در 14 آوریل ایلان ماسک اعلام کرد که قصد خرید توییتر به مبلغ 54.20 دلار به ازای هر سهم (حدود 44 میلارد در کل) را دارد. این درخواست در 25 اوریل از طرف توییتر تایید شد اما در 8 جولای، ایلان ماسک از خرید پا پس کشید و به همین دلیل، توییتر حالا از ماسک شکایت کرده و قرار است این مجادله در ماه اکتبر در دادگاه حل شود.

این داستان بزرگی‌ست که نمونه‌ی آن در سال‌های اخیر دیده نشده. از طرفی یکی از ثروتمندترین افراد جهان که در چندین رشته مختلف، تحولی بزرگ در دنیا به وجود آورده قرار گرفته و از طرفی دیگر، شبکه‌ی اجتماعی محبوب توییتر قرار دارد که هیچ گاه مثل رقبایش، در کسب درآمد موفق نبوده است.

مدیر امنیتی سابق توییتر اعلام کرده که این شرکت در مورد بات‌ها و امنیت شبکه اجتماعی دروغ گفته است

پیتر زاتکو اوایل سال 2022 از این سمت اخراج شد و در جولای، او اعلام کرد که توییتر در رابطه با مسائل امنیتی این شبکه اجتماعی کوتاهی کرده و دروغ‌هایی را گفته است که باعث شده تعداد بات‌ها یا همان ربات‌ها، به طرز چشم‌گیری زیاد شود.

او فردی قابل احترام در زمینه هک و مسائل امنیتی بوده و به همین دلیل این موضوع بسیار جدی گرفته شده. او همچنین اعلام کرده که توییتر به ماسک درباره اسپم‌ها و بات‌ها دروغ گفته است. البته توییتر تمام این موارد را نفی کرده.

ایلان ماسک، جک دورسی رییس سابق توییتر را احضار کرده

به گفته خیلی‌ها، این دورسی بود که ابتدا قصد راضی کردن ایلان ماسک برای خرید توییتر را داشته و البته به خاطر ریاست چندین ساله او بر توییتر و پایه گذاری این شبکه اجتماعی از سمت او، اطلاعات زیادی در مورد آن دارد. حالا او از طرف ایلان ماسک به دادگاه احضار شده است.

ماسک نقشه‌های خود را تغییر داد و در نهایت 6.9 میلیارد دلار از سهام خود در تسلا را فروخت

ایلان ماسک موسس تسلا یکی از موفق‌ترین کمپانی‌های دنیا در سال‌های اخیر است و یکی از راه‌های او برای خرید توییتر، فروش بخشی از سهامش در تسلا بوده است. اما با این که نقشه‌های ماسک برای خرید توییتر تغییر کرد، او باز هم سهام قابل توجهی از تسلا را فروخت که باعث شده خیلی‌ها به کل موضوع خرید توییتر را از ابتدا فریبی برای این کار در نظر بگیرند.

توییتر ایلان ماسک را برای ضررهایشان مقصر می‌داند

از ابتدا هم خیلی از کارمندان توییتر راضی به این فروش نبودند، اما بعد از اعلام خرید و پا پس کشیدن، بخشی از ارزش سهام این کمپانی سقوط کرد که آن‌ها ماسک را دلیل این مسئله می‌دانند. البته در همین بین به تعداد کاربران توییتر نیز اضافه شده که شرکت در این باره خیلی اظهار نظری نداشته است.

به گفته کارشناسان این سرویس، از چهار ماهه پایانی سال قبل که 229 میلیون کاربر فعال داشته به 237 میلیون کاربر فعال رسیده است. البته نمی‌توان تنها ماسک را دلیل این موضوع دانست، چون توییتر دراین مدت، تغییرات قابل توجهی داشته است.

ایلان ماسک توییتر را به فریب متهم کرده

مسئله این است که بعد از فشارهای توییتر برای پایبند بودن به خرید از طرف ایلان ماسک، حالا هر دو طرف این معامله را فسخ شده می‌دانند. از طرفی، توییتر از ماسک درخواست غرامت دارد و ماسک نیز توییتر را به فریب متهم کرده و دلیل آن نیز، اعلام نکردن درست تعداد بات‌های فعال و مسائل امنیتی بوده که این مسئله را در یک پرونده 162 صفحه‌ای توضیح داده است. ماسک بارها به این قضیه در حساب توییتر خود اشاره داشته. او بارها گفته که توییتر زمانی حاضر به فروش شبکه اجتماعی خود نبود و حالا می‌خواهد او را مجبور به خرید کند. البته بر خلاف تصور خیلی‌ها، ماسک در همان روزهای ابتدایی می‌خواست از زیر خرید در برود و تیم حقوقی آن با توجه به مشکلات موجود، از همان اول هم قصد بیرون رفت از موضوع را داشتند.

جلسه مجازی ماسک با کارمندان توییتر

ماسک در بازه‌ای از این تاریخ، با کارمندان و مدیران توییتر در جلسه‌ای مجازی شرکت کرده بود. او در این جلسه گفته بود که می‌خواهد روش‌های ویچت را در توییتر اعمال کرده، از تیک تاک درس بگیرد و بیشتر اوقات خود را از خانه و از راه دور به مدیریت توییتر بپردازد و پیش بینی کرده بود که توییتر به یک میلیارد کاربر خواهد رسید. البته در همان زمان نیز -همان طور که گفتیم- خیلی از کارمندان راضی به فروش نبوده و این نقشه‌ها را بیش از حد بلندپروازانه می‌دانستند و با توجه به مشغله‌ی بالای ماسک در تسلا و اسپیس اکس، این موارد را به هیچ وجه واقع بینانه نمی‌دیدند.

مشکلات توییتر بیش از این‌هاست

مشکلاتی که توییتر با آن دست به گریبان است تنها معطوف به ماسک نمی‌شود. پاراگ آگراوال، رییس توییتر که مدت زیادی نیست این سمت را به عهده گرفته، چندین مدیر اجرایی خود از جمله کیوان بیک‌پور را اخراج کرده و سعی دارد تا بخش‌های درآمدزایی را تغییر دهد و در حال حاضر در بسیاری بخش‌ها، جذب نفر جدید را متوقف کرده است.

او البته این‌ها را برای هدف مهم‌تری که موفقیت توییتر در بلندمدت است اعلام کرده و علاقه قلبی خود به این شبکه اجتماعی را بارها بازگو نموده. برنامه‌ی توییتر برای دوبرابر کردن سوددهی خود بوده و برای این کار راهی طولانی در پیش دارد.

ماسک برای سوددهی قصد خرید توییتر را نداشت

ماسک بارها اعلام کرده بود که بهترین قیمت ممکن را برای توییتر پیشنهاد داده بود و این بالاترین رقمی بود که می‌توانست ارائه کند. البته با توجه به صحبت‌هایش، او می‌خواست الگوریتم شبکه اجتماعی را به صورت کد باز ارائه کرده و این توییتر را به محلی برای گفتگوی آزاد تبدیل کند که البته با توجه به این که هیچ گاه خرید نهایی نشد، نمی‌توان این ادعاها را راستی‌ آزمایی کرد.

از اول هم خرید توییتر به نظر واقعی نمی‌آمد

بعد از این که اعلام شد ماسک 9.1 درصد از سهام توییتر را خریداری کرده، خیلی‌ها گزارش کردند که ماسک قصد خرید کل کمپانی را دارد. با این حال وضعیت ماسک و توییتر، از اول هم این خرید را مسئله‌ای غیر واقعی به نظر می‌رساند. در برهه‌ای بعد از این خرید، کمپانی به او پیشنهاد جایگاهی در هیئت مدیره را هم داد که او در ابتدا این را قبول و سپس از آن نیز سرباز زد!

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *