یکی از پرکاربردترین و محبوب‌ترین رسانه‌های مورداستفاده ایرانیان برای چت کردن و اشتراک انواع محتوا مانند متن، عکس، ویدیو، gif و … است. علاوه بر این کاربردها، از این پلتفرم می‌توان برای بازاریابی، فروش محصول و کسب درآمد استفاده کرد. طبق آخرین اخبار منتشرشده، میزان درآمد کانال‌های تلگرامی پرمخاطب تنها از طریق تبلیغات ماهانه ۳۰ میلیون تومان است. روزانه بیش از ۱۰ میلیارد پیام در تلگرام ردوبدل می‌شود. امکانات وسیعی که تلگرام در اختیار کاربران قرار می‌دهد، موجب محبوبیت این اپلیکیشن و افزایش روزبه‌روز کاربران ایرانی آن می‌شود. با توجه به آمار بالای ۳۰ میلیون کاربر ایرانی در تلگرام، بهترین فرصت برای صاحبان کسب‌وکار و بازاریابان ایرانی فراهم‌شده تا در سریع‌ترین و ساده‌ترین روش به مخاطب هدف خود دست یابند و به کسب درآمد بپردازند. به دلیل حضور اقشار و سنین مختلف کاربران در تلگرام، انجام تبلیغات در این پلتفرم‌ برای هر نوع کسب‌وکاری سودآور خواهد بود. برای یک مارکتینگ موفق در تلگرام، بازاریابی محتوایی بسیار مهم است. روش‌هایی که برای بازاریابی تلگرامی مورداستفاده قرار می‌گیرد شامل موارد زیر می‌شود:

کانال تلگرام راه‌اندازی کنید!

کانال‌های تلگرامی محل بسیار مناسبی برای تبلیغ محصولات و خدمات شما است. کانال‌ها از لحاظ تعداد عضو هیچ‌گونه محدودیتی ندارند. امکان قرار دادن چندین ادمین برای یک کانال وجود دارد که باعث افزایش سرعت می‌شود. همچنین، تلگرام توانایی شمارش تعداد بازدید هر پستی که منتشر می‌کنید را فراهم می‌کند و از این طریق می‌توانید تعداد بازدید پست‌های خود را متوجه شوید که در تجزیه‌وتحلیل نتایج بسیار کمک می‌کند.

تبلیغات در کانال‌های پرمخاطب را فراموش نکنید!

ایجاد یک بنر با محتوای مناسب و پخش آن در گروه‌ها و کانال‌های پرمخاطب یکی از راه‌های جذب مخاطب است. شعار تبلیغاتی و مطالب موجود بنر باید کوتاه، جذاب و نشان‌دهنده کسب‌وکار شما باشد. این بنر باید دربردارنده دکمه CTA باشد. این دکمه می‌تواند لینک کانال تلگرام، آدرس وب‌سایت، آدرس اینستاگرام یا هر چیز دیگری باشد. معمولاً درصورتی‌که تعداد اعضای یک کانال، بالای ۲۰ هزار نفر باشد، تبلیغات در آن‌ها بازخورد خوبی خواهد داشت. البته همواره تمرکز روی قشر مخاطب یک کانال مهم‌تر از تعداد اعضای آن است. اگر محصول شما یک وسیله آشپزی است، تبلیغ آن در یک کانال پرمخاطب اخبار بازی منطقی نیست، اما اگر کانالی با تعداد اعضای کمتر درزمینهٔ معرفی دستور غذا فعالیت دارد، تبلیغ در آن می‌تواند بیشتر به اهداف SMM شما کمک کند.

تبلیغات در کانال‌های معرفی به صورت بهینه

برخی کانال‌های تلگرام مخصوص معرفی هستند و اغلب مردم برای پیدا کردن کانال‌های موردنظرشان عضو این کانال‌های معرفی می‌شوند. این روش در ابتدای فعالیت کانال تلگرامی، راه‌حل خوبی برای معرفی خود به دیگران است. این کانال‌ها برای نمایش پست تبلیغات به مدت طولانی به‌عنوان آخرین پست، پول زیادی دریافت می‌کنند.

تبادل لینک با سایر کانال‌ها

برای افزایش تعداد عضو کانال تلگرام خود می‌توانید با ادمین‌های کانال‌های دیگر قرارداد ببندید که بنر تبلیغات یکدیگر را برای مدت مشخصی در کانال خود قرار دهید. بهتر است کانال‌های انتخابی برای این کار، مرتبط با کسب‌وکار شما باشد. به‌عنوان‌مثال، گذاشتن بنر تبلیغات آشپزی در کانال فروش قطعات خودرو عاقلانه نیست.

تبلیغات در وب‌سایت

اگر وب‌سایت فعالی دارید که تعداد بازدیدکنندگان آن زیاد است، در قسمت معرفی وب‌سایت، حتماً آدرس کانال تلگرام خود را قرار داده و با ارائه اطلاعات جدید کاربر، او را به عضویت در کانال تشویق کنید. اگر در مرحله‌ای هستید که هدف SMM شما افزایش تعداد اعضای کانال تلگرام است، این روش بسیار مناسب خواهد بود.

تبلیغات در صفحات اجتماعی دیگر

اگر کسب‌وکارتان دارای صفحات اجتماعی دیگری مانند اینستاگرام، توییتر، فیسبوک و … است که مخاطبان زیادی دارند، با قرار دادن آدرس تلگرامی خود، همان مخاطبان را به کانال خود دعوت کنید و مطالب متفاوتی نسبت به بقیه صفحات اجتماعی را در کانال خود ارائه دهید. با توجه به محبوبیت اینستاگرام در بین ایرانیان، حتماً آدرس کانال تلگرام خود در قسمت معرفی (Bio) قرار دهید.

آدرس کانال در تمام پست‌ها

با توجه به اینکه مطالب و عکس‌های کانال شما ممکن است توسط افراد زیادی به اشتراک گذاشته شوند، باید آدرس تلگرام خود را در تمامی پست‌ها قرار دهید. از این طریق افراد زیادی با کانال شما آشنا خواهند شد.

بازاریابی در اینستاگرام

اینستاگرام با داشتن ۲۰۰ میلیون کاربر فعال به‌طور روزانه و ۷۰۰ میلیون کاربر فعال به‌صورت ماهانه، یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شود. هیچ‌کس دوست ندارد که در شبکه‌های اجتماعی با تبلیغات مواجه شود. این تبلیغات باید به شیوه‌ای غیرمستقیم به دست مخاطبین برسد. در صورت استفاده مناسب از امکانات موجود، اینستاگرام می‌تواند بستر مناسبی را برای نمایش محصولات و تبلیغات به مخاطبین هدف را با شرایط مذکور فراهم کند. ساخت تبلیغات باکیفیت و استفاده از تکنیک‌های فروش، به‌راحتی شما را قادر می‌سازد محصولات خود را از طریق اینستاگرام به فروش برسانید.

پروفایل اینستاگرام

پس از ایجاد حساب کاربری در اینستاگرام، در قسمت بیوگرافی پروفایل، آدرس وب‌سایت و آدرس ایمیل کاری و موقعیت جغرافیایی خود را قرار دهید تا مخاطبان به‌راحتی بتوانند به وب‌سایت شما نیز دسترسی داشته باشند. از تصاویر و نوشته‌های مناسب برای پروفایل خود استفاده کنید به‌گونه‌ای که به‌راحتی توسط کاربران قابل شناسایی باشد. توضیحات مناسبی را در قسمت پروفایل خود ارائه دهید که به‌صورت واضح نشان‌دهنده کسب‌وکار شما باشد. همچنین، به‌تازگی اینستاگرام، امکان قرار دادن contact برای اکانت‌های تجاری را اضافه کرده است که از آن طریق، مخاطبان به‌صورت مستقیم با شما در ارتباط خواهند بود. از دیگر قابلیت‌های پروفایل تجاری می‌توان به گزارش‌های آماری که توسط خود اینستاگرام ارائه می‌شود، اشاره کرد. در این گزارش‌ها تعداد مشاهده شدن پست‌ها، تعداد لایک‌ها، میزان فعالیت مخاطبان در ساعات مختلف روز و روزهای مختلف هفته، دموگرافی مخاطبان و … قابل مشاهده هستند.

کسب‌وکارها، کارمندان و جویندگان کار باید از این پلتفرم برای انتشار پست‌هایی مانند آگهی‌های شغلی، توصیفات شرکت و جستجوی کار استفاده کنند. در مورد فرکانس انتشار پست در LinkedIn، ۲ تا ۴ مرتبه در هفته رقم مطلوب است. لینکدین هم مانند اینستاگرام و توئیتر، آماری از هر پست به شما ارائه خواهد کرد. دقت ارائه آمار در این پلتفرم نسبت به دو پلتفرم دیگر بیشتر است و اطلاعات دموگرافی آن در مورد مخاطبانی که با هر پست تعامل داشته‌اند، بینش دقیقی برای مدیریت حضور و SMM به شما خواهد داد. در مقاله بعدی به بررسی ادامه این بحث می‌پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *