این روزها تعداد مرورگرهای خوبی که می‌توان نصب کرد و واقعا از کار با هر کدامشان لذت برد از دست در رفته است، به همین خاطر گفتن از یک مرورگر جدید شاید کار عبثی به نظر بیاید. درست همین جاست که مرورگرهایی همچون Brave با مانور روی حریم خصوصی خود را تبلیغ می‌کنند.

Brave مرورگری بر پایه کرومیوم است که خود بر پایه گوگل کروم ساخته شده است. بیایید با هم مروری کنیم بر این مرورگر تا ببینیم اصلا ارزش دارد از کروم به آن مهاجرت کنیم؟

تاریخچه‌ای کوتاه از Brave

Brendan Eich و Brian Bondy دو نفری بودند که Brave را در سال ۲۰۱۵ پایه گذاری کردند. آن‌ها معتقد بودند که یکی از مشکلات اساسی اینترنت مدرن، تبلیغات ناخواسته‌ است. با این که تبلیغات از نظر مالی برای کاربران بسیار اهمیت دارد، اما الگوریتم‌هایی که روی کار شما بر روی اینترنت نظارت دارد تا تبلیغاتی مطابق میل شما را نمایش دهد، مشکل این دو بود.

دو نکته مهم در مورد این مرورگر وجود دارد که با توجه به تاریخ شروع به کارش، باعث محبوبیت این روزهایش شده است. همراه با تبِ مسدود کردن تبلیغات بر روی مرورگرها، Brave در خود ابزاری برای این مسدود سازی دارد و همین طور که ارزهای رمزدار رشد می‌کنند، این مرورگر نیز ارز رمز دار خود با عنوان BAT را منتشر کرده است.

اما فارغ از این نکات، Brave مرورگری استاندارد است که از بسیاری جهات آن را می‌توان در رده‌ی مرورگرهایی همچون اج، مروگر کروم یا اوپرا قرارش داد. مرورگری که از موتور رندر Blink استفاده می‌کند و امکان استفاده از افزونه‌های کروم نیز در آن وجود دارد.

زیر نظر باشی یا نه؟

Brave تمرکز خاصی و بعضا وسواس گونه‌ای به معقوله حریم شخصی دارد و بر همین منوال مکانیزم خاصی دارد که به آن Brave Shields می‌گویند که در واقع ترکیبی از تکنولوژی‌های قدیمی مسدود سازی به همراه چند دستکاری در هسته‌ی مرورگر است. این گزینه به صورت پیش‌فرض فعال است، اما کاربران می‌توانند بسته به نیاز خود آن را خاموش کنند.

فارغ از این مکانیزم‌ها، Brave برای مسدود سازی ترکرهایی که در فعالیت‌های شما کنجکاوی می‌کند یک لیست مسدود سازی مخصوص دارد. اما کار به این جا ختم نشده و آن‌ها از یک سیتم خاص ابری که از یادگیری ماشینی بهره می‌برد نیز برخوردارند.

Brave Shields از طرفی روی سایت‌هایی که از HTTPS استفاده می‌کنند، تمرکز بیشتری به خرج داده و شما می‌توانید با این سایت‌ها به صورت کدگذاری شده یا نه ارتباط برقرار کنید. با کدگذاری کردن این ارتباط، کار برای این سایت‌ها جهت ذخیره‌ی اطلاعات شما بسیار سخت‌تر می‌شود. این سیستم حتی برای کار در اینترنت‌های عمومی نیز کاربرد دارد و به طور کلی امنیت شما در زمینه‌ی مرور اینترنت را بسیار بیشتر می‌کند.

اوضاع در مورد Brave  وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانید این مرورگ، یک مرورگر TOR نیز در خودش فراهم آورده که کاربران می‌توانند از آن برای گذر از محدودیت‌های رایج جغرافیایی استفاده کنند!

BAT، رمز ارز مخصوص Brave

همانطور که گفتیم، Brave رمز ارز مخصوص به خود را هم دارد. اول از همه باید بگوییم که این گزینه کاملا اختیاری است و این طور نیست که برای کار با Brave حتما باید این گزینه را فعال کنید. پس حالا که این موضوع را مشخص کردیم بیایید در مورد کارکرد آن صحبت کنیم.

اول این شما اگر بخواهید این رمز ارز را استخراج کنید، حتما باید آن را فعال کنید چون به صورت پیش‌فرض غیر فعال است. شما می‌توانید این رمز ارز را خریداری کنید، یا این که با دیدن تبلیغات آن را به دست بیاورید. تبلیغات عموما به جای این که به صورت بنرهای سنتی پخش شود، عموما به صورت نوتیفیکیشن به شما نمایش داده خواهد شد.

نکته دیگر این که این تبلیغات به شکلی تهیه دیده شده که از شما پروفایلی درست نمی‌کند و کارهای شما را به منظور نشان دادن تبلیغات مناسب با شما کنکاش نخواهد کرد. البته این نکته هم باید گفت که این سیتسم تبلیغات تنها در چند کشور اروپایی و آمریکا و تعداد کمی کشور آسیایی مثل فیلیپین فعال است.

آیا Brave قابل مقایسه با کروم است؟

آمارهای کاملی از این مرورگر ارائه نشده اما به گفته سازندگانشان، در ماه اکتبر روزانه ۲٫۸ میلیون نفر از این مرورگر استفاده می‌کنند. در عمل Brave خیلی تفاوت آشکاری با کروم ندارد و تفاوت اصلی آن‌ها در دو عملکرد خاص این مرورگر است. Brave یک سری نکات ریزی دارد که به هسته‌ی کروم اضافه شده و این سلیقه کاربر است که آیا به چنین مرورگی احتیاج دارد یا این که به همان هسته‌ی اصلی بسنده کند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *