حالا که AMD دوباره با قدرت پردازنده‌هایی بسیار قوی ارائه می‌کند، اینتل برای جا نماندن از بازار، روند ارائه پردازنده‌های نسل‌ جدید خود را سرعت بخشیده و به تازگی از پردازنده‌های نسل دهم رونمایی کرده است. این پردازنده‌های پیشرفت‌هایی داشته و چند قابلیت جدید نیز برایشان در نظر گرفته شده که بعضی‌هایشان غافلگیرکننده هستند. با هم نگاهی به این پردازنده‌ها بندازیم و بفهمیم چرا آن‌هایی که قصد خرید دستگاه جدید دارند، بهتر است کمی برای ورود این پردازنده‌ها صبر کنند.

در نظر داشته باشید که اینتل از پردازنده‌های موبایل برای لپتاپ و دستگاه‌های ضعیف‌تر نیز رونمایی کرده است که ما خیلی در این مطلب به آن‌ها نمی‌پدازیم. همچنین با توجه به خبرهای درز پیدا کرده، احتمالا پردازنده‌های نسل ده در ماه مِی سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه شوند.

هسته‌های فراوان

پردازنده‌های این سری هسته‌های زیادی دارند. در صدر آن‌ها Core i9-10900K قرار گرفته که ۱۰ هسته و ۲۰ رشته (threads) دارد و سرعت آن در عملکردهای مختلف بسیار بهتر از نسل قبل خود ۹۹۰۰K است. البته هنوز مشکلات نرم‌افزاری سر راه شما باقی‌ست، چون خیلی از برنامه‌ها برای استفاده از تمامی این هسته‌ها بهینه سازی نشده‌اند.

با این حال کسی سراغ چنین پردازنده‌ی ۵۰۰ دلاری خواهد رفت، که عموما یا برای بازی‌های سنگین آن را می‌خواهد یا برای ادیت ویدیو و کارهای سه بعدی، که برنامه‌های این چنینی همگی برای استفاده از هسته‌های زیاد در پردازنده‌ها کارایی بالایی دارند.

Hyper-Threading

هایپرتردینگ یا فراریسمانی نامی است که اینتل برای شیوه‌ی کار پردازنده خود برای تقسیم یک هسته به دو هسته‌ی مجازی استفاده می‌کند. در واقع به صورت فیزیکی شما یک هسته دارید، اما به صورت مجازی، نرم‌افزارها آن را به صورت دو هسته دیده و به این ترتیب سرعت عمل آن در بسیاری از برنامه‌ها افزایش می‌یابد. این موضوع در مورد تمامی پردازه‌های نسل آینده اینتل صدق می‌کند. مثلا Core i3 4 هسته و ۸ رشته دارد یا Core i5 که ۶ هسته و ۱۲ رشته خواهد داشت.

این موضوع مخصوصا در پردازنده‌های ارزان‌تر که برای سیستم‌های بازی با قیمت مناسب بسته می‌شود، می‌تواند عملکرد آن‌ها را تا حد خوبی افزایش دهد. به این ترتیب بازیکن‌ها می‌تواند با قیمت کم‌تر، بازی‌ها را با کیفیتی بالاتر اجرا کنند.

مادربردهای جدید

شرکت‌های سازنده پردازنده، تا حد ممکن سعی می‌کنند تا محصولاتشان با مادربردهای قبلی کار کنند، اما این کار تا یک جایی عملی است. در مورد پردازنده‌های نسل دهم اینتل نیز همین موضوع صدق می‌کند و باید برای این پردازنده‌ها، مادربردهایی با سوکت LGA1200 خرید. مادربردهای جدید به راحتی قابل شناسایی هستند و در مشخصاتشان یکی از اسامی Z490، B460، H470 یا H410 گنجانده شده است.

پیشرفت در انتقال بهتر گرما

بزرگ‌ترین مسئله در مورد هر کامپیوتری در دنیا، خنک کردن آن است. وقتی قطعات بیش از حد گرم شوند عملکرد ضعیف‌تری نشان داده و زودتر دچار آسیب های فیزیکی می‌شوند. کلید این مشکل نیز، خنک شدن بهینه قطعاتی همچون پردازنده است. اینتل یک سری تغییرات داخلی در پردازنده‌های نسل جدید خود اعمال کرده که انتقال گرما به فن را بهتر می‌کند تا پردازنده بهتر خنک شود.

خاموش کردن رشته‌ها برای کم‌ کردن گرما

همانطور که پیش‌تر گفتیم، پردازنده‌های جدید اینتل برای سریع‌تر عمل کردن، از هایپرتردینگ استفاده می‌کنند و عموما وقتی پای سرعت بیشتر در قطعات کامپیوتری وسط باشد، گرمای بیشتر نیز تولید می‌شود. شما می‌توانید در پردازنده‌های جدید، این قابلیت را غیر فعال کنید تا گرمای کم‌تری از طرف پردازنده تولید شود. هنوز توضیح داده نشده که این موضوع چطور کار می‌کند، اما برای کسانی که از نرم‌افزارهایی استفاده می‌کنند که از هسته‌های زیاد بهره نمی‌برند، این گزینه می‌تواند مفید باشد.

گذشتن از سد ۵٫۰ GHz

سرعت پردازنده‌های کامپیوتری را با گیگاهرتز می‌سنجند. عموما هر چه سرعت کلاک بیشتر باشد، عملکرد پردازنده نیز بهتر خواهد بود. پردازنده‌های خانگی عموما کم‌تر از ۵٫۰ GHz سرعت داشتند، اما اینتل راهی پیدا کرده تا با استفاده از تکنولوژی Thermal Velocity Boost بتواند یک هسته را اگر گرمای آن زیر ۷۰ درجه بود به سرعت ۵٫۳ GHz برساند. این یک هسته‌ که عملکرد قدرتمندتری خواهد داشت، مخصوصا برای کسانی که رندرهای سنگین انجام می‌دهند یا بازی‌های سنگین اجرا می‌کنند، می‌تواند کمک کننده باشد

اورکلاک PCIe

بعضی از مادربردهایی که از پردازنده‌های Comet Lake پشتیبانی می‌کنند، امکان اورکلاک کردن PCIe را در اختیارتان می‌گذارند. البته این مهم تنها برای PCIe 3.0 خواهد بود و برای نسخه چهار این امکان وجود ندارد. در مجموع با استفاده از نرم‌افزار به روز شده‌ی Intel Extreme Tuning Utility، امکانات بسیار خوبی برای اورکلاک کردن در اختیار کاربران حرفه‌ای قرار داده شده است.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *