در هر کاری که مشغول به فعالیت باشید، باید به دنبال رشد و پیشرفت هم باشید. هیچ فردی را پیدا نمی کنید که در حوزه کاری خود به دنبال رسیدن به مراحل بالاتر نباشد. البته برخی از افراد هدف دارند و برخی رویا. واقعیت این است که برای رسیدن به مراحل بالاتر، باید برخی مهارت های خود را افزایش دهید. اگر بخواهید با همین مهارت هایی که الان دارید به مراحل بالا برسید، احتمالاً هدف شما همیشه یک رویا باقی می ماند که نمی توانید به آن دست پیدا کنید. حتی گاهی اوقات افراد به دنبال این هستند که یک مسیر شغلی جدید را دنبال و حوزه کاری قبلی را رها کنند. این مسئله که چرا باید شغل قبلی را رها کرد، دلایل مختلفی دارد و نمی توان در این مقاله به آن پرداخت.

در این مقاله می خواهیم ببینیم که برای شروع شغل بازاریابی دیجیتال یا ارتقاء آن، باید چه کاری انجام دهید. 10 نکته مهم که به رشد دیجیتال مارکترها کمک زیادی می کند تا رشد بیشتری را در مسیر خود مشاهده کنند، می پردازیم. البته قطعاً اطلاعات و نکات زیادی در این زمینه وجود دارد اما ما همه آن ها را در 10 نکته دسته بندی کرده ایم تا با رعایت آن بتوانید ارتقاء شغلی بگیرید.

شروع شغل بازاریابی دیجیتال

نکاتی که در این مقاله مطرح می کنیم برای همه شغل ها کاربرد دارد اما به صورت تخصصی، روی شروع شغل بازاریابی دیجیتال تمرکز می کنیم. دلیل آن هم این است که امروزه شغل بازاریابی دیجیتال به یکی از شغل های بسیار پرطرفدار و پر درآمد تبدیل شده است و کاربران زیادی وجود دارند که می خواهند ادامه زندگی خود را با این شغل بگذارنند. چالش هایی که در مسیر بازاریابی دیجیتال وجود دارد، گاهی اوقات سخت اما به قدری جذاب است که نظر هر فردی را به خود جلب می کند. پس شاید شما هم بخواهید این مسیر شغلی را شروع کنید و از آن لذت ببرید.

کاربران زیادی وجود دارند که بازاریابی دیجیتال را شروع می کنند اما پس از مدتی، از آن خسته می شوند! به نظر شما دلیل آن چیست؟ دلیل آن، این است که این کاربران با هدف درستی وارد این کار نشده اند و بسیاری از آن ها، حتی نمی دانند که قرار است چه مسیری طی شود. با همین دیدگاه به فکر ارتقاء شغلی هم هستند که در نهایت هیچ کارفرمایی حاضر نمی شود به چنین افرادی ارتقاء شغلی بدهد. در نهایت هم چنین افرادی با شکست روبرو می شوند! بنابراین اگر می خواهید به شروع شغل بازاریابی دیجیتال بپردازید، پیشنهاد می کنیم نکاتی که در ادامه به بررسی آن می پردازیم را انجام دهید تا نتیجه بسیار خوبی بگیرید و در کار خود موفق شوید.

10 نکته مهم برای شروع بازاریابی دیجیتال

اگر به دنبال شروع بازاریابی دیجیتال هستید، اول باید ببینید که چه پیش نیازهایی لازم است! اگر هنوز شروع نکرده اید، بهتر است ابتدا با مهارت های نرمی که لازم دارید آشنا شوید. مهارت های سخت در واقع همان تخصص شما در حوزه بازاریابی دیجیتال است که قطعاً برای شروع کار به آن نیاز دارید. اما همه چیز مهارت های سخت و تخصصی که شما دارید، نیست. در واقع باید مهارت های نرمی را هم یاد بگیرید که با کمک آن بتوانید در این حوزه کاری بدرخشید و بهترین نتایج را بگیرید. 10 نکته مهم در مورد مهارت های سخت وجود دارد که یادگیری آن ها می تواند روی روند کاری شما تاثیر زیادی داشته باشد و ما این موارد را در این بخش از مقاله بررسی می کنیم:

1. مهارت های نرم خود را توسعه دهید!

هنگامی که قصد شروع شغل دیجیتال مارکتینگ را دارید، باید برای شرکت یا کسب و کارهای موردنظر درخواست ارسال کنید. شاید در قدم اول مهم ترین چیزی که برای آن شرکت اهمیت دارد، تخصص شما است اما هنگامی که برای مصاحبه از شما دعوت می کنند، متوجه می شوید که فقط به تخصص شما نیاز ندارند. حقیقت این است که در شرکت های مختلف افراد مختلفی کار می کنند و مهارت های نرم شما هم اهمیت بسیار زیادی دارند. اگر شما تخصص داشته باشید اما نتوانید با سایر کارکنان شرکت به خوبی همکاری کنید، در استخدام رد می شوید! این همان چیزی است که علاوه بر مهارت سخت، هنگام مصاحبه با شما در نظر گرفته می شود.

 

بنابراین اگر قصد شروع شغل دیجیتال مارکتینگ یا هر شغل دیگری را دارید، باید مهارت های نرم خود را توسعه دهید. مهارت های نرم با توجه به حوزه شغلی که قصد شروع آن را دارید متفاوت هستند؛ البته در بسیاری از شغل ها مهارت های نرم مشترکی وجود دارند اما تفاوت های زیادی هم وجود دارد. به عنوان مثال در شروع شغل دیجیتال مارکتینگ شما باید به مهارت های نرم ارتباطات، مدیریت زمان، کار تیمی، هوش هیجانی، سخنرانی در جمع، تفکر استراتژیک و مواردی از این نظیر نیاز دارید تا بتوانید برای کار کردن با آن شرکت و تیم حاضر در آن مفید واقع شوید.

البته باز هم لازم به ذکر است که مهارت های نرم برای هر حوزه کاری متفاوت است! به عنوان مثال اگر شما می خواهید در بخش پشتیبانی مشتریان فعالیت کنید، باید مهارت ارتباطی بسیار قوی داشته باشید تا بتوانید سوال یا مشکل مشتری را پاسخ دهید. در حالی که اگر شما بخواهید به عنوان برنامه نویس در یک شرکت حاضر شوید، دیگر نیاز به مهارت ارتباطی قوی ندارید و همین که بتوانید با افراد تیم ارتباط برقرار کنید، کافی است. در این صورت، مهارت های دیگری نظیر مدیریت زمان و کار تیمی اهمیت پیدا می کنند که باز هم لازم است تا مهارت های نرم خود را توسعه ببخشید.

یک نکته مهم! برای آن که ببینید چه مهارت هایی دارید، خودتان را ارزیابی کنید. همچنین ببینید که برای موقعیت شغلی موردنظر چه مهارت هایی لازم است و از کارفرمای خود در مورد این مهارت ها و همچنین نواقص خود سوال کنید. سپس با کمک دوره های آموزشی یا تیم هایی که روی توسعه مهارت های نرم کار می کنند، برای افزایش مهارت های خود همکاری کنید.

2. آنالیز SWOT را انجام دهید!

تا به حال در مورد تجزیه و تحلیل SWOT چیزی شنیده اید؟ این ابزار، بهترین ابزار برای تدوین استراتژی شرکت های مختلف است. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که ما قرار است در یک شرکت کار کنیم نه این که خودمان شرکت تاسیس کنیم، پس چه نیازی به این ابزار داریم؟ این ابزار تنها برای شرکت ها نیست اما شرکت ها هم از آن استفاده می کنند. هر فرد برای آن که بتواند نقاط ضعف و قوت خود را پیدا کند، با کمک ابزار SWOT می تواند به آن دست پیدا کند. همچنین فرصت ها و تهدیدهایی که برای یک فرد وجود دارد با کمک این ابزار کاملاً قابل دسترسی است و شما می توانید یک استراتژی قوی برای خودتان تنظیم کنید.

یکی از مهارت هایی نرمی که برای شروع شغل دیجیتال مارکتینگ به آن نیاز دارید، داشتن یک ابزار تحلیل SWOT شخصی است. در واقع شما می توانید از این ابزار برای خودتان استفاده کنید تا ببینید کدام حرکت برای رشد شغلی شما مناسب است. مهم ترین چیزی که این ابزار در اختیار شما قرار می دهد، این است که نقاط ضعف و قوت خود را ببینید. سپس شرایطی کاری با شرکت موردنظر را بررسی کنید و ببینید که آیا واقعاً به درد آن شرکت می خورید و می توانید در آن رشد کنید یا نه. این دقیقاً همان مسئله ای است که بسیاری از افراد هنگام شروع همکاری با شرکت های مختلف در نظر نمی گیرند و شکست می خورند.

اگر بخواهیم از یک دیدگاه دیگر این ابزار را بررسی کنیم، بهتر است به سراغ یک سوال مهم و اساسی برویم! چه چیزی باعث می شود تا تجربه موفقی برای رشد در حوزه شغلی خود داشته باشید؟ نقطه قوت. در واقع نقاط قوت هستند که به شما کمک می کنند تا بتوانید در حوزه شغلی خود پیشرفت کنید و بهترین نتیجه را بگیرید. اگر بتوانید نقاط قوت خود را به خوبی بشناسید، می توانید حرکت بعدی خود را که باعث رشد می شود را شناسایی کنید. مشکل اصلی بسیاری از ما این است که نمی دانیم حرکت بعدی می تواند منجر به رشد ما شود یا شکست ما. پس تجزیه و تحلیل SWOT را جدی بگیرید. همچنین می توانید با گرفتن بازخورد از دیگران نقاط ضعف و قوت خود را تشخیص دهید و اطلاعات مهمی در مورد خودتان کسب کنید.

یک نکته مهم! هنگامی که نقاط قوت خود را پیدا کردید، روی توسعه آن کار کنید. همچنین آن را با خودتان به جلسه مصاحبه بعدی ببرید تا بتوانید مدیر یا مسئول مصاحبه را برای شروع همکاری با آن ها راضی کنید.

3. داستان خود را بگویید!

یکی از مسائلی که کاربران و مدیران به آن علاقه دارند، داستان است. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بخواهید یک مسئله را به فردی منتقل کنید و به جای رسمی صحبت کردن، از داستان استفاده کنید. در این صورت معمولاً افراد نظرشان به صحبت های شما جلب می شود و تا پایان صحبت ها یا پایان آن داستان، حواسشان به شما است. این مسئله در ذات همه انسان ها وجود دارد که داستان می تواند جذاب تر از ساده گفتن باشد. پس از اگر می خواهید افراد به شما گوش کنند، باید داستان جذابی برای تعریف کردن داشته باشد و سپس انتظار داشته باشید که به شما گوش کنند.

 

یکی از مسائلی که برای شروع به کار دیجیتال مارکتینگ باید در نظر بگیرید، این است شما مصاحبه دارید. مصاحبه باید به قدری جذاب و گرم پیش برود که فرد مصاحبه کننده که معمولاً یک مدیر یا مسئول منابع انسانی است، حوصله‌اش سر نرود. در مصاحبه به کمک داستان می توانید خودتان را تبلیغ کنید. در واقع بهترین راه برای تبلیغ خود در مصاحبه استفاده از تکنیک داستان سرایی است. با کمک تحلیل SWOT می توانید نقاط قوت خود را پیدا کنید. پس از پیدا کردن نقاط قوت، از طریق یک داستان به مصاحبه کننده بگویید که نقاط قوت شما چطور می تواند برای آن سازمان مفید و موثر باشد.

یک نکته مهم! گاهی اوقات کاربران تنها به پیشنهادهایی که در لینکدین و شبکه های اجتماعی می شود، اکتفا می کنند. در حالی که اکثر مصاحبه شوندگان این نکات را می دانند و رعایت می کنند. پس شما باید یک برگ برنده داشته باشید تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید و انتخاب شوید. برای این کار، بهتر است منابع بهتری در اختیار داشته باشید تا بتوانید داستان خود را به بهترین شکل ممکن جلو ببرید. شما باید این تصور را داشته باشید که فرد مصاحبه کننده به دنبال قانع شدن است! پس شما باید او را قانع کنید تا بتوانید در آن سازمان شروع به کار کنید. گاهی اوقات هم لازم نیست که منتظر صحبت استخدام کننده باشید! می توانید خودتان در طول مصاحبه پیشنهادهایی بدهید تا در متقاعد کردن فرد مصاحبه کننده موفق تر واقع شوید.

4. از انتقاد دیگران و پذیرش آن نترسید!

همه ما انسان ها دوست داریم که از ما تعریف کنند و کمتر به دنبال انتقاد دیگران هستیم. حتی برخی از ما، هنگام شنیدن انتقاد عصبی می شویم و این مورد اصلاً یک رفتار حرفه ای نیست. در حالی که یکی از مسائل مهم که باعث پیشرفت ما می شود، شنیدن انتقاد دیگران است. البته فقط شنیدن آن نه، بلکه باید به فکر پذیرش آن باشید تا بتوانید رفتار خود را تغییر دهید. انتقاد کردن منجر به پیشرفت می شود و اگر بتوانید این موضوع را به خوبی درک کنید، چند قدم به سوی موفقیت برداشته اید. اما چه چیزی باعث می شود که دیگران از ما انتقاد کنند و بازخورد منفی بگیریم؟

یکی از مسائل مهمی که در انتقاد کردن وجود دارد، نقاط ضعف ما است. در واقع هنگامی که دیگران از ما انتقاد می کنند، در حال ارائه نقاط ضعف ما هستند. نقاط ضعف هم با کمی آموزش و تلاش می تواند به نقاط قوت ما تبدیل شود! پس اولین قدم برای آن که بتوانید نقاط ضعف خود را به نقطه قوت تبدیل کنید، این است که بتوانید نقاط ضعف خود را بشناسید. به همین دلیل انتقاد دیگران بسیار مهم است و هنگامی که آن ها نکات منفی را گوشزد می کنند، به جای عصبی یا ناراحت شدن باید سعی در پذیرش آن داشته باشیم. جالب است بدانید پذیرش انتقاد یکی از مهارت های نرم است و اگر بتوانید با آن کنار بیایید، نتایج بسیار خوبی در شروع کار دیجیتال مارکتینگ مشاهده می کنید.

حتی اگر از بیرون هم به این موضوع نگاه کنیم، هنگام شنیدن انتقاد دیگران متوجه رفتار ما می شوند. اگر انتقاد را بپذیریم، از نظر دیگران یک فرد منعطف هستیم که به راحتی می توانند نقاط ضعف را به ما بگویند. اما اگر عصبی شویم، نه تنها فردی منعطف نیستیم، بلکه باعث می شود تا دیگران هیچ نکته منفی دیگری را درباره ما نگویند و این یعنی از دست رفتن فرصت های رشد. پس سعی کنید مهارت نرم خود را در مورد پذیرش انتقاد بپذیرید تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید! البته فراموش نکنید که هنگام شنیدن انتقاد بررسی کنید که واقعاً آن ضعف را داشته باشید و سپس به دنبال جبران آن باشید.

یک نکته مهم! برای همه ما پیش آمده است که حس کنیم یک نقطه ضعفی داریم که دیگران به ما نمی گویند! گاهی اوقات ممکن است قصد گفتن داشته باشند اما از رفتار ما بترسند؛ مثلاً ممکن است نخواهند ما را ناراحت یا عصبی کنند و در این صورت، نقطه ضعف ما را نمی گویند. در چنین شرایطی معمولاً خودتان حس می کنید که ایرادی وجود دارد و معمولاً هم متوجه می شوید که آن ایراد چیست. در این شرایط بهتر است خودتان از همکاران و افراد دیگر در مورد نقطه ضعف خود بپرسید و ببینید که چطور می توانید آن نقطه ضعف را بررسی و حل کنید. این مسئله باعث می شود تا رشد بسیار بیشتری در محیط کار و حتی زندگی خود داشته باشید و بهترین نتایج را بگیرید.

5. نگرش و ارزش‌ های خود را بشناسید!

هر سازمانی نگرش و ارزش های خاص خود را دارد و این مسئله می تواند در استخدام تاثیر زیادی داشته باشد! به خصوص در شروع شغل بازاریابی دیجیتال ممکن است وارد شرکتی شوید که ارزش های آن با ارزش های شما متفاوت باشد. به همین دلیل سازمان ها هنگام استخدام افراد، به نگرش و ارزش های شما نگاه می کنند تا ببینند که نگرش شما بر اساس ارزش های شما است یا خیر. این مسئله هم در بخش مهارت های نرم قرار می گیرد و اگر ارزش های شما با ارزش های سازمان یکی نباشد، نمی توانید در مسیر موفقیت حرکت کنید و در نهایت به رشد آن سازمان کمک کنید.

به همین دلیل است یکی از نکات مهم در شروع شغل بازاریابی دیجیتال این است که ابتدا نگرش و ارزش های خود را بشناسید. حتی ساده ترین و جزئی ترین مسائل ممکن را هم در نظر بگیرید. بدون شناخت نگرش و ارزش های خود برای استخدام شدن در یک سازمان اقدام نکنید! زیرا ممکن است در مورد ارزش ها از شما سوال شود و تا زمانی که در مورد آن فکر نکرده باشید، ممکن نیست که بتوانید پاسخ درستی برای آن پیدا کنید. در واقع این مهارت نرم، مانند هر مهارت نرم دیگری نیاز به تفکر و شناخته شدن دارد و اگر نتوانید آن را به خوبی بشناسید، نمی توانید ببینید که آیا واقعاً به درد آن سازمان می خورید یا نه.

اگر بخواهیم خیلی ساده تر این موضوع را جمع بندی کنیم، باید بگوییم که سازمان ها به دنبال افرادی هستند که ارزش ها و فرهنگ آن ها با ارزش های شرکت یکی باشد. این مسئله یکی بودن ذهنیت کارمندان و شرکت باعث می شود تا پیشرفت بزرگی در محیط کار حاصل شود و حتی خودتان هم از این پیشرفت رضایت کافی داشته باشید. به همین دلیل، هنگامی که برای مصاحبه وارد یک شرکت یا سازمان می شوید، باید نگرش ها و ارزش هایی را نشان دهید که برای شما و استخدام کننده اهمیت زیادی دارد. اگر ارزش ها یکی باشد، شما و سازمان از این فرصت هیجان زده می شوید و می توانید کار خود را در بهترین شرایط شروع کنید.

یک نکته مهم! داستان سرایی را هنگام ارائه ارزش های خود فراموش نکنید. اگر بخواهید ارزش های خود را خیلی ساده مطرح کنید، ممکن است مصاحبه کننده خسته شود و فقط به فکر تمام شدن صحبت های شما باشد. پس از آن هم احتمالاً به دلیل خسته شدن شما را استخدام نمی کند. اما هنگامی که شما یک داستان مناسب تعریف می کنید و در آن ارزش های خود ارائه می دهید، مصاحبه کننده متوجه می شود که ارزش های شما با آن سازمان هم سو است. مثلاً می توانید به سازمان بگویید که شما دوست دار محیط زیست هستید و تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته اید که آن سازمان چقدر توانسته در کاهش کربن به شما کمک کند.

6. هدف خود را مشخص کنید!

هنگامی که برای شروع شغل بازاریابی دیجیتال در یک سازمان جدید اقدام می کنید، اولین چیزی که باید بپرسید این است که:

  • آن سازمان از من چه چیزی می خواهد؟
  • من از این شغل چه چیزی می خواهم؟

هنگامی که این دو سوال را از خودتان می پرسید و پاسخ آن را پیدا می کنید، چیزی به اسم هدف مشخص می شود. در واقع شما می توانید هدف خود را مشخص کنید و ببینید که شما به درد آن سازمان می خورید؟ حتی می توانید ببینید که آن سازمان می تواند به درد شما بخورد و در جهت رشد شما کمک کند؟ این مسائل همان چیزهایی هستند که به شما انگیزه می دهند. انگیزه در واقع همان چیزی است که باعث می شود تا شما مشتاق کار کردن در آن شرکت یا سازمان باشید. پس شناخت هدف به شما کمک می کند تا بتوانید انتخاب های درستی در زندگی داشته باشید؛ به صورت منحصر به فرد هم می توانید ببینید که به درد آن شغل می خورید یا نه!

هدفمند بودن زندگی در فرآیند استخدام اهمیت بسیار زیادی دارد و مهم است! چرا که با این کار شما می توانید ببینید که به دنبال چه شغلی هستید و چه شغلی به درد شما می خورد. هنگام شروع شغل بازاریابی دیجیتال هم می توانید ببینید که به درد کدام بخش از دیجیتال مارکتینگ می خورید و همان را شروع کنید. مسائل دیگری هم در این زمینه اهمیت دارند! مثلاً اگر در یک موقعیت شغلی حقوق بیشتری می گیرید اما مسئولیت آن بیشتر است، ممکن است آن را نپسندید و به سراغ موقعیت شغلی دیگری که مسئولیت کمتر و حقوق کمتر دارد بروید. پس همه چیز را هدف تعیین می کند و باید ببینید که کدام موقعیت شغلی می تواند متناسب با هدف شما باشد. گاهی اوقات هم اهداف دیگری اهمیت پیدا می کند! مثلاً ممکن است فردی باشید که تعادل بین کار و زندگی سالم را نسبت به حقوق بیشتر ترجیخ بدهید.

یک نکته مهم! گاهی اوقات افراد شغل خود را دارند اما به دنبال تغییر آن هستند. گاهی اوقات هم این تغییر به رشد افراد کمک می کند اما همیشه این طور نیست. بعضی مواقع افراد به دلیل تغییر شغل، می بینند که نتوانسته اند هدف خود را در آن شغل جدید پیدا کنند و در این صورت است که نا امید می شوند. برای آن که با چنین مشکلی مواجه نشوید، از خودتان بپرسید که چرا نیاز به تغییر شغل دارید و چرا شغل جدید برایتان جذاب است. 5 دلیل برای خودتان بیاورید! اگر توانستید 5 دلیل را کامل بیاورید، احتمالاً شغل جدید برای شما مناسب است اما اگر نتوانستید ممکن است نیاز به تحقیق بیشتری داشته باشید. البته دلایلی که می آورید باید خودتان را قانع کند! مثلاً اگر به دنبال حقوق بیشتر نیستید، نباید این دلیل را برای خودتان بیاورید؛ اگر هم این کار را می کنید، باید جزء دلایل پایانی شما باشد نه دلایل اولیه!

7. چگونه می‌توانید ارزش ارائه کنید؟

یکی از مسائلی که برای سازمان ها و شرکت های مختلف اهمیت بسیار زیادی دارد، این است که افرادی را استخدام کنند که برای آن ها ارزش قائل شود. در واقع سازمان ها در حال حاضر دیگر به دنبال فردی نیستند که فقط بتواند کارهایشان را انجام دهد! بلکه مسئله ارزش قائل شدن بسیار مهم است و باید نشان دهید که برای آن سازمان ارزش قائل هستید. همچنین ارزش ها باید متناسب با فرهنگ و ارزش های آن سازمان باشد تا بتواند رضایت آن ها را جلب کند. از طرف دیگر، اگر ارزش ها یکی نباشد، خودتان هم اذیت می شوید و بهتر است از همین ابتدا به فکر این موضوع باشید که ارزش های شما و سازمان موردنظر یکی باشد.

برای آن که بتوانید ببینید ارزش های شما با ارزش های آن شرکت یکی هستند، باید در مورد آن شرکت تحقیق کنید. همچنین با تحلیل خودتان، می توانید متوجه شوید که چه ارزش ها، نقاط قوت و نقاط ضعفی دارید. سپس با شناخت ارزش های آن شرکت به راحتی می توانید در مورد این موضوع که ارزش های شما با آن شرکت هم پوشانی دارد یا نه، فکر کنید. در مورد این موضوع فکر کنید که آیا می توانید برای آن شرکت ارزش آفرین باشید یا نه. هنگامی که بتوانید به این سوال پاسخ دهید، به راحتی می توانید رقبای خود را کنار بزنید و به فردی با ارزش و موفق برای آن شرکت تبدیل شوید.

یک نکته مهم! شاید تا چند سال گذشته شرکت ها به دنبال استخدام بهترین فرد برای نقش موردنظر بودند اما در حال حاضر این طور نیست! در واقع الان شرکت ها به دنبال استخدام فردی هستند که برای شرکت مناسب باشد نه اینکه در موقعیت شغلی خود بهترین باشند. اگر فردی بهترین مهارت ها را داشته باشد اما نتواند با ارزش ها و فرهنگ سازمانی کنار بیاید، قطعاً نمی تواند بیشترین بازدهی را داشته باشد و در نهایت مشکل ساز خواهد شد. به همین دلیل است که باید ارزش های مشترک خود با سازمان را پیدا کنید تا بتوانید از متقاضیان دیگر متمایز شوید و در نهایت بیشتری بازدهی را برای آن سازمان داشته باشید.

8. از سندروم ایمپاستر (خود ویرانگری) دوری کنید!

یکی از مهم ترین مشکلاتی که افراد زیادی با آن روبرو هستند، سندروم ایمپاستر است! جالب است بدانید که برخی افراد احساس می کنند که نمی توانند وظایف خود را به درستی و بهترین شکل ممکن انجام دهند. این مسئله در روانشناسی تحت عنوان سندروم ایمپاستر شناخته می شود که باید از آن دوری کنید. در واقع این سندروم باعث می شود تا نتوانید کارهای خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهید و همیشه از نظر روانیِ کار، با مشکل مواجه شوید. سرچشمه این مشکل می تواند متفاوت باشد! مثلاً ممکن است شما در گذشته به بهترین شکل ممکن کار خود را انجام داده باشید اما یک فرد بالادست جوری رفتار کند که انگار کار شما مشکل دارد. در این صورت است که افراد با چنین مشکلی مواجه می شوند؛ این در حالی است که آن فرد به بهترین شکل ممکن می تواند کار خود را انجام دهد.

بنابراین اگر نمی خواهید در محیط کار خود و در بین همکاران احساس کنید که نمی توانید کار را به درستی انجام دهید، باید از این سندروم دوری کنید. به خصوص در شروع شغل بازاریابی دیجیتال ممکن است مسیر کمی برای شما پیچیده باشد اما به این معنی نیست که نمی توانید از پس آن بر بیایید. این مسئله باعث می شود که اگر بر اساس شایستگی خود به شغلی دست پیدا کرده باشید، فکر کنید که این کار بر اساس خوش شانسی و اقبال شما بوده باشد. در حالی که شما در هنگام پذیرش در یک موقعیت شغلی مصاحبه می شوید و اگر واقعاً شایسته نباشید، از آن مرحله رد خواهید شد.

حال همین مسئله را در هنگام استخدام در نظر بگیرید! هنگام استخدام ممکن است از اعماق وجود احساس کنید که از پس اآن بر نمی آیید. همین عدم اعتماد به نفس که ناشی از سندروم ایمپاستر است، باعث می شود تا نتوانید فرآیند مصاحبه را به بهترین شکل ممکن جلو ببرید و در نهایت ممکن است نتوانید در آن پذیرش شوید. در واقع باید به این موضوع فکر کنید که اگر سازمان موردنظر فکر نمی کرد که شما شایسته آن موقعیت شغلی باشید، اصلاً شما را برای مصاحبه دعوت نمی کرد. برای از بین بردن سندروم ایمپاستر شما می توانید از تجزیه و تحلیل SWOT استفاده کنید و نقاط قوت خود را شناسایی کنید. همچنین نقاط ضعف خود را هم بشناسید و مهارت های نرم خود را گسترش دهید.

یک نکته مهم! پس از آن که فرآیند مصاحبه و استخدام را به خوبی پیش بردید و استخدام شدید، اگر هنوز هم دچار شک و تردید هستید نگران نباشید. کافی است آن مسئله را با مدیر خود در میان بگذارید و در مورد شروع شغل بازاریابی دیجیتال یا هر شغل دیگری بیشتر بدانید. پس از آن کافی است راه کاری از مدیریت دریافت کنید یا حتی با همکارانی که احساس نزدیکی می کنید، آن مسئله را مطرح کنید. حتی از تیم استخدام بپرسید که چرا شما را استخدام کرده است تا بتوانید نقاط قوت خود را شناسایی کنید. این مسائل به مرور زمان باعث می شود تا سندروم ایمپاستر را از خود دور کنید و با بهترین شکل ممکن همکاری خود را آغاز کنید.

9.  حدود خود را در مورد واجد شرایط بودن بدانید!

یکی دیگر از مسائلی که هنگام شروع شغل بازاریابی دیجیتال یا تغییر شغل ممکن است به سراغ شما بیاید، این است که ممکن است بیش از حد واجد شرایط باشید. گاهی اوقات شما چندین سال در شرکت های دیگر کار کرده اید و سال ها تخصص و تجربه به دست آورده اید. اکنون ممکن است بخواهید مسیر شغلی خود را تغییر دهید و هنگامی که به سازمان موردنظر فکر می کنید، این مسئله در ذهن شما برجسته می شود که شرایط شما بالاتر از حدی است که آن سازمان نیاز دارد. این مسئله در طول فرآیند استخدام مشکل ساز می شود! چرا که مدیران استخدام تمایلی ندارند فردی را که بیش از حد تخصص و تجربه دارد یا حداقل این چنین فکر می کند را استخدام کنند.

اگر با چنین مشکلی مواجه هستید، بهتر است نگرانی های خود را با مدیران استخدام در میان بگذارید! گاهی اوقات ممکن است واقعاً تجربه و تخصص شما بالاتر از حد نیاز باشد و با ورود به آن سازمان، فقط به خودتان لطمه بزنید. چرا که کار کردن در موقعیت شغلی که به تخصص و تجربه کمتری نیاز دارد برای فردی که سال ها تجربه و تخصص دارد، کار اشتباهی است. با تیم مصاحبه کننده نگرانی های خود را مطرح کنید و بگویید که به این شغل علاقه دارید. آن ها شما را راهنمایی می کنند که آیا واقعاً به درد آن موقعیت شغلی می خورید یا نه. مثلاً یکی از نگرانی ها این است که مدیران شما کم سن و سال تر از شما باشند و ارائه گزارش به افراد کوچک تر ممکن است برای شما خوشایند نباشد. این نگرانی را با مدیران مطرح کنید تا شما را راهنمایی کنند؛ ممکن است واقعاً آن سازمان به درد شما نخورد.

یک نکته مهم! اولین چیزی که برای انتخاب یک موقعیت شغلی و شروع شغل بازاریابی دیجیتال به آن نیاز دارید، این است که اول آن شغل را تجزیه و تحلیل کنید. سپس به سراغ سازمان بروید و ارزش های آن را بشناسید و ببینید که به چه مهارت هایی نیاز دارند. توجه داشته باشید که هر چقدر هم که تجربه داشته باشید، در موقعیت شغلی جدید خود مسائل جدیدی یاد می گیرید و این موضوع ارزشمند است. اگر هنوز هم مایل به یادگیری هستید، فارغ از این که چقدر مهارت، تخصص و تجربه دارید، به مدیران نشان دهید که چقدر اشتیاق برای موقعیت شغلی جدید دارید. در بسیاری از مواقع اشتیاق داشتن بسیار مهم تر از واجد شرایط بودن است و شما می توانید بهترین نتایج را بگیرید.

10. دلیل رد شدن را بپرسید و گفتگو کنید!

هنگامی که برای همکاری با یک سازمان اقدام می کنید، از همان اول مشخص است که در نهایت دو مسئله برای شما پیش می آید! اولین مسئله این است که درخواست همکاری شما پس از طی کردن فرآیند استخدام پذیرفته می شود و شما همکاری خود را آغاز می کنید. روی دیگر مسئله این است که شاید درخواست شما پذیرفته نشود و در نهایت رد شوید. اما آیا رد شدن دلیلی بر پایان کار یا طرد شدگی است؟ قطعاً خیر. شما می توانید با شرکت ها و سازمان های دیگر همکاری خود را آغاز کنید و بهترین نتایج را بگیرید. اما مسئله ای که مهم است، این است که دنبال دلیل رد شدن خود باشید. در واقع پس از رد شدن، آن را رها نکنید و به انتقادهای مدیران استخدام گوش کنید.

ممکن است به شما نگویند که چرا رد شده اید اما خودتان باید پیگیر باشید! پس از آن که رد درخواست همکاری را از مدیران می شنوید، زمان آن می رسد که انتقادپذیر باشید و از مدیران دلیل آن را بخواهید. باید نشان دهید آن قدر قوی هستید که توانایی شنیدن انتقاد را دارید. این اطلاعات بسیار ارزشمند هستند و ممکن است زندگی کاری شما را متحول کند. گاهی اوقات هم پس از رد شدن یک درخواست همکاری، به فکر همکاری دیگری باشید. شک نکنید که می توانید موقعیت شغلی بهتری پیدا کنید و شرایط کاری و زندگی بهتری را برای خود نسبت به موقعیت قبلی فراهم کنید.

ممکن است بخواهید در همان سازمان کار کنید! می توانید از سازمان بخواهید که اگر موقعیت های شغلی مشابه به وجود آمد، به شما اطلاع دهند. ممکن است هیچ مشکلی وجود نداشته باشد اما فرد مناسب تری در موقعیت قبلی پیدا شده باشد. در این صورت شانس خود را برای موقعیت جدید از دست ندهید و بخواهید که به شما اطلاع دهند. این مسائل باعث می شود تا ارتباط های قوی با سازمانی های مختلف بگیرید و اگر آن سازمان هم سو با اهداف و ارزش های شما است، شانس زیادی برای همکاری داشته باشید. معمولاً شرکت ها هم رزومه های قبلی را نگه می دارند و در صورت باز شدن موقعیت شغلی جدید، آن ها را هم بررسی می کنند تا اگر مناسب بود، به آن افراد برای مصاحبه مجدد اطلاع رسانی کنند.

یک نکته مهم! اگر می خواهید در همان سازمان کار کنید، پافشاری نکنید! در واقع شما باید یک گفتگوکننده باشید نه یک جنگنده. جنگیدن درست نیست و تنها باید با گفتگو کار را جل ببرید. اگر سازمان شما را رد کرد، به جای ناراحتی و این مسئله که چرا موفق به راه پیدا کردن به آن سازمان نشدید به این فکر باشید که دلیل رد شدن را پیدا کنید. درست است که در ابتدای کار ممکن است کمی ناراحت شوید اما ناراحتی کاری را درست نمی کند، بلکه شناخت دلیل رد شدن است که به آینده شغلی شما کمک زیادی می کند. البته نه الان، بلکه در آینده و موقعیت های دیگری که برای شما پیش می آید.

با رعایت این نکات، بازاریاب دیجیتال موفقی باشید!

چند سالی است که کسب و کارها به سراغ بازاریابی دیجیتال رفته اند و دیگر بازاریابی سنتی کم رنگ شده است. هر چقدر نیاز شرکت ها به بازاریابی دیجیتال بیشتر شود، تعداد افراد متخصصی که برای این حوزه نیاز است هم بیشتر می شود. به همین دلیل است که کاربران زیادی به سراغ شروع دیجیتال مارکتینگ می روند تا بتوانید با ارائه خدمات به شرکت یا کسب و کارها درآمد خوبی کسب کنند. اولین چیزی که چنین افرادی نیاز دارند مهارت های سخت یا همان تخصص دیجیتال مارکتینگ است. اما تخصص همه چیز نیست و در کنار آن، به مهارت های نرم هم نیاز دارید. همان چیزی که در این مقاله به بررسی آن پرداختیم و می تواند برای شروع دیجیتال مارکتینگ به شما کمک زیادی کند.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *