فروشگاه‌های اینترنتی یکی از پرمخاطب‌ترین سایت‌ها و شبکه‌های دنیا را تشکیل می‌دهند که با فراهم آوردن نیاز مشتریان می‌توانند در کمترین زمان ممکن و با در دسترس قرار دادن گزینه‌های مختلف محصولات موردنظر آنها را تهیه کنند. در هر کسب‌وکاری افراد فعال در آن زمینه ممکن است دچار اشتباهاتی شوند که یک امر طبیعی است؛ اشتباهی که برخی از فعالان کسب‌وکارها در زمینه فعالیتی خود انجام می‌دهند، عدم جبران آن اشتباه است که ممکن است سبب بوجود آمدن مشکل در اعتبار برند آنها و عدم اعتماد مشتریان به آنها است.

دیجیتال مارکتینگ در فروشگاه‌های اینترنتی

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در هر کسب‌وکاری باید اجرا شود؛ در واقع استفاده از دیجیتال مارکتینگ اولین قدم در درآمدزایی برای یک کسب‌وکار آنلاین است که مدیران کسب‌وکار باید از آن استفاده کنند. در مقالات گذشته به بررسی کامل مفاهیم اصلی دیجیتال مارکتینگ پرداختیم که اگر آنها را مطالعه نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم از آن مقالات بازدید کنید. فروشگاه‌های اینترنتی نیز بخشی از کسب‌وکارهای آنلاین را تشکیل می‌دهند که البته بخش اعظمی از حوزه‌های آنلاین را نیز شامل می‌شوند. در چنین سایت‌هایی معمولا کاربران گزینه‌های بیشتری برای محصول یا خدمات موردنیاز خود دارند و می‌توانند با بررسی کامل آن محصول، آن را خریداری نموده و در مدت زمانی کوتاه آن را در منزل خود تحویل بگیرند. یکی از اصول بسیار مهم در فروشگاه‌های اینترنتی این است که اگر بتوانید به مشتریان خود خدمات خوبی ارائه کنید و محصولی که تحویل آنها می‌دهید رضایت آنها را جلب کند، در خرید‌های بعدی نیز به سراغ شما می‌آیند و همین امر موجب افزایش اعتماد مشتریان و درآمد صاحبان کسب‌وکار می‌شود.

اهمیت بسته‌بندی محصولات در فروشگاه‌های اینترنتی

اگر مدیریت یک فروشگاه اینترنتی را بر عهده دارید که در آن محصولات فیزیکی ارائه می‌کنید، باید اهمیت زیادی را برای نوع بسته‌بندی محصول خود قائل باشید! فرض کنید وارد یک فروشگاه واقعی شده باشید و قصد انتخاب یک نوع محصول موردنیاز خود را داشته باشید؛ در اینصورت در میان چند محصولی که بین گزینه‌های انتخاب شما قرار دارد، قطعا اولین چیزی که می‌تواند نظر شما را جلب کند بسته‌بندی محصول و جذابیت آن است. کاربران در فروشگاه‌های اینترنتی ممکن است بسته‌بندی محصول شما را مشاهده نکنند اما جالب است بدانید در پشت‌صحنه نوع بسته‌بندی بسیار مهم است. کاربران پس از آنکه محصول موردنظر خود را از فروشگاه اینترنتی انتخاب می‌کنند و آن را سفارش می‌دهند، پس از مدتی محصول خود را دریافت می‌کنند. در این لحظه اولین چیزی که مشتریان شما مشاهده می‌کنند این است که نوع بسته‌بندی شما چقدر برای آنها جذابیت دارد! این جذابیت به این معنا است که هنگام باز کردن محصول، آنها چقدر می‌توانند از بسته‌بندی محصول شما لذت ببرند. این لحظه اگر جذابیت کافی داشته باشد، در ذهن مشتریان شما باقی می‌ماند و در خریدهای بعدی نیز مشتریان به سراغ شما می‌آیند. البته گاهی فروشگاه‌های اینترنتی تنها واسط فروش محصولات برندهای دیگر هستند و خود تولیدکننده آن محصول نیستند؛ در اینصورت ممکن است دست شما برای طراحی بسته‌بندی خود محصول بسته باشد اما می‌توانید بسته‌بندی پستی خود را جذاب طراحی و تولید کنید تا هنگامی که بسته به دست مشتریان می‌رسد، حس رضایت در آنها ظاهر شود. بنابراین اگر به فکر افزایش رضایت کاربران و مشتریان فروشگاه اینترنتی خود هستید، سعی کنید نهایت خلاقیت خود را در طراحی پکیج‌های محصولات خود به کار ببرید تا حس مناسبی در مشتریان خود القا کنید.

درنظر گرفتن هدایای مناسب برای کاربران سایت

برای بسیاری از افراد دریافت هدیه از افراد مختلف همیشه رضایت‌بخش است و اگر این هدیه متناسب با سلیقه و نیاز آنها باشد، این حس رضایت چندین برابر می‌شود. یکی از مسائلی که در فروشگاه‌های اینترنتی و سایت‌های مختلف برای کاربران اهمیت بسیار زیادی دارد، دریافت هدایا به مناسبت‌های مختلف است؛ به طور مثال دریافت کد تخفیف یکی از مناسب‌ترین روش‌های اعطای هدیه به کاربران سایت است که این مسئله تنها به فروشگاه‌های اینترنتی محدود نمی‌شود! بنابراین اگر شما مدیریت یک سایت یا کسب‌وکار در شبکه‌های اجتماعی را بر عهده دارید، می‌توانید به کاربران خود کدهای تخفیفی ارائه کنید تا آنها بتوانند محصولات شما را با هزینه کمتر تهیه کنند. در فروشگاه‌های اینترنتی دست شما برای ارائه تخفیف به کاربران بسیار باز است و می‌توانید به روش‌های مختلفی به کاربران خود تخفیف ارائه کنید. یکی از مواردی که در فروشگاه‌های مختلف دیده می‌شود، ارائه کد تخفیف برای اولین خرید، افزودن مبلغ دلخواه به حساب کاربران به ازای عضویت آنها و… است. یکی از برترین راه‌هایی که می‌توانید کاربران خود را راضی نگه دارید، می‌توانید در بسته‌بندی محصولات مشتریان می‌توانید کدهای تخفیف برای اولین خرید آنها قرار دهید یا اگر مناسبتی پیش‌روی شما قرار دارد می‌توانید تخفیف مناسبی برای آن به مشتریان خود ارائه کنید.

تشکر از مشتریان خود برای اعتماد به شما

مشتریان شما پیش از آنکه بخواهند از فروشگاه اینترنتی شما محصولی را خریداری کنند، آن محصول را در چندین فروشگاه دیگر نیز مشاهده کرده‌اند. در هر فروشگاهی که خدمات و تضمین‌های اصالت و بازگشت محصول وجود داشته باشد، مشتریان راحت‌تر می‌توانند محصول را تهیه کنند! یکی دیگر از مسائلی که برای کاربران در فروشگاه‌های اینترنتی و خدماتی اهمیت زیادی دارد، وجود نماد اعتماد الکترونیکی است که در صورت بروز مشکل کاربران به راحتی بتوانند مشکل خود را پیگیری کنند.

نماد اعتماد الکترونیکی از طریق وبسایت ای‌نماد قابل دریافت است و می‌توانید آن را در فروشگاه خود نمایش دهید. باتوجه به اینکه مشتریان شما در میان ده‌ها فروشگاه دیگر شما را انتخاب و به شما اعتماد کرده‌اند، آنها نیز از شما به صورت غیرمستقیم انتظاراتی دارند که تشکر از آنها اولین قدم از انتظارات آنها را شامل می‌شود. با هر خرید توسط مشتریان شما در فروشگاه‌های اینترنتی می‌توانید یک ایمیل جهت تشکر از خرید و اعتماد آنها ارسال کنید که به لطف سیستم‌های فروشگاه‌ساز اینترنتی این امر به صورت خودکار قابل تنظیم و ارسال است.

حتی اگر مشتریان شما تعداد محدودی دارند و مشتریان همیشگی شما هستند، می‌توانند به صورت تلفنی با آنها تماس بگیرید یا یک قرار ملاقات دوستانه به صورت گروهی برای برخی از مشتریان خود تنظیم کنید. همچنین با ارائه کدهای تخفیف و خدمات ویژه دیگر می‌توانید رضایت آنها را تا چندبرابر افزایش دهید و آنها را تشویق به خریدهای بعدی خود از فروشگاه اینترنتی خود کنید. یکی از مواردی که در فروشگاه‌های خدماتی دیده می‌شود، برگزاری همایش‌های سالانه یا فصلی و دعوت از مشتریان و کاربران خود است تا بتوانند از آنها تقدیر و تشکر کنند و در نهایت تمامی این فعالیت‌ها به برندسازی شما کمک زیادی می‌کنند.

عذرخواهی از مشتریان در صورت بروز مشکل

در هر کسب‌وکاری اشتباهاتی وجود دارند که صاحبان کسب‌وکار به صورت ناخواسته با آن روبرو می‌شوند. در فروشگاه‌های اینترنتی نیز فرآیند سفارش تا تحویل محصول کمی پیچیده‌ است و چندین سیستم نظیر سایت، شرکت پست و… در آن دخالت دارند که در تمامی این مراحل ممکن است مشکلاتی بروز دهد. بروز یک مشکل طبیعی است اما باید برای مشکلاتی که رخ می‌دهد به کاربران خود توضیحات لازم را ارائه کنید و از آنها صمیمانه عذرخواهی کنید تا حس آنها نسبت به برند تجاری شما تغییر نکند. حتی اگر خودتان را به عنوان یک فرد عادی در نظر بگیرید که اشتباهی می‌کند و احتمال بدهد که یک فرد ممکن است نسبت به شما بی‌اعتماد شود، قطعا برای جلوگیری از چنین کاری صادقانه به او توضیح می‌دهد و عذرخواهی می‌کنید. همین نسبت را می‌توان برای مشتریان یک فروشگاه اینترنتی در نظر گرفت که در صورت اشتباه‌کردن باید از مشتریان خود عذرخواهی کنید و دلیل این اشتباه را برای آنها توضیح دهید. حتی گاهی ممکن است محصولی که برای کاربران ارسال می‌کنید، دارا ایرادات جزئی باشند که در اینصورت باید آن محصول را پس بگیرید و جایگزینی برای آن ارسال کنید؛ حتی در این‌گونه در صورت امکان می‌توانید محصول دیگری را به عنوان هدیه و جبران برای آنها در کنار محصول خریداری شده ارسال کنید و نظر مثتبی را برای خود در ذهن مشتریان به ثبت رسانید.

انجام برخی امور در فروشگاه‌های اینترنتی می‌تواند اعتماد کاربران را در قدم اول نسبت به محصولات شما در قدم دوم نسبت به برند تجاری و کسب‌وکار شما افزایش دهد. با افزایش اعتماد کاربران نسبت به محصولات و برند تجاری خود می‌توانید فروش محصولات خود را تا چند برابر افزایش دهید که این‌کار علاوه بر شما، به نفع کاربران نیز است. در این مقاله به بررسی برخی از روش‌های جلب رضایت مشتریان فروشگاه‌های اینترنتی که با چند نکته و اصل ساده و مناسب فروشگاه‎های اینترنتی پرداختیم و در مقالات بعدی به ادامه این مبحث خواهیم پرداخت.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *