در این بخش، مراحل انجام SMM را توضیح می‌دهیم. چهار مرحله نخست در جهت حضور در شبکه‌های اجتماعی و سه مرحله آخر برای اجرای بازاریابی در این شبکه‌ها مطرح شده است. باید به این نکته توجه داشته باشید که تمامی این مراحل به یکدیگر وابسته هستند. بااین‌وجود، ممکن است بعضی کسب‌وکارها در شبکه‌های اجتماعی حضور نداشته باشند، اما قصد تبلیغ در این شبکه‌ها را داشته باشند. به‌ عنوان ‌مثال، صاحب یک برند لباس ممکن است حساب کاربری اینستاگرام نداشته باشد، اما به دلیل حجم بالای کاربران این پلتفرم اجتماعی، قصد تبلیغ و نمایش کسب‌وکار خود در اینستاگرام را داشته باشد و از این طریق کاربران اینستاگرام را به بازدید از وب‌سایت خود هدایت کند و ترافیک وب‌سایت خود را افزایش دهد. یا اینکه یک توسعه‌دهنده بازی، ممکن است به کانال تلگرامی برای کاربران خود نیاز نداشته باشد، اما برای تبلیغ بازی، جذب مخاطبان ایرانی بیشتر و به دست آوردن نصب بیشتر از طریق تبلیغ در تلگرام که دارای محبوبیت زیادی نزد ایرانیان است، استفاده کند. مراحل حضور و مارکتینگ در شبکه‌های اجتماعی را می‌توان به‌صورت خلاصه به شکل زیر بیان کرد:

عضویت در شبکه‌های اجتماعی:  با توجه به اهداف کسب‌وکارتان، پلتفرم موردنظر خود را انتخاب و در آن عضو شده و یک حساب کاربری برای کسب‌وکارتان بازکنید. قبل از برنامه‌ریزی و اجرای استراتژی، ابتدا به نکاتی که در ادامه می‌گوییم، توجه کنید: هدف از حضور در شبکه‌های اجتماعی چیست؟ برای عضویت در شبکه‌های اجتماعی، چه چیزهایی نیاز است؟ آیا شبکه‌های اجتماعی شما از لحاظ محتوا، عکس، طراحی، URL و … بهینه شده است؟ کدام شبکه در حال حاضر برای شما مفیدتر است؟ پروفایل شما در مقایسه با پروفایل رقبا چگونه است؟

مشتری ایده‌آلتان کیست: در این مورد هرچه مشتری نهایی را دقیق‌تر توصیف کنید، بهتر خواهد بود. به‌عنوان‌مثال، اگر مخاطبان هدف شما والدین ساکن تهران باشد، هدفمندی خوبی است، اما اگر بتوانید جزئیات بیشتری مانند سن و سطح درآمد را نیز به‌عنوان معیارهای انتخاب خود قرار دهید، به کسب‌وکار شما کمک شایانی خواهد کرد. در صورت انتخاب مخاطبین هدف اشتباه، مارکتینگ با شکست مواجه خواهد شد. برای یک انتخاب صحیح و مناسب ابتدا معیارهای مختلفی را در مورد افراد بررسی کنید! این معیارها عبارتند از: سن، محل سکونت، عنوان شغلی، درآمد، بیشترین شبکه‌های اجتماعی مورد استفاده.

موقعیت مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی: پس از ایجاد حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی، باید موقعیت حضور خود در این شبکه‌ها را به‌گونه‌ای تثبیت کنید که نشان‌دهنده قصدتان از این حضور و منعکس‌کننده برند شما باشد. برای این کار، مشتریان ایده آل خود را نیز در نظر بگیرید. در صورت مشخص نکردن هدف حضور در شبکه‌های اجتماعی و انتشار پست‌های عمومی به‌صورت رندوم و بی‌هدف، این استراتژی با شکست مواجه خواهد شد؛ زیرا مردم همیشه افراد متخصص در یک حوزه را دنبال می‌کنند نه افرادی که به‌صورت عمومی فعالیت می‌کنند.

تولید محتوایی که تعامل ایجاد کند: متأسفانه، بسیاری از کسب‌وکارها مستقیماً و بدون انجام مراحل قبل، اقدام به اجرای این مرحله می‌کنند. با در دست داشتن اطلاعاتی نظیر مشتریان ایده آل و هدف از حضور برای این مشتریان، ایجاد محتوای مربوطه آسان به نظر می‌آید.  محتوا اشکال مختلفی دارد، اما شما باید از محتوایی استفاده کنید که هم‌راستا با اهداف مشخص‌شده برای مشتریان ایده آل و مهارت‌های شما باشد. در نظر گرفتن محتوای باکیفیت، جذاب و مرتبط باید در اولویت قرار گیرد. به‌منظور مشخص شدن زمان، فرکانس و موضوعات پست کردن هر محتوا، پیشنهاد می‌شود که یک تقویم محتوا ایجاد کرده و طبق آن عمل کنید. همواره کیفیت محتوا را نسبت به کمیت آن در اولویت قرار دهید.

تعیین اهداف کلیدی موفقیت: به‌منظور پی بردن به میزان موفقیت حضور خود، نیاز به تعریف و اندازه‌گیری فاکتورهایی است. علاوه بر میزان موفقیت استراتژی، باید تأثیرگذاری زمان و پول صرف شده برای این استراتژی را نیز اندازه گرفت. برخی از شاخص‌هایی که باید اندازه‌گیری شوند شامل موارد زیر است:

سرمایه‌گذاری روی ابزار مدیریت شبکه‌های اجتماعی: اغلب بازاریابان به‌منظور افزایش سود خود، از ابزارهایی برای مدیریت شبکه های اجتماعی استفاده می‌کنند. استفاده از این ابزار ها باعث تسهیل استفاده از این شبکه‌ها می‌شود. یکی از مزایای این ابزارها، امکان زمان‌بندی انتشار پست‌ها است. برای عملکرد مناسب، ابزار مدیریت خود را با تقویم محتوایی که در مرحله قبل ایجاد کرده‌اید، هماهنگ کنید. در ادامه همین مقاله ابزارهای مفید و کاربردی را بررسی می‌کنیم.

آنالیز و بهینه‌سازی استراتژی: می‌توان گفت که این مرحله، مهم‌ترین نقش در موفقیت کسب‌وکارها در رسانه‌های اجتماعی را دارد. بااین‌وجود، بسیاری از بازاریابان از آزمون‌ و خطا استفاده می‌کنند که ممکن است همواره نتیجه دقیقی را از این کار به دست نیاورند؛ اما دنبال کردن نتایج، تجزیه‌وتحلیل داده‌های به‌دست‌آمده و ایجاد تغییرات برای بهینه‌سازی نتایج بهترین راه‌حل ممکن است.  در نظر داشته باشید، بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، کار ثابتی نیست و همواره در حال تغییر است و شما نیز باید خود را با این تغییرات همگام سازید؛ بنابراین، یک استراتژی ایجاد کرده و با گذر زمان و به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد کسب‌وکار و مخاطبین خود، به‌صورت مداوم آن را بهینه سازید تا بهترین نتیجه را به دست آورید. برای اجرای SMM، ابتدا باید پلتفرم موردنظر خود را بر اساس اهداف کسب‌وکارتان، اهداف بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، میزان بودجه و مشتریان هدف خود انتخاب کنید. درنتیجه، پیش از انتخاب پلتفرم مناسب، باید تحقیقاتی را انجام دهید. به‌عنوان‌مثال، باید بدانید که مخاطبان هدف شما اغلب در کدام‌یک از پلتفرم‌ها فعالیت دارند. در مقاله بعدی به بررسی ادامه این بحث می‌پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *