برای خیلی‌ها گرفتن یک کارت گرافیک جدا از آنچه که به صورت آنبورد در دستگاه وجود دارد، فارغ از مدلی که می‌خواهند بگیرند یک امر حیاتی محسوب می‌شود. اما واقعیت این است که در این زمینه خوبی‌ها و بدی‌هایی وجود دارد و اطلاعاتی که پیش از خرید حتما باید به آن‌ها توجه کرد.

۱- کارت گرافیک آنبورد چیست؟

این کارت گرافیک‌ها در واقع چیپست‌هایی هستند که بر روی پردازنده اصلی (CPU) قرار داشته و چند مزیت عمده دارند. اول اینکه شما هزینه‌ای اضافی برای آن پرداخت نمی‌کنید، مصرف انرژی‌شان بسیار پایین است و البته جایی نیز در کیس شما اشغال نمی‌کند.

در گذشته کارت‌های گرافیک آنبورد به خاطر عملکرد ضعیفی که داشتند، اسم و رسم بدی پیدا کردند، با اینحال این روزها پیشرفت‌های زیادی در آن‌ها دیده می‌شود. اگر چه هنوز برای بازیکن‌های حرفه‌ای انتخاب خوبی نیستند اما در مدل‌های CPU خوبریال چیپست‌هایی به کار گرفته شده که توان نمایش بدون مشکل ویدیوهای ۴K را نیز دارند یا اینکه می‌توانند بازی‌های متوسط را با تنظیمات حداقلی اجرا کنند.

یکی دیگر از نکاتی که باید در مورد این چیپ‌ها بدانید این است که آن‌ها از رم دستگاه برای انجام عملیات پردازش بهره می‌برند. این خود یک نفع و یک ضرر است. نفعش اینکه بسته به میزان رم دستگاه شما کارت گرافیک توان بیشتری قرض گرفته عملکرد بهتری دارد، ضرر اینکه عملا با مشغول شدن بخشی از رم برای پردازش گرافیکی، شما آن را برای انجام عملیات‌های کلی دستگاه از دست می‌دهید.

۲-کارت گرافیک‌های اخصتاصی چه هستند؟

 

کارت‌های گرافیک اختصاصی نقطه مقابل کارت‌های گرافیک آنبورد هستند. در خود رم اختصاصی دارند که چیپ‌ست‌ها از همان برای انجام پردازش بهره برده و با توجه به همین موضوع عموما قطعه‌ای بزرگ و جاگیر در کیس به شمار می‌روند که مصرف برق آن‌ها بسته به مدل و توانش باری اضافی بر روی پاور دستگاه وارد می‌کند.

با این حال همین باعث می‌شود که توان این کارت‌ها بسته به مدلی که انتخاب می‌کنید به صورت عمومی از کارت‌های آنبورد بهتر باشد، اما آن‌ها گرمای بیشتری هم تولید می‌کنند و صد البته بسیار گران‌تر هم خواهند بود.

۳- کارت گرافیک اختصاصی یعنی پردازش گرافیکی بهتر

 

 

این یک واقعیت است و ما نمی‌خواهیم در این مقاله بگوییم که کارت گرافیک‌های آنبورد قوی‌تر هستند. حتی در مدل‌های مشابه هم با توجه به اینکه تجهیزات اختصاصی کارت گرافیک با خود روی دستگاه نصب می‌شود، عملکرد کارت گرافیک بسیار بهتر خواهد بود.

با این وجود قبل از اینکه مدلی انتخاب کنید ابتدا باید ببینید چقدر کارت گرافیک شما قوی‌تر از کارت آنبورد خواهد بود. برای مثال نمودار زیر کیفیت عملکرد بعضی مدل‌های کارت گرافیک با قیمت‌های مختلف است.

اما در حال حاضر پردازه‌های اینتل Core i7 نسل هشتم بهترین کارت‌های گرافیک آنبورد را دارند که بر اساس آمارهای videobenchmark.net  عملکردی مشابه به RX 570 خواهند داشت که یک کارت گرافیک متوسط با قیمت ۱۹۹ دلار در بازار است!

البته این مدل CPU یک پردازنده گران‌قیمت است و در بیشتر موارد شما با همچین کارت گرافیکی مواجه نخواهید بود، با این حال حتما باید توان انتخاب اختصاصی شما با کارت آنبورد را بررسی کنید.

۴- مصرف برق بیشتر در مدل‌های اختصاصی

 

 

وجود فن اختصاصی برای کارت‌های گرافیک خود گواه گرمایی است که این کارت‌ها در حالت پردازش ایجاد می‌کنند و به این خود یعنی آن‌ها برق زیادی در کیس به خود اختصاصی می‌دهند. وقتی قصد خرید یک کارت گرافیک دارید، باید ابتدا وضعیت کیس خود را بر اساس تهویه و خنک کنندگی بررسی کنید و سپس ببینید آیا پاور دستگاهتان توان راه‌اندازی کارت گرافیک مدنظر را دارد یا خیر.

۵- لپتاپ‌ها هم کارت گرافیک اختصاصی دارند

 

 

البته منظور لپ‌تاپ‌هایی هستند که در مشخصات خود این مورد را ذکر می‌کنند. در واقع این باور غلطی است که کارت‌های گرافیک استفاده شده در لپتاپ‌ها همگی آنبورد هستند. در واقع عموما کارت‌های طراحی شده برای مدل‌های مختلف لپ‌تاپ‌، اگر از چیپ‌هایی یکسانی مثل مدل‌های PC بهره می‌برند، به گونه‌ای است که بتوانند در قاب کوچک لپتاپ آن را جا دهند. مخصوصا در دستگاه‌های نازکی که این روزها به بازار عرضه می‌شود.

 

۶- بازی‌خورها باید کارت اختصاصی بگیرند

 

تردیدی در این باره وجود ندارد که اگر یک کاربر حرفه‌ای هستید که دستگاهی برای بازی می‌بندید، باید به سراغ خرید کارت‌های اختصاصی بروید. کارت‌های آنبورد برای کسانی است که می‌خواهند کارهای معمولی مثل گشت و گذار در اینترنت، دیدن فیلم یا انجام بازی‌های سبک انجام می‌دند. چنین کاربرانی نباید هزینه‌ای اضافی برای کارت‌های جدا پرداخت کنند در صورتی که آن‌هایی که به دنبال انجام بازی‌های گرافیک بالا هستند، باید هزینه‌ای سنگین برای انجام بازی‌ها متحمل شوند.

Join the Conversation

17 Comments

  1. از اونجا که گرافیک آنبورد فشارشو روی رم میاره
    اگه ما رم رو ارتقا بدیم باعث ارتقای گرافیک هم میشه یا نه ؟
    با تشکر

  2. از اونجا که گرافیک آنبورد فشارشو روی رم میاره
    اگه ما رم رو ارتقا بدیم باعث ارتقای گرافیک هم میشه یا نه ؟
    با تشکر

    1. تا یه حدی بله، اما در نهایت پردازشگرهای گرافیکی عملکرد خیلی بهتری دارن، اما اضافه کردن رم در مجموع کمک می کنه

  3. سلام من جدیدا از گرافیک انبرد استفاده میکنم.
    وقتی وارد گیم میشم خیلی عادی و اسون پلی میکنه ولی وقتی چند مین که میگذره یهو صفحه قفل میکنه و bluscreen بالا میاد و ریستارت میشه
    بنظرتون مشکلش چیه؟
    در ضمن گیمی که واردش میشم اصلا نیازی به گرافیک آنچنانی نداره
    <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

    1. سلام
      درایور کارت گرافیک آنبورد خودتون رو یک بار به روز رسانی کنید و در مرحله دوم یکی از برنامه های چک کردن دمای دستگاه هم نصب کنید ببینید بعد از اجرای بازی دمای دستگاه خیلی بالا نره

    2. احتمال اول (احتمال زیاد) رم دستگاه شما معیوب است .
      احتمال دوم (احتمال متوسط) مشکل از گرافیک .
      احتمال سوم (احتمال ضعیف) پاور ضعیف شده .

  4. سلام ببخشید سیستم من 1گیگ گرافیک انبورد (amd radeon hd 4200) و 2 گیگ گرافیک اختصاصی (amd radeon hd 5450) داره که توی کنترول پنل مجموعا 2816 مگابایت نشون میده و پورت vga رو به کارت گرافیک اختصاصی میزنم ایا برای انجام بازی ها از هر دو گرافیک استفاده میشه؟
    چون برای اجرا pes19 سیستمم از نظر گرافیکی خیلی خیلی لگ داره و با توجه به امار برنامه تسک منیجر ویندوز 50 درصد از cpu و 60 درصد از ram استفاده میکنه.
    مشخصات سیستم :
    رم :4 گیگ
    سی پی یو : 4هسته با سرعت 3.2 ghz

    به نظرتون باید علان ram ببرم بالا یا گرافیک عوض کنم؟؟

    با تشکر از سایت خوبتون 💖💖

    1. سلام
      خیر دوست عزیز، بازی ها فقط از کارت گرافیک اختصاصی شما استفاده می کنن و متاسفانه در حال حاضر هم رم و هم کارت گرافیکتون برای اجرای بازی های روز پایین هستن، اما بهتره اول رم رو اضافه کنید

      1. با سلام من کارت جدا گانه داشتم مادربردمم انبرد 256داره حالا که کارت رو از رویpcجدا کردم چطوری ببرمش رو انبرد کارت گرافیکم ایراد پیدا کرد

    2. گرافیک دوم با گرافیک آنبرد خود سیستم هیچوقت جمع نمیشه با نصب گرافیک دوم ، گرافیک آنبرد غیر فعال میشه . دو تا گرافیک شما جمع نشده اون مجموعا 2816 مگابایتی که شمامیگید مجموع رم گرافیک شما که 1024 مگابایت هست با 1790 مگابایت که از رم share شده از رم سیستم شما ست .

  5. سلام.بنده لپ تاپم صفحه اش شطرنجی میشد و یکبار چیپ گرافیکمو ریبال کردم و بعد از مدتی همونطور شد و دوباره مراجعه کردم به تعمیرگاه و ایندفعه گرافیکمو انبورد کردند،ایا الان با گرافیک انبورد میتونم نرم افزار اتوکد دوبعدی رو نصب کنم و کار کنم باش؟

    1. سلام
      شدن رو که می شه اما باید در نظر بگیرید که توان گرافیکی دستگاه شما به شدت کم می شه وقتی از روی کارت گرافیک می رید رو آنبورد و تو برنامه هایی مثل اتوکد این چیزا خیلی سریع خودشو نشون می ده

  6. سلام ی لپتاپ با رم ۱۶ با پردازنده core i7 با گرافیک آنبرد intel بازی مث کالاف pes جواب میده؟

    1. سری 9 به بالای پردازنده های اینتل کارت های آنبورد خوبی دارن . PES یا فورتنایت یا خیلی بازی های دیگه با تنظیمات پایین روش اجرا می شن اما کال آو دیوتی های جدید خیلی افت فریم پیدا می کنن

  7. سلام پردازنده rayzen 5 و گرافیک rx vega7انبرد با حافظه ۲گیگ و رم ۱۶ برای بازی هایی مثل need for speed مناسب هست یا نه؟؟ممنون از جوابتون

  8. سلام.من لپ تاپ دل inspiron 3593 دارم با رم 16GB..کارت گرافیک Nvidia MX230 2GB داره…از جاهای مختلف سوال کردم گفتن این کارت گرافیک قابلیت شیر با رم رو داره…کارت گرافیک آنبرد روی این لپ تاپ 128mb Video memory داره(وقتی dxdiag رو میزنم اینو نوشته)…وقتی گرافیک انویدیا رو disable میکنم یعنی با گرافیک آنبرد کار میکنم مثلا تو بازی GTA V و بازی های دیگه video memory رو میزنه 8GB یعنی با رم شیر میکنه گرافیک آنبرد و بازی ها بدون لگ اجرا میشن…ولی وقتی گرافیک انویدیا رو enable میکنم تو بازی ها که میرم video memory رو میزنه 2GB.و بازی ها خیلی لگ دارن حتی بازی هایی که کمتر از 2gb video memory نیاز دارن بازم بازی لگ زیاد داره..در حالی که وقتی تو Run-dxdiag میرم جلوی گرافیک آنبرد نوشته 8075 shared memory که این درسته و جلوی گرافیک انویدیا نوشته 8075 shared memory که این کار نمیکنه و همون طور که گفتم پرسیدم گفتن گرافیک انویدیا این مدل قابلیت شیر با رم رو داره…میخواستم بدونم نظرتون چیه؟؟مشکل سیستمم چیه؟؟؟هر دو کارت گرافیک هم نصب هستن و درایور ها هم اپدیته…فقط یه جا بهم گفتن ویندوز رو عوض کن اگه درست نشد مشکل سخت افزاری داری..ویندوز رو به 11 اپدیت کردم بازم مشکلم حل نشد..شما میدونید دقیقا مشکلش چیه؟؟جاهای مختلف پرسیدم ولی فایده ای نداشت..ازتون خواهش میکنم راهنمایی کنید واقعا کلافه شدم نمیدونم مشکلش چیه…

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *