الگوریتم‌های هر شبکه اجتماعی به دنبال امنیت و راحتی کاربران است؛ مهم‌ترین فاکتور برای ایجاد امنیت کاربران، ایجاد محدودیت برای کاربرانی است که مزاحمت ایجاد می‌کنند. یکی از مهم‌ترین محدودیت‌هایی که صفحات اینستاگرامی با آن مواجه می‌شوند، شادوبن اینستاگرام است! محدودیت شادوبن(shadow ban) اینستاگرام محدودیتی است که باعث می‌شود صفحه شما کمتر دیده شود و بازدید صفحه اینستاگرامتان تا حد زیادی کاهش پیدا کند. اگر مدیر یک صفحه بزرگ اینستاگرام هستید، فرض کنید بازدید چند صد هزارتایی صفحه شما در کمتر از یک هفته تا ۱۰ هزار بازدید کاهش پیدا کند! قطعا این مسئله ناراحت‌کننده است و تنها راه‌ برای جلوگیری از شادوبن اینستاگرام رعایت برخی نکات است. در این مقاله قصد داریم به بررسی شادوبن اینستاگرام بپردازیم و چند راه‌کار برای جلوگیری از محدود شدن صفحه اینستاگرام به شما معرفی کنیم. شما هم متوجه افت شدیدی در اینگیجمنت اینستاگرام‌ شده‌اید و تعداد فالوئرهای دریافتیتان رو به کاهش است و یا هشتگ‌هایتان کار نمی‌کند؟ این روزها همه در مورد کاهش لایک، کاهش کامنت، افت فالوئر، شدوبن (shadow ban) و …. در آپدیت جدید الگوریتم اینستاگرام صحبت می‌کنند. باور کنید یا نه، شادوبن یک حرکت خوب برای پاکسازی پلتفرم اینستاگرام است.

شادوبن اینستاگرام و دلیل آن چیست؟

تا چند ماه گذشته، اکانت‌های فیک زیادی در اینستاگرام می‌دیدیم، هشتگ‌هایی که به صورت سیل‌وار و با تصاویر و کامنت‌های نامناسب پست می‌شدند، همچنین ممکن است کامنت‌های تبلیغاتی زیادی برای پست‌های خود دریافت می‌کردید یا اکانت‌هایی برای تبلیغات یا فروش محصولات، شما را فالو می‌کردند، ولی به لطف الگوریتم جدید اینستاگرام همه‌ی اینها از بین رفته است.  مثلا شما یک آژانس دیجیتال مارکتینگ در اینستاگرام فالو می‌کردید و در کمتر از چند ساعت آژانس های دیجیتال مارکتینگ دیگری شما را فالو می‌کردند. یا شما هشنگ بازاریابی دیجیتال را در اینستاگرام فالو می‌کنید و پستی در آن می‌بینید که تبلیغ طراحی سایت است! اینستاگرام از چنین چیزی خوشش نمی‌آید، اینکه کاربرانش تجربه‌های نامطلوبی در آنجا داشته باشند.  اما در اصل با این سیاست‌های سخت، برای خیلی از اکانت‌های حقیقی و واقعی نیز مشکل ایجاد شد. این وظیفه‌ی ماست تا از این فیلترهای سخت اینستاگرام عبور کنیم و نشان دهیم که ما انسان‌های حقیقی هستیم و اکانت‌های ما نیز واقعی است. همانطور که گفتیم شادوبن اینستاگرام یکی از محدودیت‌هایی است که بر اساس الگوریتم‌های این شبکه اجتماعی بر روی برخی صفحات اعمال می‌شود. صفحاتی که با محدودیت شادوبن مواجه می‌شوند، تا مدتی در بخش اکسپلور و هشتگ‌ها دیده نمی‌شوند و کاربرانی که از طریق هشتگ‌ها پست‌هایتان را دنبال می‌کنند، دیگر نمی‌توانند پست‌های شما را در بخش هشتگ‌ها ببینند.

شادوبن اینستاگرام اولین بار توسط صفحه یک عکاس پیگیری شد! این عکاس متوجه شد که پست‌هایش در بخش هشتگ‌ها دیده نمی‌شوند و به دنبال دلیل آن بود. با توجه به این که کاربران عادی از الگوریتم‌های اینستاگرام به خوبی اطلاع ندارند، دلیل آن هنوز هم برای بسیاری از کاربران مشخص نیست. این عکاس متوجه شد با توجه به الگوریتم‌های اینستاگرام محدودیتی بر روی صفحه اینستاگرامش اعمال شده است که این محدودیت شادوبن اینستاگرام نام گرفت. مثلاً ساده‌ترین محدودیت شادوبن اینستاگرام این است که اگر در پست‌های خود از هشتگ‌ها استفاده کنید، آن پست باید در هشتگ مربوطه نمایش داده شود اما کاربران نمی‌توانند آن را ببینند! البته شادوبن اینستاگرام در موارد دیگر هم تاثیرگذار است و از روش‌های دیگری هم باعث کاهش بازدید صفحه می‌شود. این محدودیت بسیار آزاردهنده است و گاهی آن‌قدر طولانی می‌شود که مدیر صفحه از پیج اینستاگرام خود نا امید می‌شود. برای آن که با این محدودیت مواجه نشوید، پیشنهاد ما این است که فاکتورهایی که در ادامه بررسی می‌کنیم را رعایت کنید تا صفحه شما دچار شادوبن اینستاگرام نشود. ۵ راه‌کاری که در ادامه بررسی می‌کنیم، معمولاً روش‌های اسپمی هستند که توسط کاربران انجام می‌شوند؛ این ۵ راه‌کار را بشناسید و سعی کنید در صفحه خود آن را استفاده نکنید! اصطلاح «شدوبن یا ممنوعیت در سایه» را حدودا سال ۲۰۰۶ برای اولین بار توییتر استفاده کرد. توییتر اعلام کرد توییت‌هایی که توهین آمیز باشند دارای یک وقفه موقت شده و در نتیجه کاربرانی که قوانین توییتر را بشکنند، توییت‌های آنها فیلتر می‌شود. البته توییتر برخلاف اینستاگرام کاربران خود را مطلع می‌کند!  اما بر روی پلتفرم اینستاگرام وقتی شدوبن اتفاق می‌افتد، کاربر مطلع نمی‌شود. آن‌ها پست‌های شما را از کاربرانی که شما رو فالو نمی‌کنند پنهان می کنند، که مانعی برای رشد اکانت شما و دریافت فالوئر بیشتر می‌شود. زیرا افرادی که شما را فالو نمی‌کنند، قادر به دیدن پست‌های شما از طریق هشتگ یا اکسپلوور نخواهند بود. و تمام هشتگ‌های شما و استراتژی‌های آن شکست می‌خورد. اگر از اینستاگرام برای کسب‌وکار استفاده می‌کنید، شکست در استراتژی، می‌تواند باعث کاهش مشتری و درآمد و در نتیجه منجر به شکست بیزینس شود.

آیا اکانت ما شادوبن شده است؟

شادوبن در اینستاگرام برای جلوگیری از انتشار پیج یا محتوایی هست که قوانین اینستاگرام رو به بازی گرفته! در بخش اکسپلور(سرچ اینستاگرام) پست های شما منتشر نمی‌شود. حالا شاید برای شما سؤال پیش آمده باشد که چگونه می‌توانیم بفهمیم که اکانت اینستاگرام ما، شادوبن شده است.متاسفانه اگر اکانت شما، شادوبن شده باشد، اینستاگرام به شما اطلاع نخواهد داد. اگر احساس می‌کنید با وجود فالوئر‌های زیادی که دارید، مدتیست تعداد آن‌ها رشد نکرده است، می‌توانید حدس بزنید که شادوبن شده‌اید و برای اطمینان می‌توانید یک هشتگ که چندان محبوب و ترند نیست را زیر یکی از پست‌های خود قرار دهید، سپس هشتگ مورد نظر را سرچ کنید اگر در قسمت پست‌های اخیر مربوط به هشتگ، پست خود را مشاهده نکردید، یعنی شادوبن شده‌اید. چه پست‌هایی که بصورت رندوم بر اساس جذابیت و الگوریتم های اینستاگرام به کاربرانش پیشنهاد میده چه در بخش سرچ هشتگ!  البته توجه کنید که الگوریتم های جدید اینستاگرام باعث شده که engagement (نرخ تعامل کاربران:لایک،کامنت) حداقل تا ۳۰ درصد کاهش پیدا کند. چک کردن اینکه آیا پست‌های شما از طریق سرچ هشتگ به نمایش داده می‌شود، بهترین راه برای این است که بفهمید شدوبن شده‌اید یا نه. برای این کار، پست جدیدی در اینستاگرام با دو یا سه هشتگ غیر معروف در کپشن، و چند هشتگ غیر معروف در کامنت اول بگذارید. سپس چک کنید که آیا پست‌های شما برای اکانت هایی که شما را فالو نکرده‌اند از طریق هشتگ نمایش داده می‌شود یا نه! توجه داشته باشید که اگر شما از یک هشتگ معروف استفاده کرده‌اید، احتمال اینکه آن‌ها قادر به پیدا کردن تصویر شما باشند تقریبا صفر می‌شود. بنابراین، از هشتگ‌های غیر معروف که به‌طور روزانه آپدیت نمی‌شوند برای بررسی این موضوع استفاده کنید.

  • آموزش آنفالو کردن تمام فالورهای اینستاگرام به رایگان
  • یک نکته! برخی از کاربران که برای افزایش فالوورهای خود از ربات اینستاگرام استفاده می‌کنند، این مسئله را رعایت نمی‌کنند یا حتی نمی‌دانند! اگر از ربات اینستاگرام استفاده می‌کنید، توجه داشته باشید که تعداد فالو کردن شما در هر ساعت کمتر از ۳۰ نفر و در روز کمتر از ۸۰۰ باشد تا محدود نشوید. مثلاً می‌توانید در تنظیمات ربات خود برای هر ساعت فالو کردن را به ۲۵ نفر و در روز به ۶۰۰ نفر محدود کنید تا احتمال شادوبن اینستاگرام به صفر برسد. برخی کاربران فکر می‌کنند تعداد بالاتر به معنای رشد زودتر صفحه است اما باید توجه داشته باشید که اگر محدود به شادوبن اینستاگرام شوید، صفحه شما تا چند روز و گاهی تا چند هفته عملاً غیرفعال است و نمی‌توانید کسی را دنبال کنید.

تعدادی که در بالا گفتیم بستگی به شرایط مختلفی دارد که البته باز هم اطلاعات دقیقی از آن در دسترس نیست! مثلاً ممکن است بهترین حالت برای صفحات کوچک‌تر ۶۰۰ عدد در روز باشد اما برای صفحات بزرگ‌تر این تعداد به بالای ۱,۰۰۰ برسد. هیچ‌وقت سعی نکنید با آزمون و خطا بر روی صفحه خود آن را شناسایی کنید؛ زیرا یک بار شادوبن شدن رشد صفحه شما را تا حد زیادی برای چند روز کاهش می‌دهد و ریزش زیادی در صفحه خود مشاهده خواهید کرد.

غییرات اخیر الگوریتم اینستاگرام، باعث شده تا استفاده از اپلیکیشن‌های زمانبندی پست‌ها که عکس‌های شما را به صورت خودکار ارسال می‌کند و یا دریافت لایک و فالوئر خودکار، برای اکانت شما شدوبن به ارمغان بیاورد. تا به حال از این بات‌ها استفاده کرده‌اید؟ مانند لایک و کامنت خودکار و یا از این قبیل کارها؟ حتی اگر سال‌ها پیش از سرویس این بات‌ها استفاده کرده باشید، ممکن است هنوز به اکانت شما متصل باشد. برای فهمیدن، از طریق دسکتاپ کامپیوتر، با اکانت خود لاگین شوید، و بررسی کنید آیا آن ها هنوز به اکانت شما لینک شده اند یا نه. برای انجام اینکار با استفاده از کامپیوتر وارد سایت www.instagram.com  شوید، وارد صفحه پروفایل شوید، سپس روی گزینه Edit your profile کلیک کنید و وارد بخش Authorized Applications شوید. در این بخش هر ابزاری را که نمیشناختید با کلیک بر روی کلید بزرگ آبی رنگ Revoke Access دسترسی اش را لغو کنید.  اینستاگرام از کجا می‌فهمد شما از این اپلیکیشن‌ها و بات‌ها استفاده می‌کنید؟! خیلی ساده. وقتی اکانت شما در یک لحظه از آی پی های مختلف لاگین می‌شود، این به نظر اینستاگرام مشکوک است و باعث جلب توجه آن‌ها می‌شود.  نمی‌توان به صورت دقیق به این سوال پاسخ داد، ما در جورچین اکانت‌هایی داشته‌ایم که با بات که شادو بن نشده‌اند و همچنین اکانت‌هایی بدون استفاده از بات مشکلی برایشان پیش آمده است. اما میزان فعالیت بات می‌بایست با میزان فعالیت اکانت در اینستاگرام مطابقت داشته باشد.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

2 Comments

  1. سلام من خیلی افت بازدید و …… داشتم شادبونم نشده پیجم ولی پست‌ها و ایدی و …. تقییر دادم و میدونم از همینه فقط راه‌حلی سراغ دارید؟؟

  2. سلام من خیلی افت بازدید و …… داشتم شادبونم نشده پیجم ولی پست‌ها و ایدی و …. تقییر دادم و میدونم از همینه فقط راه‌حلی سراغ دارید؟؟

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *