اگر از طرفداران بخش آموزش پرشین‌تولز هستید، حتماً بخش‌های قبلی مجموعه مقالات فاکتورهای مهم سئو در سال ۲۰۱۹ را خوانده‌اید! در این مقاله هم قصد داریم به بررسی ادامه این مباحث بپردازیم!

از پاییز سال ۲۰۱۳ تا همین الان، الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل، تاثیر خود را بر روی نتایج میلیاردها جستجو گذاشته و برای کاربران صفحه، نتایج شخصی تر و صمیمی تری از جستجوی گوگل را فراهم کرده است. البته نباید فراموش کنیم که پاسخ دهی گوگل در میکرو ثانیه به سوالات متنی در نتیجه تغییرات گسترده ای در طول ۲۰ سال این موتور جستجو ست اما امروزه نتایج، دیگر بر اساس کلمات کلیدی خاص مشخص نمی شوند و کل سوال مورد توجه قرار می گیرد و الگوریتم مرغ مگس خوار جستجویی که ما انجام داده ایم را درک می کند و معنای آن را در نتایجی که به کاربران نمایش میدهد لحاظ میکند. برای اینکه بتوانید کاملا اهمیت به روزرسانی الگوریتم مرغ مگس خوار را درک کنید، با ما همراه شوید تا به شما نشان دهیم که جستجو قبل از این به روزرسانی در گوگل به چه شکلی بوده و این الگوریتم برای چه کاری طراحی شده و چرا واقعا زندگی ما را تغییر داده است.

سئو در گذشته و تفاوت آن با سئوی ۲۰۱۹

در تابستان ۲۰۱۳، اصول SEO کم و بیش شبیه به همان چیزی بود که امروزه از آن استفاده می کنیم. ما در آن زمان هم در عصر «محتوای عالی» زندگی می کردیم و به حمایت لینک ها ( حالا یا با خرید و یا با ساخت) در وب سایتمان نیاز داشتیم و هدف ما همیشه، توانایی پاسخ دادن به سوالاتی بود که برای مردم اهمیت داشت. اگرچه در آن زمان، حتی یک سال بعد از عرضه مرغ مگس خوار، نتایج جستجو بسیار متفاوت بود.  یک سال قبل از انتشار الگوریتم مرغ مگس خوار، نتایج جستجو به شما دقیقا همان چیزی را می دادند که درخواست کرده بودید، مثلا برای جستجوی تک کلمه ای “games” و برای رشته طولانی تر “شهردار بورلینگام در کانزاس کیست؟” و یا حتی یک کلمه اختصار معروف مثل “NBA”  این کار به شکل catch انجام می شد. نتایج اغلب موارد کاملا دقیق بود، البته پاسخ عمیق و مفهومی با منابع کافی در مورد جستجو به کاربر ارائه نمی شد.

توانایی تجزیه و تحلیل درخواست ها هنوز یک چالش برای گوگل بود مخصوصا زمانی که گوگل باید تفاوت دو درخواست شبیه به هم با معنای متفاوت را تشخیص می داد. به عنوان مثال موزیک و تئاتر می توانند گزینه های خوبی برای اثبات این موضوع باشند. اگر الان در گوگل درباره “The Globe” جستجو کنیم، اطلاعاتی در رابطه با تئاتر معروف Globe که مربوط به شکسپیر است به دست می آوریم. اگر این جستجو در سال ۲۰۱۰ انجام می شد، به احتمال زیاد اطلاعاتی در رابطه با کروی بودن “globe” زمین و یا اطلاعاتی در رابطه با سازمان GLOBE (Global Learning and Observation to Benefit the Environment) به شما داده می شد. حالا در نظر بگیرید کسی که جستجو  می کند، علاقه ای به بازیگران نداشته باشد و چیزی که با وارد کردن کلمه Globe در جستجوی آن است یک ترانه از سال ۱۹۹۱ به همین نام است.  امروز  به راحتی می توانیم درخواست های جستجوی خود را در گوگل طوری تنظیم کنیم که گوگل بتواند پاسخ دقیق سوال ها را بازیابی کرده و نمایش دهد. فقط درنظر داشته باشید که در هر صورت نباید سوالهای احمقانه شبیه به «ماشین حضرت مسیح چیست؟» بپرسید چون حتما جواب اشتباهی می گیرید. برای درک کامل الگوریتم مرغ مگس خوار، باید با ویژگی های اصلی گوگل که تاثیر زیادی بر روی جستجو دارند و مرغ مگس خوار در جستجو از آنها کمک می گیرد آشنا شویم: گراف دانش و جستجوی معنایی گوگل. گراف دانش (Knowledge Graph) در می سال ۲۰۱۲ منتشر شد و ایده اصلی آن به شکلی بود که به عنوان مثال وقتی شما جمله «اقامتگاه پاریس هیلتون» را جستجو کردید، اطلاعات مربوط به آن متن را آماده کند. قبل از گراف دانش ممکن بود که شما اطلاعاتی مربوط به هتل هیلتون کنار رود سن را به جای نتایج مربوط به خانم پاریس هیلتون وارث هتل های هیلتون دریافت کنید. در واقع گوگل با استفاده از گراف دانش می تواند اطلاعات دیگری که ممکن است مربوط به جستجوی یک کاربر باشد را در اختیارش قرار دهد. جستجوی معنایی (Semantic Search) جستجویی کاملا متفاوت از کلمات کلیدی و چیزی فراتر از آن است. گوگل در جستجوی معنایی روی کلماتی که نوشته می شوند تمرکز نمی کند و در واقع معنا و مفاهیم نوشته هاست که اهمیت دارد. زمانی که در سال ۲۰۱۳ الگوریتم مرغ مگس خوار عرضه شد، جستجوی مکالمه ای تغییرات بزرگی در سئو ایجاد کرد و این تغییرات باعث پیشرفت گوگل در زمینه درک زبان طبیعی و جستجوی صوتی شد. در جستجوی صوتی با بیان عبارت مورد نظر، در واقع مرغ مگس خوار را برای پیدا کردن پاسخ احضار می کنید. به طور کلی تنها کلمات کلیدی برای سنجش قصد کاربر از جستجو کافی نیست در نتیجه مرغ مگس خوار به همراه گراف دانش و معناشناسی گوگل می تواند نتایج بهتری را در هم در جستجوی نوشتاری و هم جستجوی صوتی برای کابران آماده کند و کار را برای آنها راحت تر کند.

مرغ مگس خوار یک فرصت عالی برای شما است!

با استفاده از جستجوی معنایی و پردازش زبان طبیعی که کنار هم نشان دهنده تفکر و تمایلات یک انسان است، موتور جستجو می تواند درخواست ها را تجزیه و تحلیل کند و آنچه که کاربران به دنبال آن هستند را پیدا کند. با وجود این ویژگی ها دیگر استفاده از کلمات کلیدی و پاراگراف های توضیحی که کسب و کارها در سایت هایشان تعریف می کنند اهمیت بسیار کمتری دارد. به عبارت دیگر روش های غلط اسپم کردن صفحات با کلمات کلیدی و نام های تجاری جعلی بسیار ضعیف شده است اگرچه هنوز هم از این روش استفاده می شود.  الگوریتم مرغ مگس خوار به کیفیت محتواهایی که تولید می شود و ارزش این محتواها برای کاربران توجه ویژه ای دارد.

پس اگر سئو سایت برای شما مهم است در تولید محتواهای سایت تان و تعریف کلمات کلیدی دقت کنید و توجه داشته باشید که مرغ مگس خوار سایت هایی که شامل کلمات کلیدی بی فایده و محتوای بی کیفیت هستند را هدف جریمه خود قرار می دهد. اگر محتوای سایت شما مطابق با اهداف جستجوهای گوگل باشد، رنک سایت به صورت ارگانیک و لوکال ارتقاء می یابد. در نتیجه برطرف کردن نیاز کابران و پاسخ درست به سوالات یا اهداف آنها از جستجو باید برای شما در اولویت باشد تا مرغ مگس خوار کمک کند که سایت شما دیده شود. در مقاله بعدی به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *