یک سایت نامطمئن را به وجود آورد.

آخرین مشکل نیز سوپرکوکی‌ها هستند که برخلاف اسمشان اصلا کوکی به حساب نمی‌آیند، چرا که اطلاعات بر روی مرورگر ذخیره نشده و قابل پاکسازی نیستند.

سخن آخر

نهایتا توصیه‌ی ما این است که به جای درنظر گرفتن کوکی‌ها به عنوان یک مسئله‌ی کاملا خوب یا بد، همه‌ی موارد ذکر شده را در نظر بگیرید و مطابق سلیقه‌تان در جای مورد نیاز جلوی استفاده‌ی آن‌ها را بگیرید.

Join the Conversation

1 Comment

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *