به دوره آموزشی «گوگل آنالیتیکس برای مبتدی‌ها» خوش آمدید. در این دوره شما به درکی کلی و مقدماتی در رابطه با ابزار گوگل آنالیتیکس دست پیدا خواهید کرد و با مباحثی مانند ایجاد و پیاده‌سازی یک اشتراک، تنظیم کردن نماها و فیلترها، مطالعه گزارش‌های اولیه، تنظیم کردن داشبوردها، انجام تجزیه و تحلیل‌های ساده و تعریفِ اهداف و کمپین‌ها آشنا خواهید شد.

مفهوم «دیجیتال آنالیتیکس»‌ یا «تجزیه و تحلیل‌گر دیجیتالی» چیست؟

برای شروع بد نیست به سراغ مفهوم «دیجیتال آنالیتیکس» (Digital Analytics) یا همان «تجزیه و تحلیل‌گر دیجیتالی» برویم.

اما دیجیتال آنالیتیکس چیست؟
در علم بازاریابی مفهومی با عنوان قیف خرید مشتری وجود دارد. در این قیف چندین مرحله تعریف شده که هر یک از آنها به توضیح نحوه‌ی تعامل مشتری با کسب و کار می‌پردازند. شایان ذکر است یک قیف ابتدایی کسب و کار شامل مراحل زیر می‌شود:

• فراگیری: که شامل ایجاد آگاهی و جلب توجه و علاقه‌مندی کاربر می‌گردد.
• رفتار: به بازه زمانی اشاره دارد که کاربر از مرحله فراگیری گذر کرده و به نوعی با کسب و کار شما تعامل نموده و با آن درگیر شده است.
• تبدیل: هنگامی که یک کاربر با کسب و کارتان تراکنش مالی صورت دهد، در اصل از مراحل پیشین عبور کرده و عملاً بدل به یکی از مشتریان شما شده است.
در دنیای آفلاین، اندازه‌گیری جزئیات و ابعاد فرآیندهایی که در بالا توضیح داده شد بسیار دشوار است. اما در دنیای آنلاین می‌توانیم به کمک تحلیل‌گرهای دیجیتالی جنبه‌های مختلفی از قیفی را بسنجیم که اندکی قبل‌تر به آن پرداختیم.
در اصل در دنیای مذکور قادر هستیم رفتارهای آنلاین کاربران که منجر به تراکنش مالی و خرید می‌شوند را بررسی کرده و مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم و از طریق این تجزیه و تحلیل‌ها تصمیماتی را اتخاذ نمائیم که سبب می‌شوند مشتریان جدیدی را به دست آوریم.

بدیهی است که تجزیه تحلیل رفتار آنلاین کاربران تنها به کمک ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس رقم می‌خورند که به صورت کلی به آنها تحلیل‌گرهای دیجیتالی گفته می‌شود.

کاربرد آنالیتیکس‌های دیجیتالی در عمل

به یک فروشگاه آنلاین، مانند فروشگاه اجناس تجاری گوگل بیاندیشید. چنین فروشگاهی ممکن است برای خود هدفی مانند فروش تی‌-شرت‌های بیشتر را در نظر گرفته باشد. در چنین کسب و کاری، صاحبان آن می‌توانند با بهره‌گیری از تحلیل‌گرهای دیجیتالی –یا همان آنالیتیکس‌های دیجیتال-، داده‌های متعددی را در رابطه با کمپین‌های تبلیغاتی خود جمع‌آوری و آنها را آنالیز نمایند و بدین طریق دریابند کدامیک از شیوه‌های بازاریابی آنلاینی که به کار بسته‌اند نسبت به سایر موارد موثرتر واقع شده است.
برای مثال، فروشگاه می‌تواند به کمک یک آنالیتیکس دیجیتال داده‌های فروش را بر اساس مناطق جغرافیایی به دست آورد، با چنین راهکاری مسئولین متوجه می‌شوند که مردم در مناطق خاصی به خرید تی‌-شرت علاقه‌ی بیشتری نشان می‌دهند و سپس بر اساس همین اطلاعات اجرای کمپین‌های تبلیغاتی فیزیکی در مناطق مورد اشاره منطق پیدا می‌کند.
همچنین این امکان وجود دارد که از نحوه‌ی تعامل کاربران با کارت‌های هدیه و تخفیفی آگاه شد که در اختیارشان قرار گرفته است. یا اگر گروهی از کاربران در مرحله‌ی معینی از خرید انصراف می‌دهند، این مسئله را ریشه‌یابی و سپس نسبت به رفع علت آن در وب سایت اقدام کرد.
جالب است بدانید که کسب و کارهای گوناگون می‌توانند به اشکال مختلفی از مزایای تحلیل‌گرهای دیجیتالی بهره‌مند شوند:
• ناشرین محتوا مانند رسانه‌ها، سایت‌های آموزشی و… با کمک دیجیتال آنالیتیکس‌ها می‌توانند مخاطبینی پر و پا قرص که با مطالب تعامل می‌کنند را به دست آورند و در عین حال تبلیغاتی را به آنها نشان دهند که با علاقه‌مندی‌هایشان مطابقت دارد.
• فعالان کسب و کارهای آنلاین قادر خواهند بود به درک بهتری از رفتارهای مشتریان خود در حین طی کردن فرآیند خرید دست یابند و محصولات و سرویس‌هایشان را به شکل مطلوب‌تری بازاریابی کنند.
• سایت‌هایی که در حوزه‌های گوناگون فعالیت دارند می‌توانند داده‌های مختلفی را از کاربران خود جمع‌آوری کرده و آنها را در اختیار تیم فروش‌شان قرار دهند و به این طریق قشری شناسایی شود که پتانسیل فروش محصول به آن وجود دارد.
در حالیکه تا به اینجای کار تمامی صحبت‌ها پیرامون جمع‌آوری داده از وب سایت‌ها بود، بد نیست یادآور شویم که گوگل آنالیتیکس می‌تواند اطلاعات رفتاری کاربران را از سیستم‌ها و ابزارهای مختلفی مانند اپلیکیشن‌های موبایل، کنسول‌های بازی‌های ویدئویی، سیستم‌های مدیریت ارتباط با مشتریان –یا همان CRM‌ها- و دیگر پلتفرم‌های آنلاین جمع‌آوری کند.
درست حدس زدید، این داده‌ها پس از جمع‌آوری بدل به گزارش‌هایی تحلیلی و دسته‌بندی شده می‌گردند، که به شما کمک می‌کنند درک بهتری از مخاطبین، کاربران و یا مشتریان خود به دست آورید. سپس با مشاهده‌ی گزارش‌های مذکور قادر خواهید بود راه‌حل‌های تازه‌ای را پیاده‌سازی و با این راه‌حل‌ها کسب و کار خود را بهبود بخشید.

– منبع: Google Analytics Academy

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *