بازاریابی دیجیتال (ِDigital Marketing) از مهم‌ترین مباحث موجود در حوزه وب و فعالان این حوزه است که از اهمیت بسیار زیادی نیز برخوردار است. این حوزه از فعالیت شامل دو دسته کلی تبلیغات اینترنتی و مدیریت بازاریابی آنلاین می‌شود که برای توسعه و پیشرفت کسب‌وکار آنلاین خود و افزایش فروش محصولات سایت باید آن را در سایت خود پیاده‌سازی و اجرا کنید.

دیجیتال مارکتینگ‌ یا بازاریابی دیجیتال چیست؟

پیش از آنکه بخواهیم شما را با مفاهیم و کلمات کلیدی حاکم بر این حوزه آشنا کنیم، ابتدا باید شما را با بحث دیجیتال مارکتینگ آشنا کنیم تا بتوانید مفاهیم را در کنار مفهوم اصلی این حوزه فرا بگیرید. بازاریابی دیجیتال بخشی از بازاریابی را تشکیل می‌دهد که در فضای آنلاین و غیرآنلاین بر روی آن تمرکز می‌شود. بازاریابی دیجیتال شامل تمامی رفتار و اعمالی می‌شود که با استفاده از ابزار و روش‌های حوزه دیجیتال برای دست‌یابی به اهداف خود خواهید رسید؛ معمولا اهداف مدیران کسب‌وکارهای اینترنتی افزایش درآمد حاصل از فروش محصولات و خدماتی است که به کاربران خود ارائه می‌کنند. در ادامه این مقاله با مفاهیم کلیدی این حوزه بیشتر آشنا خواهیم شد تا بتوانید با دید بازتر به کسب تجربه در این حوزه بپردازید.

تکنیک A/B Testing و بررسی جذابیت چند المان مختلف

در بازاریابی دیجیتال گاهی موقعیت‌هایی پیش می‌آید که شاید شما میان انتخاب دو یا چند طرح، ایده و المان مختلف دچار تردید شوید! در اینصورت است که تکنیک A/B Testing به شما کمک می‌کند تا با بررسی و تست این موارد بتوانید انتخاب موفق‌تری داشته باشید؛ به طور مثال اگر شما دو قالب ایمیل برای خود طراحی کرده و نیاز به یک انتخاب موفق داشته باشید، به کمک کاربران خود می‌توانید میزان رضایت را از طریق نظرسنجی یا راه‌های دیگر بسنجدید و طرحی که بیش از ۵۰درصد را به خود اختصاص دهد به عنوان طرح اصلی استفاده کنید. البته گاهی این تکنیک بر روی یک المان کلی استفاده نمی‌شود و ممکن است بر روی یک بخش خاص (به طور مثال عنوان یک صفحه یا ایمیل) استفاده شود تا بتوانید جذاب‌ترین عنوان را برای المان‌ خود انتخاب کنید.

میزان مشاهده یک تبلیغ یا Ad Impression توسط مخاطبان

یکی از عوامل بسیار مهمی که در زمینه تبلیغات یک سایت باید به آن توجه شود، میزان مشاهده یا دیده‌شدن یک تبلیغ توسط کاربران سایت است که برای نرخ کلیک کاربر به آن احتیاج خواهید داشت. اگر شما نیز به عنوان یک فعال حوزه وب قصد ارائه تبلیغات برای سایت یا کسب‌وکار آنلاین خود را دارید باید بدانید که چگونه می‌توانید یک تبلیغ متمایز و جذاب داشته باشید و با استفاده از ابزارهای در دسترس  سعی کنید میزان دقیق مشاهده یک تبلیغ یا Ad Impression را کنترل کنید. سیستم‌های تبلیغاتی مختلف نیز معمولا این ابزار را دارا هستند تا بتوانند گزارش دقیقی از تبلیغ ارائه شده را به کاربر ارائه دهند.اگر از سایت‌های وردپرسی برای توسعه کسب وکار خود استفاده می‌کنید می‌توانید از افزونه Ad Widget برای مدیریت تبلیغات خود استفاده کنید.

استفاده از متن جایگزین یا Alt Text برای کاربرانی که سرعت اینترنت پایین دارند!

یکی از ویژگی‌های که در ساختار HTML به چشم می‌خورد، متن جایگزین یا Alt Text است که در هنگام بارگذاری ناقص یک سایت مشاهده می‌شوند؛ کاربرانی که سرعت اینترنت قابل قبولی ندارند، گاهی با بارگذاری ناقص یک سایت مواجه می‌شوند که در اینصورت متن جایگزین یاری‌گر آنها خواهد بود و کمک می‌کند تا آنها متنی را به جای متن اصلی مشاهده کنند.

انتقال کاربر به صفحه دیگر با Anchor Text

یکی دیگر از مواردی که در مباحث بازاریابی دیجیتال به چشم می‌خورد، Anchor Text است که در نگارش محتوای یک سایت اهمیت زیادی دارد. Anchor Text به بخشی از مقالات سایت گفته می‌شود که به صفحات دیگری لینک شده‌اند و به کاربران کمک می‌کند تا کلیک بر روی آن به صفحه دیگری ارجاع داده شوند. از نظر ظاهری نیز معمولا این بخش از مطالب سایت به رنگ دیگری مشاهده  می‌شوند و نوعی آگاهی به کاربران می‌دهد تا بتوانند از وجود یک لینک در آن بخش مطلع شوند.

سیستم همکاری در فروش یا Affiliate Marketing

در سایت‌های مختلفی که معمولا محصول یا خدماتی برای ارائه دارند، بخشی به نام همکاری در فروش یا Affiliate Marketing دیده می‌شود که نقش زیادی در افزایش فروش شما خواهد داشت. این ابزار به منظور همکاری کاربران شما در افزایش فروش سایت ایجاد شده است که به ازای هر خرید که توسط کارهای صورت گرفته توسط کاربر موردنظر شده باشد، به آنها پاداشی داده می‌شود که این پاداش سبب تشویق آنها به معرفی محصول شما می‌شود؛ نتیجه اینکار را می‌توان افزایش فروش محصولات و در نتیجه افزایش درآمد دانست.

مدت زمان تعامل کاربر در سایت یا Average Session Duration

کاربران از روش‌های مختلفی وارد سایت می‌شوند که برخی از آنها به دنبال مطلب یا هدف خاصی هستند تا بتوانند چیزی را یاد بگیرند یا مشکل خود را رفع کنند. برخی دیگر از کاربران که به عنوان کاربران همیشگی یک سایت یاد می‌شوند، در بازه‌های زمانی مختلف وارد سایت می‌شوند تا بتوانند مطالب جدید سایت را بازدید کنند. به مدت زمانی که یک کاربر در یک سایت در حال بازدید از مطالب و خواندن آنها است، مدت زمان تعامل کاربر یا Average Session Duration گفته می‌شود.

پاسخ‌دهی خوکار به کاربران یا Autoresponder

کاربری که به شما ایمیل ارسال می‌کند قطعا منتظر دریافت پاسخ از طرف شما می‌ماند که در اینصورت زمان پاسخ‌دهی شما نیز اهمیت زیادی دارد. بسیاری از سایت‌ها و کسب‌وکارهای به تنظیم یک سیستم پاسخ‌دهی خودکار به کاربران اقدام می‌کنند که با اینکار رضایت کاربران را نیز جلب می‌کنند. به این مسئله Autoresponder گفته می‎شود که از آن می‌توانید برای ارسال فایل‌های رایگان یا هدیه به کاربران خود بهره ببرید.

در مقاله بعدی به بررسی برخی دیگر از مفاهیم موجود در زمینه دیجیتال مارکتینگ خواهیم پرداخت که امیدواریم مفید واقع شود.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *