زیر نظر داشتن و دنبال کردن میزان اثرگذاری کمپین‌های شبکه‌های اجتماعی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اما می‌تواند به کار پیچیده‌ای بدل شود. اینجاست که ابزار‌های آنالتیکس به کمک شما می‌آیند.

در این مطلب قصد داریم به شما نشان دهیم آنالیتیکس و ابزار‌های تحلیلی مختلف چگونه می‌توانند به شما کمک کنند میزان اثربخشی اقداماتی که روی شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهید را اندازه بگیرید و درک بهتری از مشتریان خود به دست بیاورید.

فرض کنیم برای فروشگاه لباس‌های کلاسیک خود روی چند شبکه‌ی اجتماعی اکانت ساخته‌اید؛ فیسبوک، توییتر و یا حتی شبکه‌های اجتماعی کوچک‌تر اما تخصصی‌تر در حوزه‌ی مد و فشن.

ابزار‌ها و داده‌های خود شبکه‌ها

اول از همه باید نگاهی به خود این شبکه‌های اجتماعی انداخت. وقتی روی بسیاری از آنها لاگین (log-in) می‌کنید، اطلاعاتی در اختیار شما قرار خواهد گرفت. مثلاً ممکن است بتوانید بفهمید با چند نفر در ارتباط هستید و روند آن در طول زمان به چه شکل بوده است؛ کدام‌یک از پست‌هایتان بیشتر به اشتراک گذاشته می‌شوند یا کامنت بیشتری می‌گیرند؛ و یا حتی اینکه پر و پا قرص‌ترین طرفدارانتان چه کسانی هستند.

با نگاه کردن به همین داده‌ها و گزارش‌هایی که شبکه‌های اجتماعی مختلف در اختیار شما قرار می‌دهند می‌توانید در مورد شبکه‌ی خود، رفتار آنها و مدل مصرف یا تعامل‌شان با محتوایی که برایشان فراهم می‌کنید اطلاعات زیادی به دست آورید.

اما وارد شدن به تمام شبکه‌های اجتماعی و بررسی داده‌ها و گزارش‌های هر کدام به صورت جداگانه می‌تواند بسیار وقت‌گیر باشد و حتی شما را به اشتباه بیاندازد.

ابزار‌های مدیریت جامع شبکه‌های اجتماعی

اگر خاطرتان باشد در مطلب قبل اشاره کردیم ابزار‌هایی وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند پست‌هایتان را از قبل برنامه‌ریزی کنید و تمام فعالیت‌هایتان روی شبکه‌های اجتماعی مختلف را از یک جا انجام دهید. بسیاری از آن ابزار‌ها امکان رصد و مقایسه‌ی نتایج شبکه‌های اجتماعی مختلف را برای شما فراهم می‌کنند و گزارش همه‌ی آنها را به صورت یکجا در اختیارتان قرار می‌دهند.

ابزار‌هایی مثل این واقعاً مفید هستند و می‌توان با جستجوی عبارت «ابزار‌های مدیریت شبکه‌های اجتماعی» (Social Media Management Tools) اطلاعات زیادی درباره‌شان به دست آورد.

ابزار‌های رصد شبکه‌های اجتماعی

یک نوع ابزار دیگر نیز وجود دارد که ممکن است به شما کمک کند: ابزار‌های رصد شبکه‌های اجتماعی. تعداد زیادی از این ابزار‌ها با طیف گسترده‌ای از ویژگی‌ها و قیمت‌گذاری‌ها در دسترس قرار دارند. اما اساس کار همه‌ی آنها مواردی مثل اینهاست: جستجوی تمام شبکه‌های اجتماعی به دنبال جاهایی که از شما یا رقبایتان نام برده شده، و حتی موضوعات خاصی که درباره‌شان صحبت شده.

این ابزار‌ها به شما کمک می‌کنند شبکه‌های اجتماعی جدیدی که پتانسیل‌شان برای حضور شما زیاد است را شناسایی و در گفتگوهایی که روی آنها پیرامون کسب‌و‌کار یا حوزه‌ی فعالیت‌تان شکل می‌گیرند شرکت کنید.

اما این گزارش‌ها و ابزار‌ها معمولاً فقط آنچه که روی خود شبکه‌های اجتماعی در جریان است را پایش می‌کنند. بنابراین چگونه می‌توان فهمید وقتی کسی روی لینک یا محتوایی که شر کرده‌اید کلیک می‌کند و به وبسایت شما راه می‌یابد چه اتفاقی می‌افتد؟

ابزار‌های آنالیتیکس

برای پاسخ دادن به این سوال، به ابزار جداگانه‌ای نیاز خواهید داشت که به رصد اتفاقات رخ داده روی وبسایت‌ها اختصاص دارند. یکی از این ابزار‌ها گوگل آنالیتیکس است.

به طور کلی ابزار‌های تحلیلی وب به محض آنکه کسی به وبسایت شما راه می‌یابد رد او را می‌گیرند. بسیاری از این ابزار‌ها به صورت خودکار رد کسانی که از شبکه‌های اجتماعی به وبسایت شما راه یافته‌اند را می‌گیرند.

این یعنی اگر دنبال می‌کنید کاربران روی وبسایت شما چه‌کار می‌کنند، می‌توانید ببینید چند نفر از بازدیدکنندگانی که از فیسبوک یا توییتر به وبسایت شما آمده‌اند، علاوه بر بازدید از آن، فرم تماس با شما را پر می‌کنند، از فروشگاه آنلاین‌تان خرید می‌کنند، یا خبرنامه‌ی ماهیانه‌ی PDF شما را دانلود می‌کنند.

حالا واقعاً قادر خواهید بود میزان اثربخشی اقداماتی که روی شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهید را اندازه‌گیری کنید.

بسیاری از ابزار‌های آنالیتیکس وب به شما اجازه می‌دهند نه‌تنها بفهمید بازدیدکنندگان شما از کجا می‌آیند، بلکه پست‌ها یا محتوا‌هایی که باعث شده‌اند سر از وبسایت شما دربیاورند را نیز مشاهده کنید.

هر کدام از ابزار‌های تحلیلی این کار را به شکل متفاوتی انجام می‌دهند اما نتیجه‌ی نهایی واقعاً جالب است: شما قادر خواهید بود با نگاه کردن به گزارش‌های مختلف، ببینید مثلاً کدام انواع محتوا روی چه شبکه‌های اجتماعی می‌توانند بازدیدکنندگان بیشتری به وبسایت شما بکشانند، آنها را با صفحات دیگر وارد سطح بالاتری از تعامل کرده و در نهایت بر اساس اهداف کسب‌و‌کاری‌تان «تبدیل» کنند.

جمع‌بندی

با این حساب اکنون می‌دانید چگونه باید میزان موفقیت اقداماتی که روی شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهید را اندازه‌گیری کنید. استفاده از داده‌ها و ابزار‌های خود شبکه‌های اجتماعی، به‌کارگیری ابزار‌های مدیریت و رصد شبکه‌های اجتماعی و بهره‌گیری از ابزار‌های آنالتیکس وب برای زیر نظر گرفتن اقداماتی که بازدیدکنندگان شبکه‌های اجتماعی روی وبسایت شما انجام می‌دهند به شما کمک می‌کند بفهمید تلاش‌هایی که روی شبکه‌های اجتماعی خود انجام می‌دهید دقیقاً کجا و چگونه نتیجه‌ی خود را نشان می‌دهند. به این ترتیب قادر خواهید بود به شکلی مداوم استراتژی شبکه‌های اجتماعی خود را بهبود ببخشید.

 

Join the Conversation

2 Comments

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *