تا به حال در شبکه اجتماعی توییتر فعالیت داشته اید؟ توییتر یکی از شبکه های اجتماعی است که کاربران برای گفتگو حول موضوعات مختلف در آن عضو می شوند. در واقع فرقی نمی کند که شما به کدام یک از موضوعات موسیقی، ورزش، سیاست، اخبار یا حتی روزمرگی علاقه دارید.در هر صورت افرادی را پیدا می کنید که سلیقه آن ها مانند شما است و روزانه می توانید با آن ها گفتگو کنید. شاید تا الان فکر می کردید که توییتر فقط برای کاربران شخصی است و کسب و کارها نمی توانند از آن برای بازاریابی استفاده کنند. اما توییتر یکی از منابعی است که بسیاری از کسب و کارها به عنوان پلتفرم اصلی برای بازاریابی از آن استفاده می کنند. در واقع، توییتر کمی فراتر از یک فید خبری است و کاربردهای زیادی دارد.

بنابراین اگر کسب و کاری دارید، لازم است بدانید که توییتر کمک بسیار زیادی دربخش بازاریابی و به خصوص آگاهی از برند به شما می کند. در این مقاله می خواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم و ببینیم که توییتر چطور به رشد کسب و کارهای مختلف کمک می کند. پس اگر کسب و کاری دارید، در این مقاله همراه ما باشید.

استفاده از توییتر برای کسب و کار

توییتر در نگاه اول یک شبکه اجتماعی است که کاربران حول موضوعات مختلف صحبت می کنند! اگر کمی جلوتر بروید، توییتر محلی برای ارسال پیام به صورت خصوصی هم است. از طرف دیگر، شما می توانید در آن عکس، فیلم، لینک و حداکثر 20 کاراکتر به عنوان محتوای متنی انتشار دهید. در توییتر شما یک پروفایل عممی دارید که کاربران آن را مشاهده می کنند؛ البته اکانت شما می تواند به صورت عمومی یا خصوصی باشد. در هر حال، این پلتفرم عمومی است و هیچ محدودیتی برای شما وجود ندارد. همین مسئله باعث شده تا توییتر به یک پلتفرم عالی برای بازاریابی شبکه های اجتماعی تبدیل شود و بتوانید برای آگاهی از برند استفاده کنید.

چیزی که باعث شده تا توییتر از سایر شبکه های اجتماعی متمایز شود، این است که در شبکه اجتماعی بسیار سریع و واقعی است. در واقع اگر به بررسی ماهیت آن بپردازید، کاربران در همان لحظه پیام خود را ارسال می کنند و میلیون ها کاربر دیگر در انتظار پاسخ دادن به توییت آن ها هستند. هشتگ ها هم به شما کمک می کنند تا محتوای موردنظر خود را پیدا کنید. همین مسئله باعث شده تا این پلتفرم به یکی از بهترین پلتفرم ها برای بازاریابی شبکه های اجتماعی تبدیل شود. نه تنها برای کسب و کارهای B2C بلکه برای کسب و کارهای B2B هم بسیار مفید و موثر است. اگر می خواهید به بازاریابی در این شبکه اجتماعی بپردازید، باید یک اصل را رعایت کنید! آن هم تبدیل شدن به بخشی از گفتگوهای پرطرفدار و سعی در ایجاد محبوبیت برای اکانت خود.

تصورات اشتباه از بازاریابی کسب و کار در توییتر

بسیاری از کاربران در توییتر حضور ندارند و همین مسئله باعث شده تا ذهنیت اشتباهی راجع به آن داشته باشند. اگر شما هم تا کنون از توییتر استفاده نکرده اید، ممکن است برخی تصورات شما راجع به آن اشتباه باشد. مثلاً هنوز بسیاری از کاربران اعتقاد دارند که توییتر تنها برای ارسال محتوای متنی است! در حالی که اکنون توییتر امکانات زیادی به پلتفرم خود اضافه کرده است که علاوه بر محتوای متنی، می توانید نظرسنجی، تصویر، ویدیو و هر چیز دیگری که نیاز دارید به آن اضافه کنید. حال اگر بخواهید از توییتر برای کسب و کار خود استفاده کنید، باید چند تصور اشتباه را که افراد در مورد آن دارند را کنار بگذارید. در این بخش از مقاله بررسی مهم ترین تصورات اشتباه کاربران در مورد توییتر می پردازیم:

  1. تعداد فالوور تنها معیار موفقیت است!

در بسیاری از پلتفرم ها مسئله مهم تعداد فالوورها است! اگر بخواهیم ساده تر بررسی کنیم، باید بگوییم هر چقدر تعداد فالوورهای یک اکانت یا صفحه اجتماعی بیشتر باشد، به این معنی است که آن صفحه بزرگ تر و برتر است. در حالی که این تصور کاملاً اشتباه است . مسائل مختلفی در توییتر و صدها شبکه اجتماعی دیگر وجود دارند که باعث می شود تنها معیار سنجش موفقیت تعداد فالوور نباشد. گاهی اوقات اکانت ها در توییتر میلیون ها فالوور دارند اما تعاملی کمتر از 1 درصد فالوورها نصیب آن ها می شود. در حالی که میزان تعامل باید خیلی بیشتر از این موارد باشد.

بنابراین تعداد فالوور معیار مناسبی برای سنجش میزان موفقیت نیست، بلکه باید میزان تعامل و محبوبیت را در نظر بگیرید. اکانتی که 10 هزار فالوور دارد اما هزاران کامنت و اشتراک گذاری دریافت می کند بسیار موفق تر از اکانتی است که 100 هزار فالوور دارد اما تعداد محدودی از کاربران توئیت های آن را به اشتراک می گذارند.

  1. کاربران فقط توییت می کنند!

یکی دیگر از تصورات اشتباهی که راجع به توییتر وجود دارد، این است که کاربران در آن فقط توییت می کنند! شاید در گذشته کاربران با همین هدف وارد توییتر می شدند و کسی از انواع دیگر محتوا استفاده نمی کرد. در حالی که اکنون علاوه بر توییت کردن، کارهای دیگری هم انجام می شود. به عنوان مثال اکنون توییتر قابلیت های زیادی به خود اضافه کرده است! علاوه بر توییت کردن شما می توانید توییت دیگران را به اشتراک بگذارید یا آن را در بخش دایرکت برای دوستان خود ارسال کنید

یکی از بخش های مهمی که در سال های اخیر اضافه شده است، بخش دایرکت است. کاربران می توانند با هم به صورت مستقیم ارتباط برقرار کنند بدون آن که کاربران دیگر متوجه شوند. قابلیت مشاهده میزان بازدید و تعامل توییت از دیگر قابلیت های آن است که در بخش بازاریابی کسب و کارها کمک زیادی به شما می کند. همین مسئله باعث شده تا استفاده از توییتر برای بازاریابی کسب و کارها به بهترین شکل ممکن انجام شود.

  1. توییتر فقط برای کسب و کارها و کاربران اهل تکنولوژی است!

یکی دیگر از تفکرات اشتباهی که در مورد توییتر وجود دارد، این است که تنها برای کسب و کارها مناسب است. گاهی اوقات هم فکر می کنید که توییتر تنها برای کاربران اهل تکنولوژی است و کاربران دیگر نقشی در آن ندارند. در گذشته هم افراد فکر می کردند که توییتر تنها برای کاربران سیاسی و بحث و جدل های راجع به سیاست کاربرد دارد. اما این اعتقادات از پایه و اساس اشتباه است. در توییتر همه جور آدمی با هر سلیقه ای وجود دارد و شما می توانید با آن ها تعامل برقرار کنید. فرقی هم نمی کند که شما به چه موضوعی علاقه دارید، کافی است افراد علاقه مند به آن موضوع را پیدا کنید.

پیدا کردن چنین افرادی هم کار سختی نیست! می توانید از طریق هشتگ ها پیدا کنید یا با پیدا کردن یک اکانت، اکانت های مشابه را هم دنبال کنید. بنابراین توییتر تنها محلی برای حضور کسب و کارها و کاربران اهل تکنولوژی نیست، بلکه همه نوع افراد با هر سلیقه ای که فکر کنید در آن حضور داررند.

  1. توییتر فقط محتوای متنی است!

یکی دیگر از تفکرات اشتباهی که در توییتر وجود دارد، این است که پلتفرم توییتر فقط برای محتوای متنی است! در گذشته شما فقط می توانستید محتوای متنی منتشر کنید اما در حال حاضر امکان انتشار انواع محتوا وجود دارد. بر اساس آمار، میزان تعامل در توییت هایی که شامل عکس و فیلم و گیف هستند، بسیار بیشتر از محتوایی است که فقط محتوای متنی منتشر می کند. اگر شما هم برای بازاریابی کسب و کار خود از توییتر استفاده می کنید، پیشنهاد می کنیم استفاده از محتوای متنی را به تنهایی انجام ندهید! بلکه از محتوای دیگر نظیر فیلم و عکس استفاده کنید تا بهترین نتایج را بگیرید.

همچنین علاوه بر انتشار توئیت، حتماً به فکر تعامل با کاربران دیگر هم باشید! گاهی اوقات کاربران در زیر پستی تعامل برقرار می کنند که اگر شما هم حضور داشته باشید، کمک زیادی به رشد کسب و کارتان خواهد کرد.

چه کسانی از توییتر استفاده می کنند؟

یکی از سوالاتی که راجع به توییتر پرسیده می شود، این است که چه کسانی از آن استفاده می کنند! افراد مختلفی از آن استفاده می کنند که هر یک از آن ها به طور متفاوت استفاده می کنند. در واقع هدف کاربران مختلف در استفاده از توییتر هم متفاوت است و شما هم می توانید هدف خاص خود را داشته باشید. در این بخش از مقاله می خواهیم به بررسی چند مورد از اهداف استفاده از توییتر بپردازیم تا ببینید کدام یک از آن ها واقعاً به درد شما می خورند.

  • اخبار و سیاست

یکی از دلایلی که باعث شده تا کاربران در توییتر فعالیت داشته باشند، اخبار و سیاست است. در واقع کاربران می خواهند از آخرین اخبار و سیاست های کشور و منطقه مطلع شوند و گفتگوی سیاسی با کاربران دیگر داشته باشند. در واقع توییتر برای چنین افراد محلی برای جنبش های اجتماعی با علاقه مندان به اخبار و سیاست است.

  • مسائل ورزشی

یکی دیگر از دلایلی که باعث شده تا افراد در توییتر فعالیت کنند، مسائل ورزشی است. در این پلتفرم کاربران افراد دیگری که مسائل ورزشی را دوست دارند، دنبال می کنند و با آن ها به تعامل می پردازند. حتی ستارگان ورزشی هم در توییتر حضور دارند و افراد علاقه مند آن ها را دنبال می کنند. در واقع می توانید با طرفداران ورزش یا تیم موردنظر در سراسر دنیا ارتباط برقرار کنید.

  • مسائل فرهنگی

بخش فرهنگی یکی از بخش های بسیار بزرگ است و شامل موارد مختلفی نظیر سینما، موسیقی، هنر و… می شود. در توییتر افرادی حضور دارند که به یکی از این موارد علاقه مند هستند و دوست دارند که با افراد مشابه خود گفتگو کنند. مثلاً شما می توانید با افراد دیگر در مورد آخرین اثر یک خواننده موسیقی پاپ صحبت کنید و نظرات آن ها را هم مطلع شوید.

  • اینفلوئنسرها

یکی دیگر از مسائلی که باعث می شود تا افراد در توییتر حضور پیدا کنند، اینفلوئنسرهای حوزه های مختلف است. مثلاً ممکن است شما در یک حوزه فعالیت کنید یا به آن علاقه داشته باشید، سپس بخواهید با بزرگان این حوزه ارتباط برقرار کنید. توییتر محلی است که شما می توانید ببینید رهبران و متخصصان آن حوزه چه می گویند و با آن ها ارتباط برقرار کنید.

  • مسائل مفید و سودآور

یکی دیگر از دلایلی که باعث می شود تا دیگران در توییتر فعالیت کنند، دریافت اطلاعات مفید و ارزشمند است. در توییتر همیشه مسائلی بررسی می شود که گاهی اوقات در سایر پلتفرم ها به آن پرداخته نمی شود. شما می توانید میزان رضایت کاربران از یک برند را از طریق صفحه آن پیگیری کنید و در انتخاب برند موردنظر دقت بیشتری به خرج دهید.

  •  خدمات مشتریان

آخرین دلیل حضور کاربران در توییتر خدمات مشتریان است! در واقع مردم می خواند به صورت مستقیم با برندها در ارتباط باشند و توییتر گزینه بسیار مناسبی است. اگر برای بازاریابی کسب و کار خود از توییتر استفاده می کنید، باید به پاسخگویی در حداقل زمان ممکن به مشتریان تلاش کنید تا بتوانید رضایت آن ها را جلب کنید.

این موارد تنها بخشی از دلایلی است که باعث می شود تا کاربران در توییتر فعالیت داشته باشند. هر چیز دیگری هم ممکن است باعث شود تا کاربران در توییتر حضور پیدا کنند. برندها هم می توانند از این فرصت استفاده کنند تا با کاربران به مکالمه بپردازند و در نهایت، محتوای جذاب متناسب با در نظر گرفتن مخاطبان هدف خود منتشر کنند. توییتر محلی است که کاربران برای توییتر کردن واقعاً تفکر می کنند! پس اگر می خواهید برای بازاریابی کسب و کار خود از آن استفاده کنید، باید خلاق و باهوش باشید تا بتوانید تعامل کاربران زیادی را با خود فراهم کنید.

چرا دیجیتال مارکترها باید از توییتر استفاده کنند؟

تا اینجای مقاله متوجه شدید که توییتر یک پلتفرم بسیار قدرمند است که با کمک آن می توانید بازاریابی کسب و کارتان را انجام دهید. اما هنوز یک سوال اساسی برای کاربران باقی مانده است. آن هم این که، توییتر چه کمکی به بازاریابان دیجیتال می کند و چطور می توانید با کمک توییتر به بازاریابی کسب و کارتان بپردازید؟ در واقع توییتر از دیدگاه های مختلفی مفید است. در این بخش از مقاله می خواهیم به مزایای توییتر برای بازاریابی کسب و کارهای اینترنتی بپردازیم و ببینیم که کسب و کارها، چگونه می توانند از این پلتفرم برای رشد خود کمک بگیرند. 6 عامل اساسی و مهم برای این موضوع وجود دارد:

  •  پیدا کردن ترندها

با مفهوم ترند آشنا هستید؟ ترندها در واقع مسئله ای هستند که هر از گاهی برای کاربران اهمیت پیدا می کنند. در واقع ترندها هر چند وقت یک بار بر سر زبان ها می افتند و ترندها می توانند موضوعات متفاوتی باشند. به عنوان مثال هنگامی که بازی های جهانی والیبال برگزار می شود، این مسئله یک ترند است که در توییتر هم توسط کاربران زیادی بررسی می شود. در واقع در چنین مواقعی، بخش مهمی از توییت ها و تعاملات کاربران در مورد آن ترند است. بهترین پلتفرمی که در آن می توانید با کاربران در مورد موضوعات ترند تعامل برقرار کنید، توییتر است. زیرا کاربران علاقه بسیار زیادی به گفتگو در مورد مسائل مختلف دارند و شما می توانید ترندهای موردنظر را پیدا کنید.

یکی از اشتباهاتی که در توییتر صورت می گیرد، این است که در بخش ترندهایی که هیچ ربطی به کسب و کار شما ندارد حضور پیدا می کنید. همیشه سعی کنید در ترندهایی حضور داشته باشید که مرتبط با کسب و کارتان است. مثلاً ممکن است محصولی در مورد یک ترند داشته باشید و این زمان، بهترین فرصت است تا در آن ترندها تعامل برقرار کنید. برای هر نوع فعالیتی که در توییتر دارید، باید هدفی داشته باشید. در واقع بدون داشتن هدف نمی توانید فعالیت درستی داشته باشید و در نهایت هم نمی توانید ببینید که به اهداف خود دست پیدا کرده اید یا نه.

  •  مدیریت برند

یکی دیگر از کاربردهای توییتر برای بازاریابی کسب و کارتان مدیریت برند است! در واقع این مسئله که برند شما چقدر مشهور است و کاربران چقدر شما را می شناسند، اهمیت بسیار زیادی دارد. توییتر جایی است که مردم احساسات خود را بروز می دهند و می توانید ببینید که کاربران چه حسی نسبت به برند شما دارند. گاهی اوقات کاربران از برند شما عصبانی هستند که با مدیریت درست می توانید جلوی یک بحران عظیم را بگیرید. گاهی اوقات هم کاربران در مورد برند شما حس خوبی دارند که می توانید آن را به عنوان حس رضایت با کاربران دیگر به اشتراک بگذارید. سعی کنید هدف شما بیشتر روی نظرات منفی باشد تا با مدیریت بحران بتوانید نتیجه خوبی بگیرید و جلوی از بین رفتن دیدگاه مثبت کاربران در مورد برندتان را بگیرید.

اگر بخواهیم از دیدگاه دیگری این موضوع را بررسی کنیم، باید بگوییم که کاربران عاشق صحبت کردن هستند. پلتفرم توییتر هم محل بسیار مناسبی است که با استفاده از آن می توانید نظرات کاربران در مورد برند خود را بدانید. حتی گاهی اوقات می توانید از کاربران بخواهید که نظر خود در مورد برندتان را با استفاده از یک هشتگ منتشر کند. سپس نظرات آن ها را بررسی کنید تا اگر مشکلی وجود داشته باشد، آن را رفع کنید. در واقع این مسئله می تواند نوعی ارزیابی از کاربران برای میزان رضایت آن ها از برندتان باشد.

  •  افزایش آگاهی از برند

یکی از اهداف بازاریابی کسب و کار، افزایش آگاهی از برند است. در واقع شما بازاریابی انجام می دهید که میزان آگاهی از برند خود را افزایش دهید. اگر بخواهیم ساده تر این موضوع را بررسی کنیم، می توانیم بگوییم آگاهی از برند به این معنی است چند نفر برند شما را می شناسند یا از محصولات / خدمات شما استفاده می کنند. توییتر یک محل عالی برای افزایش آگاهی از برند شما است. کافی است یک توییت چالش برانگیز بزنید و کاربران آن را به اشتراک بگذارند. در این صورت است که هزاران نفر در همان روز نام برند شما را می بینند و ممکن است در مورد برند شما کنجکاو شوند. برای خود شما هم ممکن است پیش بیاید نام برندی را بشنوید و به دنبال این مسئله بگردید که این برند چه محصول / خدماتی ارائه می کند.

البته در مورد آگاهی از برند باید کاملاً هوشمندانه عمل کنید! توییت شما باید توییتی باشد که در راستای اهداف و خدمات باشد. اگر یک توییت نامرتبط بزنید، ممکن است برند شما توسط کاربران دیده شود اما کنجکاو نمی شوند که چه خدمات یا محصولاتی ارائه می کنید. برای این کار می توانید از متخصصان حوزه بازاریابی شبکه های اجتماعی کمک بگیرید تا به راحتی بتوانید به اهداف خود دست پیدا کنید. با کم ترین هزینه می توانید تعامل کاربران را روی توییت های خوذ جذب کنید و به سرعت در این شبکه اجتماعی رشد کنید. گاهی اوقات هم می توانید برند خود را به یکی از برندهای محبوب کاربران در توییتر تبدیل کنید.

  •  بهبود خدمات مشتریان

همه شما کاربران به خوبی می دانید که توییتر یک شبکه اجتماعی مبتی بر گفتگوی زنده و ایجاد جریان زنده بین کاربران است. در واقع کاربران در همان لحظه که توییت منتشر می کنند، هزاران پاسخ و تعامل دریافت می کنند. بنابراین اگر به عنوان یک برند در این شبکه اجتماعی فعالیت می کنید، باید بتوانید در همان لحظه هم پاسخگوی تعامل کاربران باشید. گاهی اوقات یک نظر منفی در صفحه شما منتشر می شود و پس از آن موج بزرگی از نارضایتی کاربران در توییتر به راه می افتد. حال اگر تنها 1 ساعت با تاثیر پاسخ دهید، یک بحران ایجاد می شود که مدیریت آن سخت است.

در حالی که اگر همان لحظه آنلاین باشید، می توانید از فردی که توییت منتشر کرده است درخواست گفتگو کنید. با این کار به راحتی می توانید جلوی بحران را بگیرید و بهترین نتایج را دریافت کنید. بنابراین لازم است بدانید که توییتر راهی برای دریافت خدمات فوری مشتریان است. شما به راحتی می توانید در همان لحظه پاسخ مشتریان خود را بدهید و جلوی بروز بحران های نامناسب را بگیرید. همچنین می توانید کامنت هایی که دریافت می کنید را پاسخ دهید. با این کار تجربه مشتریان را دریافت می کنید و می توانید استراتژی مناسبی برای آن در نظر بگیرید.

  •  مسابقات تحقیقاتی

هر برند بزرگی می تواند به دلایل مختلف در توییتر حضور داشته باشد! جالب است بدانید که این شبکه اجتماعی محل مناسبی برای برگزاری تبلیغات است و البته بازدهی بسیار خوبی به خصوص در بخش آگاهی از برند ایجاد می کند. در توییتر کافی است یک توییت یا مسابقه جذاب ارائه کنید تا ببینید که چطور می تواند به تعامل کاربران منجر شود. همچنین این پلتفرم محل بسیار جذابی بریا شما است تا بتوانید مسابقه را تماشا کنید و بهترین نتایج را از آن برای برند خود بگیرید.

  • ارتباط برقرار کردن با دیگران

توییتر یکی از پلتفرم های عالی برای ارتباط گرفتن با سایر کاربران و برندها است! در بخش های قبلی به این موضوع پرداختیم که یکی از دلایل حضور کاربران در توییتر است که به صورت مستقیم با اینفلوئنسرها و ستارگان خود در ارتباط باشند. شما هم می توانید با چنین افرادی ارتباط برقرار کنید تا تبلیغات خوبی برای کسب و کارتان انجام شود. حتی می توانید برای تبلیغات این چنینی هزینه کنید و اکانت هایی که تعامل بالایی دارند، به رشد شما کمک کنند. هنگامی که بتوانید به صورت موثر از توییتر استفاده کنید، به رشد کسب و کارتان کمک بسیار زیادی کرده اید.

مهم ترین نکته برای حضور در رسانه های اجتماعی مختلف این است که بدانید چطور مخاطبان خود را پیدا کنید. پس از آن، باید مخاطبان خود را به تعامل تشویق کنید و در نهایت، بدانید که الگوریتم های عملکردی هر رسانه چگونه است. برای آن که بتوانید در وقت خود صرفه جویی کنید و بدون آزمون خطا عملکرد خوبی در شبکه های اجتماعی داشته باشید، می توانید در دوره های آموزشی مختلف (رایگان یا پولی) شرکت کنید. این کار با عث می شود تا در زمان خود خیلی صرفه جویی کنید و بتوانید بدون آزمون و خطا بهترین نتایج را بگیرید.

استفاده درست از توییتر برای بازاریابی کسب و کارها

استفاده از توییتر مانند هر شبکه اجتماعی دیگر نیازمند استراتژی است! البته برای شروع بازاریابی در توییتر باید حتماً اصول آن را بدانید. در توییتر محتوایی شانس دیده شدن را دارد که تعامل کاربران زیادی را ایجاد کند. اگر کاربران با شما تعامل نکنند، محتوای شما دیده نمی شوند. یک فرق اساسی توییتر با سایر شبکه های اجتماعی این است که تنها راه موفقیت شما تعامل است! در حالی که در سایر شبکه های اجتماعی تبلیغات شانس شما را برای دیده شدن چندین برابر می کند. پس اگر می خواهید از این پلتفرم برای بازاریابی کسب و کار اینترنتی خود استفاده کنید، باید استفاده درست و اصولی از آن را یاد بگیرید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *