راه های بسیار زیادی برای افزایش نرخ تعامل اینستاگرام وجود دارد اما برای این کار باید ابتدا فاکتورهای مهم آن را بدانید! برخی از این فاکتورها عبارتند از:

تعداد بازدید پست‌ها: تعداد بازدید در رسانه‌های اجتماعی فیس‌بوک، توییتر و اینستاگرام در بخش‌های تحلیل آمار این رسانه‌ها در اختیار شما است. در فیس‌بوک و توییتر همه افراد که یک حساب کاربری دارند. می‌توانند به این آمار دسترسی داشته باشند. اما در اینستاگرام تنها دارندگان حساب تجاری (Business Account) توانایی مشاهده آمار را برای پست‌های خود دارند. بازدید یا برخورد کاربران با پست شما با مقدار ایمپرشن (Impression) مشخص می‌شود. علاوه بر ایمپرشن در رسانه‌های اجتماعی، اصطلاح دیگری به‌نام Reach وجود دارد.  ایمپرشن تعداد بازدیدی است که از پست شما شده است. ممکن است من به‌عنوان کاربر سه بار به پست شما سر بزنم. پس من به‌عنوان «یک» کاربر، «سه» ایمپرشن را برای پست شما به‌وجود آورده‌ام.  ریچ تعداد کاربرانی هستند که پست شما را دیده‌اند.

تعداد لایک پست‌ها: اولین چیزی که برای هر پست در هر شبکه اجتماعی -از لحاظ آماری- قابل مشاهده است، تعداد لایک‌های آن پست است. در تمامی مدل‌های فرمول بدست آوردن نرخ تعامل، لایک به‌چشم می‌خورد. تعریف آن مشخص است و همه کاربران در همه رسانه‌های اجتماعی با آن آشنا هستند.

تعداد کامنت‌ها: نظرات یا همان کامنت‌ها فاکتور دیگری در فرمول بدست آوردن نرخ تبدیل هستند. در رسانه‌های اجتماعی فیس‌بوک و اینستاگرام کاربران می‌توانند زیر پست‌های شما نظرشان را ارسال کنند. در این دو شبکه اجتماعی اصطلاح کامنت مورد استفاده قرار می‌گیرد.  در توییتر نیز به‌جای کامنت با منشن (Mention) طرف هستیم. کارکرد هر دو این‌ها یکی است و تفاوتی در انتقال پیام ندارند. تنها تفاوت در این است که در ابتدای نظر -پیام شما- آیدی صفحه کسی که برای‌اش نظر می‌نویسید درج می‌شود.

تعداد به اشتراک‌گذاری پست‌ها: در سه شبکه اجتماعی اینستاگرام، فیس‌بوک و توییتر شما می‌توانید پست‌ها را به‌اشتراک بذارید. اما ساز و کار هر یک متفاوت است. در فیس‌بوک شیر کردن یا به‌اشتراک‌گذاری همانند ریتوییت در توییتر است. یعنی می‌توانید پستی را در صفحه خودتان بازنشر کنید -علاوه بر مدل مرسوم اشتراک که برای مثال به‌شما اجازه اشتراک در تلگرام را هم می‌دهد-.  در اینستاگرام شما می‌توانید پست‌ها را برای دیگران ارسال کنید. یعنی با به‌اشتراک‌گذاری می‌توانید پستی را به‌صورت مستقیم به بخش دایرکت (Direct) آن شخص ارسال کنید. تعداد این به‌اشتراک‌گذاری‌ها هم در بخش آمار و تحلیل نمایش داده می‌شود.  در توییتر هم امکانی مشابه وجود دارد. شما علاوه بر مدل مرسوم اشتراک که برای مثال می‌توانید پستی را در سایر شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها ارسال کنید، می‌توانید پستی را به بخش پیام‌های یک شخص بفرستید.

تعداد ذخیره پست‌ها: ذخیره کردن امکانی است که در اینستاگرام مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌نوعی همان بوک‌مارک (Bookmark) است. آمار این مورد را هم می‌توانید در بخش اینستایت اینستاگرام برای هر پست مشاهده کنید. کاربران صفحه شما می‌توانند با ذخیره کردن یک پست، آن را در بخش پست‌های ذخیره شده حساب خود داشته باشند. از این فاکتور هم می‌توانید در محاسبه‌های نرخ تعامل استفاده کنید.  فقط توجه داشته باشید که اگر قصد دارید از این فاکتور در فرمول محاسبه نرخ تعامل استفاده کنید. باید آن را جایگزین بخش به‌اشتراک‌گذاری کنید. و یا آن را به مجموع لایک و کامنت و به‌اشتراک گذاری اضافه کنید. درنظر داشته باشید که لایک و کامنت نباید از فرمول شما در اینستاگرام حذف شوند. همانند قابلیت ذخیره‌ کردن که مربوط به اینستاگرام بود، قابلیت ریتوییت کردن هم مختص شبکه اجتماعی توییتر است. شما در توییتر می‌توانید، توییت -یا همان پست- افراد دیگر را در صفحه خود ریتوییت یا بازنشر کنید.  تعداد ریتوییت‌ها برای محاسبه نرخ تعامل در توییتر بسیار اهمیت دارد. به‌قدری که می‌توانید آن را جایگزین بخش کامنت‌ها کنید. این ماهیت رسانه‌های اجتماعی است. ارزش ریتوییت کردن در توییتر بسیار بالاتر از منشن و کامنت گذاشتن است.  اما در مدل دقیق‌تر که به‌اشتراک‌گذاری را به مجموع لایک و کامنت اضافه کردیم، شما می‌توانید در توییتر به‌جای به‌اشتراک‌گذاری، تعداد ریتوییت‌های پست‌ها -توییت‌ها- را در فرمول محاسبه کنید.

یک نکته مهم در زمینه تولید محتوا برای افزایش تعامل کاربران

اگر می‌خواهید برندتان به عنوان رهبر بازار در صنعت یا حرفه‌تان شناخته شود اطلاعات تخصصی و به‌روز مرتبط با کسب‌وکارتان را در اینستاگرام با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید. رهبر بازار بودن به ویژه برای کسب‌وکارهای B2B باعث ایجاد اعتبار و افزاش فروش می‌شود. یکی از موثرترین راه‌ها برای اینکه برندتان به عنوان رهبر بازار معرفی شود انتشار محتواهای تخصصی، کاربردی و مرتبط با کسب‌وکارتان است. محتوای آموزشی ویدیویی می‌تواند برای مخاطبان جذاب بوده و شما را یک گام پیش‌تر از رقیب‌هایتان قرار دهد.

اگر تولید محتوای آموزشی برایتان مقدور نیست، برای اینکه در حرفه‌تان پیشگام باشید از ترندهای مرتبط غافل نشوید. چنین محتواهایی باعث می‌شود به عنوان منبع خبری معتبر در کسب‌وکارتان شناخته شوید و منجر به ارتقا نام برندتان خواهد شد. به مخاطبان خود نشان دهید در حرفه‌تان چه خبر است و اتفاقات مربوط به آن را گزارش دهید. این اقدام تصویر معتبری برای کسب‌وکارهای B2B می‌سازد. یک تکنیک دیگر برای کسب اعتبار و اعتماد مخاطبان، بازگو کردن داستان مشتریان‌تان است. این کار یک تصویر واضح و شفاف از همکاری با برندتان در ذهن مخاطب‌ می‌سازد. زمانی که از مشتریان و پروژه‌هایتان می‌گویید، مشروعیت برندتان را بیش از پیش می‌کنید. بیان تجربه به کاربران این پیام را می‌رساند که کسب‌وکارتان آماده است تا در کنار مشتری‌های واقعی آن‌ها را به هدف‌هایشان برسانید و نیازهایشان را برطرف سازید. برای تاثیرگذاری بیشتر از نقل قول‌ و بازخورد مشتری‌های خود در محتوایتان استفاده کنید. در مقاله بعدی به بررسی ادامه این موضوع می‌پردازیم.

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *