به‌نظر می‌رسد هم‌اکنون به‌خوبی می‌دانید که به عنوان یک کسب‌و‌کار چگونه باید در فضای مجازی حضور یابید . بنابراین، فرض می‌کنیم به مرحله‌ای رسیده‌اید که پایگاه آنلاین خود را در فضای مجازی برپا کرده‌اید و حالا به دنبال شیوه‌هایی می‌گردید که با استفاده از آنها بتوانید مشتریان بیشتری را پای پنجره‌ی مجازی خود بکشانید.
برای همین تصمیم داریم به بررسی استراتژی‌های کارآمدی بپردازیم که با استفاده از موتور‌ جستجو، وب سایت‌های دیگر، شبکه‌های اجتماعی و ایمیل، دقیقاً همین کار را برای شما انجام خواهند داد. با این تفاسیر باید برگردیم به شما. چگونه می‌خواهید کاری کنید مشتریان بالقوه شما را در فضای آنلاین پیدا کنند؟

موتور‌های جستجو

با استفاده از ابزار‌های دیجیتالی چند گزینه پیش روی خود خواهید داشت. اول از همه با موتور‌های جستجو شروع می‌کنیم. به‌زبان ساده‌تر الفبای عملکرد موتورهای جستجو برای کسب و کار آنلاین را بشناسید تا با روش‌های جست‌وجویی مشتری آشنا می‌شوید.

در واقع وقتی کاربران اینترنت عبارتی را در موتور‌های جستجو وارد می‌کنند به موتور جستجو اجازه می‌دهند دقیقاً از آنچه به دنبالش هستند آگاهی یابند.
حال اگر شما محصول یا خدماتی مرتبط با عبارت مورد نظر ارائه می‌کنید، موتور‌های جستجو کسب‌و‌کار شما را نیز در نتایج جستجو به آن فرد نشان خواهند داد. به این ترتیب، دو شیوه‌ی اصلی برای استفاده از موتور‌های جستجو پیش روی شماست که در مورد هر یک اطلاعات زیادی به شما خواهیم داد.
گزینه‌ی اول استفاده از شیوه‌های «بهینه‌سازی برای موتور جستجو» یا همان SEO است که به شما کمک می‌کنند کسب‌و‌کار خود را در بخش رایگان یا ارگانیک نتایج جستجو به مخاطب عرضه کنید.
گزینه‌ی دوم «بازاریابی با استفاده از موتور جستجو» یا همان SEM است که به شما اجازه می‌دهد فضای تبلیغاتی موجود در نتایج جستجو را خریداری کنید.

بهینه‌سازی برای موتور جستجو (SEO)

سئو در کل به معنای آن است که وب سایت خود را در معرض دید مخاطب درست قرار دهید؛ یعنی کسانی که به دنبال محصولات و خدماتی نظیر محصول یا سرویس شما می‌گردند.
راه‌های متعددی برای این کار وجود دارد که در ادامه‌ی این مجموعه مطالب مفصل به آنها خواهیم پرداخت، اما مهم‌ترین موضوع در مورد سئو اطلاع از کلماتی است که مردم برای پیدا کردن کسب‌و‌کاری مثل شما در موتور‌های جستجو وارد می‌کنند؛ یعنی کلمات کلیدی.

کلمات کلیدی مرتبط‌ ترین کلمات به کسب‌و‌کار شما هستند.

داشتن درک درستی از این کلمات کلیدی به شما کمک می‌کند وقتی کسی به دنبال آنها می‌گردد راحت‌تر با شما مواجه شود.

بازاریابی با استفاده از موتور‌های جستجو (SEM)

اما از طرف دیگر بازاریابی موتور‌های جستجو به حالتی اشاره دارد که کسب‌و‌کار‌ها برای ارائه‌ی تبلیغاتشان به جستجو‌کنندگان برخی کلمات خاص، به موتور جستجویی که فرد آن کلمات را در آن وارد کرده پول پرداخت می‌کنند.
اغلب موتور‌های جستجوی بزرگ برای این منظور از یک سازو‌کار مزایده‌ای بهره می‌گیرند که در آن تعداد زیادی کسب‌و‌کار‌ برای نشان دادن تبلیغات خود به کاربری که کلمات کلیدی مد نظر آنها را روی آن موتور جستجو سرچ کرده، با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.
به بیان ساده، تبلیغ هدفمندی که در ازای جستجوی کلماتی خاص به کاربر نشان داده می‌شود، به کسب‌و‌کاری می‌رسد که بالاترین پیشنهاد را برای آن جایگاه تبلیغاتی پرداخت کرده است.
استفاده از نتایج جستجو راه بسیار کارآمدی برای قرار گرفتن در معرض دید کاربران فضای مجازی است، اما آنچه به این منظور در فضای اینترنت رخ می‌دهد به اینجا ختم نمی‌شود. کاربران فضای مجازی به غیر از جستجو، روی اینترنت به کار‌های دیگری نیز می‌پردازند: مطالعه‌ی اخبار، چک کردن نتایج مسابقات ورزشی، پیدا کردن طرز تهیه‌ی خوراک‌های مختلف، تماشای ویدیو‌های مختلف و به صورت کلی گردش در میان حجم عظیمی محتوای جذاب یا همان اینترنت‌گردی.
اما کاربران اینترنت در حین همین فعالیت‌ها نیز ممکن است با تبلیغات مواجه شوند. به این نوع تبلیغات، تبلیغات بنری (Display Advertising) گفته می‌شود.

تبلیغات بنری (‌Display Advertising)

تبلیغات بنری هر جای اینترنت و در قالب‌های گوناگون از جمله متن، تصویر یا ویدیو ممکن است به چشم بخورند. کاربران قادرند با کلیک کردن روی این نوع تبلیغات با آنها تعامل داشته باشند.

استفاده از تبلیغات بنری می‌تواند برای رساندن پیام شما به مخاطب راه فوق‌العاده‌ای باشد.

شما می‌توانید مخاطبی که قرار است تبلیغ شما را ببیند و نیز وبسایت‌ها و صفحاتی که دوست دارید تبلیغتان آنجا نمایش داده شود را انتخاب کنید.
شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام، فیسبوک، توییتر یا گوگل پلاس نیز گزینه‌ی دیگری برای افزایش آگاهی از کسب‌و‌کار شما به شمار می‌روند و به طور ویژه برای برقراری ارتباط نزدیک با مشتریان مفید واقع می‌شوند.
روی بسیاری از این شبکه‌ها کار به این صورت است که شما برای کسب‌و‌کار خود صفحه یا پروفایل ایجاد می‌کنید. سپس می‌توانید با برقرار کردن تعاملی معنادار و به اشتراک‌گذاری محتوای تولیدی، همگام با گسترش حضور خود بر بستر‌های آنلاین اجتماعی، با طیف گسترده‌ای از افراد در ارتباط باشید.

بازاریابی ایمیلی

یک راه مهم دیگر نیز برای استفاده‌ی کسب‌و‌کار‌ها از فضای مجازی وجود دارد و آن بازایابی ایمیلی است. آنچه که درباره‌ی آن صحبت می‌کنیم با اسپم و ارسال ایمیل‌های کور در مقیاس انبوه تفاوت دارد. منظور از بازاریابی ایمیلی ارسال اطلاعات مفید و مرتبط و نیز پیشنهاد‌های ویژه به افرادی است که پیش‌تر موافقت خود را با دریافت این نوع ایمیل اعلام کرده‌اند.
برای این کار باید مخاطب خود را ترغیب کنید ایمیل خود را برای دریافت این نوع محتوا در اختیار شما قرار دهد. باقی کار بر عهده‌ی شماست. می‌توانید برای کسانی که روی وب سایت‌تان وقت گرفته‌اند بن تخفیف بفرستید، رویداد‌های ویژه‌ی خود را معرفی و تبلیغ کنید و یا به ترغیب مخاطب به خرید اقلام خاص بپردازید.
اطلاع از شیوه‌های مختلفی که به واسطه‌ی آنها می‌توانید در فضای مجازی به افراد دسترسی پیدا کنید، در کنار اطلاع از شیوه‌های پیدا کردن و دسترسی آنها به شما، می‌تواند در راه‌اندازی و رشد کسب‌و‌کار شما نقشی به واقع اساسی ایفا کند.
هرچه شیوه‌های بازاریابی دیجیتالی بیشتری را امتحان کنید، و با استفاده از ابزار و امکانات شرایط بازار آن‌لاین را تجزیه و تحلیل کنید  فرصت‌های بیشتری نیز برای دسترسی به مشتریان بالقوه‌ و ارزشمند خود پیش رو خواهید داشت؛ هر کجای این کره‌ی خاکی که باشند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *