تمرکز روی خلقِ هر میزان محتوای جذاب که امکان آن وجود دارد، امری وسوسه‌کننده است، اما اهداف شما باید به طور مرتب مورد بازبینی و بررسی قرار بگیرند. این کار باعث می‌شود مطمئن شوید زمانی که صرف محتوای خود می‌کنید، درست استفاده شده است.

در این مطلب قصد داریم برخی ابزار‌ها و نرم‌افزار‌هایی را معرفی کنیم که می‌توانند به شما کمک کنند میزان موفقیت بازاریابی محتوایی خود را اندازه بگیرید و در ضمن، معیار‌های اصلی سنجش آن را مشخص کنید تا بتوانید کمپین‌های خود را بهبود ببخشید.

چیزی که اندازه‌گیری نمی‌شود را نمی‌توان بهبود داد

هدف شما چه بالا بردن فروش باشد و چه اسم در کردن کسب‌و‌کارتان، اگر میزان پیشرفت خود را در مقایسه با اهدافی که در نظر گرفته‌اید نسنجید، آگاهی یافتن از اینکه تلاش‌هایتان نتیجه می‌دهند یا نه دشوار خواهد بود.

برای شروع، اهداف و مقاصد خود را شناسایی و تعریف کنید و مطمئن شوید قابل اندازه‌گیری و قابل رصد هستند. برای نمونه، «افزایش ۲۰۰ نفری تعداد مشترکان کانال یوتیوب تا پایان فصل»، یا «افزایش ۱۰ درصدی بازدید از صفحات بلاگ در ماه» می‌توانند اهداف مناسبی به شمار بروند.

به محض آنکه اهداف خود را از تولید و انتشار محتوا تعریف کردید، دنبال کردن و سنجش نتایج زحماتی که می‌کشید آسان‌تر خواهد شد.

در قدم بعدی، اجازه دهید به بررسی معیار‌های به‌خصوصی بپردازیم که می‌توانند به بهبود بازاریابی محتوایی شما کمک کنند. این موارد را در مورد مخاطب خود در نظر داشته باشید: موقعیت فیزیکی، سن، جنسیت، میزان زمانی که روی یک صفحه‌ی به‌خصوص صرف کرده‌اند و اینکه وقتی به سایت شما می‌آیند چه کلمات یا عباراتی را جستجو می‌کنند.

در ادامه به شما خواهیم گفت این موضوع برای یک کسب‌و‌کار در عمل چگونه است. یک شرکت تولید کننده‌ی غذای مخصوص حیوانات خانگی را در نظر بگیرید که محصولات با کیفیتی تولید می‌کند. آنها برای کمک به تحقق هدفشان مبنی بر بالا بردن فروش محصولات، پست‌های وبلاگی سرگرم‌کننده و جذابی می‌نویسند و آنها را روی شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند. برخی از معیار‌هایی که می‌توانند برای سنجش اثربخشی زحمات خود تحت نظر بگیرند از این قرار است:

  • تعداد بازدید‌هایی که صفحات وبلاگ دریافت می‌کنند
  • تعداد تراکنش‌های انجام شده روی سایت
  • و تعداد بازدیدکننده‌هایی که از طریق شبکه‌های اجتماعی به وبسایت آنها می‌آیند

سعی کنید نتایج معیار‌های خود را با نتایج قبل، مثل پست‌های وبلاگی ماه گذشته یا تعداد تراکنش‌های انجام شده در فصل قبل، مقایسه کنید. رصد و مقایسه‌ی نتایج تازه با نتایج قبلی، به وضوح به شما نشان می‌دهد استراتژی‌های جدیدتان واقعاً اثربخش بوده‌اند یا خیر.

حالا اجازه دهید برخی ابزار‌های آنلاینی که برای اندازه‌گیری میزان موفقیت استراتژی بازاریابی محتوایی در دسترس قرار دارند را با هم مرور کنیم.

بسیاری از پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی، اطلاعات تفصیلی کسانی که اکانت‌های کسب‌و‌کاری را دنبال می‌کنند یا مشترک آنها می‌شوند را در اختیار شما قرار خواهند داد. این اطلاعات، جنسیت، سن، مکان و اینکه کدام پست‌ها بیشترین تعامل را از سوی کاربران دریافت کرده‌اند را شامل می‌شود.

این نوع داده‌ها می‌توانند به شما نشان دهند کدام محتوا در تحقق اهدافتان بیشترین اثربخشی را داشته و کدام‌یک با بیشترین بازگشت سرمایه‌گذاری همراه بوده اند.

بازمی‌گردیم به مثال بالا. حالا که شرکت تولید‌کننده‌ی محصولات غذایی حیوانات خانگی، کمپین بازاریابی محتوایی خود را اجرا و معیار‌هایی که باید دنبال کند را شناسایی کرده است، باید بفهمد چگونه از این اطلاعات می‌تواند استفاده کند. برای آنکه راحت‌تر متوجه شوید چطور می‌توان از داده‌های جمع‌آوری شده اطلاعات کسب کرد مثالی می زنیم:

تیم تولید محتوای این شرکت دو پست وبلاگی منتشر کرده است؛ یکی در خصوص محتویات غذای حیوانات خانگی و دیگری در مورد بیرون بردن آنها از منزل. اکانت گوگل آنالتیکس آنها نشان می‌دهد پست اول ۲۰۰ بار بازدید داشته و هر کاربر به طور متوسط ۳۰ ثانیه زمان خود را روی آن صفحه گذرانده است.

پست دوم در مقایسه با پست اول، ۱۰۰۰ بار دیده شده و کاربران به طور متوسط ۹۰ ثانیه روی آن صفحه وقت گذرانده‌اند. از این داده‌ها می‌توان فهمید پست‌های وبلاگی مربوط به بیرون بردن حیوانات خانگی در بین مخاطبان شرکت از محبوبیت بیشتری برخوردارند و در آینده می‌توان برای تولید محتوا روی این موضوع تمرکز بیشتری داشت. البته همیشه موضوع به این وضوح نیست اما اساس کار همین است.

آنالتیکس همچنین می‌تواند به آنها نشان دهد خوانندگانشان از کجا می‌آیند؛ مثلاً از شبکه‌های اجتماعی به وبسایت آمده‌اند یا از طریق جستجو در موتور‌های جستجو. آنالتیکس تعداد خوانندگانی که پس از دیدن این پست اقدام به خرید کرده‌اند را نیز به آنها نشان خواهد داد.

تیم تولید محتوای این شرکت می‌تواند با نگاه کردن به این داده‌ها در حین پیشروی، استراتژی بازاریابی محتوایی خود را مورد پالایش قرار دهد و از تحقق یافتن اهداف و مقاصد شرکت در این زمینه اطمینان حاصل کند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *