اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که سن پایینی دارید و به تازگی وارد یک محیط شغلی دیجیتال شده اید، باید مسائل مختلفی را رعایت کنید تا بتوانید ارتقاء شغلی بگیرید. در واقع بسیاری از افرادی که وارد یک محیط شغلی جدید می شوند، ممکن است نتوانند خیلی موفق باشند اما دلیل آن چیست؟ دلیل آن این است که چند نکته مهم و ضروری در این موارد وجود دارد که رعایت نمی کنند. به خصوص که اگر شما در یک شرکت بزرگ و فعال مشغول هستید. در این مقاله قصد داریم به بررسی چند مورد از مهم ترین نکاتی که در دوران شغلی باید رعایت کنید، می پردازیم.

مهارت های لازم در دوران شغلی

اگر به تازگی شغلی پیدا کرده اید و از همان ابتدا به فکر ارتقاء موقعیت خود هستید، حتماً باید از همین ابتدا برنامه ریزی کنید. شاید شما هم در محیط کاری خود افرادی را ببینید که خیلی زود ارتقاء شغلی می گیرند و اگر از حق نگذریم، به رشد شرکت هم کمک زیادی می کنند. اما آیا این افراد خونشان از شما رنگین تر است که چنین اتفاقی برای آن ها می افتد؟ قطعاً خیر. چنین افرادی از همان ابتدا متخصص با تجربه نبوده اند و در طی مدت زمان گذشته توانسته اند مهارت های خود را افزایش دهند. در هر شغلی چالش هایی وجود دارد که اگر بتوانید این چالش ها را حل کنید، تجربه شما بیشتر می شود.

هر چقدر زمان بیشتر گذر می کند، توانایی شما هم برای حل کردن چالش ها و مسائل مختلف بیشتر می شود. در این فرآیندها باید مهارت هایی داشته باشید تا دچار خستگی و فرسودگی شغلی نشوید! اگر از دیدگاه دیگری به این قضیه نگاه کنید، متوجه می شوید که بسیاری از افراد پس از مدتی دچار فرسودگی شغلی می شوند. هر چقدر هم که بیشتر می گذرد، علائم آن بیشتر می شود. اگر می خواهید با چنین مشکلاتی روبرو نشوید، باید حتماً مهارت های خود را بهبود ببخشید. 

یکی دیگر از موضوعاتی که در هر کسب و کاری وجود دارد، این است که شما خواسته یا ناخواسته بررسی می شوید. در هر شرکت شاخص کلیدی عملکرد وجود دارد! البته ممکن است در برخی کسب و کارها چنین شاخصی وجود نداشته باشد اما مدیران هر بخش خودشان شما را آنالیز می کنند. در واقع برای آنالیز شما شاخص هایی را در نظر می گیرند که هر چقدر موفق تر باشد، شما را یک فرد موفق می دانند. در چنین شرایطی ممکن است ارتقاء شغلی هم بگیرید و به نتایج بسیار خوبی دست پیدا کنید.

البته مهارت هایی که در طول زمان باید یاد بگیرید ممکن است تغییر کنند! مهارت های هر فرد در محیط کاری به مهارت های شخصی و اجتماعی تقسیم بندی می شوند. مهارت های فردی مهارت های هستند که بیشتر مورد توجه قرار می گیرند اما برای آن که بتوانید ارتباط بهتری با محیط برقرار کنید، مهارت های اجتماعی اهمیت بسیار زیادی پیدا می کنند. پس باید حواستان باشد که مهارت های خود را ارتقاء ببخشید. اما پیش از آن که بخواهید مهارت های جدیدی یاد بگیرید، چند مهارت مهم وجود دارد که باید آن ها را در خود ارتقاء دهید. در ادامه این مقاله به بررسی 4 مورد از این مهارت ها می پردازیم که اگر در شما وجود داشته باشد، شخصیت موفق تری در محیط شغلی خود خواهید بود:

  • اشتیاق به یادگیری

یکی از مهم ترین مهارت هایی که در هر موقعیت شغلی وجود دارد، اشتیاق به یادگیری است. فرقی هم نمی کند که شما چه شغلی داشته باشید! در هر صورت چیزهایی وجود دارد که شما باید آن را یاد بگیرید. گاهی اوقات یادگیری یکی از چالش هایی است که افراد زیادی در محیط های کاری با آن روبرو هستند. شاید باورش کمی سخت باشد اما عده ای وجود دارند که اصلاً علاقه ای به یادگیری چیزی ندارند. برای چنین افراد یاد گرفتن چیزهای تازه بسیار مشکل است. به خصوص که اگر به آن موارد علاقه نداشته باشند و یاد گرفتن آن ها چالش بسیار بزرگی برای آن ها خواهد بود. پس فراموش نکنید که اولین چیز، اشتیاق به یادگیری است تا چیزهای جدیدی یاد بگیرید.

البته حوزه کاری شما هم در اشتیاق یادگیری تاثیر زیادی دارد! گاهی اوقات افراد علاقه زیادی به یادگیری چیزهای مختلف دارند اما هنگامی که می خواهند مسائل مربوط به شغلشان را یاد بگیرند، برایشان سخت و حوصله سر بر است. در چنین شرایطی باید به موقعیت شغلی خود فکر کنید! گاهی اوقات شغلی که شما دارد متناسب با علاقه و معیارهای شما نیست و به همین دلیل است که یادگیری چیزهای مختلف برای شما مشکل است. البته گاهی اوقات هم مجبور به یادگیری هستید! در هر شغلی مسائلی وجود دارد که به آن علاقه دارید و البته مسائلی هم وجود دارد که هیچ علاقه ای به آن ندارید. در چنین موقعیت هایی باید تمام موارد را در کنار هم یاد بگیرید تا بتوانید در آن گروه شغلی ادامه دهید.

  • مهارت ارتباطی قوی

حتماً متوجه شده اید که استفاده از اهرم ارتباط چقدر می تواند در یک محیط کاری موثر واقع شود. در واقع ارتباط برقرار کردن یکی از مسائلی است که باعث موفقیت شغلی بیشتر در افراد مختلف می شود. معمولاً هم افرادی که توانایی بهتری در برقراری ارتباط دارند، موفق تر هستند. هر چقدر شغلی که شما انجام می دهید، بیشتر مورد علاقتان باشد راحت تر می توانید با دیگران ارتباط برقرار کنید. البته نباید فراموش کنید که ارتباطات شما باید در حوزه کاری باشد تا مشکلی برای شما به وجود نیاورد. ارتباط برقرار کردن یکی از مهارت هایی است که با کمی تمرین کردن می توانید آن را بهبود ببخشید! در واقع یک مهارت اکتسابی نیست که دیگر نتوانید آن را تغییر دهید. بلکه به راحتی می توانید آن را تغییر دهید و بهبود ببخشید.

افرادی که در ارتباط برقرار کردن ماهر هستند، توانایی بیشتری در رشد خود و دیگران دارند. همچنین چنین افرادی به رشد آن برند یا سازمان هم کمک زیادی می کنند و به همین دلیل است که مدیران و افراد ارشد شرکت علاقه زیادی به وجود آن ها دارند. چنین افرادی بیشتر ارتقاء شغلی می گیرند و موفقیت های بیشتری کسب می کنند. اگر شما در تیمی هستید که نیازمند ارتباط برقرار کردن زیاد است، باید حتماً این مهارت را در خودتان بهبود ببخشید. چرا که در چنین موقعیت هایی ارتباط برقرار کردن می تواند کمک زیادی به شما و همچنین تیمی که در آن حضور دارید باشد. جالب است بدانید که ارتباط برقرار کردن امروزه به عنوان یک عنصر مهم در اقتصاد هم یاد می شود و نشان دهنده میزان اهمیت آن برای هر فرد و گروه است.

  • توانایی استفاده از ارتباطات جدید

در بخش قبلی در مورد ارتباط برقرار کردن صحبت کردیم اما یکی دیگر از مسائلی که در موقعیت شغلی مختلف باید به آن اهمیت داد، استفاده از ارتباطات جدید است. اگر امروزه در شرکت های مدرن مشغول به کار هستید، متوجه می شوید که ابزارهای مختلفی در چنین شرکت هایی وجود دارد که بسیاری از آن ها جدید هستند. بخشی از این ابزارها برای ارتباط برقرار کردن هستند و می تواند عامل بسیار خوبی برای برقراری تعامل با دیگران باشد. تعامل برقرار کردن در محیط کاری مسئله بسیار مهم و ارزشمندی است و اگر به آن دقت نکنید، مشکلات زیادی برای شما پیش می آید. بنابراین اگر شما می توانید موفق باشید، باید بتوانید از ابزارهای ارتباطی جدید استفاده کنید.

برای مثال در گذشته برای آن که پیامی به یک اتاق منتقل می شد، از نامه یا تلفن استفاده می شد. حال اگر می خواستید فایلی منتقل کنید، دردسرهای زیادی وجود داشت. اما در حال حاضر ابزارهای مختلفی نظیر نرم افزارهای کامپیوتری وجود دارد که در کسری از ثانیه می توانید ده ها گیگ اطلاعات را در کمتر از چند دقیقه منتقل کنید. در حالی که هیچ کدام از دردسرهای گذشته را هم ندارد و به راحتی می توانید این کارها را بدون دردسر انجام دهید. بنابراین اگر در یک سازمان یا کسب و کاری مشغول هستید، باید علاوه بر مهارت های ارتباطی با ابزارهای آن هم آشنا باشید تا بتوانید همه کارها را به راحتی انجام دهید. آشنا نبودن با ابزارها به معنی کند شدن روند کارها است و این موضوع همان چیزی است که مدیران ارشد شما دوست ندارند.

  • خود آگاهی

تا به حال در مورد خود آگاهی چیزی شنیده اید؟ خود آگاهی مهارتی است که با استفاده از آن می توانید افکار، احساسات و اعمال خود را کنترل و مدیریت کنید. در خود آگاهی مسائل مختلفی تاثیرگذار هستند که آشنایی با آن ها می تواند به شما کمک کند. از مهم ترین مسائلی که در این موضوع اهمیت زیادی دارد، می توان به هوش عاطفی، تا مرزهای شناخت توامان خود و پذیرش دیدگاه‌های جدید اشاره کرد. البته موضوعات دیگری هم مهم هستند و در این مورد تاثیر زیادی دارند که باید آن ها را بررسی کنید. امروزه تفکر به شیوه جدید کمک زیادی به رشد سازمان ها می کند! اگر هم دقت کنید معمولاً سازمان های خصوصی و جدید نسبت به سازمان های قدیمی و معمولاً دولتی موفق تر هستند. این موضوع به دلیل خود آگاهی، فیلتر بهتر در قبول افراد و همچنین تفکر جدید است.

خود آگاهی زمانی که شما مسئولیتی مانند رهبری یک بخش از کسب و کار را برعهده گرفته باشید، اهمیت دو چندان پیدا می کند. چرا که در چنین شرایطی شما نه تنها باید خودتان را مدیریت کنید، بلکه باید یک تیم را هم مدیریت کنید. چالش های مختلفی میان افراد آن تیم به وجود می آید که باید آن ها را هم کنترل کنید. در واقع دردسرهای رهبری یک بخش زیاد است و اگر خود آگاهی کامل نسبت به خود و تیم نداشته باشید، نمی توانید آن را به بهترین شکل ممکن مدیریت و کنترل کنید. پ باید حواستان کامل به این مهارت باشد.

نتیجه گیری

اگر به تازگی در یک محیط شغلی مشغول به کار شده اید یا این که به تازگی از محیط شغلی قبلی جدا شده اید، یک سوال مهم برایتان پیش می آید! آن هم این که چه مهارت هایی وجود دارد که می تواند به موفقیت در محیط جدید و درس گرفتن از محیط قبلی به شما کمک کند؟ در این مقاله سعی کردیم به بررسی 4 مورد از مهارت های مهم در موقعیت های شغلی دیجیتال بپردازیم. اگر سوالی دارید، می توانید از طریق بخش نظرات مطرح کنید تا شما را به صورت کامل راهنمایی کنیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *